875 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
11 Svar
Skinny avl (marsvin). Skinny avl (marsvin).
Nu så jeg lige et sted, at man ikke bør avle på skinny hunner hos marsvin.
Er det korret forstået? Gør man aldrig det pga die vanskeligheder?
0 synes godt om
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
En gruppe hvor der blev himlet op over uvidende avler, som bl.a. lavede skinny*skinny (sjovt nok blev folk også sure over skinny*alm
apr 2010
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
maj 2010
Er det korrekt at skinny hunner ikke bør indgå i avl pga die problemer?
Lige nu kører det på, at man ikke må avle skinny*alm fordi man ikke kan se at de bærer skinny, så derfor kommer skinny genet ud i alm handel. Jeg synes mere argumentet plejer at være, at det er lidt uheldigt hvis lille Lise får unger på sit marsvin, og det får skinny unger, der er problemet, fordi man står med noget der er hårløst og man måske tror det er sygt.
Her ud over er der utilfredshed over at dyrene ikke har tavle, og der lægges lidt op til at man ikke må avle skinny dyr uden tavle (hvilket jo bare er noget vås)
maj 2010
Så kommer den her kommentar bl.a.:
hårløse hundyr kan have skavanker der besværliggører det at have unger. Derfor bruger man hårløsbærer hunner sammen med hårløs eller hårløsbærer hanner. Det gør man også indenfor rotteopdræt
og her kommer der noget mere enkelte mener er et problem:
[...]Derudover er der ikke tjekket for skimmel og dalmatiner, for dyrene er uden papire så der er ingen viden om, hvad der ligger bag,
apr 2010
Når det så er sagt, så er det et problem når folk parrer en skinnybærer med et almindeligt marsvin.. for SÅ er det at man ikke kan se om afkommet bærer genet eller ej, og så er det netop at det bliver ekstremt uoverskueligt at holde styr på.
Men at parre en skinny (uanset køn) med et almindeligt marsvin, så kræver det ikke de helt mange hjerneceller at holde styr på skinnygenet... idet alt afkom bliver bærere.
Den med at hunnerne ikke bør komme i avl, og har dieproblemer... den har jeg godt nok aldrig hørt om før... her vil jeg mene at med de RIGTIGT mange skinnyopdrættere som har været igennem tiden, så ville sådan noget ikke have kunnet holdes hemmeligt.
jul 2010
De er efterhånden mindst lige så stærke som alm. marsvin. Man parre korrekt skinnybærer indover avlen, eller de fleste gør. I england har de bla. nogle problemer med huden fordi der er avlet for meget skinny på skinny.
Og så er det altid en god ide at bruge skinnybærer i avlen for at bibeholde størrelsen på skinnyerne (også selvom nogle ikke mener det er nødvendigt).
Umidelbart lyder det til personen som udtaler sig ikke aner en dyt om skinnyer, men kun kender til noget fra andre arter. Og det er bestemt ikke det samme.
Angående skimmel, så kan skimmel ikke bære men dyrene kan være skjult skimmel men normalt vil et sådan dyr være overvejede hvidt.
Så hvis personen der køber ungerne evetuelt undgår at sætte den meget hvid skinny sammen med en hvid skinny men vælger en sort, så bør der ikke opstå problemer.
Hvis du parre en skinny med et alm. marsvin så får du skinnybærer unger, de bære alle genet for skinny da de har en skinny forældre. Der er ikke noget med de kan være alm. marsvin. De er alle 100 % skinnybærer. Og det er meget normalt at man lave store lækre skinnybærer ved at lave den slags parringer.
Der hvor mange ikke gør det er at parre alm. marsvin enten med skinnybærer marsvin eller andre skinnybærer marsvin. Ved disse 2 typer parringer kan man netop IKKE se hvilke unger der er skinnybærer og hvilke der er alm. marsvin.
Du kan læse mere om skinnyer osv. her: www.skinnyfakta.dk
Kunne da godt tænke mig at komme ind i den gruppe og lære dem lidt om skinnyer.
maj 2010
Derfor synes jeg personligt også det er lidt fjollet at sige, at man ikke ved hvad der er, hvis man sætte en skinny på en alm, men samtidig siger at man ikke må få unger på en skinny hun, men skal bruge en bærer.
Det er jo to meget selvmodsigende udtalelser, så man pludselig slet ikke kan avle skinny.
Det er jo bare almen genetik med recessiv vs dominant. Så jeg kan også godt følge logikken bag altid at sætte en skinny på en bærer, så man altid har 100% styr på om man står med en bærer eller en der ikke bærer.
Mht. tavler, så er jeg også pro tavler, men på den anden side, ved jeg hvor meget fusk der er med tavler, så egentlig er de ikke mere værd end det papir de er skrevet på, og det er der lidt nogen der har det med at glemme.
Det er ikke møntet på marsvine folket, det er bare en generel observation af stamtavler blandt alle dyr der har stamtavler.
Jeg sidder jo selv med chinchillaer, og har set folk fuske med stamtavler - f.eks. i form af dyr der lige pludselig havde fået nye navne og nye tavler -_-
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
jul 2010
I starten da skinnyerne kom til DK ( og det er altså en del år siden) var de meget små og havde en del problemer med størrelse og der parrede man rigtig meget skinny med skinnybærer for at få størrelse og robusthed på.
Men jeg har aldrig nogen sinde hørt om at der skulle vær problemer med selve skinny hunnen ikke skulle kunne tåle og blive parret med en skinny han eller lign.
Den dag i dag har skinnyerne generelt ikke problemer med størrelsen. Skinnyer avlet på linier fra de gamle linier i DK kan godt have tendens til at være mindre end dem der er bygget på nyere linier fra udlandet.
Men ikke drastisk mindre, men lidt mindre.
Men størrelse har også meget med fodring og opvækst at gøre.
En del har også fundet ud af man "bare" skal proppe nok fedt foder i skinnyerne så får man flommede skinnyer med fedt poser om benene og mega dobbelt hager).....
Og så er der de private som en gang i mellem bare avler skinnyer på skinnyer igen og igen og ikke tænker over skinnyer lige skal bruge lidt mere fedt foder end alm. marsvin og meget mere hø, og der ser man desværre alt for ofte private skinnyer på dba.dk og guloggratis.dk med tydelig rygsøjle og tydelige ribben. ( virkelig synd)..
Skinny avl (marsvin).