{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad kræver skinny marsvin pleje
  • #1   12. jun 2012 (link fjernet)

kig nede midt på siden bla.

• #2   12. jun 2012 Me to smiley

• #4   12. jun 2012 Jep. De kræver en hel masse mad og så at du smører dem med creme engang imellem.

• #5   12. jun 2012 Det er hovedsageligt i opvækst fasen skinny marsvin kræver mere end når først de er voksne

• #6   12. jun 2012 Et godt tørfoder, gerne suppleret med en müsli blanding som giver god energi
    Meget gerne varieret grønt
    Hø, hø og atter hø

De kræver minimum stuetemperatur og gerne en varm puttehule de kan gå ind i hvis de skulle fryse
    Selskab som alle andre marsvin
    Opsyn med deres hud - bliver de tørre skal de smøres med en parfumefri creme (f.eks. den blå fra Derma) eller en uparfumereret babyolie.
    De kan få rifter og sår lettere, men de heler forholdsvist nemt.
    Skal de på græs og kan gå i sol er solcreme end god idé, selvfølgelig uparfumereret.

• #7   12. jun 2012 Hvorfor skal de have mere mad

• #8   12. jun 2012 Fordi de spiser mere.
    De skal bruge mere foder for at lave mere energi eftersom de ikke har pels, så de bruger energi på at holde varmen i større grad end behårede marsvin.

• #9   12. jun 2012 faktisk er det egentligt sådan at i stedet for at vi siger de skal have mere mad, så burde man sige "de skal holdes varmere".... grunden til jeg siger det er at marsvinets tarmkapacitet øges jo ikke bare fordi den er blevet skaldet? ergo burde den jo æde det samme som en med hår, men bare holdes varmere så den ikke frøs.... mange skinnyer har maveproblemer, måske det kunne afhjælpes nogle gange ved simpelthen at øge rumtemperaturen så de ikke æder sig en forstoppelse til...

• #10   12. jun 2012 Mine går ved minimum 22 grader, oftest mere og de æder generelt set stadig en del mere end de andre racer jeg har i rummet.. Så det vil jeg ikke holde med dig i.

• #11   12. jun 2012 De skal bruge omkring 20 % mere energi på at holde sig varme og de 20 % energi skal komme fra fodret de indtager.

Så det giver sig selv at de skal spise mere, fodret de æder skal jo omsættes til varme. Og selv i et rum med 22 grader og en hule at gå ind i ( som ikke alle benytter) æder de altså mere.

Måske det ville være anderledes hvis de gik med tøj på....

Mange skinnyer har maveproblemer... Hvor har du det fra Susan ?

• #12   12. jun 2012 Jeg kan faktisk heller ikke erindre at nogen af de skinnyer jeg har haft har spist mere end mine andre marsvin.
    Men jeg tror nogle skinnyer måske bare er anderledes end andre skinnyer.

Er ret enig med dig i dit synspunkt, Susan S.

• #13   12. jun 2012 Nej det undrer vel ikke nogen.

Men lige på det punkt tror jeg nok mit erfaringsgrundlag er baseret på lidt mere.

• #14   12. jun 2012 Nej men hvad pokker ved opdrætterne af skinnyerne også om hvorvidt de spiser mere eller ej. Det er da klart kun noget vi siger for sjov.

Hvor skulle vi dog også ha den erfaring og opfattelse fra...

• #15   12. jun 2012 Nej, jeg siger bare at jeres skinnyer åbenbart er anderledes end nogen af dem, jeg har haft smiley

• #16   12. jun 2012 Ja, men dine marsvin er jo specielle på alle punkter - så hvorfor ikke også der smiley

• #17   12. jun 2012 og så endte vi lige på blå stue med de små spydige bemærkninger...

• #18   12. jun 2012 Næ egentligt ikke men som altid skal Annbritt nok fremhæve at hendes dyr er anderledes. Ligesom de også altid vejer meget mere end vores gør osv.

Den sang har vi hørt de sidste 2 år ( hvis det kan gøre det). derfor den kommentar.

• #19   12. jun 2012 hvor jeg har det fra Sortfod? tjae... jeg har læst det rigtig mange steder, men det er svært at finde nogle videnskabelige artikler om det, da der ikke rigtig findes nogle... men jeg har da fundet en debat på et andet forum hvor Maria Hjort som jo angiveligt skulle være dyrlæge har tal om det... http://forum.mutterne.dk/viewtopic.php?f=1&t=12043

• #20   12. jun 2012 Nu er det der så fra 2008 som bla. også handler om ballon syge. Ballonsyge er faktisk ikke noget man oplever ved skinnyer den dag i dag. Det gjorde man meget i starten.

Så det er noget gammelt noget at baserer det på. Men ok hvis du føler for det så skal da ha lov til det.

• #21   13. jun 2012 mere blå stue med de små spydige børnehavebemærkninger;)

• #22   13. jun 2012 Ballonsyge er en sygdom vi ikke har døjet med i adskillige år efterhånden heldigvis.
    Hvilken relevans har det for tråden her?

• #23   13. jun 2012 Susan S: Måske mener de bare ikke, at Maria Hjort har ret meget erfaring med skinnyer heller og at det er derfor hun åbenbart heller ikke kan udtale sig smiley

• #24   13. jun 2012 Det har vi aldrig sagt gider du lige læse hvad der står i stedet for at digte noget du synes lige passer ind ?

Vi har sagt at det er en gammel tråd der er henvist til, den er fra 2008 som jeg skrev. Og det var noget man oplevede med jævne mellerum den gang, men det gør man ikke mere.

Så derfor finder jeg det til at være et meget svagt grundlag at påstå at skinnyer døjer med mave tarm problemer mere end alm. marsvin. Og det var i den forbindelse det pågældende link var brugt.

• #27   13. jun 2012 MeToMiCa: Jeg tror, som Susan også er inde på, at grunden til, at dine skinnyer ikke spiser mere, er fordi de kan holde varmen på anden vis end at de er nødt til at æde hele tiden smiley
    Det tror jeg faktisk også er sundere for dem smiley

• #28   13. jun 2012 Og så skulle mine skinnyer altså gå og fryse, siden de spiser mere end almindelige marsvin smiley Jamen tak...

Selvfølgelig er der forskel på dyrene individuelt, det tror jeg ingen er i tvivl om.
    Jeg skal gerne omformulere min oprindeligt besked, så der vist ikke kan herske så meget tvivl....:
    Mine erfaringer er, at skinnyer har en tendens til at spise mere end andre marsvin, selv om de går ved en temperatur der er høj nok til at de ikke fryser.

• #29   13. jun 2012 Det siger jeg ikke. Men der må jo være en grund til, at dine skinnyer åbenbart spiser mere end MeToMiCa's skinnyer. Og i øvrigt også mere end de skinnyer jeg har haft. Og sikkert også flere andres skinnyer.
    Og er det ikke temperaturen den er gal med, så kan det sikkert være en anden grund.
    Måske MeToMiCa's skinnyer bare er det længere i udviklingen af skinnyracen, at de ikke behøver spise helt så meget for at holde varmen.
    Jeg skal ikke kunne sige hvad grunden er, men der må jo være et eller andet der gør, at de tilsyneladende ikke har brug for en masse mere foder end normale marsvin, i modsætning til dine skinnyer.

• #30   13. jun 2012 Mine skinnyer går lunt.. de har alle huse og huler, men stadig så spiser de mere.
    De spiser især meget mere hø.. smiley

• #31   13. jun 2012 Mine 2 skinnyer går opvarmet - det samme gør de andre dyr.
    De har altid min. 1 fleece hule at putte i og et carportshus.
    Jeg oplever ikke at de spiser SÅ meget mere end de andre marsvin.
    Måske! spiser de mere græs/hø, men det er SÅ begrænset at det ingen forskel gør i længden - heller ik hvis jeg havde 20 skinnyer.

• #32   13. jun 2012 Og hø koster jo heller ikke alverden smiley

• #33   13. jun 2012 nåeh.. jeg synes nu ikke mit hø er billigt, men det er så til gengæld hver en krone værd.

• #34   13. jun 2012 Nå ja... men man kan så vælge at købe billigere hø. Eller købe dyrt hø.
    Men så er man også selv ude om det, hvis man vælger at købe dyrt hø fremfor billigt hø smiley

• #35   13. jun 2012 Nu er det jo ikke fordi billigt hø altid har samme kvalitet som dyrt hø.

Og der er jo også forskel på om man kan få godt hø billigt fra en landmand eller om man er nød til at købe sig til hø via forretninger osv. som ofte er dyrer hvis man vil ha den gode kvalitet.

Men any ways så er vi altså en del som oplever at skinnyerne æder mere. Mens andre ikke oplever det. Eller ikke tænker over det.

Men sådan er vi alle så forskellige, ligesom dyrene. Og så kan det jo egentligt være revnene ligegyldigt om vi er enige eller ej.

• #36   13. jun 2012 fordi noget er billigt, betyder det ikke altid at det osse er godt.. desværre... lissom i en perfekt verden, der vil cola og chips virke slankende (jeg håber stadig).

Hvis man vælger billigt hø frem for dyrere hø, selvom det billige er skod... ja så tænker man IMHO ikke på dyrene først.

• #37   13. jun 2012 Mit hø er billigt (gratis). Men jeg synes faktisk mit hø er ganske udemærket.
    Nej, det er ikke urtegræshø, eller hvad det fine hø nu hedder, men det er ganske almindeligt godt frisk hø.
    Så jeg har ikke valgt skod hø frem for dyrt hø, bare fordi mit hø er billigere. Men jeg mener ikke, at dyrene absolut skal have det dyre hø bare for at få godt hø. Man kan sagtens finde godt hø, der er billigt også.

• #38   13. jun 2012 hvis du insinuerer at jeg har sat lighedstegn mellem billigt hø og skodhø, så tag lige og læs igen.

• #39   13. jun 2012 Der er jo nok også forskel på hvad folk fodrer med. Jo mere fedt bl.a. der er i foderet, jo mere er der at omdanne til energi. Dvs lever de f.eks af ren ovator skal de jo nok spise mere end hvis de lever af müsli eller andet. Mange ting spiller ind og dyr er heller ikke ens. Hvorfor gøre en stor sag ud af så lidt...

• #40   13. jun 2012 Sweet Leafs: Jeg læser åbenbart noget andet i det du skriver end det du egentligt mener med det.

• #41   13. jun 2012 For at citere en god veninde: læs hvad jeg skriver, og ikke hvad du tror jeg skriver.

• #42   13. jun 2012 Jeg gjorde jeg også. Men jeg forstår så åbenbart det du har skrevet på en anden måde.

• #44   13. jun 2012 jævnfør det jeg skrev før med at et skinnymarsvin ikke har eksisteret sålænge at evolutionen har gjort dens tarm længere, ja så burde man nok fodre med foder der var SÅ kalorieholdigt at den alligevel kan holde varmen selvom den kun spiser samme mængde af det som alm marsvin.... måske noget med lidt planteolie i, det er sikkert også godt for huden.
    Jeg kan huske jeg læste i starten skinnyer kom til at man skulle give dem havre, havre er faktisk MEGET kalorieholdigt og det kan måske være derfor maven gik i orden ved dem af det: de spiste mindere fordi der var mere energi i foderet pr enhed.

• #45   18. feb 2013 Skinny marsvin spiser meget mere end alm marsvin er selv gl opdrætter
    Og har to skinny hanner.
    De spiser nok 1/3 del mere end alm marsvin smiley

• #46   18. feb 2013 Det kommer bl.a. an på hvad man fodrer dem med.
    Da jeg fodrede mine kun med pillefoder åd de markant mere end de gør nu hvor de får ½ ovator (pillefoder) og ½ hestespark (müslifoder) - fordi det feder mere og giver mere de kan omdanne til energi. - men ja, skinnyer spiser en del. Især hø smiley

• #47   20. feb 2013 Ja smiley jeg fylder også hø hækken op 1-2 gange dgl smiley

Kommentér på:
Hvad kræver skinny marsvin pleje

Annonce