{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.340 visninger | Oprettet:

Marsvin når de fravænnes {{forumTopicSubject}}

Efter endnu en gang og være faldet over folk herinde som har taget marsvine unger fra deres mor for tidligt vil jeg endnu en gang oplyse om emnet or problemerne i det.

Marsvine unger skal gå ved deres mor til de er 4 uger og vejer 300 gram.

Hvis de begynder og hoppe på sine søskende eller moren inden de vejer 300 gram så er det ikke grund nok til at tage dem fra.

Når de ikke vejer 300 gram så er det ikke muligt for dem at skyde med andet end løs krudt. Og de øver sig blot på at være voksne marsvin.

Og når marsvin så runder 4 uger og 300 gram så er det altså ikke bare lige og tage dem fra og sælge dem direkte. Marsvin taber sig ofte de første par dage efter de er blevet taget fra moren, så det er altså en god ting og vente med at tage dem fra til de vejer 320-330 gram og ligger stabilt på den vægt. Og så eventuelt fravænne dem og sætte dem til en voksen han ( for han ungernes vedkommende) og sætte hun ungerne til en anden hun.
Og så efter nogle dage hvis de forsat holder vægten osv. så sende dem ud til nye ejerer.

Hvis så moren bliver syg eller lign. kan man jo være nød til at fravænne ungerne og så selv flaske dem op. Men man sender dem forsat ikke ud til nye hjem, ej heller selvom man mener at det nye hjem bare selv kan flaske dem op.

For marsvine unger på 4 uger og mindre er et hjem skifte altså ikke bare pice off cake og det stresser, og stres giver vægt tab for sådan nogle små pus.

Vejledningen med de 4uger og 300 gram er både det Dansk Marsvineklub siger, og dyrenesbeskyttelse.

Og det er netop for dyrenes skyld man bør overholde det, og tænke på dyrenes tarv.

Og da jeg selv er skinny opdrætter vil jeg også lige give mit besyv med omkring det her med skinnyer.

Ved skinnyer er det helt klart bedst og vente til 6 uger og 400 gram. Skinnyer taber sig let ret meget under transport, og skinnyer er ofte meget følsome som små og nyfravænnet.

Folk der læses indlæget her kan tage det som de vil. Men jeg har lavet det i håb om at nå nogle af de folk herinde som bare enten tror de gør det rigtige, eller bare mener de har totalt meget styr på det ( men som ikke har det helt alligevel).

Det kan godt være der sidder nogle mennesker derude og mener de ved bedre selv fordi de har haft marsvin i 40 år ( eller hvad ved jeg)...
Men så burde de folk også vide bedre. Og lytte til andre erfarne opdrætterer, og om end ikke andet, så til dyrene beskyttelses anbefalelse samt Dansk Marsvineklubs anbefalelse.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin når de fravænnes
Kommentér på:
Marsvin når de fravænnes

Annonce