Kaniner og kaninbur {{forumTopicSubject}}
Goddag GnaverGalleri.
Jeg har lige oprettet mig her, da jeg tror at lidt kyndige folk, med forstand på kaniner kan hjælpe mig i mit projekt.
Det forholder sig sådan, at jeg er en familiefar med et par små døtre, hvor den ene datter ikke tåler kat, hund osv.
Jeg har for ungernes skyld, og for at de kan lære at håndtere levende dyr, besluttet at få nogle kaniner. Jeg vil ikke have dyr indenfor, og tænker så på et stort udendørs bur til dem. Samtidig vil jeg ikke bruge for mange penge på det hele. Her snakker jeg så om buret og indkøb af kaninerne. Foder og andet må koste hvad det koster, for at de kan leve godt og sundt.
Hvilken hegn/net kan jeg bruge? Voliere er ret dyrt, men er der andre alternativer?
Kan i give mig nogle gode fifs til et godt bur. Hvor langt skal hegnet graves ned osv osv.
Håber i kan hjælpe den betænksomme far.
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
Men tak.
okt 2012
okt 2012
okt 2012
okt 2012
jul 2012
Følger: 48 Følgere: 47 Gnavere: 6 Svar: 191
okt 2012
okt 2012
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Gnavere: 9 Emner: 15 Svar: 115
okt 2012
okt 2012
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Gnavere: 9 Emner: 15 Svar: 115
okt 2012
Det er noget i denne stil jeg tænker på. Men hvor langt graver kaniner ned?
okt 2012
http://www.fubilan.dk/Filer/Billeder/Ninus/DSC03280.jpg
jul 2012
sep 2012
Følger: 149 Følgere: 298 Gnavere: 4 Emner: 128 Svar: 1.341
Ja der er nogle der er så pivsede med at de ikke er flokdyr men mine kan ikke uundvære hinanden!
jul 2012
Jeg synes ikke din kommentar hjælper noget her. Og du starter bare en diskussion op som ikke omhandler emnet.
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.354
Det har intet at gøre med at være pivset, for sådan er det altså!
Kaniner er og vil altid være kolonidyr og IKKE flokdyr!
sep 2012
mine kan ikke undvære hinanden længere tid ad gangen!
okt 2012
Flyv nu ikke i flæsket på hinanden. Det Team Gnaver siger, det omhandler nu emnet, for jeg vil jo have et bur hvor kaninerne kan gå sammen. Jeg synes ikke jeg er blevet klogere på netop det, og det ændrer jo lige pludselig mit syn på at få nogle kaniner.
okt 2012
okt 2012
Som en god bondemand passer på sine køer og grise.
okt 2012
jun 2011
Følger: 1 Gnavere: 4 Svar: 7
mar 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 7 Emner: 41 Svar: 340
Og som du skriver hvis du giver dem rigeligt med plads og de kan få hver deres teritorium givder du dem optimale forhold.
Må dog lige kommentere på de der større bure med op til 30 kaniner, det kan være rigtigt svært at se om de hygger eller om de dominere. Det ses oftes først rigtigt den dag man slagter dyret og kan se store bylder i kødet. (jeg avler til slagt og har flere gange set disse sår)
Der er flere herinde der holder flere kaniner sammen med susses så selvfølgelig kan det lade sig gøre. du kan øge succen ved at anskaffe dig søskende og evt neutralisere dem.
I forhold til net ville jeg sikre mig ikke så meget at det kan holde til kaninerne men også at det kan holde til udefrakommende dyr som kan gnave sig vej ind.
okt 2012
jun 2011
jul 2012
Race)
okt 2012
okt 2012
okt 2012
jul 2010
Følger: 41 Følgere: 38 Gnavere: 8 Svar: 25
(Jeg prøver her at fortæller at når jeg var i nærheden af kaninerne lignede det fred og idyl - men det var det så åbenlyst ikke)
Må jeg foreslå at lave to store løbegårde men stående op af hinanden og med hvert sit bur i, så kaninerne selv kan løbe ud og ind - men samtidig se hinanden - uden at æde hinanden. Så er du sikker på at ingen dyr lider skade. Men du og dine børn vil stadig kunne se naturlige kaniner og give dem et frit og lykkeligt kaninliv.
jun 2011
jul 2010
Følger: 41 Følgere: 38 Gnavere: 8 Svar: 25
Jeg har i øjeblikket en mor og datter der går sammen og nyder hinanden. Men jeg er ekstrem obs. på dem og jeg har reservebur klar hvis der skulle blive problemer på sigt.
Jeg mener det er rigtig farligt at sige at man bare kan sætte kaniner sammen når man får lyst, men det er også forkert at sige at det ikke kan lykkes.
Jeg synes dog at man skal lade tvivlen komme kaninerne til gode . Ingen grund til at nogen bliver skambidt fordi de måske kan gå sammen.
Hvad trådstarter end beslutter synes jeg han skal tænke sig godt om... Og i alt fald på hvad køn der bliver sat sammen.
Og så er jeg også nødt til at sige at de kaniner der lever i kolonier i zoo og lignende som jeg har set... Jeg synes altid de ser vommede og pjuskede ud... Ikke at de ikke har et godt liv - men jeg er overbevist om at vores tamkaniner er så "avlede" efterhånden at de helbreds og sundhedsmæssigt ikke er helt skabt til at leve som deres vilde forfædre gjorde.
okt 2012
Tak allesammen for svar, nu har jeg noget at komme videre fra.
jun 2011
sep 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Gnavere: 1 Emner: 13 Svar: 149
Men synes da det er et spændende projekt, har tænkt mig nogenlunde det samme. Jeg får lidt hjælp fra min mors kæreste og sikkert min plejefar ^^,
Men havde tænkt mig at tegne deres bure eller udebure, som det første.. og tage indhegning og det senere.. Men jo Kaniner kan faktisk godt gå sammen, men det er ikke så tit man ser det hos kaniner der ikke har gået sammen før..
Jeg var oppe på 11 kaniner engang, og de var vandt til at gå sammen, da de var vokset op sammen.
Jeg tror du bliver nød til at prøve dig frem ang. indhegning, men jeg vil personligt ikke vælge hønsenet.. :}
Håber det går dig godt.
sep 2012
og de har altid kunne lide hinanden nu er det jo så kun Nusser og Molly der går sammen men når vi har fået bygget det nye kaninbur (kæmpe et) til foråret så skal jeg have en kanin til højst sandynligt Vædder
Og det bliver en pige (en unge) så de kommer også til at gå sammen alle sammen
Nysgerrig og pigerne bliver selvfølgelig skilt ad men så de stadig kan se/fornemme hinanden
Dette har jeg aldrig haft problemmer med!
Samsætningen har jeg heller aldrig haft probemmer med og jeg har selv haft kaniner siden jeg selv viste hvad det var altså ved 6 års alderen
Vi havde det også da jeg var lille men der havde min mor naturligvis ansvaret
Og alle har deres meninger og her kommer min:
Jeg syntes det er pivset at man skal have 5 bure til 5 kaniner der sagens kan gå sammen selvfølgelig hvis de gør skade på hinanden skal de skilles men det har jeg aldrig oplevet!
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
Jeg ved ikke hvilket net der er det bedste - Men det skal være noget de ikke kan bide over. Kaniner kan springe pokkers højt så jeg vil råde dig til at sørge for at der er "tag" over indhegningen, både fordi kaninen så kan hoppe over, og i værste tilfælde kan der komme rovfugle ind og hapse kaninerne.
Desuden graver kaninerne så jeg ville lukke helt af som Kayser's siger. - Og rovdyr kan jo i værste tilfælde også grave sig ind til kaninerne, så jeg ville vælge og ofre lidt penge på det og lukke helt af.
..Men sikken sød tanke du har fået med at give dine børn et kæledyr så de kan lærer hvad ansvar er
feb 2011
Følger: 36 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 2 Svar: 810
Da mine børn startede med kaniner, lavede vi en del fejl. Sælger fortalte os, at to kaniner ikke bør gå sammen, og at de jo i naturen bor i hvert deres hul (koloni), men vi troede virkelig, at vi var meget klogere, da vi jo havde læst i rigtig mange bøger, at to kaniner kunne gå sammen. Så vore to første kaniner gik sammen det første stykke tid og var ikke helt tamme. Senere måtte vi dele buret, og hurtigt fik de hvert sit bur på 120 cm. x 60 cm. x 60 cm. Så blev de MEGET tamme. Derfor er staldens 12 kaniner i hvert deres bur. Vi tager dem ud i løbegård på skift. Du skal også tænke på, at mange børn måske ikke gider beskæftige sig med kaniner, hvis det foregår ude i regn, blæst og slud, og slet ikke, hvis kaninerne ikke er tamme. Jeg nyder at snakke med mine kaniner, hvor de er i deres bure i læ under tag, og jeg nyder at sætte dem ud i løbegård/indhegning på 100 m2. Her gider kaninerne oftest slet ikke at snakke med mig, for her er rør op og ned og masser af gemmesteder og masser af højt græs, skvalderkål mm. at spise. Her kan de spurte rundt og lave glædeshop op i luften. Nej, nus og kæl foregår i buret, og det frie liv foregår ude i godt vejr.
Hvis du holder fast ved en helt lukket løbegård med bund og trådtag, vil jeg som Maria anbefale 2 løbegårde med hver deres bur.
Lyt til os og tro på os, vi har trods alt omkring 20 års erfaring, og vi har lavet mange eksperimenter.
Hilsen Aase
www.kaninhop.dk (her er tegning til stort bur)
feb 2011
Følger: 36 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 2 Svar: 810
Da vore dyr kun er i løbegården, når vi er der, har vi ikke haft problemer med at de graver sig ud. Vi har ikke bund i, og kaninerne må gerne grave. Bliver deres gange længere, end vi kan se enden af gangen, ødelægger vi gravearbejdet, så de må starte et nyt sted. Vi har kun én kanin ude af gangen, da de ellers kommer op at toppes.
okt 2012
Tak igen.
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 9 Svar: 145
jan 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Gnavere: 2 Emner: 74 Svar: 802
I grupperne er der en kastreret han og flere hunner. Der er mange kastrerede voksne hanner til salg rundt omkring, som du sikkert ville kunne sætte sammen med nogle hunner;-)
Jeg holder mig også til 1 kanin = 1 bur, men hvis man byger en stor fold/løbegård med masser af gemme og sove steder kan det måske lade sig gøre?
apr 2010
jan 2011
apr 2010
jan 2011
apr 2010
Jeg fortæller såmænd bare at for at han kan se den, så kræver det en bruger, og at det ikke er sikkert han gider lave en for en enkelt tråd
Men ja, det er da klart at hive dig i, hold da op
jan 2011
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 32
Kaniner og kaninbur