Parring på en 3 1/2 år kanin Parring på en 3 1/2 år kanin
Hej GG.
Min veninde har for noget tid siden givet sin kanin til naboen så den kunne få nogle unger.
For naboen havde vist en han kanin.
Idag siger hun så: Øv der er ikke kommet små bebser endnu.
Så spørg jeg hende, hvor gammel er hun?
Og hun siger den er 3 1/2 år.
Jeg spørg så om det samme med hannen, og hun siger den skulle også være 3-4 år.
Jeg siger så, at når hunner er over de 2-3 år så kan de godt være rigtige svære at få drægtig da de mister frugtbarheden stille og rolig efter de 2 år, så går det ned og bakke. (Det har jeg læst herinde)
Jeg spørg så: Har hun fået unger før.
Og hun siger nej.
Jeg siger så at, så skal de ikke gå sammen, for hvis en hunkanin på 3 1/2 år ikke har fået unger før, så må den ikke få.
Det er vist når de er over 2 år så skal man ik gøre det, da de vil have rigtig svært ved at føde (hvis de ikke har fået unger før)
Og at hunkaniner kan godt ricikerer at dø da de ik kan åbne sig så meget og noget med deres bækken.
MEN er det rigtigt?
Jeg har læst herinde at hvis en hunkanin skal have unger første gang, så må de max være 2-3 år (første gang)
Og at de kan dø da de ik kan åbne sig.
Syns bare det er synd for kaninen at de går sammen, og HVIS hun nu skulle blive drægtig og hun så dør med evt. ungerne i maven.
Vil bare være sikker på om det er rigtigt?
Ha' en god aften
feb 2013
Følger: 73 Følgere: 74 Gnavere: 6 Emner: 46 Svar: 1.485
For ellers parre hannen bare hunnen lige efter hun af født, og så får hun unger efter 28-35 dage, og det er for hårdt for hende at have to kuld lige oven i hinanden..
feb 2012
Følger: 41 Følgere: 52 Gnavere: 40 Emner: 178 Svar: 994
For der er ingen grund til at de går sammen, når de ikke skal have unger feks.
Men må hunnen gerne få unger første gang når hun er 3 1/2 år gammel:O
Jeg ville selv aldrig gøre det!
feb 2013
feb 2012
Men er det rigtig det jeg sagde?
feb 2013
feb 2012
feb 2013
feb 2012
Det er også det jeg har læst herinde.
Det ville være SÅ synd, at bare fordi man ikke kender til kaniner, at man så lader en hun blive drægtig og hun dør med ungerne i maven
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
Men ja, maks to år ved første gang, og ville ALDRIG(!!) parre en kanin som var 3½, som aldrig havde haft før.
Sidder selv med en som bliver 3 i oktober, som jeg ikke engang tør risikere noget ved og ærgre mig rigtig meget over det ikke blev gjort før.
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
Hun kan dø under fødslen, fordi det kan være for svært for hende, eller hvad man skal sige, men ikke bare fordi de dør i maven
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Hendes allerførste kuld blev til én død unge, der sad fast i fødekanalen, hvorefter jeg med håndkraft kunne få den ud.
Grunden til at gennemføre endnu en parring var, at jeg ser nogle kvaliteter i denne hun, som jeg ønsker fremadrettet ønsker i min stamme.
..Moralen er vel, at man altid skal være parat til at miste sin hun, når den parres op - og man skal være særligt parat hvis den er 'gammel'. Og jeg synes det er en unødvendig handling, hvis afkommet ikke er forudbestemt til noget særligt..
feb 2012
Men meget rat at jeg ikke sagde noget der ikke passede ´, for jeg havde jo bare læst det her inde
okt 2011
I tilfældet med Staldnord's nabo synes jeg osse, projektet burde stoppes.
Men hvis man forstår konsekvenserne af sine valg i avlen, og er parat til at aflive (ja, osse ved egen hjælp - på stedet) dyret i tilfælde af uoprettelig skade, så er man i min verden osse i sin gode ret til at foretage parringerne.
Du er selvfølgelig osse i din gode ret til at synes, det er forkert, Stumpen
okt 2011
Men jeg må så osse nævne for dig, at en avlshun der aldrig giver en unge har 100% større chance for at dø hurtigere mange steder, når man beslutter sig for ikke at prøve længere.
Det kan godt lyde hårdt, men for mange avlere er pladsen i stalden alt for træng til at have sådanne dyr siddende..
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
For mig er over 3 år ved første parring helt ude i hampen - så har man selv bedt om problemer..
Jørgen
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 19 Gnavere: 12 Emner: 46 Svar: 220
okt 2011
Og nu står jeg heldigvis i den situation, at jeg ikke længere først overtager hunner som knapt 2 årige, så den slags første gangs parringer finder ikke sted igen.
Såfremt nogle har kommentarer til min beslutning, må jeg lige nævne, at første parring på ovenstående hun fandt sted, da hun var 2½ år - med ungen som eneste tab.
Generelt mister vi altid første kuld på hermelinerene, unge som gamle.. Og har har aldrig mistet en hun ifb. med avl - Heldigvis
Parring på en 3 1/2 år kanin