8.171 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Marsvin sygdom/skæl Marsvin sygdom/skæl

Hej alle...

Det skal lige siges at jeg har haft dyrlæge indover, og først behandlede dyrlægen kun de angrebene, men senere blev alle behandlet med ivomec... men jeg har stadig problemer... vi har nu haft ca. 1-2 md. uden behandling og jeg føler dyrlægen famler lidt i blinde, så vil høre om nogen af jer herinde måske har et godt bud, da jeg nu er blevet sat igang med imaverol vask for svamp, hvilket meget logisk er det næste skridt.

Nu skal det lige siges at billederne er gamle og jeg dengang for flere måneder siden også havde disse billeder på, men det er dem der viser det bedst...

Det der simpelthen undre mig er, at det ikke spreder sig med lynets hast til alle dyrene, der kan gå to sammen og så er det kun den ene der har det.. jeg har ingen forholdsregler selv taget, så jeg burde også have smittet det videre, men det virker lidt tilfældigt hvem det opstår på...

Før ivomec behandlingen havde to af dem små så, fra at have kløet sig og huden virkede en smule fortykket der hvor sårene var, men det har jeg ikke oplevet efterfølgende... Dog er dem der har det, generede af det og det virker ømt, hvis man "skiller" hårene ad for at kigge nærmere...

Det ligner små grå hudflager og de sidder helt ned til huden og ud i hårstrående løse... har vedhæftet et billed, hvor man kan se flagerne...

Alle marsvinene er langhåret, ved ikke om det kan have en betydning... Nu går jeg igang med imaverol ,så håber næsten det er svamp... man kan ikke blande imaverol om og sprøjte marsvinet til, istedet for at vaske dem helt vel?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af loftlampe 400 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.
  • opsætning af 2 natlamper 700 kr.
  • Montering af termostat på radiator 800 kr.
  • Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • slibning og service af elektrisk plæneklipper 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin sygdom/skæl
  • #1   8. nov 2013 du får svært ved at sprøjte helt ned til huden, der virker et dyp bedre og det SKAL i kontakt med huden, det fordeler sig ikke ligesom fx frontline.

Jeg har selv lige haft nogle unger med svamp, 50mg lufenuron pr kg kræ og vente vente i 14 dage til medicinen kom ud gennem huden og slog svampen ihjel og alt er væk nu:)

• #2   8. nov 2013 Okay, så kommer jeg nok ikke uden om badning...

Hvad er lufenuron og er det dyrlægen jeg skal have fat i for at få det?

• #3   8. nov 2013 Susan benytter program vet til katte, hvor hun maser pillerne og blander op med noget og giver dyrene det i munden på dyrene.

Det skulle beskytte dem mod svamp.

Men jeg synes det virker udenmærket og bade med imaverol vet hurtigt og let, og så bør du uden de store problemer være ude over det.

Men det ville være lettere og rådgive hvis vi kunne se billeder af sele dyret.

Ligner det noge ti nærheden af det her:

http://www.von-sortfod.dk/Artikler/sygdom/Svamp_vs_ringorm.pdf

alt hvidt fortykket hud?

Synes ikke ud fra skællene du viser at kunne sige det er logisk med svamp... Jeg tænker måske om vi er over i noget foder allegi...

• #4   8. nov 2013 Nej det ligner slet ikke det på billedet, og de er aller højest lidt tyndere i pelsen, har ikke tabt pels efter behandlingen af ivomec, før det, havde dem det var slemt på, en smule rødlig fortykket hud og der var lidt bare pletter her og der... jeg tager nogle billeder af dem der har meget i pelsen i morgen, når det er lyst... men det ligner faktisk at dyret er fuld af grå skæl,,, jeg tog et marsvin ind i april, som jeg tror har haft flere ting med sig og det er derfor jeg har så svært ved at komme til bunds i det og behandlingerne kun virker halvt...

Det der er lidt underligt er, at jeg kom til ved en fejl, at give den som jeg havde taget ind alt for meget ivomec ved første behandling, fik givet 0,5 ml fuldstændig uvidenhed at jeg var gået fejl af nogle tal... marsvinet opførte sig hysterisk 2-3 dage, det kløede ekstremt på hende, men bagefter forsvandt det hele for en periode og hun bed ikke når jeg rørte de bare pletter... men jeg har behandlet af tre omgange hvor de har fået korrekt dosis, da det kom tilbage og ingen har været påvirkede af det, andet end at sårene er forsvundet...

jeg er virkelig på herrens mark og det er begyndt at blive dyrt med 600 der og der for konsutation hos dyrlægen, som sætter mig igang med et eller andet, hun kunne dengang ikke se noget i hudskrabet, men kunne godt se det kløede på marsvinet...

Skal lige slå fast at idag er det kun de her skæl, der er ingen sår... og har lige tjekket, vi sluttede ivomec for en måned siden...

Men får lige taget nogle billeder i morgen tidlig, så håber jeg i får tid i løbet af dagen, til at tage et kig på det.

• #5   9. nov 2013 jeg spekulerer lidt på om du giver korrekt dosis eller om din ivomec er fortyndet så... for det lyder da grangiveligt som om den har haft skab. Ivomec kan blive for gammelt også.... de skal have 0,2 ml pr kg marsvin hvis det er den ivomec hvor koncentrationen er 10mg/ml (dvs 1%). Og så samme dosis en gang mere efter 10-12 dage. Jeg har aldrig oplevet det ikke tog det...

så tjek koncentrationen ER 10mg/ml og du har fået 0,2ml pr dyr OG datoen ikke er udløbet...

hvor meget har du givet dem

• #6   9. nov 2013 Hej Susan.
    Den hedder ivomec vet og er 10mg/ml og udløber først 2016 smiley Jeg har givet følgende i samarbejde med dyrlægen, da hun ville have givet en smule mindre til nogen.

300-500 g marsvin 0,1
    500-750 g marsvin 0,15
    750-1000 g marsvin 0,2
    1000-1250 g marsvin 0,25

Dyrlægen var meget forsigtig med dem under 1 kg... så vi blev enige om disse doseringer.

ser det forkert ud?

• #7   9. nov 2013 jeg gjorde det tre gange med 10 dages mellemrum, da de første to gange ikke var nok, men havde set en bedring i sårene...
    tror det var tre der havde fået lidt sår, så vidt jeg lige husker, den ene var den jeg havde taget ind i april, hun havde mest på skulder-partiet, og det er kun udfra at da jeg havde fået givet hende den store dosis ved en fejl helt tilbage i starten, at jeg kan sige at huden er en smule fortykket, fordi jeg dengang kunne se forskel... hun fik dog også noget i hvirvlerne og oppe i nakken, her virkede huden ikke fortykket.
    Der var så to andre som fik lidt ved skulder/hals partiet... men det er som sagt forsvundet...

jeg ved ikke om det her kan høre til nogen af dem, men jeg oplever også at hunnerne får sådan noget hvidt snask ved kønsdelene, dengang dyrlægen så det på den ene, mente hun det måske havde noget med kalk at gøre, men da marsvinet ikke var generet af det, synes hun ikke der skulle gøres noget ved det. og jeg ved ikke om det er noget ganske normalt, men har nu oplevet det på flere andre... jeg var over i at det måske kunne hænge sammen med svamp

• #8   9. nov 2013 tager ivomec rovmider? eller burde dyrlægen have set det i hudskrabet

• #9   9. nov 2013 nej dosis er helt korrekt ser det ud til, så det burde have virket hvis det var sellnickmider....hm... mon der kan være andre mider i spil? Jeg kan huske en der for nogle år siden fik problemer med rovmider, der virkede ivomec faktisk ikke 100%. Hun endte vist med at behandle med frontline i stedet, det tog det. Har du prøvet frontline? DET behøver du ikke konsultation ved dyrlægen for at købe, det fåes i alle dyreforretninger og apoteket kan også bestille det hjem. Frontline tager også lus og alt andet utøj PÅNÆR sellnickmider som du jo allerede har behandlet for.... min pointe er her at behandler du nu med frontline er der med garanti intet kravl i live på dine marsvin efterfølgende;) der står dosis på sprayflasken, køb den med lille spraytut, det er nemmere at ramme ungerne så;)

• #10   9. nov 2013 he he, jeg skrev mit indlæg om rovmider mens du skrev;) to sjæle samme tanke;) med hudskrab kan man KUN bekræfte en mistanke, man kan aldrig afvise den hvis du forstår... han kan jo skrabe et forkert sted;)

• #11   9. nov 2013 For lige at supplere susan - køb IKKE pipetter. Det skal være sprayflasken.

Jeg tænker osse på om det kan være foderrelateret. En del reaktioner på forkert foder er netop skæl.

• #12   9. nov 2013 Har lige taget lidt billeder, det ser knap så slemt ud på billederne, men det der er lidt underligt er også at det varierer i perioder har et par af dem det over hele ryggen... lige pt, er det mest på rumperne... det jeg hænger mig i er at synes det virker generene på dem, fordi de hyler når jeg skal ned og kigge...

har prøvet at tage nogle billeder, det er rigtig svært at få det til at se korrekt ud, men har gjort er forsøg og håber det kan hjælpe lidt...

Jeg fik aldrig kørt frontline fuldstændig igennem... jeg gav den ene det i sin tid inden jeg valgte at køre til dyrlægen med hende... men alle er ikke blevet behandlet på en gang med det... så vidt jeg husker står der jo 6-12 pust pr kg, skal de virkelig have 6 pust? for jeg gav også mindre dengang, synes det virkede af så meget, sprøjtede det på maven, ved ikke om det er godt nok?

men her kommer lige nogle billeder

profilbillede
  • #13   9. nov 2013 et til

profilbillede
  • #14   9. nov 2013 et mere

profilbillede
  • #15   9. nov 2013 og så af en anden

profilbillede
  • #16   9. nov 2013 han havde det ikke så slemt idag, som da jeg kiggede ham igennem i forgårs sjovt nok

profilbillede
  • #17   9. nov 2013 det kommer nok til at lyde mærkeligt, men det er lidt som om, hvis du tager neglen og kradser (ikke hård) hen ad huden, at den sådan går i stykker og giver de her flager... ved ikke om ganske alm. skæl er noget der kan genere dyret på en sådan måde...

De får cavia korell, så får de sådan noget urtegræs hø, og ellers får de jo en masse forskelligt grønt...

• #18   9. nov 2013 lige en ting til, det kan ikke bare vaskes ud... har jeg forsøgt mig med... Dog synes jeg at pelsen hurtigt bliver sådan lidt fedtet i det

• #19   9. nov 2013 ud fra de billeder hælder jeg mere og mere til foder realleret problemer.

Det ligner ikke sygdom.

Hvad fodre du med? Eventuelt kan det være du kan få hjælp af Cavy Cats herinde, hun har laghåret så det kan være hun kan hjælpe med en shampoo eller lign. der kan få styr på skællen hvis ikke det er sygdom

• #20   9. nov 2013 christina, hun har skrevet hvad hun fodrer med... og umiddelbart bør det ikke være det...for så burde flere have problemer med det mærke.

• #21   9. nov 2013 Nej altså det skulle virkelig være underligt, hvis foderet skulle spille en rolle...
    Det jeg så er i tvivl om et om det kan være helt alm. skæl, fordi de alle er langhårede... men man skal bare huske på, at den jeg tog ind i april, hun havde alle de her ting fra start og idag er det kun de her skæl jeg kæmper med...

Jeg henter en ny gang frontline spray, for det er da nok bedst at starte med e kur af det, før man skal igang med vask af imaverol... det kunne jo være det sidste ikke blev nødvendigt.. men hvor mange pust giver i dem og hvor henne på kroppen ca. jeg var nervøs for at give for meget, sidste jeg prøvede med frontline spray, så det kan jo godt have været problemet.

Det jeg kan sige med 110% sikkerhed er, at det klør... de bidder i alt hvad de kan komme til, når jeg lige køre neglen henover huden, hvor de her skæl er... og det har de gjort hele forløbet igennem... den eneste gang det gik væk, var der hvor jeg havde fået give den ene for meget (dyrlægen havde først bedt mig behandle kun hende, men da så en anden fik det senere, fik vi taget det op og alle kom i behandling)

Jeg ved godt det virker lidt rodet, men det er fordi jeg har rent til dyrlægen med mellemrum, fordi det lignede at det virkede og så alligevel ikke og så prøvede dyrlægen noget andet eller bad mig om noget andet... og de er normalt rigtig dygtige også indenfor gnavere... så tror simpelthen det er fordi jeg har gået og kæmpet med flere forskellige ting, som det her marsvin er kommet med...
    Jeg kan bare ikke forstå, altså jeg fik faktisk to fra samme sted, den anden var bare en ung dreng, han slog ud med sår oppe i nakken kort efter jeg fik ham, men han har ingenting idag...

• #22   9. nov 2013 Ja det kan jeg godt se.

Men det ligner bestemt hverken sellnick eller svamp.

Men jeg ville høre Cavy Cats opdræt om hjælp. Hun har langhåret og oplever en del skæl på nogle af dem ( uden de er syge) så hun kender nok nogle gode tricks.

• #23   9. nov 2013 Hvis du kender cavy cats, er det så ikke noget du vil høre om hun vil tage et kig på tråden her?

• #24   9. nov 2013 jeg har svært ved at tænke utøj når de ikke ligner de har pelstab. Det ligner som andre er inde på mere et foderrelateret problem.

• #25   9. nov 2013 Har lige her til aften set den ene er hel bar på halsen, og hun er helt hysterisk og har også fået det der skæl... hun klapper simpelthen tænder af mig og drejer rundt for at bide, når jeg forsøger at se ned i pelsen/skille den lidt ad... men der var ingen sår..

Jeg er ret sikker på det ikke er foderet, som jeg skrev lidt tidligere, så får de cavia korell, urtegræs hø og diverse grønt... det plejer netop at være det foder der blider rådet til herinde, så det ville da være mystisk...

svamp kan ikke se sådan ud?

• #26   10. nov 2013 det ligner ikke ringorm, men det kan godt være en andne kropssvamp de har problemer med. Men hvis flere dyr i samme bestand får problemer med alm svamp som normalt ikke giver problemer ville jeg igen kigge på foderet... MEN for en sikkerhedsskyld så prøv med frontline og se om det alligevel skulle være rovmider?

• #27   10. nov 2013 Tak Susan... Tror jeg vil gøre et forsøg med frontline først og hvis det ikke giver noget, så prøvet jeg med imaverol vask og ellers må jeg se om der er noget andet foder... Det eneste der gør jeg ikke helt tror det er foderet, er at den ene jeg tog ind, har haft det fra starten... og ellers må jeg prøve at tage til dyrlægen igen, for så har jeg i hvert fald udelukket det meste på forhånd.

Men det er jo lidt utroligt, at jeg har jo lige fået den ene opereret og så siger de til mig, hun er helt ren i pelsen også og der er intet at se på hende, men hendes tidligere burveninde har det... det er sådan lidt mystisk... Prop har haft en smule på et tidspunkt, men så har jeg ikke set mere på hende

• #28   11. nov 2013 Inden du begynder på en masse flere kemikalier, så prøv at vaske dem en gang eller to med denne shampoo http://www.lux-shoppen.dk/oatmella-groomers-edge-p-912.html#.UoDBnuIljHo
    Specielt langhårede kan få en del skæl, akkurat ligesom mennesker kan. Jeg ser jævnligt den slags skæl på mine langhårede, det kræver sådan set bare en vask med Oatmella, for der er ikke tale om hverken svamp, mider eller anden form for sygdom, men bare at de er langhårede, der har fået skæl pga lidt tør hud nede ved hårrødderne smiley

• #29   11. nov 2013 Okay tak... Det vil jeg prøve...
    Er skæl også generende og klør på dem?

• Mette A
    Mette A Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 1 Svar: 3
    #30   18. maj 2016 Vi har i øjeblikket 4 marsvin og har ind i mellem unger også. Vi oplever at svamp bliver ved at komme som en stress reaktion i vores flok, f.eks. hvis en bliver introduceret og buret er rigeligt lille, at der er for mange våde dage, så de ikke kan komme ud på græs, en hun igen skal ind til de andre efter at have haft unger. Vi tror og kan læse at svampe sporer ER hos dyrene og stressede dyr så 'slår ud' og man altså ikke kan bekæmpe det. Vil gerne høre, om andre har samme tankegang.

• #31   18. maj 2016 Dette er en gammelt emne og det ville have være bedre du havde oprettet dit eget.

Når det er sagt så er svampe sporre vi vores omgivelser også i dyrenes, de trives i varme og fugtige miljøer og et marsvinbur vil let være både varmt og fugtigt.

Du skriver ikke om i behandler det eller hvordan. Men den bedste måde er at bade alle dyrene der går sammen i imaverol vet som der står på pakningen mener det er nok med bad 2 gange om ugen i 14 dage.

Svampe sporrene har brug for en indgang i huden til at kunne sætte sig til svamp så det handler om at dyrene får skrammer, rifter eller lign. før svampe sporrene kan sætte sig til svamp.
    Og det er klart at hvis der opstår lidt "kampe" eller uoverensstemmelser når der ændre spå flokken eller lign. at så er der risiko for skrammer mv.

Men bund og grund kan man sagtens behandle det og man bør gøre det.
    Men ligesom med andre sygdomme vil man altid kunne risikere det kommer igen.

• Mette A
    Mette A Tilmeldt:
    maj 2016

#32   18. maj 2016 tak for svar. Vi har behandlet hele flokken et par gange, men har oplevet at det kommer igen, og at det faktisk går i sig selv, uden behandling, men måske jeg skal give dem en tur igen for en har symptomer nu. Kender ikke det I bader med, men det vil jeg prøve. Er det ok at føntørre marsvinet efter? Ellers er jeg bange for at de bliver forkølede.

• #33   18. maj 2016 Min umiddelbare tanke er at nogen af dine scenarier vel blot kan undgåes for at ikke fremkalde stress.

hvis en bliver introduceret og buret er rigeligt lille - så lad være med introduktionen indtil pladsen er der.

Omkring at de ikke kan komme på græs... hmmm.. det har jeg altså aldrig oplevet som værende stressfremkaldende, medmindre det så betyder at dine bliver lukket sammen på for lidt plads de dage?

• Mette A
    Mette A Tilmeldt:
    maj 2016

#34   30. maj 2016 Det er altid stressende for et dyr at skulle flytte fra sit hood til noget andet!!! Vi anskaffer os ikke dyr i overflod og kun når der er plads. dog Tak for besked smiley

• #35   30. maj 2016 dyr bør ikke udvikle svamp hver gang de lukkes på græs eller skifter bur, hvis de gør det er der noget galt i dyreholdet.

Mine avls dyr flyttes rundt alt efter om de går ved han, eller i grupper og kommer også på græs.

Ingen af dem får svamp af den grund. Og ej heller når jeg indkøber nye dyr og tilføjer til burene.

• Cecilie H
    Cecilie H Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #36   6. maj 2017 Hej Michelle. Jeg ved dette er et gammelt indlæg, men jeg døjer med præcis det samme som du har beskrevet i denne tråd. Fandt du nogensinde ud af hvad det egentlig var? Og kom du til bunds i det? Jeg farer frem og tilbage til dyrlæge med mine.. smiley Håber at høre fra dig. Hilsen Cecilie

Kommentér på:
Marsvin sygdom/skæl

Annonce