{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.684 visninger | Oprettet:

Pris at have marsvin? {{forumTopicSubject}}

Hej dyrevenner.

Nu skal i høre.
Jeg har udlånt en af mine små drenge til min fars aupair, hun skal selv betale for foder, spåner, hø ovs.
Planen er så at hun skal købe det hele af mig for ikke selv at skulle færdes alene i byen (har boet i dk i 2 mdr).

Men hvad koster det egentlig kun at have 1 marsvin?

Jeg har selv 18 marsvin og bruger 2 sække foder af 219 mdr på dem og så kommer spåner, grønt og hø ved siden af.

Jeg har regnet ud løsligt at med mit foder alene til 1 marsvin koster ca 55 kr, hvilket jeg slet ikke kan få til at hænge sammen når mine marsvin som går 2 og 2 spiser 2 skåle foder om dagen?

Så hvad koster det løsligt at have 1 marsvin og kan man gøre det for under 100 kr?

PS. Marsvinet vil aldrig være foruden disse ting, om hun har penge til det eller ej.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris at have marsvin?
  • #1   26. jun 2012 Den går ikke alene.

• #2   26. jun 2012 Hvis ikke den går alene, har det jo ingen relevans hvad 1 marsvin koster at have?

Jeg ved ikke hvad 2 marsvin koster om måneden, men det kan ikke være alverden.
    Et godt foder kan købes for under 50 kr. om måneden. Dertil kommer bundmateriale hvor det jo ikke er særlig meget der bruges til ét bur om måneden og så grønt og hø.
    Jeg ville nok regne med 200 kr. så burde de basale ting være regnet ind.

• #3   26. jun 2012 Det er MEGET relevant hvad 1 marsvin koster for hun skal "kun" betale for hendes dyr og ikke min lillebrors.. De går 2 sammen men skal dele udgiften.. altså jeg vil gerne vide hvad det koster at have 1 marsvin.

• #4   26. jun 2012 det kan man jo ikke bare lige regne ud, uden at kende priserne på de ting som hun skal købe til det - priser varierer altså ret meget, når det kommer til stykket.

• #5   26. jun 2012 Hvis de går sammen, skal de vel alligevel købe tingene sammen...

Men fint - se mit tidligere indlæg og del med 2. Sværere er det ikke.

• #6   26. jun 2012 Som Sweet Leaf skriver - det kommer an på tingene.
    F.eks. det foder jeg bruger koster 10 kr. for et kilo - meget andet kan man komme af med meget mere for. Det bundlag jeg ville bruge koster noget, men måske vil hun bruge noget andet.

• #7   26. jun 2012 Altså jeg kan ikke rigtigt sige det med hø og spåner, kommer jo an på buret smiley
    Men da jeg kun havde et marsvin, brugte jeg 30kr til 1 kg foder, fordi mit marsvin spise kun for 1kg (men køber dog 2 kg for 55kr nu). Jeg har et bur der måler 110x 70 (mener jeg) og jeg bruger ca 1 pakke spåner om måneden til 20/25kr nogen gange 40/45kr (kommer an på hvilken kvalitet jeg køber. Foretrækker det dyre, fordi det ikke støver så meget) og det er de der hedder 60L poser man kan købe i poppi, maxizoo eller i supermarkedet. Høet der køber jeg de der sække, man kan købe i maxizoo eller poppi til 40/45 kr. Og det køber jeg bare, når posen er tom. Tror jeg kan tømme sådan en på 2-4 måneder (kommer an på hvor meget hun spiser)

Håber det hjalp dig lidt smiley

• #8   26. jun 2012 Tusinde tak lea det var jo nemt =o)

Von fancy.. Hvorfor skal du altid gøre tingene svære end de egentlig er.. det er jo ikke bare at dele det i 2.. og slet ikke når nu jeg selv har 18 marsvin og bare i foder bruger for 438 kr om mdr.. hvis jeg deler det i 18 ville det ene marsvin da være skinddød!!... Det hænger jo slet ikke sammen... Og derfor jeg skrev dette inlæg...

• #9   26. jun 2012 Det var så lidt :P. men jeg vil selv indrømme, at den ene pose mad var også kun lige nok til måneden så har altid 2 ligende.
    Men min er også en pige der er jo forskel på en pige og en dreng smiley

• #10   26. jun 2012 hvis du bruger for 438 kr om måneden på tørfoder på 18 marsvin og hun får foder til indkøbspris af dig vil hun skulle bruge ca 24½ kr på tørfoder til sin ENE. Når jeg får priserne på dine andre ting kan jeg godt dele dem i 18 for dig, men mon ikke du selv kan også?;)

• #11   26. jun 2012 Team Gnaver - hvis du læste hvad jeg skrev, ville du have læst mit første indlæg hvor jeg løseligt udregnede hvad jeg ville mene 2 ville bruge på basale ting som foder, bundlag mm. - det var det du skulle dele i 2.
    Jeg gør ikke tingene sværere end det er, du skal bare læse hvad jeg skriver.

Jeg må give Susan ret i de 24,5 kr. og forstår ikke hvordan det gør marsvinet skinddødt - som jeg også har skrevet kommer det an på fodertypen, f.eks. det jeg bruger koster kun 10 kr./kg. så der vil man ikke komme op i nærheden af 24,5 kr. for et enkelt marsvin om måneden.

• #12   27. jun 2012 Hvem i alverden giver 100,- for en balle hø???
    Jeg giver 18,- for en balle hø.

• #13   27. jun 2012 Jeg tror TS får mere ud af, at du faktisk bruger reelle priser i dine eksempler.

• #14   27. jun 2012 Så du bruger 100,- på en balle hø?

• #15   27. jun 2012 Det er fandme dyrt for hø. En eller anden tjener godt på, at du ikke er særlig økonomisk bevidst.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #16   27. jun 2012 Det er nok hø fra en dyrehandel, tænker jeg. Der er det jo pænt dyrt.

• #17   27. jun 2012 cavy cats, syns du er lidt efter Jens, det er jo ikke hans økonomi der er stillet spørgamål om;) Om ikke andet kan han TS faktisk ikke rigtig bruge vores priseks til noget... for det er jo meningen au pair pigen skal købe det hele af trådstarter så for vi kan hjælpe med udregningerne er TS nødt til at give os nogle oplysninger: hvad giver du selv? skal du tjene noget på det? i fald du skal tjene: hvor mange % avance er du ude efter? vi kan intet sige uden som minimum at have disse oplysninger...

• #18   27. jun 2012 Nå Annbritt, så er jeg sku heller ik særligt økonomisk bevidst, når jeg nemt kan få hø til 35 pr balle, men køber noget som er dobbelt så dyrt istedet......

• #19   27. jun 2012 Anbrit, husk lige at ikke alle bor på bøhlandet hvor peberet gror, kragerne ER vendt og de billige bondemænd ligger 20m væk.

• #20   27. jun 2012 Susan: Det ved jeg, jeg syntes bare 100,- for en balle hø lød helt vildt.

• #21   27. jun 2012 men derfor er der vel ingen grund til at skælde en knægt ud for ikke at være økonomisk bevist... han er ½ så gammel som dig mindst, han har LOV til ikke at være det, endnu;)

• #22   27. jun 2012 Selv giver jeg dette for 6 marsvin pr. måned:

Hø - gratis. Med de æder 2-3 kilo om ugen.
    Marsvinepiller: 12 kr kg. Bruger cirka 1,5 kg om måneden så 18 kr.
    Spåner: 80 kr for en balle. Bruger cirka en halv hver måned så 40 kr.
    Grønt: bruger vel omkring 10 kr på grønt om dagen i gennemsnit.

• #23   27. jun 2012 Susan: Det er sandt. Og så kan det jo også være, at det er forældrene der betaler for ham og ikke ham selv smiley

• #24   27. jun 2012 Hvis man er villig til at skifte over til grøntfodring kan man stortset fodre gratis i hele sommerhalvåret.

Til mine omkring 20 marsvin bruger jeg 90 kr om måneden på spåner. Derudover vasker jeg et par maskinefulde tæpper og håndklæder ca. hver 2. uge (har ikke lige regnet ud hvad det koster). Hø køber jeg et par baller af hver 3. måned til ca. 20 kr stk. Og så plukker jeg gratis grønt hver dag. Jeg skralder også så det kan også gøres ret billigt om vinteren

• #25   27. jun 2012 Men det er ikke bare lige at skifte over på grøntfodring.
    Jeg vil ikke diskutere fodermetoder, blot minde folk der læser med om, at der er mange ting forbundet med fodring, ikke mindst vitaminmæssigt, men også calcium/fosfor, kalk og meget andet, ligesom det kræver god kendskab udi hvilke planter/grønt marsvin må få, hvilke gode/dårlige ting der er derved samt især hvad de ikke må få.
    Blot så det ikke skal lyde som om det er bare lige til. Hvorvidt man kan fodre gratis hele sommeren afhænger i stor grad også af vejret samt hvor man bor (f.eks. ville jeg ikke få meget ud af metoden, taget i betragtning af at jeg bor midt i en storby uden grønne områder).

Bare et input til det emne.

• #26   27. jun 2012 Dette er hvad jeg giver for en mdr.

438,- for 40 kg foder
    100,- for 4 klare sække spåner (affaldssække)
    100,- for 4 klare sække hø.

Jeg skal ikke tjene på det da det jo stadig er mit marsvin..

• #27   27. jun 2012 Jeg læste også en masse om det inden jeg kastede mig ud i det og skar langsomt ned på tørfoderet. Jeg er sikker på at de får hvad de har brug for fordi jeg fodre meget varieret. Men ja, det kommer også an på hvor man bor

• #28   27. jun 2012 Maria M - præcis. Det kommer bare let til at lyde som om det bare er noget enhver skal/kan kaste sig ud i, og det var bare det jeg gerne ville undgå smiley

• #29   27. jun 2012 Nu bliver det her nok lidt blandet, og handler ikke kun om hvad det koster at holde et marsvin. Men tænker at når hun er Au Pair her i Danmark er det jo ikke en masse penge hun tjener. Ville det ikke være "nemmere" at tage et symbolsk beløb for det 50-100 kr og så får hun det marsvinet har brug for.
    Det havde jeg nok gjort, er lidt i tvivl om jeg overhovedet ville tage en masse penge for det, situationen taget i betragtning.

• #30   27. jun 2012 enig med Camilla, personligt ville jeg slet ikke tage penge for det for du har jo kun lånt hende marsvinet får jeg opfattelsen af når jeg læser første indlæg.

• #31   27. jun 2012 Jeg ville egentlig ikke tage penge for det men min far mener at hun også skal vide at det koster penge i DK. Hun får 5000,- i løn hver mdr som hun sender til sin søn på filipinerne, derudover får hun 500,- som hun kan bruge på tøj og div, udover shampoo og div toiletting som hun får gratis. Jeg er absolut ikke interesseret i at tage overpris for at hun har mit marsvin gående, hun har brug for en ven, men som sagt skal hun lære at det koster det det koster.

• #32   28. jun 2012 Jeg syntes bare du skal tage en 50-100,- for det hvis du skal tage noget. Så betaler hun jo hvertfald til det. Men er hun ikk voksen? Ved godt hun kommer fra filippinerne - men mon ikk de også ved at ting koster penge?

• #33   28. jun 2012 Hvis du vidste hvad et marsvin alene koster på Philippinerne, så ville du gå bagover.
    Du kan nemt komme af med hvad der svarer til 1500,- danske kroner for en texel eller merino dernede. Det er i hvert fald hvad ungerne fra de linier jeg sendte derned går for i øjeblikket smiley

• #34   29. jun 2012 Hold da op..!!!

Jamen jeg ved kun at hende her boede sammen med sim mand og søn og så blev der oversvømmelse og huset væltede over manden og han var drabt på stedet. så hun er taget ud som au pair for at hendes søn kan komme i skole...
    Jeg vil ikke tage overpriser for syntes at hun lider nok i sin forstand.

Men self skal hun betale noget for forbruget og har valgt at sige 50,- for 1 marsvin og 60,- for 2, netop fordi det er mine grise og jeg skal have dem hjem hvis de en dag skal bruges i avlen =o)

Kommentér på:
Pris at have marsvin?

Annonce