{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.281 visninger | Oprettet:

Ved simpelthen ikke hvad jeg ellers kan gøre :-(( (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Har nu efterhånden skrevet en del indlæg om mine rex. Det går jo bare rigtig skidt med dem smiley
Den tredje rex som fik unger hos os i fredags døde jo desværre søndag morgen. Hendes 5 unger satte jeg ind til andre mødre men ungerne søgte ikke mødrene og mødrene ville ikke ungerne. Så min veninde og jeg har været igen med at håndfodre dem og trods det er der nu kun 1 tilbage. Mit fjerde kuld som kom lørdag morgen gik det desværre også dårligt med. 4 unger blev født - 1 dødfødt. De to af dem har vi også prøvet at håndfodre og på trods er nu kun 1 tilbage. Men den har lige fra fødslen været frisk.
Jeg forstår det bare slet ikke og kan ikke se at jeg skulle gøre noget galt når alle de andre dyr er friske. Samtidig kan jeg heller ikke længere tro at jeg "bare" er uheldig.
Hvad tænker I ?

Burde jeg opgive rex-avl ? Det er altså rigtig hårdt at man prøver alt og alligevel så dør ungerne :-((

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ved simpelthen ikke hvad jeg ellers kan gøre :-(( (marsvin)
  • #3   9. jan 2013 Jeg har skrevet til den svensker som jeg har købt hos og hun siger at det er usædvanligt at de får så mange unger ad gangen (mine har fået 4-5) men ud over det så synes hun ikke at rex er svære at avle.
    Har et enkelt par tilbage som skal have unger om et stykke tid, men det er ikke med glæde at jeg ser frem til det smiley

• #5   9. jan 2013 Mine hunner går som regel sammen to og to og så med en han. Han bliver flyttet inden de skal føde. Kan det have noget at sige at jeg har et værelse til mine marsvin og de derfor er mange i samme rum - tænker på stress ?

• #6   9. jan 2013 ja, det kan godt have noget at sige. Det var ikke løsning jeg ville have valgt.
    Du risikerer nemlig at hunnerne ikke har termin samtidigt, men at den førstes fødsel udløser den næstes... og så står du med for tidligt fødte unger, som groft sagt har ringe overlevelseschancer, og de skal ikke være født ret mange dage for tidligt, før de ikke er færdigbagte nok til at klare skærene.

• #7   9. jan 2013 Men hvis nogle fra et kuld er overlevet er det vel ikke pga for tidlig fødsel at de andre er døde ?

• #8   9. jan 2013 det kan vel ikke udelukkes.. nogen unger er måske bedre rustet fra start.
    Jeg havde et kuld engang fra en sheltie, hvor hun 5, og dem der havde ligget i den ene side, ja de faldt fra én efter én, og da de var faldet fra, så kunne man se at nu var der mere til de 2, der ingen problemer havde.

• #9   9. jan 2013 Så længe de bare ikke går i bur sammen når de føder, så gør det ikke noget, at de går i samme rum.
    Og så vil jeg sige, at lige pt er en rigtig træls årstid mht fødsler. Jeg oplever også flere uheld om vinteren end på andre tidspunkter af året.
    Men måske prøve at analysere, om der kan være noget der trigger det hele?
    Start med fodringen, bla for at se, om de får calcium og c-vitamin nok under drægtigheden.

• #10   9. jan 2013 Det jeg bare synes er underligt er at det kun er rexene der "sker noget med". Har fået tre andre kuld indenfor den sidste måned - alle store og fine unger og alle har det godt.
    Dyrene får det samme at spise.

• Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 33
    #11   9. jan 2013 Jeg syntes det lyder mærkværdigt, Rex'erne bliver behandlet og fodret på samme måde som de andre marsvin, trods det er der ingen af dem der får, må jeg sige, ikke levedygtige unger. Jeg syntes nu at du skal gå til dyrlæge med den her gruppe dyr, forklare dem situationen, se om ikke de kan finde ud af årsagen. Ved din dyrlæge ikke hvad der kan være årsagen har dyrlægerne et fælles forum hvor de kan hører om andre har en ide, på selv samme forum optræder Mette Rueløkke som nok er den i Danmark der ved mest om marsvin.

• #12   9. jan 2013 jeg tror ikke på det er rexne den er gal med, medmindre de alle er vildt indavlet og samme han er far til alle kuldene.jeg tror der er sket noget under graviditeten, måske de har fået noget der fremkalder for tidlig fødsel. Jeg har en gang oplevet FEM hunner gå i fødsel i løbet af et par dage efter de havde fået nogle radiser med top, det var de ikke vandt til.

• Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

#13   11. jan 2013 Overvejet lidt dit problem med rex, Syntes det vil være ærgeligt hvis der igen ikke længere var rex i Danmark pga af de her problemer du har. Jeg syntes ingen nævner at det kan være en forurening der sker under fødselen eller drægtigheds perioden, det kan være en mulighed siden det er en del unger der er mistet. Jeg syntes du skal isolere rex, det gælder også hannerne, fra dit øvrige opdræt til du ved grunden til at du har det problem. Der er opdrættere der tidligere har måtte lukke deres opdræt pga af sygdom i deres dyr. En har været så åben og ærlig at hun skrev og en sygdom hendes dyr havde fået, i det tilfælde var det herbes det drejede sig om.
    Jeg ved ikke hvad andre herinde syntes, men jeg vil da fraråde dig at tage på udstilling med dine dyr indtil du ved hvad de fejler om det smitter eller ej.

• #14   11. jan 2013 var det ikke klamydia?

• #15   11. jan 2013 altså set i lyset af at jeg ikke har hørt om nogen opdrættere der har haft herpes inde, men kender til flere der åbenlyst har snakket om at de havde klamydia i bestanden.

• Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

#16   11. jan 2013 Sorry jo det var klamydia.

• #17   11. jan 2013 var lige nødt til at høre, om vi osse skulle til at tage stilling til herpes *G*

• #18   11. jan 2013 Hej Ove. Jeg synes også det ville være rigtig ærgerligt hvis der ikke var rex i dk så jeg har besluttet at give det endnu et forsøg.
    Jeg må indrømme at jeg ville være ked af ikke at kunne deltage i udstillinger pga det her. Ingen af de andre dyr er som sagt syge.
    Rigtig mange unger er gået til men der tusser tre store og fine rex unger rundt herhjemme smiley

• #19   11. jan 2013 Det Ove bl.a. mener er at hos dem der har haft klamydia inde, der sprang det ulogisk rundt hvem der blev syge, og mange drægtigheder og unger gik til. Her holdt folk karantæne til en god bid forbi sidste symptomramte, hvor ingen dyr kom ind eller ud af huset, fordi man kan have raske smittebærere.
    Så altså..HVIS du har noget lignende inde, så kan du ikke være sikker på at du ikke trækker smitten med ind på en udstilling via et tilsyneladende raskt dyr.
    Nu ved jeg ikke hvem du bruger som dyrlæge, men ihvertfald er det vigtigt at bruge en, der har stort kendskab til marsvin - det har alle dyrlæger nemlig ikke (desværre):

• #20   11. jan 2013 Kan klamydia hos marsvin kureres? Jeg anede ikke engang marsvin kunne få klamydia...

• #21   11. jan 2013 Jeg kan sagtens forstå hvad I mener smiley jeg kan bare ikke forestille mig at de skulle have klamydia - i så fald burde det jo ikke kun være rex der havde det. Har fået fire andre kuld samtidig og der er jo ingen syge dyr

• #22   11. jan 2013 Nej, klamydia hos marsvin kan ikke kureres.. man venter 'bare' på at det brænder ud, og håber undervejs at opdage dyrene med ganske små symptomer, og at man ikke får for mange dødsfald.

Klamydia har så netop en fucked up måde at sprede sig på. F.ex. har vi dyr med lus eller ringorm, så kan vi godt logisk finde smittevejen i form af hvem vi har rørt og i hvilken rækkefølge. På flertallet med klamydia, der snakkes der om at det virker som et lotteri hvem der bliver ramt.. så who knows. Det jo heller ikke gode odds at slå 5 terninger med 6'ere, men det sker.
    Symptomerne kan være uhyggeligt små. Hos mange er det startet med hvad de troede var en snert af øjenbetændelse - og nogen knapt nok det... men pludselig dør dyrene bare. Og for at det ikke skal være lyv, så er det brandsvært at teste for, sådan at man kan få en falsk negativ tilbage - altså at svaret siger nej til klamydia, selvom dyret har det.

• #23   11. jan 2013 jo det kan, men alle dyrene skal have antibiotika, for man ved ikke om nogle af dem man kun har behandlet med øjensalve ellers bliver bærere bagefter som ved katte fx...

• #24   11. jan 2013 Nu har jeg snakket med min dyrlæge og hun synes også at det virker mærkeligt at kun den ene race er "plaget" af dette. Hun mener ikke umiddelbart at det er smitsomt men at det måske kan ligge i generne nu når alle dyr kommer fra samme avler og samme linjer ?
    Jeg er blevet henvist til Landbohøjskolen og så må vi se hvad de siger.

• #25   11. jan 2013 Jeg ville heller ikke udelukke klamydia. Jeg havde det i bestanden i 2011. Jeg var åben omkring det hele vejen igennem, så folk vidste, hvorfor jeg var gået i karantæne.
    Kan hilse og sige, at klamydia er noget fanden har skabt. Jeg er bare glad for, at alle dyr bliver tjekket i indtjek på vores udstillinger, for jeg ville hade at få slæbt den sygdom med hjem fra en udstilling. Det er ikke et forløb jeg overhovedet ønsker at skulle gennemgå igen.

• #26   11. jan 2013 Hvilke symptomer ville man finde på et marsvin med klamydia ? Ved fx indtjek

• #27   11. jan 2013 nogle er næsten symptomfri og har bare lidt fatty eye, ellers kunne man jo heller ikke få det via udstillinger.

• #28   11. jan 2013 Kan altså ikke forestille mig at de skulle have klamydia ?
    Lyder det ikke meget usandsynligt at kun rexene skulle have det ? Ingen af de voksne rex har noget med øjnene

• Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

#29   12. jan 2013 Nej Lina, ved ikke engang om marsvin kan få herpes, det er der nok andre der ved herinde. Beklager min fejl.
    Er glad for at du lige korrigerede.
    n erfaring med marsvin på det område er nok lige værd at bemærket,

• #30   12. jan 2013 ja men man ved jo aldrig - da jeg første gang hørte om klamydia hos marsvin, der troede jeg det var en and smiley

Kommentér på:
Ved simpelthen ikke hvad jeg ellers kan gøre :-(( (marsvin)

Annonce