En lille gave - Hestespringer. {{forumTopicSubject}}
Ja. for ca. 25 minutter siden skulle jeg fjerne gamle agurke stykker fra Kurts rede... Og nu kan jeg fortælle det 100% sikkert at Kurt er en pige
For jeg fik fat i en varm, bevægelig og larmende agurk i hendes rede... Da jeg tog hånden til mig var denne agurk lyserød og lignede en reje med lange ben...
-Ja jeg fandt en levende, varm unge i Kurts rede, da jeg lagde den på plads kunne jeg mærke flere, men ville ikke rode for meget så kan kun sige der minimum er 2 stk. unger
- så nu har jeg forklaringen på Karstens død, han havde nået at parre hende...
-Nu håber jeg af hele mit hjerte hun kan tage sig af dem, de virkede dog nye måske 24 timer, men de lå i reden og var varme og hun ligger i reden og tager maden med ind, så det lover godt, men vil ikke sætte forventningerne for højt...
-Det skal siges Kurt er 9-10 måneder gammel, og fik en han som kurt halvvejs myrdede så jeg måtte få den aflivet, den var kun 2 måneder og havde den kun i en uge... Så det gik meget stærkt!.
Enten er jeg utroligt heldigt ellers jea... er de hurtigere og lettere at få til at lave unger end jeg troede
Mvh. Mette s.
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Sidst jeg mistede et handyr som gik med en hun, fik han også parret hende inden han døde - så man mister og får noget på samme tid.
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 118 Gnavere: 11 Emner: 94 Svar: 619
Dør hannerne, efter de har parret hunnen eller? xD
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 118 Gnavere: 11 Emner: 94 Svar: 619
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Kæmpe stort tillykke med det.
Død ærgerligt at Karsten gik til, når det nu var et fungerende par du havde :s
Men helt igennem blæret, at du nu har unger på hende.
Krydser alt hvad der krydses kan
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 52 Svar: 414
-håber selv på det bedste :') Karsten nåede alligevel at ligge et minde.
beholder også en han (vis der er en og vis de overlever) til minde om Karsten.
resten bliver solgt
sep 2011
sep 2011
maj 2010
sep 2011
-kan kun få det til at hænge sammen med at kurt har parret hende dag et. men er ikke sikker skal lige regne på det så jeg sikker på de ikke er født for tidligt
Simse: der kommer mange billeder vis de overlever
maj 2010
Det lyder lidt voldsomt for et dyr der føder nøgne og u-udviklede unger.
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Jaculus_jaculus.html
Der står der at gennemsnittet er 25 dage. Det er ca. 3½ uge.
maj 2010
Jamen så lyder det pludselig ikke så urealistisk.
feb 2011
Følger: 18 Følgere: 21 Gnavere: 9 Emner: 11 Svar: 80
Harli og Charlie er også begyndt at bygge rede sammen (har set parringen - 2 GANGE!!!) og de sover nu hvert sit sted, så hvem ved - måske nogle friske hanner vi har haft xD - de var jo brødre.
Dog lever Charlie endnu, og Harli er UTROLIGT glad for ham, så hunnerne behøver nødvendigvis ikke dræbe hannen, men jeg tror heller ikke på hun er drægtig før ungerne er kommet - de siges jo at være svære at yngle på xD
sep 2011
men regner lige hurtigt for syntes ikke det så længe siden karsten døde...
- det viser sig måske hun skal hedde jomfru maria istedet :o)
sep 2011
Men indtil nu passer hun dem fint, de varme og knirker, bevæger sig osv. inkl. hun væser af mig så må hælde maden fra toppen af buret, og hun ligger meget inde hos dem og slæber foderet med ind - og den jeg så passede huden altså huden var ikke for stor''.
feb 2011
feb 2011
Harli er begyndt at væse lidt nu... og spurter derefter væk, så kan sagtens ligge vand og mad og nusse med Charlie i buret
- er min hun skør? xD
sep 2011
sep 2011
feb 2011
Charlie springer jo selv op i min hånd og prøver at kravle op af min arm med forpoterne. Ellers lader han mig bare nusse ham i buret, hvor han sætter sig til rette.
Har også fået fanget nogle ret søde videoer af parret - håber ikke Harli går bananas på ham - men hans pels ligner bæ, da hun "knubber"/slikker/vasker det af ham xD
sep 2011
-Kurt begyndte at skælde ud mens Karsten var der, inden de blev uvenner, men nu her hvor hun har født er det blevet værre, men håber det fordi hun beskytter sin rede og unger
feb 2011
Bare tjek min fedthalemus - hun springer rundt, væser og forsøger at æde mig bare jeg nærmer mig buret
sep 2011
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Det er da frygteligt den lile han skulle dø pga der ikke var læst ordentligt på lektierne! -og sig ikke det er svært at finder ud af når jeg kunne google det på ti min... Der findes FIRE arter af hestespringer, næste gang i vil avle på dem så sørg for lige at finde alle info om den rigtige af dem, ik?
sep 2011
-om det tog dig 10 eller 20 minutter at google det, tog det mig ligeså længe at finde 10 andre svar, også at de lever par hele livet...
-så derfor valgte jeg pga. min usikkerhed omkring dyret, men ønsket om yderlig informationat kontakte både ind og udenlandske opdrætter for at finde ud af, hvad de havde gjort, hvordan de har holdt deres, og om der var problemer med dem under drægtighed eller efter... og fik sammen svar over alt at nej det havde de ikke oplevet, og at hannen hjælper med rede bygning, men at de godt kan finde på at sove hver for sig når hun har født men overtage reden når hun er ude for at der konstant er en voksen i reden. Og jeg lukkede dem sammen, der var ingen problemer de første 6 dage, de spiste, sov sammen snakkede sammen, tullede rundt sammen, og så angreb hun ham den 7 nat.
-så jeg vil mene ihvertfald jeg har undersøgt alt hva jeg kunne.
-og vis det med at slå hannen ihjel skal holde stik, ifølge nogen er det først når hun har født hun skiller sig af med dem.
-Og det er den rigtige art jeg har søgt om har ikke bare skrevet ''hestespringer eller jerboa'' men den rigtige arts navn altså jaculus jaculus eller. Lesse egythian jerbor. hvilket den art jeg ejer.
-men om det er en ukendt art eller et marsvin kan der altid ske noget også for mennesker at det ikke følger alt det info man finder (i dette tilfælde hvor der meget info)... og har på intet tidspunkt taget dig som TOTALT uerfaren... skrev det var svært at sige da der står mange ting om den art jeg ejer og at jeg vælger at lytte til de mennesker der har vejledt mig en smugle omkring hva de har gjort uden problemer, men i mit tilfælde gik det åbenbart galt, og man kan aldrig blive 100% sikker på hva der skete og hvorfor det skete, da der meget forskelligt info om lige den art... det ikke altid at dyr heller følger strømmen, selv flok dyr såsom ørkenrotter der bor sammen altid, før og efter fødslen under opfostring og bag efter kan finde på at angribe deres partner.
-vis de havde vist tegn på at angribe hinanden bare dagen før med at jagte og skælde ud havde jeg også lavet en lynhurtig og udødelig løsning.
Jeg stillede spørgsmåls tegn til Karstens død fordi jeg havde fået oplyst andet info end hva der skete, ja jeg skrev det var hende i Zoozity der sagde det, og det gjorde hun også og da både hun sagde det og div. opdrættere sagde det, og der stod så meget forskelligt på nettet ja, så valgte jeg at gøre det som de ''erfarne'' opfordrede mig til.
-Men ved ikke, jeg syntes da selv jeg har læst på lektien, og er ked af hans død og er godt klar over jeg skulle havde været hurtigere til at skille dem... men selvf. kan jeg da godt være helt ude i hampen... det må det jo så være når det mig det går galt for ud af så mange. jeg TURDE ikke stole på nettet i dette tilfælde da der var så meget om dem, så fuglte opdrætteres pasnings vejledning.
maj 2010
Der er SÅ mange teorier om avl på <i>Jaculus jaculus</i> fordi der næsten aldrig er nogen der får noget ud af en sammensætning. Også derfor der er så få opdrætsdyr at købe, og en stor del er vildtfangede dyr.
Så når man prøver noget med lige præcis denne art, så er eneste mulighed faktsk bare at hoppe ud i det, og så prøve hvad der nu måtte virke for en selv.
Denne viden er baseret på hvad jeg har læst gemmen de sidste par år, når folk har skrevet om deres par, og om opdrættere de kende, rundt om på sider jeg færdes på, hvor folk holder denne type eksotiske dyr.
Det er faktisk første gang jeg har hørt om at hunnen slår hannen ihjel. Normalt hører man om at folk har større opsætninger, hvor dyrene går sammen mere eller mindre permanent, måske med en adskildese for at simulere en dvaleperiode, der kan gøre det for nogle dyr. Men igen, jeg er faktisk aldrig før stødt på at de lige frem afliver hinanden...
Det var så for et par års samtaler med folk med erfaring.
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 7 Gnavere: 5 Emner: 44 Svar: 309
sep 2011
Ang. antal arter, så er der kun 2 af de 2 andre er ikke heeelt under sammen tag, der den lille Jaculus jaculus og den store Jaculus orientalis
-de to arter bliver betraktet som de to arter og ikke 4 selvom de tæt beslægtede. Uden at vide noget om de to sidste og deres klassifikation, men der også en masse delte meninger om de er 4 arter eller 2 arter, jeg holder mig til at de er to arter og de andre er to arter for at jeg selv undgår at blande dem, og da jaculus jaculus og jaculus orientalis er meget ens, bortset fra orientalis går i dvale(mener nogle), så rammer man ikke helt ved siden af vis man bruger sammen pasnings vejledning... nogle siger orientalis er flok dyr andre mener det modsatte og det sammen med jaculus. og foskere der har været og se dem i naturen har heller ikke ´vist 100% sikkerhed i hva de er (ikke det jeg har læst i hvert fald)
sep 2011
mar 2012
Det er fint det er lykkedes for dig at avle, du skal sikkert nok kune tjene godt på ungerne da de endnu er ret sjældne i DK. Men jeg vil bare opfordre folk til at læse MEGET på lektien inden man giver sig i kast med avl at et vildt dyr.
Det er jo ikke som ved tammarsvin fx: alle instinkterne som ikke passer ind i fangeskab ER avlet ud af marsvinene, fx tolererer vilde marsvinehanner jo ikke ung-hanner som er blevet kønsmodne, de bliver strittet ud lige på stedet og fatter de det ikke kan det ende med døden, der accepterer de flerste voksne tammarsvin også de unge kønsmodne hanner.
Nok om marsvin: det var for at give et eks.
Du står med et dyr der er VILDT stadigvæk, der vil gå mange generationer før i har avlet det væk, altså at hunnen vil være alene med sine unger. Nogle opdrættere, siger du, holder dem i par. Jammen så er det nok DEM i skal avle videre på i stedet for sådan et hidsigt krapyl som du har fået fat på;) det dutter jo ikke i fangeskab hunnerne myrder hannerne så snart de er gravide medmindre graviditetstegn kan verificeres noget tidligere...
maj 2010
Hvad vil du helt præcist med det indlæg?
Som sagt er der meget få det lykkes for, at få ungerne til at overleve, men det er lykkedes, og hvis det er sådan nogle mennesker Mette snakker med, så er jeg faktisk ret sikker på at hun er noget mere velinformeret, end du er ved en simpel google søgning.
Du burde da også vide fra marsvin, at internettet er fyldt med skrammel...
Det kan kan jo være alt muligt andet også, fx kemien ikke passede sammen.
mar 2012
Simse: "kemien passede" da godt nok på et eller andet tidspunkt, for hun blev jo gravid;)
sep 2011
jeg fortsætter på at lave unger på hende og på en af hendes børn (vis de overlever).
men sætter et overvågnings kamera op i buret når de sammen for at se om der kommer parringer vis det sker splitter jeg dem. og så sætter jeg dem sammen igen når ungerne er fjernet og buret er blevet ca 19 grader varmt, da det er parrings temperaturen...
hverhalve år er mit bur nede på 19 grader og det andet havle år er det oppe på 33 grader for at de får årstider.
og fik ham i den kolde periode (parrings perrioden).
Indtil nu har ungerne levet fra D. 27-6 og jeg hørte dem drikke i morges så indtil nu virker det lågende...
og jeg vil ikke tjene på mine unger, sælger dem til folk der kender til dyret eller er intresseret i disse dyr, men ikke uden at de har fået en pasnings vejledning med, også på det der skete med faren så de ved hva der kan ske og hvordan de burde gøre det.
Ej, det kan sagtens være at hun lod ham parre hende fordi hun var i brunst, selvom hun måske ikke kunne "lide" ham - forstå mig ret. For at dyr skal bo sammen skal kemien jo også passe sammen. Nogle marsvin kan sammen, mens andre ikke kan sammen, det samme hos kaniner, rotter, hunde, katte osv. Det har jo også noget med kemi at gøre.
Jeg kender ikke til deres sociale adfærd, men jeg kender en persom her i DK som har/har haft de to arter der er tale om, og de har enten gået i par eller i en trio. (og en enkelt gang to hunner sammen) uden problemer.
sep 2011
men hun kom fra et kuld og senere som ældre fik nye bur venner og så endte hun hos mig, hvor jeg satte en meget yngre han ind til hende sådan pludseligt.
ser tror måske lidt det der det er gået galt, men at hun nåede at parre hende.
men selvom det måske er sådan tager jeg ingen chancer igen og skiller dem uden for parrings tiden medmindre hun tager sig bedre af den nye når det kommer dertil.
-Der et forsøgscenter der har avlet over 100 unger i et bur på flere par der boede sammen i et stort bur, og de informerede om de boede i par men at de næsten altid var lige gamle eller han var ældre...
En lille gave - Hestespringer.