{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.453 visninger | Oprettet:

At løfte chinchilla´en i halen {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Der er mange der mener man skal løfte chinchillaen i halen (helt inde ved haleroden).
Jeg kan simpelthen ikke se det logiske i det. Det er jo faktisk selve rygraden man holder fast i - det kan da ikke være sundt?

Jeg synes der er mange måder at holde chinchilla´en på, også uden at klemme om maven, hvor man holder sin chinchilla sikkert og smertefrit (jeg forestiller mig at det gør ondt/er ubehageligt at blive holdt i halen/rygraden).

Er det en gammel skrøne at man skal holde dem i halen? (som dengang hvor man troede at kaniner ikke tog skade af at blive båret i nakkeskindet?).
Og hvad gør i med jeres chinchillaer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At løfte chinchilla´en i halen
  • #1   6. mar 2011 nu er jeg slet ikke inde i chin verden men jeg har hørt man ikke må bære en chin ved maven da den har meget tynde ribben så de let brækker men om det er rigtig skal jeg ikke sige med 100 % sikkerhed..

• #2   6. mar 2011 De tager på ingen måde skade af at blive løftet i halen. Mange usikre chinchillaer bliver faktisk mere rolige og passive at at blive løftet sådan.

Personligt løfter jeg ikke i haleroden, men når jeg har været ud og snakke lidt om chinchillaer, har jeg da vist hvordan man kan holde dem i halen alene.
    Så længe den ikke dingler rundt så den får brækket haleroden.

Når det så er sagt, vil jeg til enhver tid anbefale at man tager dem helt inde ved haleroden, for at have styr på dem, og med den anden hånd tager dem under bugen/forpoterne.
    Når man holder i haleroden, risikerer man ikke at de pludselig hopper, for de kan de altså godt finde på.
    Især når man aldrig har haft med chinchillaer at gøre før, er det rigtig smart at holde dem i haleroden når man løfter rundt på dem.

• #3   7. mar 2011 Tak for svar smiley

Ja det er rigtigt at de har meget sart mave og at man skal passe rigtig godt på ikke at klemme dem om maven.

Hmm, ham vi har havde ikke rigtig været håndteret der hvor han kom fra, men er heldigvis hurtig blevet tam. Ham har jeg aldrig holdt i halen. Jeg er første gangs chinchilla ejer smiley
    Synes det er absolut nemmest at holde med den ene hånd under numsen, og den anden så forbenene ligger ud mellem ens fingre. Man trykker derved ikke om maven, men har rigtig godt styr på ham smiley

Men det kan selvfølgelig være at vi bare har en heldig en af slagsen, for han springer ikke sådan fra os. han vil gerne kravle og gerne ned når han sidder ved os, men ikke at han bare kaster sig afsted.

Men tak for jeres svar smiley Det er nok bare mig der er lidt pyldret og uvidende.
    Men forestiller mig at det kunne være praktisk til eks. dyrlæge, at denne kan holde ham i halen.

• #4   7. mar 2011 En del af vores kan godt lide bare at sidde på skulderen. Der er det praktisk lige at have fat i halen.
    Og så lader jeg generelt ikke folk, der ikke har chinchillaer, holde mine dyr, uden de har dem i halen smiley

Jeg tror ikke på at de er så sarte i mave regionen som mange påstår.
    Problemet opstår nærmere, fordi der er så pokkers meget pels, at det kommer bag på folk hvor hårdt de skal holde, og så holder de enten ikke fast nok, eller for stramt.

Kommentér på:
At løfte chinchilla´en i halen

Annonce