Kastration af marsvin. Kastration af marsvin.
Jeg har nogen forskellige spørgsmål ang. kastration af marsvin.
Først og fremmest, hvilken dyrlæge kan i anbefale på sjælland? Pris er ligegyldig han eller hun skal bare have forstand på marsvin.
Hvilken slags kastration er bedst for et marsvin?
Hvor stor er chancen for at marsvinet kan dø under indgrebet, eller efter?
Marsvinet er ca. 6 mdr. gammelt.
Hvad går jeres marsvin i efter operationen og hvordan undgår i infektion?
Hvornår kan hannen sættes ned til hunnerne?
2 uger eller 5 uger efter indgrebet.
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 28 Gnavere: 1 Emner: 5 Svar: 257
Jeg har både fået kastreret marsvin og rotter, og alle gange er gået perfekt!
Jeg siger dig altid at de skal klampe såret, for klamperne kan de ikk liiiige hive ud som fx sting
Jeg sætter gerne mine på håndklæder eller andet blødt, men har os haft sat dem direkte på spåner uden problemer
Jeg får så baytril med til dem for og tage evt. infektioner
Efter 14 dage - 3 uger sætter jeg ham så sammen en hunnen/hunnerne, og så hygger han sig resten af livet!
Ps. Der er MEGET delte meninger omkring hvornår man sætter ham sammen med hunner, men det jeg har fået afvide er de 14 dage - 3 uger
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Prøv evt. at høre Frederik M herinde hvor han får hans kastreret, for det er en dyrlæge der gør det gennem bugen.
Der er altid en risiko for, at den dør under indgrebet, men den er ikke ret stor. Hvis dyrlægen har gjort sit job ordentligt, så er der ikke risiko for at den kan dø bagefter.
Jeg ville ikke sætte ham ind til hunnerne tidligere end 4 uger efter kastrationen, hvis du vil være sikker på, at han ikke kan gøre dem drægtige. Bare fordi Lunte er villig til at løbe risikoen, så er der rigtig mange andre, der ikke ville løbe den risiko.
apr 2010
Som jeg har sagt i min tråd er der delte meninger og erfaringer omkring det, så lad det dog blive ved det!
jan 2012
Følger: 147 Følgere: 143 Gnavere: 2 Emner: 104 Svar: 1.187
Ceavy.
Jeg undersøger det med bughulen, tak.
apr 2010
Mine dyrlæger anede absolut nada om rotter før jeg begyndte og komme med mine, og nu ved de en hel del xD *G*
Men altså, gør hvad din mavefornemmelse fortæller dig, men 7-9-13 har jeg aldrig oplevet en kastreret han hoppe på en hun når jeg har sat ham til en selv ved de 14 dage
Og nej, man skal aldrig sige aldrig, derfor venter jeg os helst til de 3 uger
maj 2010
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 9 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 29
Først og fremmest .... syntes det bliver så upersonligt nå ikk folk lige afslutter med deres navn....
Nå men ... jeg har fået kastreret min hangris igennem bugen, og det koster 1100 kr ... det er en super veninde jeg har som er dyrlæge som har foretaget indgrebet.
Min William fik lige noget smertestillende til dagen efter... men kom så oven på og er i dag (Søndag) frisk og frejdig...
Jeg har haft ham gående på spånder, men der har været plaster på "arret" ind til jeg tog det af i dag...
Hvornår jeg sætter ham til damerne... jooo ... der går nok lige 4 uger ... men har absolut ingen erfagring med dette, så jeg tager mine egne erfagringer her, men har lænet mig op af min dyrlæge selvfølgelig.
Jeg smider to billeder ind på Williams profil... så kan i kigge der ... men ved at Cavy Cats har set billederne...
Ha en dejlig Søndag
Hilsen
Frederik
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
apr 2010
Men læs hvad jeg skrev: "men 7-9-13 har jeg aldrig oplevet en kastreret han hoppe på en hun når jeg har sat ham til en selv ved de 14 dage :)"
maj 2010
Altså at de simpelthen holder op med at hoppe på hunnerne når de bliver kastreret.
Det er i hvert fald det, der står i det du har skrevet.
Og der skriver jeg så, at mine hopper på hunnerne hele tiden.
maj 2010
Men ja, jeg har set billederne og det ser ud som et godt stykke arbejde, det var derfor jeg skrev, at hun skulle spørge dig, hvilken dyrlæge du havde brugt
Min Krakilin blev også kastreret gennem bugen og det var første gang min dyrlæge overhovedet havde forsøgt sig med den procedure. Og både jeg og dyrlægen var voldsomt begejstrede bagefter. Så det er helt klart den metode flere og flere dyrlæger vil benytte sig af i fremtiden
Hilsen
Annbritt
(bare for Frederiks skyld *GG*)
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 9 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 29
Den kastreret herre blev faktisk far til 5 unger i går aftes ....
har lige smidt dem på fb
Hilsen
Frederik...
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Der fik jeg kastreret min sidste kastrat.
Mht tid før han bør gå med hunner - så vælg livrem OG seler. Altså 4 uger.
Medmindre det er hunner hvor det er ok at de får et kuld, hvis nu uheldet er ude.
Der er forskel på hannerne hvor længe de små 'svømmere' kan overleve, og der ER set ups-kuld fordi en ejer har lyttet til dyrlægens kortere anbefaling om ventetid.
Det er rigtigt nederen hvis man satser, og man så står med drægtige hunner, hvor de reelt er for gamle og fede til det.
Kastration af marsvin.