{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

Marsvin med skæl {{forumTopicSubject}}

Jeg passer i øjeblikket to marsvin for min veninde mens hun er på ferie.
Den ene har en del skæl.
Hun var til kæledyrsudstilling med den sammen med mig og mine marsvin her i juni.
Der fik hun afvide at hun skulle prøve at bruge noget olie, for det kunne få det til at gå væk. Det valgte hun dog ikke at gøre, fordi hun syntes det lød mærkeligt.

Nu har den så mistet noget af pelsen på bagdelen, og har også fået sår, så nu syntes jeg der skal gøres noget ved det.
Problemet er at jeg ikke kan huske hvad for noget olie det var, og jeg fik ikke fat i om det skulle spises eller gnides ind i pelsen.
Evt. nogle der ved hvad man kan gøre ved det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin med skæl
  • #1   9. aug 2011 Når det er så slemt som at der er sår, så vil jeg smutte forbi dyrlægen. Det kan meget let være sellnick/marsvine skab, hvilket er dødeligt.

Det er ikke normalt at alm. ufarlig skæl udvikler til sig bare pletter og lign.

Og det kan som sagt meget vel være sellnick pga. stress.

• #2   9. aug 2011 Er ret sikker på at det ikke er sellnick. Jeg har nemlig lige læst om det, og hvis det er så alvorligt som jeg fik opfattelsen af at det er, burde det kunne ses nu. Den har efterhånden haft det i lang tid. Desuden ville dommerne på udstillingen nok have opdaget det, de er jo erfarne.
    Det er heller ikke store bare pletter, bare bagdelen hvor lidt af pelsen er væk, og der er et lille sår.
    Men jeg skal nok bede hende tage den til dyrlægetjek for en sikkerheds skyld når hun kommer hjem, i tilfælde af at jeg tager fejl.
    Er der ellers noget man kan gøre i mellemtiden? Hun kommer hjem om 3-4 dage.

• #3   9. aug 2011 ...ellers prøver jeg lige at tage et billede af det. Det ville jo være helt forfærdeligt hvis jeg sidder her og siger at det nok ikke er sellnick, og det så er smiley

• #4   9. aug 2011 Der behøver ikke at være sår ved sellnick . Jeg ville i hvert fald tage dem til dyrelægen .

• #5   9. aug 2011 Fordi det var alm. skæl i juni så er det altså ikke sikkert det er skæl nu.

Sellnick kan komme i udbrud på få timer, og kan også være flere måneder om at bryde ud. Sellnick ligger lantent i dyrene og derfor kan det have det uden man ved det til de pludselig får det i udbrud.

F.eks ved flytning, eller ved at de skal passes af en anden, eller andet der kan stresse dem.

Pelstab er ikke bare alm. skæl.

• #6   9. aug 2011 Årh nej, dét er jo ikke godt! smiley
    Skal jeg så tage hende til dyrlæge NU, eller kan jeg godt vente til ejeren kommer hjem her om et par dage?

• #7   9. aug 2011 Jeg ville tage til dyrlægen nu. Det er ikke rart for marsvinet at gå med, det klør og gør ondt. Så bestemt til dyrlægen nu.

Og husk at nævne for dyrlægen hvis du selv har marsvin da det kan være de alle skal behandles hvis du har haft kontakt til dine egne også uden at vaske hænder og skifte tøj...

Kommentér på:
Marsvin med skæl

Annonce