921 visninger
|
Oprettet:
C-vitamin (Marsvin) {{forumTopicSubject}}
Ja nu har jeg flere steder læst at folk advarer omkring at give deres marsvin fuldfoder med et højt C-vitamin indhold, fordi at de kan ''få for meget C-vitamin''. Jeg må indrømme at jeg bliver en smule forundret over dette. C-vitaminer er jo vandopløselige vitaminer hvilket betyder at et evt. overskud af disse vil blive udskillet med urinen. Dette er jo også grunden til at det er vigtigt at både mennesker og marsvin får en daglig tilførsel af vitaminet. Så hvorfor er det at der er nogen som mener at det kan være skidt at marsvinene får meget C-vitamin?
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Men der er meget uenighed om hvorvidt det fremkalder urinvejs lidelser osv.
Jeg har aldrig oplevet nogen problemer hverken i de perioder jeg giver meget grønt eller i de perioder hvor jeg ikke gør. Har ikke haft en eneste med urinvejs problemer eller lign.
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
Sortfod: Det er også min egen holdning, som er baseret på mennesker ganske vist, men da der er tale om præcis samme vitamin burde der ikke være forskel.
Hvad angår urinvejslidelser så tvivler jeg altså meget på at c-vitamin skulle være skyld i urinvejslidelser hos marsvin, når mennesker med tendens til urinvejslidelser bliver rådet til at tage ekstra C-vitamin for at bakterierne netop får sværer ved at leve der.
Derimod tror jeg at der i de fleste tilfælde er tale om at dyr med urinvejslidelser har problemer med ikke at få nok væske - ligesom nogle mennesker ''glemmer'' at drikke fordi deres kroppe ikke fortæller dem at de er tørstige, og derfor bør sådanne dyr have tilført ekstra grønt, for at få et ordentligt væskeoptag.
Igen. Jeg tager udgangspunkt i mennesker med ovenstående, men er af den tro at der sagtens kan laves en sammenligning da det er samme vitamin vi taler om
apr 2010
mar 2012
nå men jeg er altså uenig i at det har noget med nyrefunktionen at gøre om man får diarre af meget c-vitamin, mine nyrer fejler intet, de er særdeles gode til at koncentrere det de nu skal... men jeg er til gengæld laktoseintolerant (kan ikke tåle mælkeprodukter(mælkesukkeret)) og kan da være det er DERFOR.... altså at min tarmslimhinde generelt er sart (viser sig ved jeg ikke kan tåle mælkeprodukter) og det er pga sart slimhinde jeg heller ikke tåler det ekstra syre fra c-vitaminet og min krop så "redder" mig ved at skylle det ud i en fart... men ligefrem at udelukke mig fra avl pga en lidt sart mave?... ej det er da lige at stramme den lidt;)
Og jeg har set et marsvin få diarre af det også engang en dyrlæge forslog mig at prøve at skylle noget blæregrus ud med høje c-vitamindoser... kræet fik simpelthen diarre af det.
jul 2010
Jeg fortæller bare hvad jeg har fået og vide, og hvad der giver logik for mig. Jeg har aldrig hørt om diarre i forbindelse med for meget c vitamin.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
jul 2010
apr 2010
Susan: Ja jeg så først hvordan den kunne misforstås efter jeg havde skrevet det, og eftersom man ikke lige kan rette i sine indlæg, måtte jeg jo lige understrege at den altså ikke skulle forståes som sådan hehe xD
mar 2012
C-vitamin (Marsvin)