Opfedning af kanin? Opfedning af kanin?
Jeg har en rimelig stor blandingshun der har været en masse igennem, hun går med unger der nu er fire uger og det var en hård fødsel med alt for mange unger - hun har så været passet i tre uger hvor de åbenbart ikke har fået mad, hvilket kan ses da hun er ekstremt tynd.
Jeg købte med det samme piller til dem og de står nu herhjemme igen - hun får kaninpiller og blandingsfoder en gang om dagen og ungerne får også, de har fri adgang til hø som de dog ikke spiser af, også får de tørrede brændenælder engang imellem.
Hvad mere kan jeg gøre, for at hun får taget på igen? Hun har taget en smule på siden, men synes stadigvæk at hun er alt for tynd! Er også bange for at ungerne ikke får nok, nu når hun ikek har fået nok..
De er heller ikke vandt til foder - og spiser ikke? Hvad med det?
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
Hun må ikke tage på for hurtigt, så bare giv hende foder som du plejer - men selvfølgelig hø og grønt dagligt. De tørret brændenælder er godt for mælkeproduktionen, specielt når hun er så afkræftet som du beskriver.
apr 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Gnavere: 2 Emner: 157 Svar: 642
Ville aldrig give kalksten eller andet til mine kaniner.
Nej, derfor holder jeg også lidt igen med foder men skal også tænke på ungerne jo..
Kan hun få brændenælder der ikke er tørrede? og hvordan tørrer I dem?
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
Nå men, husk at hun ikke må tage på for hurtigt. Det skal gå langsomt / stille og roligt. Ungerne skal nok spise fastføde når de er klar til det.
Bland evt. lidt havregryn i.
Jeg køber dem tørret hos dyrehandlere, men ellers skal de bare i ovnen på 50-100 grader i omkring 5 timer vil jeg tro.
Jeg har prøvet at give mine egne samt min kusines kanin friske brændenælder, men det ville de ikke spise. Jeg tror også at de brænder læberne ved det.
apr 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Gnavere: 2 Emner: 157 Svar: 642
Har overvejet at plukke EN MASSE og plukke bladene af og ligge dem i stalden og vende dem engang imellem - men de spiser jo også stilkene?
Opfedning af kanin?