Trommesyge (Marsvin) {{forumTopicSubject}}
Nogle der har positive erfaringer med det?
Didi begyndte at virke noget ved siden af sig selv igår. Hun flyttede ikke meget på sig, pruttede ikke rigtigt, virkede oppustet og "hård" på maven - hun ville ikke så gerne røres på maven, men spiste og drak normalt.
Så i morges stod jeg hos dyrlægen så snart døren åbnede kl. 8, de havde ikke tid med det samme, men jeg kunne efterlade hende der og så ville de kigge på hende kl. 10.15.
Nu har dyrlægen så haft ringet - Didi har trommesyge, med godt udspilet bug. Dyrlægen vil forsøge med en kanyle at få luft ud af hende, så de beholder hende nok til i morgen.
Behøver jeg nævne, at jeg er noget nervøs for udfaldet?
Dyrlægen nævnte, at Didis tænder ikke er i orden, de slides ikke nok - kindtænderne især og det skulle kunne have noget at sige, hvis hun ikke får tygget maden nok?
Hun nævnte også, at trommesyge kan komme af hvis hun har fået for meget grønt/fed mad uden nok fibre?
Vi har ikke været ude i noget foderskift på et sidste, så bliver lidt bekymret for de andre grise. De får Cavia Korrell, hø og der udover div. grønt (peber, gulerod, broccoli, agurk, salat, græs/blade osv.) - kan vi gøre noget bedre fodermæssigt?
Tjah, jeg er bare bekymret for vores lille gris og håber hun får det bedre, dyrlægen ville opdaterer senere.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
En hun havde fået unger her i foråret, hun sad for meget stille med de små og fik bumblefoot med stort sår på og oveni kom jeg ud en dag og så hun lignede en spærreballon. Foden kom i behandling og hun gik med bandage på og det helede langsomt) Jeg tog hende ud og der var ingen tvivl om det var luft for hun lignede en højgravid men vejede kun omkring 750g. Jeg gav hende zoolac og 2-3 ml rapsolie med det samme plus noget smertestillende for hun var meget øm (pev når man rørte maven). Jeg gav hende igen ca 1 ml olie senere på dagen og igen om aftenen hvor jeg gav zoolac igen. Dagen efter da jeg kom ud til dem var gassen gået af hende og hun var heller ikke øm mere. Så her gik det altså godt uden aftapning af luft eller noget.
Har dyrlægen ikke prøvet med noget olie først inden han prikker hul på hende? eller er hun så kritisk at hun er gået fra foderet også? det nåede min ikke, selvom appetitten dog ikke var så frygtelig god, så spiste hun da stadig.
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 2 Gnavere: 6 Emner: 27 Svar: 322
Det har "listet" sig stille ind på hende. Hun spiser og drikker som hun plejer, men ja - maven var øm og tyk.
Mht. hø synes jeg hun spiser fint af det - hun plejer bare lægge sig midt i det og guffe løs. Jeg har intet bemærket mht. hende og spisning.
Om tænderne blev dog nævnt at de forreste nederst vippede lidt indad og de øverste lidt til siden.
Men jeg synes ikke det lyder for godt og er godt nok bekymret for om hun kommer hjem igen.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
maj 2010
Må have hørt dyrlægen noget mere om tænderne, hvis hun klarer sig igennem i dag.
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 28 Gnavere: 1 Emner: 5 Svar: 257
Det har jeg haft brugt, og allerede dagen efter var grisen sin normale størrelse!
Jeg gav 2-3 gange dagligt indtil denn var fin og se på, og så lige en uge til 14 yderligere, og det virkede super
maj 2010
Det er lykkes dem at få halvdelen af luften ud af hende - de var i tvivl om hvorvidt de kunne få noget. Hun har fået olie og hun får noget meget fiberholdigt pasta og noget andet medicin vist også.
I morgen skal jeg ringe efter opdatering igen og med mindre det går værre der, skulle hun gerne komme hjem inden weekenden. Krydser stadig alt jeg kan!
maj 2010
Vi ringede til dyrlægen i dag, som lød noget mere positiv. Didi var kommet af med en del i løbet af natten, havde spist alt sit hø og åd løs af piller - stor appetit. Stadig en smule luft tilbage dog. Men vi kunne bare hente hende, så vi skyndte os afsted.
Og hvor er hun dog blevet "slank" - man kunne tydelig se forbedring. Vi så røntgenbilleder fra før/efter af hendes bug - fyldt med luft så det lignede et helt æg. Dyrlægen havde ved første øjekast troet hun var drægtig med den kuglerunde mave.
Nu hedder det Fibreplex 3 gange dagligt over nogle dage. Baytril skal hun også have. Samtidig hedder det intet grønt i 2 ugers tid. På mandag skal vi opdaterer dyrlægen om hendes fremgang.
Dyrlægen var ellers helt vild med Didi - hun var så sød og medgørlig synes hun, selvom hun til sidst begyndte at finde dyrlægen lidt træls
Nu hygger Didi herhjemme i buret - Chili nyder vist at have fået sin burkammerat tilbage, hun kan slet ikke holde sig fra hende. Didi spiser hø og piller, drikker, prutter og slapper af - og vi nyder at have hende hjemme!
Trommesyge (Marsvin)