{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
994 visninger | Oprettet:

camilla J
camilla J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Marsvin - Nybegynder hjælp (: {{forumTopicSubject}}

Hej alle....

Jeg har stort set altid haft marsvin, og ved meget om dem,
men inde for avl er jeg ny ..
Jeg står og skal snart til at flytte, og har det sidste års tid overvejet kraftigt og få marsvin igen, og begynde at avle, for jeg får pladsen til det når jeg flytter og det er sådan set det eneste der har forhindret mig i at få marsvin igen, jeg ved alt om det der med kønsmodne, vægt, hanner, hunner, osv...
Har dog et par enkelt spørgsmål:

Marsvin er som sagt et flok dyr, og vil derfor gerne have to hunner der går sammen, og en han der går alene ( til at starte med, så de to hunner også kan lære hinanden at kende)

1: Når de så er gamle nok og vejer det de skal til at få unger, kan jeg så sætte hannen og den ene hun sammen, i hvad, 3uger ca? Så der er stor chance for han har parret med hende, mens hun er i brunst. (Så de kun er de to sammen)

2: Kan jeg tage den anden hun der er, og sætte hende sammen med hannen også i 3uger, også håbe på begge hunner er drægtige?

3: Må de to hunner gå sammen igen, selvom de begge er drægtige? Eller må de gå sammen, selvom den ene kun er drægtig?,

4: Hvis jeg ikke kan komme af med ungerne, beholder jeg dem selvfølgelig.
Men nu skal de deles op når de er kønsmodne og har den rigtige vægt. Kan jeg sætte hanunger sammen med deres far, og hvor lang tid må de have lov at gå med ham?
Hununger kan vel stadig gå med deres mor?

5: Skal man være medlem af DMK for at avle?¨
Jeg har kun planer om at avle kæledyr til at starte med,
så der er vel ikke nogle regler ud over ungerne skal være sunde, raske, have en vis alder og self. deres vægt smiley

Håber på nogen kan hjælpe, andre råd eller noget,
må i meget gerne tilføje ... tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin - Nybegynder hjælp (:
  • #1   20. mar 2013 åååh nu kommer der en hel lang smøre fra mig.. og osse 'svar' på ting som du ikke spørger om smiley

Allerførst vil jeg godt slå fast at jeg synes det er skidegodt at du spørger før du kaster dig ud i det.

1. Du kan godt få lidt problemer mht at tage den ene hun fra.. mest fordi hunner kan være meget flokpræget, og jeg HAR oplevet hunner der går helt i spåner over at miste deres ven. Men måske kunne du få sat dem sådan at der kun var tremmer imellem, så burde det nok gå. De fleste lader hunnen gå med hannen i mindst 5 uger, sådan at han er der i mindst 2 af hendes brunstperioder, og dermed har bedre odds for at der er bid. Der er nemlig ingen garanti for at han har held i sprøjten i første hug.. og for nogen hanner kan det altså tage en god bid tid.

2. det kan du selvfølgelig godt - men du skal så være klar over at der kan være en risiko ved 2 drægtige hunner sammen. Du kan ikke være sikker på at de har termin samtidigt, og afhængig af hvor følsomme de er overfor de hormoner der frigives ved fødslen, så kan det sætte fødslen igang hos den anden, osse selvom ungerne ikke er bagt færdige. Der er masser som ikke har oplevet det, men det kan altså ske.. der findes endda hunner som er SÅ følsomme, at udsættes de for unger under en uge gamle, så sætter det deres egen fødsel igang. Så her skal du være klar over og indstillet på at risikoen er tilstede.

3. ja det første har jeg allerede givet et bud på.. men de burde sagtens kunne gå sammen med kun den ene drægtig. Her skal du blot være obs på hvor godt de enes, sådan at den drægtige ikke bliver stresset - bliver hun det, ville jeg skille dem ad.

4. jeps, det kan du.. hanunger hos farmand og hunungerne kan snildt blive hos mor og tante. Hvor længe farmand vil acceptere ungerne, det er så ikke til at sige. Nogen hanner er flinke.. endda så flinke at ungerne kanøfler dem.. andre hanner gider ikke unger. Men det opdager du, når du når så langt.

5. nej, det behøver du ikke - der er ingen faste regler på området..

Og så kommer alt det du ikke spørger om smiley

Allerførst er det ikke risikofrit at avle, så det er vigtigt at du tager en snak med dig selv, om du nu osse er rustet til det - både økonomisk, men bestemt osse mentalt. Udover nogen pænt heftige dyrlægeregninger, så er det dælme hårdt for hjertet at være vidne til, når man kan miste både mor og unger. Bare her i december havde jeg en hun, der fik en blodstyrtning under en fødsel - jeg var ude af rummet ganske kort, og da jeg kommer en sad der 2 betuttede unger i en kæmpe blodpøl, og med en død mor med en halv unge ude af 'måsen'.

Og det næste vigtige. Hvad for nogen marsvin vil du lave.. altså har du en ide om hvilken kundeskare du sigter efter?
    Hvis du sigter efter andre opdrættere/udstillere, så er det vigtigt at du gør det klart at dine dyr skal have en vis kvalitet for at køberne vil være interesserede - og at de har stamtavler, ihvertfald hvis det er racedyr, men kæledyrsopdrættere ser osse på tavle/afstamning. Er det den gruppe du sigter på, så køb for guds skyld gode dyr fra start. Ikke at alle marsvin ikke er søde.. men det er ikke nok, hvis man går efter udstillingskvalitet. Og så skal du være medlem af enten DMK eller DMF for at kunne stambogsføre ungerne. Her kan du vælge hvilken klub, som passer dig bedst - for man kan omregisterer tavler fra den ene til den anden.

• #2   20. mar 2013 www.marsvineinfo.dk

• camilla J
    camilla J Tilmeldt:
    dec 2012

#3   20. mar 2013 Hold da op... tak smiley , så blev jeg det klogere....

og efter de svar kommer der self. flere spørgsmål:

1. Hvis hannen og hunnerne går i et bur ved siden af hinanden, hvor de kan kigge ind til hinanden, og den ene hun kommer over til hannen de de ca. 5uger der, kan de så godt klare det?
    Og self. kommer begge hunner ud og leger sammen hver dag :).

2. Skal jeg til dyrlægen og få tjekket marsvine først inden jeg avler?
    eller dyrlæge, er det kun hvis der er noget der går galt?
    Eller skal alle ungerne tjekkes af en dyrlæge, inden de kommer videre til andre familier?

De kunde jeg går efter, er bare dem der vil have et lille marsvin eller to, at gøre glad, glæde sig til at komme hjem og have en lille legekammerat :). Alt det udstilling og sådan, det kan være det kommer senere smiley .

• #4   20. mar 2013 Kunderne bør altid købe 2 marsvin af samme køn medmindre de har marsvin i forvejen smiley Jeg sælger ikke alene marsvin f.eks medmindre de fortæller mig de har marsvin derhjemme i forvejen.

• camilla J
    camilla J Tilmeldt:
    dec 2012

#5   20. mar 2013 Tak for hjemmeside linket.. smiley
    men der står hun marsvinet skal være 1 - 1 1/2 år før man sætter hende i avl.
    MANGE andre steder står der hun skal være min. 4-6måneder óg max. skal være 10måneder gammel for ellers kan der komme problemer hvis hun er ældre . ?
    Hvad siger i ?

• camilla J
    camilla J Tilmeldt:
    dec 2012

#6   20. mar 2013 Okay, god ide sortfod smiley ...

• #7   20. mar 2013 Jeg sætter først mine i avl når de er omkring 1 år.

4 mdr. er alt for ungt. Jeg kan gå med til 9 mdr. og omkring 900 gram men i hvertfald ikke yngre og ikke mindre vægt.

Og så skal hunnen være fast og ikke flommet/fed.

Men jeg mener også som cavy cats at de skal være omkring 1 år før de sættes i avl.

• camilla J
    camilla J Tilmeldt:
    dec 2012

#8   21. mar 2013 Okay smiley tak .

Kommentér på:
Marsvin - Nybegynder hjælp (:

Annonce