1.132 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 66 Svar

Mia J
Mia J
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31

Farver - Kan man Farver - Kan man

Selv bestemme /eller være med til at få et kuld i specielle farver..?

Ja, det er nok et lidt dumt spørgsmål, men man skal jo lære det på en eller anden måde og herinde må i da have den største erfaring smiley

Men for at vende tilbage, hvis man gerne vil have sort/tan og/eller tigerstribede unger er det så nogle speciel farver forældrene skal have, eller er det ren tilfældighed hvad farve ungerne bliver ligegyldig hvad farve forældrene har? smiley

Håber I forstår mit spørgsmål.. ved ikke hvordan jeg eller skal forklare det smiley

På forhånd tak smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Farver - Kan man
  • #1   25. jun 2012 Hvilken dyreart?

• #2   25. jun 2012 Er det en bestemt art du spørg ind til?

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#3   25. jun 2012 Ja, sorry, der var jeg vidste lidt for hurtig..*GG*
    Det er inde for Marsvin.. smiley

• #4   25. jun 2012 Tror vi taler om marsvin?

Nej, det er ikke bare tilfældigt hvilke farver der kommer ud.
    Og du kan som regel mere eller mindre selv planlægge hvad der skal komme, men det kræver at du kender en del til farvegenetikken hos marsvin.

De fleste farver stammer fra recessive gener, hvor begge forældre vil skulle enten selv være farven eller som minimum bære genet for den farve, før det kan komme i kuldet.
    Men nu nævner du sort tan, og tan er en dominant aftegning, dvs. den kan ikke bæres. Så du kan ikke få tan i et kuld medmindre mindst en af forældrene selv har aftegningen.

• #5   25. jun 2012 Farver er ikke bare tilfældige.. Ligesom hvis du havde en Merino (Marsvinerace) Kan den jo ikke når den får unger pludselig få en Skinny? smiley

Nej, der spilder bedsteforældrene, farmorens, farfarens, morens, farens osv. ind. Min Louiciana (Hende på mit profilbillede) Faktisk kun Sort, Gylden, Hvid og den mindste Gylden Agouti.. Så selvfølgelig har hun "arvet" farven Gylden/Sort/Hvid..

Håber det er til at forstå, jeg er lige kommet hjem fra skole så hovedet er lidt træt smiley

• #6   25. jun 2012 Har allerede lavet fejl : Min Louiciana (Hende på mit profilbillede)Har i sin familie kun Sort, Gylden, Hvid og den mindste Gylden Agouti.. Så selvfølgelig har hun "arvet" farven Gylden/Sort/Hvid..

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#7   25. jun 2012 Så det vil sige at hvis jeg gerne vil have 2 sorte med tan aftegninger skal både mor og far være af samme farver? er det forstået rigtig? smiley

Hvad så hvis den skal være ens farvet med have sorte striber eks. lige som denne http://www.gnavergalleri.dk/marked/marsvin/22679-to_hunner_og_en_han

• #8   25. jun 2012 Mad-Mutten: Nej, den sidste del var faktisk ret uforståelig.

Men faktisk, hvis merinoen bar skinny-gen (hvilket selvfølgelig ikke er så sandsynligt, men det kan godt lade sig gøre), så kunne den faktisk sagtens få en skinny unge.

• #9   25. jun 2012 Cavy : Men hvis nu den ikke bar det smiley

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#10   25. jun 2012 Mad-Mutten : smiley Helt iorden.. Ja, tror jeg er med.. er bare så vild med dem i de farver jeg nævnte før, men de er virklige svære at opdrive synes jeg... generelt synes jeg det er svært at finde unger/ ungdyr i særprægede farver.. Men det er måske også bare mig som er lidt sær *GG*

• #11   25. jun 2012 Den "tigerstribede" er gylden/gyldenagouti så vidt jeg kan se. I hvert fald gyldenagouti er rigtig.

• #12   25. jun 2012 Mia J: Nej, bare som minimum en af forældrene. Men hvor mange med tan aftegning der kommer i kuldet afhænger så af, om den forældre der har tan aftegningen har et eller to gener for tan aftegningen. Har den to gener for det, så får du 100% unger med tan aftegning (eller evt. fox eller otter).

Det er lidt mere kompliceret med de der kæledyr med striber du henviser til.
    Der findes racer som brindle, harlequin eller magpie, der ser sådan ud og hvor genetikken bag gør, at deres unger også vil få cirka samme aftegninger.
    Men da dem du viser i linket ikke er af den type racedyr, så vil det være meget random hvordan deres aftegninger bliver placeret og der er ingen garanti for, at de får striber heller.

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#13   25. jun 2012 Cavy :

Mia J
    3 minutter siden

Så det vil sige at hvis jeg gerne vil have 2 sorte med tan aftegninger skal både mor og far være af samme farver? er det forstået rigtig?

Hvad så hvis den skal være ens farvet med have sorte striber eks. lige som denne http://www.gnavergalleri.dk/marked/marsvin/22679-to_hunner_og_en_han

• #14   25. jun 2012 Mad-Mut: Nej, hvis ikke den bærer det, så kan den selvfølgelig ikke lave det.
    Men der er forskel på at sige, at hvis ikke den bærer et gen for noget så kan den ikke lave det, og så til at sige, at det aldrig nogensinde vil kunne lade sig gøre.

• #15   25. jun 2012 Er enig med C S i, at de alle i det link er mere eller mindre gylden agouti. Så der er ingen af dem, der har sort på sig.

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#16   25. jun 2012 Hov, min computer og mig er vist ikke så gode venner idag.. beklager dobbelt indlæget..
    Okay, er nu også mest intra i de sort/tanne.. Jeg er virkelig grøn inde for marsvin så kender intet til div. racer, farver og/eller genetikken...

• #17   25. jun 2012 Jeg kan anbefale den her artikel http://www.britishcavycouncil.org.uk/Resources/Cavy%20Genetics%20Article%20October%202008%20rev%20A.pdf

• #18   25. jun 2012 To tan fortældre giver ikke automatisk to tan unger.

Hvis vi nu sagde at begge forældre havde et tan-gen og et sort-gen (for bare lige at vælge en random farve). Altså at forældrene begge er efter en sort og en tan.

Så ville der være 50 % chance for tan og 50 % chance for sort hvis jeg har "regnet" rigtig med vigende og dominerende gener.
    Altså får din hun så 2 unger kan der både være en tan og en sort.

• #19   25. jun 2012 Hvis du skal lave sort tan, så skal du have fat i nogle sort tan racedyr.
    Medmindre det er kæledyr med tan aftegning du vil have.

• #20   25. jun 2012 C S: Nej, 75% chance for tan, 25% chance for ikke-tan smiley

• #21   25. jun 2012 Ej okey jeg er allerede stået af her... jeg må have noget jeg kan tegne det op på og en liste over hvilke farver der er vigende og hvilke der er dominerende for at jeg kan gennemskue det...

• #22   25. jun 2012 Nåår ja! Hvis jeg prøver at burge min hjerne kan jeg godt se det xD

• #23   25. jun 2012 bruge*

• #24   25. jun 2012 Tan er et dominant gen.
    Hvis vi siger de begge er Tt, så får du 25% der er TT, 50% der er Tt og 25% der er tt.
    Både de der er TT og de der er Tt vil få tan aftegningen = 75%.

• #25   25. jun 2012 Tak Cavy. Fik gennemskuet den smiley

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#26   25. jun 2012 Cavy -
    C S -
    Hihi.. kan godt høre at det er "hverdags" sprog for jer.. hihi.. er total lost her..
    Når men vis nu vi skal tage den på et niveau som jeg kan være med på..*GG* hvis nu jeg gerne vil have at marsvin/ 2 sorry smiley som er Rottweilerfavet, mere eller mindre, men at den både er tan og sort, men altså sort på ryg og tan på mave/hals...

Kender I måske nogle herindefra eller andre steder som avler inde for disse farver?

• #27   25. jun 2012 www.marsvineklub.dk
    Gå ind under opdrættere og find enten Kappels opdræt eller Gizmos opdræt

• #28   25. jun 2012 Det kommer jo også helt an på, om det er racedyr eller kæledyr du vil lave med de aftegninger.

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#29   25. jun 2012 Ej, hvor er det vildt.. fatter ikke et hak.. kan godt se at jeg har levet fastlåst i en hundeverden... troede faktisk ikke det var så " kompliceret" og/eller at der var så mange racer inde for marsvin.. der er da en del læsestof jeg skal igang med hvis jeg nogensinde skal finde hoved og hale i denne verden smiley

• #30   25. jun 2012 Sort tan ER vel når de er sorte på ryggen og "brune" på mave og hals? smiley

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#31   25. jun 2012 Nårhh.. jamen den første tanke var sådan set bare kæledyre, en til mig og en til min datter.. ( børn på 3½ er da store nok til at have et som kæledyr ikke? altså selvfølgelig under opsyn)

Skal lige hente purken, så vender jeg tilbage igen.. kom endelig bare med mere info omkring emnet smiley det ville være en kæmpe hjælp smiley
    Tak igen smiley

• #32   25. jun 2012 Jeg kan godt prøve at lave nogle simple tegninger i Photofiltre (yeah for os som ikke har råd til Photoshop) og så lægge dem ind i et album herinde? smiley

• #33   25. jun 2012 C S: Ja, tan er en bestemt aftegning.

Men der findes feks korthårede tan racedyr, der findes forskellige typer kæledyr med tan aftegning, teddyer med tan aftegning og jeg avler så langhårede med tan aftegning.
    Så det er ikke bare lige at sige at man vil lave marsvin med tan aftegning. Man er nødt til at gøre op med sig selv, om det er ganske almindelige kæledyr med tan aftegning man vil lave, eller om det er den ene eller anden type racedyr med tan aftegning man vil lave.

• #34   25. jun 2012 Jeg vil så også byde mig på banen jeg opdrætter også tan: www.von-sortfod.dk

Godt nok ikke lige så meget ( endnu) som Kappel's og Gizmos opdræt. Men alligevel.

• #35   25. jun 2012 Skal lige hurtigt vide noget: hvid er vigende og sort er dominerende ik?

• #36   25. jun 2012 Hvid som 100% sikkert ikke er himalaya!

• #37   25. jun 2012 Hvid, som i hvide plamager på dyret eller et dyr, der er helt hvidt som i en hvid PE?

• #38   25. jun 2012 Hvid som i hvid PE/hvid DE er recessive gener.

• #39   25. jun 2012 Ja helt hvid. Er det ligemeget om de er PE eller DE?

• #40   25. jun 2012 Ja, fuldstændig. Det er det samme gen. Den ene er bare pp og den anden er P_.
    Prøv at læse artiklen jeg linkede til længere oppe, den forklarer en god del af det.

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#41   25. jun 2012 C S - Det må du gerne.. jeg kan slet ikke hitte rundt i jeres Tt, TT, hvid PE og hvad der nu eller kommer på banen smiley så en form for guide ville være rart smiley

Sortfod, ja, jeg har været inde og se på dine for lidt tid siden og du/i har faktisk noget i stil med det vi søger smiley vendter i snart kuld på nogen igen? altså som kunne bære de farve?

• #42   25. jun 2012 Bare så du er lidt mere med:

PE = Pink Eyed
    DE = Dark Eyed

På dansk:

RØ = Rødøjet
    MØ = Mørkøjet

smiley

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#43   25. jun 2012 Ja, det havde jeg jo ikke selv gættet, tak..

smiley

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#44   25. jun 2012 Men man omtaler det altid på engelsk, bare til en anden gang.. smiley

• #45   25. jun 2012 Mia J: Det tvivler jeg på de gør, for tan kan ikke bæres smiley

• #46   25. jun 2012 Jeg har en sort tan han til salg. Og så venter jeg et kuld sort tan igen omkring d. 20/7 ( formentligt lidt senere end 20/7)

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#47   25. jun 2012 sortfod - okay, jeg kan kun se de to unger du har til salg på din HP, det er måske hannen der, du hentyder til? smiley

Jens - okay, så er der da noget jeg har misforstået.
    Havde fået opfattelsen af, at det kan man til en hvis grænse godt, fordi man kunne gå tilbage i stamtavlen og så forældre og forfædre.. men det er nok mig der har misforstået det helt, sys der er meget at holde styr på pludselig.. smiley

• #48   25. jun 2012 Jens N: Hvis man ved bare en lille smule om marsvinegenetik og ved hvad ens marsvin bærer, så kan man sagtens sætte dyrene sammen efter hvad man ønsker der skal komme ud af parringen

• #49   25. jun 2012 Mia J: Nej, det er ikke dig der har misforstået noget. Det er Jens der udtaler sig om noget han ikke har forstand på smiley

• #50   25. jun 2012 Ja af de 2 unger jeg har til salg der er det hannen ham der hedder Fanta Orange von Sortfod som er sort tan. Pigen ( Fanta Funky Orange) som er søster til ham hun er kun sort/gylden og ikke tan.

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#51   25. jun 2012 Cavy - hehe, okay, blev da også lige dobbelt så forvirret som jeg var før..

Sortfod- Okay, så der er altså også en grænse for hvornår det er tan og hvornår det er gylden.. smiley *OMG* gad vide om jeg nogensinde lære det.. :S smiley smiley

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#52   25. jun 2012 sortfod- for i mine forkvaklede hunde verden, ville jeg da sige det var omvendt, *griner* altså hunnen er sort og tan og hannen er sort og gylden.. griner. det er jo en være videnskab smiley

• #53   25. jun 2012 Ja tan er en tegning ( ret mig hvis jeg forklare det forkert Cavy cats) hvor imod gylden er en farve.

• #54   25. jun 2012 Ja, tan er en meget specifik aftegning. Det er ikke bare et sort dyr med noget gyldent på smiley

• #55   25. jun 2012 Det er helt korrekt, Sortfod smiley

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#56   25. jun 2012 altså for at skære det helt ud i pap for mig selv, det svin jeg har på mit profilbillede, den er da sort og tan ikke?? eller?

• #57   25. jun 2012 Nej, den du har i dit profilbillede er sort/gylden. Den er IKKE tan.

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#58   25. jun 2012 så læser jeg måske din side opsætning forkert sortfod, for på din hp får jeg det til at pigen er sort og tan og drengen er sort med lidt gylnden på benene?

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#59   25. jun 2012 Okay.. jeg blæser lige min hundehjerne for enhver viden om farver..

Så det vil sige at jo mørker farven er jo mere gylden er den?
    Og jo lyser den er jo mere tan er den?

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#60   25. jun 2012 Okay, jamen så er det jo sort/gyldne marsvin jeg søger, ret mig hvis jeg tager fejl ikk... smiley så har jeg da vist en annonce jeg skal ha rettet lidt op på..

• #61   25. jun 2012 Nej, farven på en tan er OGSÅ sort og gylden. Forskellen ligger i, at tan er en meget specifik aftegning, der skal se ud på en bestemt måde og ikke bare et sort dyr med noget gyldent på.

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#63   25. jun 2012 Sortfod - okay, så det deles altså op i hvor og hvordan aftegningerne sidder.. altså ligesom den jeg har på billede og din hun baby, er sorte og gyldne fordi at det er "tilfældigt" på kroppen at de er, hvor at en tan er tan fordi den har en farve på maven og ringe om øjnene? er det altid sådan og er det forskellige nuancer inde for tan og gylden, altså lyser eller mørker eller er det standart farver, dem som dine to unger har?
    Ja, jeg beklager altså at jeg har så svært ved at fatte det, men prøver virkelig at hænge i og lære det..

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#64   25. jun 2012 Cavy okay, så hvis du læser det jeg lige har skrveet til sort fod, så er jeg ved at have forstået det rigtig eller er det stadig helt ved siden af? smiley

• #65   25. jun 2012 Mia J: Det er lige præcis sådan det hænger sammen smiley
    Tan aftegning er altid gylden, men kan komme i andre farver en bare sort tan, feks chokolade tan eller lilla tan.
    Den findes også med hvid i stedet for gylden, men så hedder aftegningen fox.
    Og så findes den med creme/buff i stedet for gylden, men så hedder aftegningen otter.

• Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

#66   25. jun 2012 Helt sikkert... og så gav alt det efterfølgende du skrev meget mere mening smiley Tak smiley
    Lilla tan?? smiley det lyder spændene, sådan en må jeg da lige google smiley

hvad er det eller mest ekslusive man kan få fat i af race, farve pelslængde ovs..?

Kommentér på:
Farver - Kan man

Annonce