{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.174 visninger | Oprettet:

Moel M
Moel M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21

Kaniner og kaninbur {{forumTopicSubject}}

Goddag GnaverGalleri.

Jeg har lige oprettet mig her, da jeg tror at lidt kyndige folk, med forstand på kaniner kan hjælpe mig i mit projekt.

Det forholder sig sådan, at jeg er en familiefar med et par små døtre, hvor den ene datter ikke tåler kat, hund osv.
Jeg har for ungernes skyld, og for at de kan lære at håndtere levende dyr, besluttet at få nogle kaniner. Jeg vil ikke have dyr indenfor, og tænker så på et stort udendørs bur til dem. Samtidig vil jeg ikke bruge for mange penge på det hele. Her snakker jeg så om buret og indkøb af kaninerne. Foder og andet må koste hvad det koster, for at de kan leve godt og sundt.
Hvilken hegn/net kan jeg bruge? Voliere er ret dyrt, men er der andre alternativer?
Kan i give mig nogle gode fifs til et godt bur. Hvor langt skal hegnet graves ned osv osv.

Håber i kan hjælpe den betænksomme far.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaniner og kaninbur
  • Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#1   19. okt 2012 Hm, jeg synes at have læst, at det var flokdyr.
    Men tak.

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#3   19. okt 2012 Alt er relativt, men jeg forventer at der går nogle meter til sådan noget. Jeg skal ikke have et lille bur, men nærmere en stor løbegård, hvor ungerne kan gå inde sammen med dem. Det skal nok lukkes helt af, så vi ikke får uventede gæster i buret. smiley

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#5   19. okt 2012 Men bare i harald nyborg koster 10 meter 350kr. Hvis jeg skal have en gård på f.eks. 10m2, hvor hegnet endvidere skal graves ned, så går der en del ruller á 10 meter til. Det er en mindre formue til sådan noget "pjat". Forstå mig ret. Jeg vil ikke have dyr hvis de ikke bliver passet ordenligt smiley

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#7   19. okt 2012 Man kunne selvfølgelig nøjes med voliere i den højde de kan nå, og noget hønsehegn for resten.

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#8   19. okt 2012 Jeg har været på jagt efter noget billigt "brugt" hegn, men der var ingen held smiley

• #10   19. okt 2012 Ville lige tilføje, at kaniner ikke er flokdyr, men kolonidyr. Så 1 bur = 1 kanin osv. smiley

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#12   19. okt 2012 Men det er så ikke en lille "kasse" jeg skal have Sepas. En stor indhegning med flere kaniner har jeg set flere steder. Jeg var på ferie, hvor de havde store udendørs indhegninger, og indendørs staldbåse med op mod 30 kaniner. De hyggede sig gevaldigt. Så det undrer mig lidt det i siger. I naturen bor de vel heller ikke i bure? :S

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#14   19. okt 2012 Men de kaniner jeg taler om, de gik på omkring 20m2 indenfor, og det samme udenfor. De så ud til at trives vældigt.

• #15   19. okt 2012 som i måske har tænkt på men, prøv f.eks DBA eller guloggratis ?:)

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#16   19. okt 2012 Jeg tænker på 2-3 kaniner på mere end 10m2.

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#17   19. okt 2012 Det er prøvet dværgvædderen. Det skal også ligge indenfor en radius som kan betale sig. Ellers kan jeg lige så godt købe det for prisen i butikken. smiley

• #18   19. okt 2012 ja det har du ret i smiley

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#19   19. okt 2012 (link fjernet)

Det er noget i denne stil jeg tænker på. Men hvor langt graver kaniner ned?

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#20   19. okt 2012 Eller den her, bare større:
    http://www.fubilan.dk/Filer/Billeder/Ninus/DSC03280.jpg

• #21   19. okt 2012 Ja, okay. Hvis det er stort så de har hvert deres hus, så er det vel ikke et problem smiley

• #22   19. okt 2012 Stald LuWa: mine kaniner går da sammen? og det ved jeg også at andres gør!
    Ja der er nogle der er så pivsede med at de ikke er flokdyr men mine kan ikke uundvære hinanden! smiley

• #23   19. okt 2012 Kaniner er kolonidyr og bør ikke gå sammen team Gnaver!
    Jeg synes ikke din kommentar hjælper noget her. Og du starter bare en diskussion op som ikke omhandler emnet.

• #24   19. okt 2012 Team Gnaver
    Det har intet at gøre med at være pivset, for sådan er det altså!
    Kaniner er og vil altid være kolonidyr og IKKE flokdyr!

• #25   19. okt 2012 Okay så siger vi det smiley men de kan sagens gå sammen! smiley
    mine kan ikke undvære hinanden længere tid ad gangen! smiley

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#26   19. okt 2012 Det er rart med nogle inputs, men jeg vil gerne have mig noget konkret at forholde mig til. Det er ikke ligefrem entydige informationer. Ærlig talt, så havde jeg slet ikke overvejet, at de ikke ville kunne gå sammen i et stort bur på den måde. Der er ikke meget idé i, at have et stort bur man kan gå og stå i, for at have 1 kanin.
    Flyv nu ikke i flæsket på hinanden. Det Team Gnaver siger, det omhandler nu emnet, for jeg vil jo have et bur hvor kaninerne kan gå sammen. Jeg synes ikke jeg er blevet klogere på netop det, og det ændrer jo lige pludselig mit syn på at få nogle kaniner.

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#28   19. okt 2012 Og jeg har somsagt med egne øjne set, at en flok kaniner trivedes rigtig godt i nogle store gårde. Og Team Gnaver har samme oplevelse, mens andre fortæller at det ikke går. Forvirring? Ja!

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#29   19. okt 2012 Men M-E||Stald Willems||, hermed siger du ikke at de ikke kunne gå sammen? Du nævner bare at den er blevet mere rolig. Jeg er ikke ude efter deciderede kæledyr, mere nogle dyr som ungerne kan lære at passe og pleje så de har det godt.

Som en god bondemand passer på sine køer og grise.

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#31   19. okt 2012 Så forsvinder hele idéen bare med at have en stor gård til dem. Jeg vil ikke have dyr i et lille bur, så hellere undvære smiley

• #32   19. okt 2012 altså søskende kan sagtens gå sammen.. det er forskelligt fra kanin til kanin.. i en park på fyn har de 20 kaniner gående sammen.. så det handler altså bare om at få nogle der har været sammen fra fødslen af og ikke har dannet sit "eget" territorie :o)

• #33   19. okt 2012 Kaniner er koloni dyr, dvs de lever i store kolonier (pga de fra naturens side også er et byttedyr) men med hver deres teritorium.

Og som du skriver hvis du giver dem rigeligt med plads og de kan få hver deres teritorium givder du dem optimale forhold.

Må dog lige kommentere på de der større bure med op til 30 kaniner, det kan være rigtigt svært at se om de hygger eller om de dominere. Det ses oftes først rigtigt den dag man slagter dyret og kan se store bylder i kødet. (jeg avler til slagt og har flere gange set disse sår)

Der er flere herinde der holder flere kaniner sammen med susses så selvfølgelig kan det lade sig gøre. du kan øge succen ved at anskaffe dig søskende og evt neutralisere dem.

I forhold til net ville jeg sikre mig ikke så meget at det kan holde til kaninerne men også at det kan holde til udefrakommende dyr som kan gnave sig vej ind.

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#34   19. okt 2012 Godt, det var et input jeg kunne tage og føle på Camilla K. Så hvis jeg nu sørger for at anskaffe mig 2-3-4 kaniner fra samme kuld, så bør det fungere?

• #35   19. okt 2012 og i zoo går de sammen.. om vinteren udenfor bruger de hinanden til at holde varmen..

• #36   19. okt 2012 Hvis du fx får 2 han kaniner så slås de, hvis du får 2 hun kaniner slås de, hvis du får 1 han og 1 hun får de unger konstant, og det er ikke godt for hunnen. Så nej, jeg synes bestem ikke du skal have kaniner sammen, selvom buret er stort. Så hellere 2 bure på 120* 60*60(kommer an på
    Race) smiley

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#37   19. okt 2012 Tak lene, endnu et brugbart svar. Det er nu også mest uvedkommende dyr jeg er mest bange for. Jeg bor langt ude på landet, og der findes lidt af hvert her. Så er spørgsmålet bare, hvordan bygger man det optimale bur. Det kan være at hele den nedgravede del skal være med komplet bund ligefrem. Det bliver omfattende. smiley

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#38   19. okt 2012 Jeg vil bare IKKE have et lille bur på 0,5 m2. Vi skal kunne sidde og gå inde i buret sammen med kaninerne. Lidt som i vores egen lille børnezoo smiley

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#39   19. okt 2012 Ellers kan jeg lige så godt få en hamster og et løbehjul til den. Ej, det dur ikke.

• #40   19. okt 2012 Det passer ikke at det kun handler om at få kaniner der har gået sammen fra fødslen. Det har jeg prøvet - som et eksperiment i to omgange. Da de blev omkring de 9 måneder gik helvede løs i kamp om rangorden eller hvad de nu var uenige om. Jeg så aldrig at de sloges - men jeg så der lå totter i buret... Og da jeg fandt bid på den ene blev de selvfølgelig skilt ad.
    (Jeg prøver her at fortæller at når jeg var i nærheden af kaninerne lignede det fred og idyl - men det var det så åbenlyst ikke)

Må jeg foreslå at lave to store løbegårde men stående op af hinanden og med hvert sit bur i, så kaninerne selv kan løbe ud og ind - men samtidig se hinanden - uden at æde hinanden. Så er du sikker på at ingen dyr lider skade. Men du og dine børn vil stadig kunne se naturlige kaniner og give dem et frit og lykkeligt kaninliv.

• #41   19. okt 2012 siger også det er forskelligt fra kanin til kanin, men der er intet at se på mine kaniner. selvfølgelig kan man ikke bide sig sikker. det er dyr, og som du siger, FIonas Kaniner, så kan det ændres når de er fuldvoksne, men forskelligt er det altså. pas på med at generalisere, selvom det er kolonidyr. mennesker som dyr har forskellige temperamenter. mine kaniner boede puttede og levede sammen uden noget som helst bøvl, hele livet.

• #42   20. okt 2012 Jeg generaliserer skam ikke ;o)
    Jeg har i øjeblikket en mor og datter der går sammen og nyder hinanden. Men jeg er ekstrem obs. på dem og jeg har reservebur klar hvis der skulle blive problemer på sigt.
    Jeg mener det er rigtig farligt at sige at man bare kan sætte kaniner sammen når man får lyst, men det er også forkert at sige at det ikke kan lykkes.
    Jeg synes dog at man skal lade tvivlen komme kaninerne til gode . Ingen grund til at nogen bliver skambidt fordi de måske kan gå sammen.
    Hvad trådstarter end beslutter synes jeg han skal tænke sig godt om... Og i alt fald på hvad køn der bliver sat sammen.

Og så er jeg også nødt til at sige at de kaniner der lever i kolonier i zoo og lignende som jeg har set... Jeg synes altid de ser vommede og pjuskede ud... Ikke at de ikke har et godt liv - men jeg er overbevist om at vores tamkaniner er så "avlede" efterhånden at de helbreds og sundhedsmæssigt ikke er helt skabt til at leve som deres vilde forfædre gjorde.

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#43   20. okt 2012 Fionas Kaniner > Det var selvfølgelig en idé. Jeg kunne jo være klar til at dele det op i yderste instans, men starte med at prøve dem sammen. Det må så blive til 2 stk.

Tak allesammen for svar, nu har jeg noget at komme videre fra.

• #44   20. okt 2012 Fionas Kaniner: så sandt så sandt smiley

• #46   20. okt 2012 Kaniner er koloni-dyr ikke flokdyr.. :]
    Men synes da det er et spændende projekt, har tænkt mig nogenlunde det samme. Jeg får lidt hjælp fra min mors kæreste og sikkert min plejefar ^^,
    Men havde tænkt mig at tegne deres bure eller udebure, som det første.. og tage indhegning og det senere.. Men jo Kaniner kan faktisk godt gå sammen, men det er ikke så tit man ser det hos kaniner der ikke har gået sammen før..
    Jeg var oppe på 11 kaniner engang, og de var vandt til at gå sammen, da de var vokset op sammen.
    Jeg tror du bliver nød til at prøve dig frem ang. indhegning, men jeg vil personligt ikke vælge hønsenet.. :}
    Håber det går dig godt.

• #47   20. okt 2012 Altså da jeg havde den store løbegård og det 2 etages bur der startede vi med at få Putte (R.I.P) Og Nusser 1 år senere fik vi så Silke (R.I.P) og Molly
    og de har altid kunne lide hinanden nu er det jo så kun Nusser og Molly der går sammen men når vi har fået bygget det nye kaninbur (kæmpe et) til foråret så skal jeg have en kanin til højst sandynligt Vædder smiley
    Og det bliver en pige (en unge) så de kommer også til at gå sammen alle sammen smiley
    Nysgerrig og pigerne bliver selvfølgelig skilt ad men så de stadig kan se/fornemme hinanden smiley

Dette har jeg aldrig haft problemmer med!
    Samsætningen har jeg heller aldrig haft probemmer med og jeg har selv haft kaniner siden jeg selv viste hvad det var altså ved 6 års alderen
    Vi havde det også da jeg var lille men der havde min mor naturligvis ansvaret smiley

Og alle har deres meninger og her kommer min:
    Jeg syntes det er pivset at man skal have 5 bure til 5 kaniner der sagens kan gå sammen selvfølgelig hvis de gør skade på hinanden skal de skilles men det har jeg aldrig oplevet! smiley

• #48   20. okt 2012 jeg vil vove at påstå du godt kan hav 2-3 hunkaniner i sådan en indhegning. Jeg ville ikke turde prøve med fertile hanner dog, så skulle de kastreres først. Man siger mindst ½ meter ned når det er en hønsegård...

• #49   20. okt 2012 Jeg syntes det er en god ide du har fået TS.. Men jeg vil anbefale at i så skaffer jer 2-3 hunkaniner. Fertile hankaniner skal absolut ikke gå sammen. - Men tror sagtens hunkaniner kan hvis de plads nok.

Jeg ved ikke hvilket net der er det bedste - Men det skal være noget de ikke kan bide over. Kaniner kan springe pokkers højt så jeg vil råde dig til at sørge for at der er "tag" over indhegningen, både fordi kaninen så kan hoppe over, og i værste tilfælde kan der komme rovfugle ind og hapse kaninerne.

Desuden graver kaninerne så jeg ville lukke helt af som Kayser's siger. - Og rovdyr kan jo i værste tilfælde også grave sig ind til kaninerne, så jeg ville vælge og ofre lidt penge på det og lukke helt af.

..Men sikken sød tanke du har fået med at give dine børn et kæledyr så de kan lærer hvad ansvar er smiley

• #50   20. okt 2012 Du skal også tænke på, at to kaniner sammen, slet ikke bliver så tamme, som når de er hver for sig. Men det er måske heller ikke formålet.
    Da mine børn startede med kaniner, lavede vi en del fejl. Sælger fortalte os, at to kaniner ikke bør gå sammen, og at de jo i naturen bor i hvert deres hul (koloni), men vi troede virkelig, at vi var meget klogere, da vi jo havde læst i rigtig mange bøger, at to kaniner kunne gå sammen. Så vore to første kaniner gik sammen det første stykke tid og var ikke helt tamme. Senere måtte vi dele buret, og hurtigt fik de hvert sit bur på 120 cm. x 60 cm. x 60 cm. Så blev de MEGET tamme. Derfor er staldens 12 kaniner i hvert deres bur. Vi tager dem ud i løbegård på skift. Du skal også tænke på, at mange børn måske ikke gider beskæftige sig med kaniner, hvis det foregår ude i regn, blæst og slud, og slet ikke, hvis kaninerne ikke er tamme. Jeg nyder at snakke med mine kaniner, hvor de er i deres bure i læ under tag, og jeg nyder at sætte dem ud i løbegård/indhegning på 100 m2. Her gider kaninerne oftest slet ikke at snakke med mig, for her er rør op og ned og masser af gemmesteder og masser af højt græs, skvalderkål mm. at spise. Her kan de spurte rundt og lave glædeshop op i luften. Nej, nus og kæl foregår i buret, og det frie liv foregår ude i godt vejr.
    Hvis du holder fast ved en helt lukket løbegård med bund og trådtag, vil jeg som Maria anbefale 2 løbegårde med hver deres bur.
    Lyt til os og tro på os, vi har trods alt omkring 20 års erfaring, og vi har lavet mange eksperimenter.
    Hilsen Aase
    www.kaninhop.dk (her er tegning til stort bur)

• #51   20. okt 2012 Nu kan jeg ikke se, hvor du bor, men man kan nu nok få trådnet billigere end hos Harald Nyborg. Det trådhegn, vi har brugt rundt om vores løbegård (ca. 50 m.) har vi købt hos en dyre/foder/landhandel, der også har forskellige hegnsprodukter. Vi købte to store ruller. Til burenes låger har vi en anden slags tråd 1" x 1½". Her kan der ikke komme rotter/ildere eller andre små rovdyr ind.
    Da vore dyr kun er i løbegården, når vi er der, har vi ikke haft problemer med at de graver sig ud. Vi har ikke bund i, og kaninerne må gerne grave. Bliver deres gange længere, end vi kan se enden af gangen, ødelægger vi gravearbejdet, så de må starte et nyt sted. Vi har kun én kanin ude af gangen, da de ellers kommer op at toppes.

• Moel M
    Moel M Tilmeldt:
    okt 2012

#52   20. okt 2012 Okay, tak for de mange svar. Jeg tror jeg helt dropper projektet. Jeg vil ikke have dem i små lukkede bure på den måde. Jeg havde en idé i hovedet, og det var den jeg ville føre videre. Men så har debatten slet ikke været spildt, nu ved jeg bedre.
    Tak igen.

• #53   20. okt 2012 Nu har jeg ikke læst alt hvad folk har skrevet, gav lidt op på vej ned af, men som flere siger så er det bedst at holde kaniner adskilt, men en ide kunne være at du bygger en stor indhegning som du har tænkt dig, og så deler den op i midten, og en kanin på hver side, så kan de se hinanden, og i har stadig mere end en kanin. Hvis nu du bygger en stor gård, køber 3-4-5 kaniner, og det går helt galt, kan du ende med store dyrlæge regninger, og er det så ikke bedre at holde dem adskilt fra starten? Min erfaring siger også at du får tammere kaniner ved at holde dem adskilt, de vil dominere hinanden, og dem der bliver underkuet bliver npgen være pjok, bange og i mange tilfælde aggressive, og så er de ikke meget bevendt som børnekaniner. At få kaniner fra samme søskenflok hjælper ingenting, kaniner har ingen familie fornemmelser, og når de bliver kønsmodne er de fjender, som hvis de var fremmede. Når man ser steder hvor kaniner går i store flokke kan det se ud som om de hygger men det er dominans, og tit har disse kaniner sår under pelsen, fra slås kampe. 95% af kaniners magtkampe foregår pr. kropssprog, og kun 5% med egentlige slås kampe, men når de så slås kan det ende meget galt, de går efter kønsdelene. Håber mit svar kan bruges. Held og lykke med projektet.

• #54   20. okt 2012 Tænkte at den her tråd måske er relevant for dig at kigge i?: (link fjernet)
    I grupperne er der en kastreret han og flere hunner. Der er mange kastrerede voksne hanner til salg rundt omkring, som du sikkert ville kunne sætte sammen med nogle hunner;-)

Jeg holder mig også til 1 kanin = 1 bur, men hvis man byger en stor fold/løbegård med masser af gemme og sove steder kan det måske lade sig gøre?

• #55   20. okt 2012 Med mindre TS har en bruger på kaninliv, så kan han ikke læse med i tråden

• #56   20. okt 2012 Så kan han jo bare lave en... Det er jo ikke så svært...

• #57   20. okt 2012 Det er da ikke sikkert han gider det, for at se en enkelt tråd....

• #58   20. okt 2012 Nej, men jeg har jo heler ikke sagt at han skal gøre det. Jeg har bare skrevet at tråden er relevant for ham, det er jo ikke noget at hive i mig over;-)

• #59   20. okt 2012 Jeg hiver dig da heller ikke over
    Jeg fortæller såmænd bare at for at han kan se den, så kræver det en bruger, og at det ikke er sikkert han gider lave en for en enkelt tråd
    Men ja, det er da klart at hive dig i, hold da op smiley

• #60   20. okt 2012 Manden bestemmer vel selv hvor vidt han vil oprete en bruger derinde eller ej... Jeg tænkte bare at det ville være en stor hjælp for ham at se tråden, og få inspiration.

• #61   20. okt 2012 Kære Moel gå ind på min hjemmeside 123hjemmes.dk/skovhytten se under løbegård. Jeg har 4 stk med 3 voksne hunkaniner i hver:) de sover sammen,putter sammen,gør hinanden rene og spiser sammen. Stedet for at grave hegn ned, har jeg lagt fliser, så kan man feje derinde, man går ikke rundt i lort og de kan ikke grave sig ud. Fliser kan du få smidt i nakken alle steder. Ps i mange hjem rundt i verden, bor katte og hunde side om side. De sover,leger, og spiser sammen. Hunde er flokdyr og det er katte ikke, men kan da godt bo sammen IK!!!!!! så hvis man har nogle søde kaniner, som elsker at bo sammen, er det så ikke lige manget hvad der står skrevet i bøgerne?

Kommentér på:
Kaniner og kaninbur

Annonce