Parring igen Parring igen
Hej alle sammen. Skulle høre fra min mor da hun ikke selv har gnavergalleri. Hun har en hun kanin som har fået unger og de flytter hjemme fra d.18 februar. Hun vil så høre hvornår hun kan få unger på hende igen?
Hun vil også gerne vide hvor gamle de skal før at hun må parre dem op (måneder) ?
Tak på forhånd:)
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Gnavere: 9 Emner: 5 Svar: 17
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Som så meget andet med kaniner er der delte meninger, nogle parrer kaninerne meget hurtigt efter hinanden her i avlssæsonen mens andre er lidt mere hensynsfulde overfor deres kaniner - ja dér afslørede jeg jo så lidt af min holdning
Men parre op før ungerne er flyttet er efter min mening direkte usmageligt og grådigt!
- Mange begynder at parre op nu, dvs. hvis man parrer når ungerne er 5 uger gamle, når hunnen højest at have en uge i fred uden unger men hvor hun er højdrægtig - det er altså en voldsom belastning af hunnen.
Jeg ville sige parring tidligst en måned efter ungerne er flyttet.
Dvs parring - drægtighed - unger 8 gamle - 1 måned 'ro' - og så parre op igen.
Men jeg ville så også max trække 1-2 kuld pr. år pr. hun.
Kvalitet fremfor kvantitet
Følger: 39 Følgere: 202 Gnavere: 2 Emner: 14 Svar: 423
Og er helt enig med indlægget ovenover. Men hvad er pointen med at få unger igen? Opdrætter i under DK. Siden det skal gå så stærkt med at få unger igen.
apr 2013
apr 2013
Hermelinger og Løvehoved/mix får jo ikke mere end 1-2 nogle gange mere så det er ikke et lille kuld for en lille kanin med 2 unger så kan man ikke bruge det med at parre igen kort efter.
apr 2013
Som sagt hvad er formålet med at lave unger igen så hurtigt? Bruger i dem til udstilling eller ?
apr 2013
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Men uanset kuldstørrelsen, så skal man jo huske på at hunnen har gennemgået en drægtighed og kroppen har været igennem hormonpåvirkning, fødsel osv. osv. - en drægtighed er nu engang en drægtighed, uanset kuldets størrelse.
- Selve pasningen bagefter går måske nemmere for hunnen, fordi kuldet er lille, men jeg ville stadig give en god pause.
Mht. at jeg tidligere skrev en måned, så er det ligeså meget påtænkt dem som kører 'på' i en avlssæson og hunnen så resten af året jo har fri, dvs. ikke at hunnen har kuld om og om igen. Bare for at præcisere.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Som regel vil foder opdrættere og evt opdrættere til slagt opdrætte anderledes, da det er andre ting der lægges vægt på, men her kommer dyrene jo heller ikke ud på markedet på samme måde.
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
apr 2013
sep 2011
Fremskridt ? Tja !
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Og så kan man jo teknisk set få unger på dem så mange gange de kommer i brunst. Så holder dyret bare væsentligt kortere, end et der avles mere behersket på. Her kunne man fint trække en parallel til udstillingsverdenen, hvor dyr der udstiller ofte, uværgeligt lever en mere stresset tilværelse end dyr der ikke udstiller, og derfor holder de kortere. Udsættes organismen for længerevarende stres, holder den kortere.
Man kan avle på mange måder, men hvis der ikke er behov for at presse dyret, hvorfor så gøre det? Især hvis hovedformålet er kæl, så er det da fjollet at slide dyrene ned på overdreven avl.
sep 2011
Parring igen