{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.274 visninger | Oprettet:

Til alle dem som avler {{forumTopicSubject}}

og avler og avler....

Kan i komme af med alle de kære dyrebørn?
Jeg har undret mig over hvorfor der bliver avlet så meget, er det pga. image som avler, at man bare SKAL lave en masse kuld på diverse arter for at opretholde status??... Der er mange dyr til salg på nettet eller som bortgives i forvejen.

Hvorfor avler i??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til alle dem som avler
  • #1   23. aug 2013 Hej.

Jeg avler udelukkende for at give mig selv de dyr jeg skal bruge til min avl af udstillings kaniner i hvid blåøjet.
    Med tiden synes jeg det kunne være sjovt at se om nogen af dem kunne blive gode hoppere, men jeg tror det ikke helt endnu.

Jeg sælger KUN det overskydende, og det jeg ikke mener bør sælges ( grundet egenskaber jeg mener er uegnede til alt) bliver aflivet privat herhjemme.

Mine kaniner er ikke fødemaskiner, de er ligeså meget kæledyr og hyggedyr.
    Jeg acceptere de forskellige personligheder og kigger på dem som individer.

Jeg avler for at fremme skønneden ved de hvide blåøjede hermeliner.

profilbillede
  • #2   23. aug 2013 Hvis du vil vide mere om min avl, må du gerne skrive i pb smiley

• #3   23. aug 2013 hvad mener du med 'opretholde status'?

• #4   23. aug 2013 En god opdrætter avler efter noget bestemt.. Om det er at forbedre racen eller bibeholde generne..

En god opdrætter prøver ikke på at producere så meget som muligt

• #5   23. aug 2013 Sweet Leaf

Jeg mener at jeg tit støder på avlere af diverse dyrearter, som hvert år sætter utrolig mange dyrebørn til verdenen uden nogen specifik grund, altså bare at blive set som hvad de nu kalder deres opdræt.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #6   23. aug 2013 Jeg opdrætter guldhamstere og har ingen problemer. Jeg har et kuld på ni unger, der blev født i går, og er flytteklare om 4 uger - alle er reserveret.
    Jeg har også fem unger, der bliver 4 uger gamle på mandag, og alle er reserveret. (den ene bliver her)

Sommetider har jeg haft en enkelt unge eller to "i overskud", men den/de blev solgt efter en måned eller to - men får næsten henvendelser hver dag.

Du kan se, hvorfor jeg opdrætter guldhamstere her http://simses.webs.com/

• #8   23. aug 2013 er du sikker på at der ikke er en grund?

• #10   23. aug 2013 TS - som sortfod skriver, hvor ved du fra at de ikke har en grund?
    Det er muligt at hvad de synes er en god grund afviger en del fra hvad du synes, men du kan da ikke bare smide på bordet at de ikke har en grund.

• #11   23. aug 2013 Ja vi kan også sagtens komme af med vores - nogle unger bliver reserveret før de er født, andre først når de er +8uger. Og så avler vi heller ikke flere end vi har plads til at beholde alle ungerne, hvis ikke de bliver solgt.

- Vi avler nogle til udstilling (her beholder vi de bedste selv) og nogle avles til kæl/videreavl/vores egen videre avl af forskellige farver.

Personligt synes jeg selv folk må bestemme hvordan og hvorfor de vil avle, men det gør bare ondt på mig at se, at nogle afliver/truer med aflivning af nogle unger/voksne, fordi de ikke kan komme af med dem. Jeg synes det er vigtigt at tænke alting igennem med plads osv. inden man begynder at avle, men ellers synes jeg selv at man bestemmer og man behøver ikke nødvendigvis, at have en speciel grund til at få kuld smiley

• #12   23. aug 2013 det var også min tanke Sweet Leafs

• #14   23. aug 2013 Jeg skal ikke kunne tale for avlere/opdrættere af gnavere, da jeg kun gør kaniner.

Jeg synes din beskrivelse af 'avlere' i dit begyndende indlæg er helt ved siden af. Det handler ikke om image eller opretholde status.

Faktisk er det nærmere flovt at fortælle andre voksne mennesker om sin hobby med kaninavl, så det er helt og adelens for vores egen skyld vi avler.
    Der er ingen, der forventer en masse kuld herfra, og de, der vitterligt ønsker et dyr specifikt herfra, venter gerne 2-3-4 måneder på 'at komme i betragtning' til at overtage et dyr.

Økonomisk gevinst er der heller ikke. I laaangt de fleste tilfælde er det at holde dyrene gående med foder, ordenligt bur/leveforhold og (i vores og mange andres tilfælde) udstillings omkostninger en langt større udgift end hvad man ville kunne tjene på dyrene.
    Personligt har vi herhjemme en kaninrelateret indkomst på knapt 8000,- .. og udgifter for 43.000,- smiley

Så alt i alt, jeg kender ikke noget til den form for avl, du beskriver. Her er det en hobby, der gør os glade og giver os et samvær med ligesindede smiley

• #15   23. aug 2013 Min avl har to formål.

1 avl til udstilling, fremme racen, hobby og hygge.

2 kød til fryseren, jeg elsker kød hvor jeg ved dyret har haft det godt og der er en hvis selvtilfredshed at spise sundt dansk egen avlet kød.

Jeg Avler kun på fornuftig moderdyr så alle de unger Jeg Ikke selv beholder kommer til salg, de der bliver solgt bidrager til indkøb af fodder til deres arts fæller, dem der ikke bliver solgt bidrager med kød til de to benet smiley

• #16   23. aug 2013 Nej, jeg har ikke udpræget let ved at komme af med mine unger, men af med dem kommer jeg.
    Vi har haft sat avlen i bero i et årstid eller to. Vi kan pt. ikke udvide avlen pga. boligsituation.

Vi (eller nærmere jeg) opdrætter fordi jeg ønsker at gå i en bestemt retning med avle, der ikke er ret mange der ønsker, og jeg mener at der er behov for de dyr jeg laver, som modvægt til de dyr der ellers laves.
    Det er dog ikke så relevant mere, da avlen inden for udstilling har taget en lidt uheldig drejning...
    Men det er derfor jeg avler/opdrætter.

• #17   23. aug 2013 - Jeg opdrættede marsvin, for at udvide kæledyrs-racen..
    Jeg havde mange skønne dyr, og ud af det kom der smukke smukke cremefarvet, 3 farvet, helt silkebløde sorte, og mange andre farver marsvin.

70% blev solgt til opdrættere, der godt kunne tænke sig nogle "kæledyr" som kunne være "tanter" for, de racedyr der fik store kuld osv..:)

Når et kuld kom tilsalg, gik der et par dage og så var de alle reserveret:)

Dog, har jeg solgt de fleste af mine dyr til venner og familie, da jeg altid enten har selv haft plads eller sørget for at nogle ville overtage ungerne før jeg satte han og hun sammen:)

• #18   23. aug 2013 pga IMAGE? når jeg møder nye folk fortæller jeg dem ALDRIG jeg opdrætter marsvin, det er sgu for pinligt til at prale af....

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #19   23. aug 2013 Hvis du synes det er pinligt, hvorfor gør du det så?!

Jeg har ALDRIG mødt en seriøs hamsteropdrætter, der synes det var pinligt at opdrætte hamstere, og jeg mener virkelig aldrig. Det er noget man er stolt af.

• #20   23. aug 2013 det er sgu da pinligt at indrømme overfor folk der går op i jakkesæt og ikea-design og den slags at man interesserer sig for gnaveropdræt og det enete form for design man går op i er om ørerne sidder rigtigt på kræene:) folk kigger så UNDERLIGT på en...*LOL*

• #21   23. aug 2013 Smise her kam jeg kun give Susan ret. Men aham uden at nævne alder smiley tror jeg det har noget at sige, nu er Susan få somre ældre end mig smiley og jeg er nemlig også begyndt at mærke det.

Men da jeg som 18-20 årige avlede marsvin i stor stil og udstillede var jeg stolt og det var ok, nu praler jeg knapt så meget af det mere til nye bekendtskaber, kun hvis de selv lukker op for interessen for dyr. smiley

• #22   23. aug 2013 Jeg var da enormt stolt, over at opdrætte marsvin og vide så meget om dyr... Men kan godt se, at når man bliver liidt ældre og ja.. alle andre voksne måske ja.. Ved ikke hvordan jeg kan skrive det på en fornuftig måde så jeg lader være!
    Men er enig med Susan xD

• #23   23. aug 2013 Nu er jeg så 30 og jeg holder det ikke hemmeligt for noget jeg opdrætter marsvin. Jeg kan ikke se det pinlige i det. Som jeg plejer at sige, jeg kunne samle på frimærker, men det synes jeg ikke ville være så så sjovt.

• #24   23. aug 2013 Jeg er 27, jeg hører jævnligt smådumme kommentarer pga. chinchillaerne, og har faktisk hørt på det så længe jeg kan huske... Måske ikke lige da jeg var en 11-12 år, men da jeg var en 16-18 år var der nu også mange der havde travlt.

Jeg har så aldrig fundet det pinligt. Jeg er heller ikke stolt. Det her er bare noget jeg går op i... Og så dyrker jeg lidt mine små "særheder", for jeg kan godt lide at vi ikke alle er ens. Det keder mig også gudsjammerligt at hører om fester og andre ting, og det har det altid gjort... Det er andre ting jeg går op i.

Der findes desuden ikke noget mere blæret, end en person der har noget denne går op i, og virkelig brænder for det.
    Bare se Holger Bech Nielsen. Han er da et helt igennem fantastisk individ. Det ville han også være, hvis det var avl af gnavere han havde haft en passion for...

• #25   23. aug 2013 Der bliver født lidt over 300 unger i min stald hvert år. Heraf skal jeg bruge omkring 15 til videreavl (ca. 3 % !) Der bliver solgt 30-50 kaniner/år til "gamle avlere" i ind- og udland. På grund af hollænderens unikke temperament bliver der solgt 100- 150 kæledyr/år. De resterende indgår i husholdningen, hvor jeg er glad for at spise kød fra dyr, jeg ved har haft en god tilværelse og som ikke er halal-slagtet.
    Som følge af mit skarpe udvalg kan jeg levere kælne dyr af god sundhedstilstand - og det er i grunden slet ikke så galt.

Jørgen

• #26   23. aug 2013 Jørgen: dit opdræt lyder bare så helt og aldeles fantastisk!

• #28   24. aug 2013 Ærgerligt man ikke bor i Jylland smiley

• #29   24. aug 2013 Jeg må snart besøge Jørgen... Når der ikke er mere bro-arbejde og det er nemt at komme til horsens, så gør jeg det skam!:)

• #30   24. aug 2013 Jørgens stald er bestemt rigtig hyggelig, og værd at besøge smiley
    Ham bruger vi også altid hvis der opstår noget vi ikke selv kan klarer smiley

• #33   24. aug 2013 Jeg pudser lige glorien.

Jørgen

• #34   24. aug 2013 Jørgen, du må jo lave en dag hvor du invitere en masse hjem ... du har jo fans!

• #35   24. aug 2013 Hahahaha Jørgen!
    Husk hornene, der skal jo noget støtte til ;).

• #36   25. aug 2013 Der er nogle ting, man bare må lære hen af vejen, igennem egne erfaringer.

Jeg startede med nogle få marsvin, som jeg hyggede med sammen med ungerne, hvor jeg lavede nogle få kuld, hvoraf vi solgte dem vi ikke selv ville beholde.

Efter jeg blev medlem af Dansk Marsvineklub og for alvor fik øjnene op for de mange forskellige marsvineracer, voksede min interesse for de skønne dyr smiley

Jeg besluttede at opdrætte marsvin, der kunne udstilles. Det var spændende.

Mit opdræt voksede efterhånden, som jeg købte nye stamtavle-marsvin på udstillingerne. Jeg havde ikke de store problemer med at sælge ungerne.

Men der kom nogle år, hvor jeg nåede min personlige grænse, for hvor mange marsvin jeg magtede - både at passe og sælge. Det er typisk hannerne, man som marsvin-opdrætter brænder inde med. Vi spiser jo ikke marsvin, så havde det nok været lettere, og vi afliver dem jo (helst) heller ikke.

Jeg indså at jeg havde et problem, og begyndte at skære ned på antallet af dyr. Dels ved at sænke priserne - og ved at sælge en stor gruppe af gode avlsdyr til en nystartet opdrætter.

Det samme har jeg gjort flere gang gennem årerne. Fra at have et max antal dyr på 80 marsvin, kom jeg ned på 40 dyr og herefter er opdrættet stille og roligt faldet ned til at jeg idag har 15 marsvin smiley

Jeg tror, at man som nystartet opdrætter bliver grebet af tanken om at fremstille sit eget perfekte racedyr og at vinde anerkendelse - både nationalt og endnu bedre internationalt. Det er en ære, som er forbeholdt nogle få dybt engagerede og dygtige opdrættere.

For at lave gode racedyr, kræves det at man har et forholdsvist bredt sortiment af avlsdyr, for at kunne undgå indavl. Jeg har hørt om opdrættere med 2-300 marsvin, men de måtte sælge en del til foder, hvilket jo så ikke er værrere end at kaninavlerne selv spiser deres overskud.

Jeg har også altid - men få undtagelse pga pladsmangel - taget rescue/formidlingsmarsvin til mig, når jeg blev spurgt. Dels for at hjælpe dyrerne ,men også fordi jeg føler et medansvar for de "hjemløse" dyr, da jeg selv er med til at producere et vist overskud.

Man kan jo ikke 100 % sikre sig, at de ,der køber marsvin af en, beholder dem frem til deres naturlige død. Der vil altid være nogle dyr ,der bliver ladt i stikken pga f.eks skilsmisse, allergi ,flytning til lejlighed mv.

Så ja... Der vil altid være et vist overskud af dyr. Men det er jo ikke nødvendigvis opdrætterens skyld. Det skyldes dels uheldige livsomstændigheder og uansvarlige købere. F.eks er der jo mange børnefamilier, der giver børnene lov til at få et kæledyr, hvis de selv sørger for at passe det. Det er der børn der kan, men man kan ikke overlade ansvaret til et barn. Det ansvar må den voksne tage på sig - og være indstillet på - om nødvendigt - at passe dyret resten af dets levetid.

Men - desværre - sker der jo typisk det, at barnet tilsyneladende mister interessen for sit kæledyr. Det mener forældrene ihvertfald - og derfor vil forældrene kke passe det længere... Min oplevelse er snarrere at børnene opfatter dyret, som et stykke legetøj man leger med en tid - og så lægger på hylden i en periode.

At opleve dyret, som et levende væsen og føle empati for det, er noget børnene udvikler hen af vejen. Nogle hurtigere end andre - naturligvis også afhængigt af alder. Ligesom det at udvikle faste rutiner med at fodre, passe og pleje dyret også er en lang læringsproces, som ikke alle børn er klar til.

Mine børn har naturligvis altid haft deres marsvin i min flok - med skiftende interesse - men de har altid haft en stor betydning for dem - selv efter måneders eller års pause. De vil gerne hygge med marsvinet, men det passer dem fint, at jeg tager mig af det praktiske smiley Behovet for at tage sig mere af dyret, udvikler sig kun langsomt frem til voksenalderen... Og det er end ikke alle voksne, der evner at tage et sådant ansvar - slet ikke i tider med fuldtidarbejde, både ude og hjemme... smiley

• #37   25. aug 2013 Jamen vi kan da sagtens lave et arrangement, som Line stod for for lidt tid siden i det hedengangne Kaninliv.

Jørgen

Kommentér på:
Til alle dem som avler

Annonce