{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.551 visninger | Oprettet:

Pelspleje? (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Jeg har en del LANGHÅRS som jeg syntes trænger til en lille vask i enden og tænkte på om man må tørre dem med en hårtørre?
Altså ved svag varme og svag luft?

Derefter ville jeg gerne Wrappe dem op som nogle kalder det og har kigget på forskellige siden om hvordan folk gør, Men der skal man bruge alt muligt som jeg overhovedet ikke har nogen ide om hvad er.
Så tænkte på om der ikke var nogle mere almindelige mennesker som brugte almindelige husholdningsting til at wrappe dem op med?
Hvad bruger i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pelspleje? (marsvin)
  • #1   10. jul 2012 Ja du kan sagtens føntørre dem.

Marsvin bør ikke wrappes med mindre der er tale om dyr i fuld pels til udstilling.
    De skal IKKE gå wrappede derhjemme for sjovs skyld. Det er ikke i dyrets tarv. Så bør de hellere klippes så de ikke filtrer.

• #2   10. jul 2012 Syntes da ikke at de skal gå rundt og se sjove ud??? Har kun 3 dyr i fuld pels og vil gerne kunne holde dem til de skal på udstilling. du andre som bruges i avl er skam klippet ned.

• #3   10. jul 2012 Dyr der holdes i fuld pels gøres i få måneder i deres udstillingskarriere.
    Med mindre du har planer om en sæson med udstilling, og det altså ikke er "udstilling på et tidspunkt", så ville jeg ikke wrappe dem.

Det handler ikke om jeg forsøger at skyde din idé ned, men jeg har selv opdrættet langhår i mange år og wrappet mine udstillingsdyr. Dyr der ikke bruges i udstilling (de skal desuden wrappes fra de er små for ellers forbliver de ikke i fuld pels til udstilling - nu ved jeg ikke hvor gamle dine er?) bør ikke bære wrappere ellers, af hensyn til dyret.

• #4   10. jul 2012 Fancy jeg ved hvor du vil hen. Jeg er ikke ude på at genere mine dyr eller jer.
    her spørger jeg bare enkelt om hvad det er for nogle ting alm folk bruger til at wrappe med for et eller andet sted skal jeg jo starte ikke.
    Man lærer med tiden og kun hvis man spørger til råds og det er det jeg gør nu.

• #5   10. jul 2012 Er der tale om unger du vil wrappe?

Opdrættere, der udstiller i fuld pels, bruger stiklagen og balsatræ til at lave wrappere med. "Almindelige folk" der ikke udstiller, laver heller ikke wrappere.

• #6   10. jul 2012 Self er der alm folk derude der ikke lige bruger disse ting...
    Og ja det er unger fra 8 til 12 uger..

• #7   10. jul 2012 Nøh da kun hvis "alm. folk" udstiller deres dyr smiley

Men fint for mig - nu ved du så hvad de seriøse udstillere bruger at wrappe deres dyr med, så er det sådan set mig lige meget hvad du gør.
    Jeg håber da det bedste for dine dyr smiley

• #8   10. jul 2012 Jamen det ved jeg jo i forvejen...
    Det spørgsmålet lød på var om der ikke var ganske almindelige redskaber...
    OG nej mine dyr lider ikke overlast eller bliver "udstillet" for sjov for morskabens skyld.

• #9   10. jul 2012 det von Fancy prøver og forklare dig er at man ikke wrapper marsvin medmindre de skal udstilles, som f.eks i DMK eller DMF. Så har man en kategori som hedder u klippet (inden for coronet, sheltie, peruaner, alpaca, merino, texel osv.)

Der må marsvinet ikke har været klippet, spist eller lign. og skal ha sine baby spidser i pelsen.

Det von Fancy egentligt bare forsøger og fortælle dig er at hvis ikke det er den slags udstillinger du mener ( hvilket jeg synes er svært at tólke ud fra dit indlæg) så er der ingen grund til at wrappe langhårsdyrene.
    Og så var det bedre at klippe dem.

• #10   10. jul 2012 Team Gnaver:

Hvis ikke du vil bruge de redskaber som er bedst til at wrappe med, så får du heller ikke det bedste resultat - og så er du jo lige vidt. Så får du intet ud af det.

Grunden til der bruges stiklagen er, at det er papir på den ene side og plastik på den anden = wrapperen bliver ikke våd og skader pelsen når/hvis dyret får tisset på wrapperen. Det er desuden let at klippe i og lave wrappere.

Grunden til der bruges balsatræ er, at der skal nok til at lave wrapperen lige og stabil, så den igen ikke skader pelsen. Der kunne bruges alt muligt andet, men balsatræ er let at klippe i og lave i præcis den størrelse man skal bruge - der er ikke meget andet der er stærkt nok og alligevel let at klippe i.

• #11   10. jul 2012 Men det kan være cavy cats skriver i tråden hun har langhåret og har vist nok en wrappnings guide et sted. Og kan sikkert forklare dig det bedre end vi har.

smiley

• #12   10. jul 2012 Sortfod. Jamen forstår det godt, slet ingen tvivl der. Men jeg er 100% nybegynder inden for dette og vi skal alle lærer.. Det jeg ønsker svar på er jo ikke om hvor vidt jeg skal udstille eller ej men om hvad folk bruger til at wrappe deres dyr med.
    Jeg ved at opdrættere bruger stiklagen ovs men spurtge jo bare om der ikke var andre ting man kunne bruge.

• #13   10. jul 2012 grunden til de bruger balsatræ er at det vejer meget lidt i forhold til styrken det giver i wrapperen (den krøller ikke bare sammen og falder af). Du kan i teorien bruge hvad som helst der er meget let, et tykt stykke pap fx, det holdet bar ikke til så mange gange som et stykke træ. Stiklagen bruger folk fordi det er plast på den ene side, dvs vrapperen sidder ikke og suger tis fordi plasten skal vende ud af. Igen kan du sagtens bruge noget andet der kan holde pelsen tør. Det der er det afgørende er at pelsen du ruller er ren og vedblvier af være det så den ikke filtrer, og så må det ikke sidde så stramt at det niver, men igen heller ikke så løst at de kan få foden igennem fx og hænge fast i deres egen vrapper. Det er en god ide at få en erfaren til at hjælpe en med hvor de vrappere skal sidde så de generer dyret mindst muligt.

• #14   10. jul 2012 Tusinde tak >Susan

• Solveig Ø
    Solveig Ø Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 1 Svar: 2
    #15   10. jul 2012 Dengang jeg avlede, skal siges det var i slut 90'erne, der rullede vi bare op på et kraftigt stykke køkkenrulle. Hvis vi stivede dem, kom vi et stykke ispind i. Det virkede fint dengang.

• #16   10. jul 2012 Der er også sket meget indenfor langhårede marsvin siden dengang smiley

• Solveig Ø
    Solveig Ø Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 1 Svar: 2
    #17   10. jul 2012 Det er der bestemt.

Kommentér på:
Pelspleje? (marsvin)

Annonce