1.362 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Parring på en 3 1/2 år kanin Parring på en 3 1/2 år kanin

Hej GG.

Min veninde har for noget tid siden givet sin kanin til naboen så den kunne få nogle unger.
For naboen havde vist en han kanin.

Idag siger hun så: Øv der er ikke kommet små bebser endnu.

Så spørg jeg hende, hvor gammel er hun?
Og hun siger den er 3 1/2 år.

Jeg spørg så om det samme med hannen, og hun siger den skulle også være 3-4 år.

Jeg siger så, at når hunner er over de 2-3 år så kan de godt være rigtige svære at få drægtig da de mister frugtbarheden stille og rolig efter de 2 år, så går det ned og bakke. (Det har jeg læst herinde)

Jeg spørg så: Har hun fået unger før.
Og hun siger nej.

Jeg siger så at, så skal de ikke gå sammen, for hvis en hunkanin på 3 1/2 år ikke har fået unger før, så må den ikke få.
Det er vist når de er over 2 år så skal man ik gøre det, da de vil have rigtig svært ved at føde (hvis de ikke har fået unger før)
Og at hunkaniner kan godt ricikerer at dø da de ik kan åbne sig så meget og noget med deres bækken.

MEN er det rigtigt?

Jeg har læst herinde at hvis en hunkanin skal have unger første gang, så må de max være 2-3 år (første gang)

Og at de kan dø da de ik kan åbne sig.

Syns bare det er synd for kaninen at de går sammen, og HVIS hun nu skulle blive drægtig og hun så dør med evt. ungerne i maven.

Vil bare være sikker på om det er rigtigt?

Ha' en god aften smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parring på en 3 1/2 år kanin
  • #1   23. jul 2013 Han og hun kaninen skal kun være sammen under paringen:-)

For ellers parre hannen bare hunnen lige efter hun af født, og så får hun unger efter 28-35 dage, og det er for hårdt for hende at have to kuld lige oven i hinanden.. smiley

• #2   23. jul 2013 Lige præcis, det sagde jeg også.
    For der er ingen grund til at de går sammen, når de ikke skal have unger feks.
    Men må hunnen gerne få unger første gang når hun er 3 1/2 år gammel:O
    Jeg ville selv aldrig gøre det!

• #3   23. jul 2013 Regnede jeg heller ikke med at du ville smiley

• #4   23. jul 2013 smiley

Men er det rigtig det jeg sagde?

• #5   23. jul 2013 Så vidt jeg ved, JA smiley

• #6   23. jul 2013 Okay smiley

• #7   23. jul 2013 smiley

• #9   23. jul 2013 LIGE præcis smiley

Det er også det jeg har læst herinde.

Det ville være SÅ synd, at bare fordi man ikke kender til kaniner, at man så lader en hun blive drægtig og hun dør med ungerne i maven smiley smiley

• #10   23. jul 2013 Det med at de mister frugtbarheden passer ikke, det skal de være ældre for at gøre, og så mister de den alligevel ikke, det bliver bare sværere, og på den måde siger naturen fra selv.

Men ja, maks to år ved første gang, og ville ALDRIG(!!) parre en kanin som var 3½, som aldrig havde haft før.
    Sidder selv med en som bliver 3 i oktober, som jeg ikke engang tør risikere noget ved og ærgre mig rigtig meget over det ikke blev gjort før.

• #11   23. jul 2013 Hun dør ikke med ungerne i maven, bare fordi hun bliver drægtig.
    Hun kan dø under fødslen, fordi det kan være for svært for hende, eller hvad man skal sige, men ikke bare fordi de dør i maven

• #12   23. jul 2013 Nu kunne jeg sagtens sige som jeg plejer, at det bør undgås at parre en hun op første gang i den alder - samtidig kan jeg ikke lyve mig fra, at der (med fuldt overlæg) i min stald sidder en 3 år gammel hun med en knapt 7 uger gammel unge, og det er hendes første levende.. smiley

Hendes allerførste kuld blev til én død unge, der sad fast i fødekanalen, hvorefter jeg med håndkraft kunne få den ud.
    Grunden til at gennemføre endnu en parring var, at jeg ser nogle kvaliteter i denne hun, som jeg ønsker fremadrettet ønsker i min stamme.

..Moralen er vel, at man altid skal være parat til at miste sin hun, når den parres op - og man skal være særligt parat hvis den er 'gammel'. Og jeg synes det er en unødvendig handling, hvis afkommet ikke er forudbestemt til noget særligt..

• #13   23. jul 2013 Ja jeg mener også under fødslen, og der kan det være at hun måske har fået en halv unge ud og rasten i maven. Eller når alle ungerne er født;)
    Men meget rat at jeg ikke sagde noget der ikke passede ´, for jeg havde jo bare læst det her inde smiley

• #15   23. jul 2013 Man sætter jo dyrenes liv på spil i hver evig eneste parring. Selv mener jeg det er op til den enkelte at afgøre, hvor meget de vil risikere.

I tilfældet med Staldnord's nabo synes jeg osse, projektet burde stoppes.

Men hvis man forstår konsekvenserne af sine valg i avlen, og er parat til at aflive (ja, osse ved egen hjælp - på stedet) dyret i tilfælde af uoprettelig skade, så er man i min verden osse i sin gode ret til at foretage parringerne.

Du er selvfølgelig osse i din gode ret til at synes, det er forkert, Stumpen smiley

• #17   23. jul 2013 Tja.. Der er generelt langt større chance for en ældre kanin dør af hvad som helst end en yngre, voksen kanin smiley

Men jeg må så osse nævne for dig, at en avlshun der aldrig giver en unge har 100% større chance for at dø hurtigere mange steder, når man beslutter sig for ikke at prøve længere.
    Det kan godt lyde hårdt, men for mange avlere er pladsen i stalden alt for træng til at have sådanne dyr siddende..

• #18   23. jul 2013 Jeg foretrækker, at hunnerne parres første gang 6-9 mdr. gamle - og ærgrer mig hver gang, en hun lige skulle nå at bedømmes på DEN udstilling, således at hun bliver over 1 år gammel, inden hun parres.

For mig er over 3 år ved første parring helt ude i hampen - så har man selv bedt om problemer..

Jørgen

• #20   24. jul 2013 Jeg ville aldrig parre en hun på 3½ år, der aldrig havde haft unger!

• #22   25. jul 2013 Jeg må nok osse sige, at hvis det er en generel praksis, så er det bestemt ikke vejen frem.
    Og nu står jeg heldigvis i den situation, at jeg ikke længere først overtager hunner som knapt 2 årige, så den slags første gangs parringer finder ikke sted igen.

Såfremt nogle har kommentarer til min beslutning, må jeg lige nævne, at første parring på ovenstående hun fandt sted, da hun var 2½ år - med ungen som eneste tab.
    Generelt mister vi altid første kuld på hermelinerene, unge som gamle.. Og har har aldrig mistet en hun ifb. med avl - Heldigvis smiley

Kommentér på:
Parring på en 3 1/2 år kanin

Annonce