508 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Parring igen Parring igen

Hej alle sammen. Skulle høre fra min mor da hun ikke selv har gnavergalleri. Hun har en hun kanin som har fået unger og de flytter hjemme fra d.18 februar. Hun vil så høre hvornår hun kan få unger på hende igen?
Hun vil også gerne vide hvor gamle de skal før at hun må parre dem op (måneder) ?
Tak på forhånd:)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parring igen
  • #1   13. jan 2015 Ved ikke om det her passer?

profilbillede
  • #2   13. jan 2015 smiley "Viser tegn på at blive for fed, kan du parre den tidligere" - man kunne også overveje hvad man gør galt siden det sker.

Som så meget andet med kaniner er der delte meninger, nogle parrer kaninerne meget hurtigt efter hinanden her i avlssæsonen mens andre er lidt mere hensynsfulde overfor deres kaniner - ja dér afslørede jeg jo så lidt af min holdning smiley

Men parre op før ungerne er flyttet er efter min mening direkte usmageligt og grådigt!
    - Mange begynder at parre op nu, dvs. hvis man parrer når ungerne er 5 uger gamle, når hunnen højest at have en uge i fred uden unger men hvor hun er højdrægtig - det er altså en voldsom belastning af hunnen.

Jeg ville sige parring tidligst en måned efter ungerne er flyttet.
    Dvs parring - drægtighed - unger 8 gamle - 1 måned 'ro' - og så parre op igen.

Men jeg ville så også max trække 1-2 kuld pr. år pr. hun.

Kvalitet fremfor kvantitet smiley

• #3   13. jan 2015 Her får alle kanineren min. 4 mdr. pause inden de bliver parret igen. Simpelhen fordi ellers holder de ikke længe i avlen. Der bliver gjort undtagelser i ny og næ - har en hun fået én unge får den kun 1 månedes pause og bliver parret igen. Men får hun så igen kun én så er det 4-5mdr. pause.

Og er helt enig med indlægget ovenover. Men hvad er pointen med at få unger igen? Opdrætter i under DK. Siden det skal gå så stærkt med at få unger igen.

• #6   14. jan 2015 Det skal ikke gå hurtigt, hun ville bare gerne vide hvornår da hun kun fik 2 unger.

• #7   14. jan 2015 Og det der var kun noget der stod inde på kaninhjemmeside så ville lige høre

• #8   14. jan 2015 Hvad race er kaninen din mor har? det skal man også tage med - når jeg snakker om én unge og hunnen bliver parret igen er det store hollænder som normalt får 5-6unger.

Hermelinger og Løvehoved/mix får jo ikke mere end 1-2 nogle gange mere så det er ikke et lille kuld for en lille kanin med 2 unger så kan man ikke bruge det med at parre igen kort efter.

• #9   14. jan 2015 Det er en franskvædder så det undre mig lidt

• #10   14. jan 2015 Når det er så stor en race som Fransk Vædder, vil jeg overhoved ikke genparre så hurtigt da de er godt tynget af deres vægt i forvejen - det er kun middel store kaniner jeg syntes har den mest optimale vægt og størrelse til man i 'ny og næ' kan lave en gen parring efter ungen er flyttet og der vel og mærke kun er én.

Som sagt hvad er formålet med at lave unger igen så hurtigt? Bruger i dem til udstilling eller ?

• #11   14. jan 2015 Men det er en lille franskvædder på 4kg men tak for viden alle sammen! Meget taknemmelig:)

• #12   14. jan 2015 En fransk vædder på 4kg? Det var ikke meget.

Men uanset kuldstørrelsen, så skal man jo huske på at hunnen har gennemgået en drægtighed og kroppen har været igennem hormonpåvirkning, fødsel osv. osv. - en drægtighed er nu engang en drægtighed, uanset kuldets størrelse.
    - Selve pasningen bagefter går måske nemmere for hunnen, fordi kuldet er lille, men jeg ville stadig give en god pause.

Mht. at jeg tidligere skrev en måned, så er det ligeså meget påtænkt dem som kører 'på' i en avlssæson og hunnen så resten af året jo har fri, dvs. ikke at hunnen har kuld om og om igen. Bare for at præcisere.

• #13   14. jan 2015 Dyreart underordnet, er det i kæledyrs/udstillings øjemed, er det altid en god ide at give dyrene en pause så de kan komme sig. Ud over drægtigheden er hunnen også diegivende i en periode. I de her perioder får dyrene typisk en grim eller mat pels, og kan generelt virke ret dvaske efter de har haft unger, og lige før de bliver taget fra. Derfor er der altid bedst at have en periode efter ungerne er taget fra, hvor hunnen lige får en chance for at komme sig og blive "normal" igen.

Som regel vil foder opdrættere og evt opdrættere til slagt opdrætte anderledes, da det er andre ting der lægges vægt på, men her kommer dyrene jo heller ikke ud på markedet på samme måde.

• #14   14. jan 2015 Jeg er ikke tilhænger af at hunnen bliver parret, mens den går med unger - men først og fremmest for ungernes skyld, idet hunnen ofte vil gennemrode buret umiddelbart efter parring - og det vil give et højt smittetryk, først og fremmest for coccidier. I min stald bliver det til 1-3 kuld pr. hun /år. Men med god pasning kunne hunnerne sagtens holde til flere kuld. Og en FV hun med 2 unger er slet ikke belastet af at skulle passe dem - så jeg ser ingen grund til at lade være med at få hende parret umiddelbart efter fravænning, hvis det er det, man ønsker. Ofte risikerer stærkt fodrede hunner at blive fede ved kun at skulle passe 2 unger. Så konklusionen er : Enten 1) Korrekt fodring eller 2) Parring igen.

• #15   14. jan 2015 Ja hun er også blevet ret tyk. Det ligner lidt hun er gravid igen og troede lidt at hun var løbet ud af sit bur og var blevet parret men da du skrev der gav det lidt mere mening!

• #18   17. jan 2015 Når jeg tænker tilbage på den tid, hvor det var almindeligt, at kaninerne blev parret første gang og fik 3-4 kuld/år, havde vi ikke problemer med at få dem drægtige igen. Det samme oplever man med de tobenede, som har problemer med at blive gravide i 35 - 40 års alderen og som skal have hjælp fra fertilitetsklinikker.
    Fremskridt ? Tja !

• #19   17. jan 2015 Det er jo ikke et spørgsmål om hvornår man parre op. Men nu er det efterhånden ved at være et faktum, at dyr bliver tidligere kønsmodne i fangenskab, men præcis som hos mennesker, er det ikke ensbetydende med at de har godt af at få unger, bare fordi de kan.
    Og så kan man jo teknisk set få unger på dem så mange gange de kommer i brunst. Så holder dyret bare væsentligt kortere, end et der avles mere behersket på. Her kunne man fint trække en parallel til udstillingsverdenen, hvor dyr der udstiller ofte, uværgeligt lever en mere stresset tilværelse end dyr der ikke udstiller, og derfor holder de kortere. Udsættes organismen for længerevarende stres, holder den kortere.

Man kan avle på mange måder, men hvis der ikke er behov for at presse dyret, hvorfor så gøre det? Især hvis hovedformålet er kæl, så er det da fjollet at slide dyrene ned på overdreven avl.

• #20   18. jan 2015 Overdreven avl ville være mindst 5 kuld/år. Så parring 2-3 mdr efter at have født bare 2 unger er både rimeligt og tilrådeligt.

Kommentér på:
Parring igen

Annonce