Skinny-marsvin er syg i øjet...hjælp!! :( {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for råd og erfaring.
Min ene Skinny han fik her for 10 dagen siden pudset sine hjørnetænder hos tandlægeklinikken i Ballerup , da han ikke ville spise. Jeg fik taget rønkenbilled af hans hoved og det viste sig at tænderne heldigvis ikke var vokset baglens, og fik at vide at jeg var kommet i god tid. Allerede dagen efter var han i meget bedre humør, var begyndt at spise og nogle få dage efter var han fuldt tilbage som det marsvin jeg kender ham som.
Men men men...onsdagaften (1 uge efter tandpudsningen) opdagede jeg, at hans øje var hævet og stak ud af hovedet. Jeg tog hurtigt til dyrelægen torsdag morgen og fik at vide at tandproblemet nok have skabt dette problemer ved at et fremmedlegeme var kommet ind bag øjet fra mundsiden af. Jeg behandler ham nu med 0,1 ml antibiotika (1 gang dagligt) og øjensalve mod betændelse (2 gange dagligt). Dyrelægen sagde at det var meget uvist hvordan det ville gå, men hun var ikke helt optimistisk. huff
I går (lørdag) synes jeg at øjet så bedre ud og var ikke ligeså rødt og hævet...men her til morges er det mere hævet og der er kommet en udposning i øjenkrogen. (se billeder - ved ikke om I kan få en fornemmelse af tilstanden). Han har tydeligvis ondt, da jeg helst ikke må komme i nærheden af øjet. Han spiser dog ivrigt, men smutter hurtigt tilbage til sin hule efter at have spist.
Åhhh jeg er så bekymret og frygter det værste.
Har I erfaring med dette? Han har nu været 4 dage på antibiotika og øjensalve, burde øjet ikke allerede være i bedring, eller kan der gå lang tid?
Håber at I kan hjælpe.
Mange hilsner fra bekymrede Annie
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Hvilken creme har du fået til øjet ? Hvad hedder den ?
Har dyrlægen overvejet om der kan ligge en byld bag øjet ?
jul 2010
okt 2012
Jo dyrelægen nævnte noget med at det kunne være en byld og det ville kræve en operation og det ville ikke være noget som hun anbefalede at få lavet, da der var under 50% for at dyret ville få det bedre af det. Det samme sagde tanddyrelægen. Men jeg tror at han mente at fjerne bylden og sætte øjet på plads igen. Ved du om der er nogen der vælger at få bortoperere et øje på marsvin, hvis øjet er livstruende? eller er det mest humane at lad det lille dyre få fred!?
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
jeg vil gætte på enten hornhindebetændelse pga en øjenskade eller at der er noget galt med kindtandsrødderne i den side...
okt 2012
jul 2010
Jeg ville ikke lade et marsvin gennemgå en operation for at fjerne øjet og så mene den har et godt liv bagefter.
Jeg ville så som sagt vælge at aflive dyret. Jeg kunne forestille mig det må gøre meget ondt med et øje som det der.
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Ja det hjalp nok ikke meget..
jul 2010
jul 2010
jeg tror mere der er tale om en byld eller lign. bag øjet som nærmest presser øjet ud af hovedet på dyret for at sige det lige ud.
Men dyret skal klart til dyrlægen igen,
okt 2012
Jeg ringer igen til dyrelægen i morgen tidlig og snakker med hende!
Er der ingen af jer der har erfaring med at have et én-øjet marsvin? Kan det ikke heele og blive godt? har læst om et eksempel på en rotte, hvor det gik godt! Jeg gør selvfølgelig kun hvad der er godt for dyre og ikke hvad der er godt for mig. Jeg sagde til dyrelægen at hun skal hjælpe mig med at tage det rigtige valg i sidste ende! men jeg forhører mig lige her...
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
Men det er sikkert ikke det samme
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
okt 2012
Dejlig at I har gode oplevelser med enøjede marsvin, men har I også oplevelser med heeling efter bortoperation af øje?
Forstår det ikke helt, men han spiser og siger hyggelyde selv om han ligner en der ikke burde være glad....er det mon så i bedre...
mar 2012
okt 2012
jul 2010
okt 2012
mar 2012
Under alle omstændigheder burde du have set en forbedring efter 2 døgn allerede his behandlingen virkede, så du må til dyrlæge igen.
okt 2012
Tak for alt du var for mig og din bror - vi kommer til at savne dig rigtig meget - Det er en virkelig sørgelig dag i dag
Nu skal jeg tage stilling til hvad jeg gør i forhold til hans bror, ham på profilbilledet......det er virkelig en svær situation
jul 2010
Angående hans bror så ville jeg finde en lille ny ven til ham. Om det er en skinny, en skinnybærer eller et alm. marsvin af en eller anden race er lige meget. Det er jo op til dig hvad du gerne vil ha.
en en unge ville jeg vælge.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Rigtigt trist, men bedst for grisen.
Hvis det er en trøst, så er vi en del opdrættere i storkøbenhavn, så det bør være muligt at finde en sød lille ven til ham.
dec 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Gnavere: 3 Emner: 74 Svar: 893
Skinny-marsvin er syg i øjet...hjælp!! :(