2.226 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Kaninavl Kaninavl

Jeg har ikke kaniner selv, men er altid nysgerrig efter at lære mere og spekulerede lidt på følgende...

Hvornår er kaniner kønsmodne?
Hvornår må kaniner indgå i avlen, - både hunnen og hannen?
Hvor længe bør hannen og hunnen gå sammen, for at sikre en drægtighed?
Hvor længe går en kanin drægtig?
Hvor mange unger får en kanin somregel?
Hvornår er kaninunger klar til at komme fra moren?
Hvornår kan man se køn på kaninungerne?
Hvilke forholdsregler skal man tage under hunnens drægtighed og når hun er diegivende, både mht. plads, fodring, rede osv.?

Andet klogt jeg bør vide? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kaninavl
  • #1   26. jul 2011 Hvornår er kaniner kønsmodne?= 4 månder
    Hvornår må kaniner indgå i avlen, - både hunnen og hannen?=?
    Hvor længe bør hannen og hunnen gå sammen, for at sikre en drægtighed?=?
    Hvor længe går en kanin drægtig?= 30 DAGE
    Hvor mange unger får en kanin somregel?= Forskeleligt fra hun til hun
    Hvornår er kaninunger klar til at komme fra moren?= 8 uger
    Hvornår kan man se køn på kaninungerne?= Man er helt siker på det når de er 7 uger jeg kunen se kønnet på dem når de var 4 uger:)

• #2   26. jul 2011 Kaniner bliver kønsmodne, når de er omkring 5 mdr gamle smiley Dog kan det godt både være før og efter de 5 mdr.

Hunner bør ikke indgå i avlen før de er mindst 8 mdr, men jeg venter normalt til de er mindst 12 mdr smiley Hannen kan i realiteten deltage fra den er kønsmoden, men det er bedst at vente til den er omkring de 8 mdr - 12 mdr, så man kan se hvordan hannens temprament tegner sig.

Man lader hannen og hunnen gå sammen, til der er set 1-5 vellykkede parringer, så kan man tage hannen fra. Hunnen kommer ind i hannens bur, ellers mødes de på et neutralt areal. Man skal aldrig lade kaninerne gå uden opsyn.

Hunnen er normalt drægtig i 31 dage, plus/minus et par dage smiley

Det er forskelligt fra race og størrelse, alt fra 1-10 unger kan sagtens lade sig gøre, normalt er det dog ca. 4-5 stykker smiley

Ungerne er klar til at flytte hjemmefra når de er 8 uger. Dog kan man risikere at en unge ikke er "klar" når den er 8 uger, så er det opdrætterens pligt at søre for, at den bliver ligeså længe ungen har brug for.

Det kommer an på erfaring, hvornår man kan se køn. Jeg kan se det når ungerne er ca. 3 uger gamle, andre kan fra de er helt nye, imens andre igen først kan når de er 5-6 uger gamle smiley

Når hunnen er drægtig skal man den sidste uge af drægtighedsperioden lade hende sidde i hendes bur uden at løfte rundt på hende. Der gives normal mængde foder under drægtigheden, når hunnen er født gives der dobbelt foder af hvad hun plejer at få (eller mere), og når ungerne begynder at smage gives der foder ad libitum. Reden bygger hun selv. Hvis man kommer ud til sin hun og ser at hun er igang med at bygge rede, trækker man sig stille og roligt tilbage, og lader hende føde i fred. Hvis hunnen bygger rede på 17-dagen er hun normalt falsk drægtig.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
    #3   26. jul 2011 Som Lykkeline siger.

Jeg er også mest til at kaninerne først bliver brugt i avl, når de er 1 år gammel.

• #4   26. jul 2011 Hvornår er kaniner kønsmodne

alt efter race jo mindre, jo tidliger, mine hermelin unger begynder allerede omkring 10 ugers aldren, det er typisk hannerne hvor stene falder ned

Hvornår må kaniner indgå i avlen, - både hunnen og hannen?

hanner kan bruges ved 6 mrd aldren, og hunner tidligst ved 8 mrd

Hvor længe bør hannen og hunnen gå sammen, for at sikre en drægtighed?

det bør være overvåget og og har man se en håndfuld parringer på en 1time tager man hunnen fra da parringerne forgår i hannens bur

Hvor længe går en kanin drægtig?
    28-34 dage typisk 30-32 dagen

Hvor mange unger får en kanin somregel?
    dværg racer
    små racer under 1.3 kg- 1-6 unger
    mellem race over 1,3 - 1 -9 unger

de store race varier men i gennemsnit omkring 6-7 unger pr kuld

Hvornår er kaninunger klar til at komme fra moren?
    8 uger mendet kan klare sig fra 4 uge hvis modren dør

Hvornår kan man se køn på kaninungerne?
    4 uge men det kan snyde

Hvilke forholdsregler skal man tage under hunnens drægtighed og når
    hun er diegivende, både mht. plads, fodring, rede osv.?¨

pladsen er efter hunnen str en lille hermelin hun kan fint have et kuld 1 et 120 bur, foder er normalt indtil en uge inden fødsel, hæver jeg er gradvist til max 1½ dl, når ungerne blir 4 uger 2 dl og ved fravænding 3 dl, ungerne får ½ dl pr næse efter fravending

jeg giver gerne en transport kasse til rede kasse,

• #5   26. jul 2011 Tak for jeres svar smiley

Er der nogen vægt i forhold til når de skal fra moren, ligesom ved marsvin?

• #6   26. jul 2011 Hannen må ikke være markant større end hunnen. Hvis han i forhold til racestandarten er lille kan han stadig godt lave unger der følger racestandarten. Ungerne kan i værste fald blive for store til, at hunnen kan føde dem.

• > Simse <

#7   26. jul 2011 Altså det ville være dumt at parre en kæmpe han med en dværg hun.

Synes ikke at hannen må være mere end 1 kg større end hunnen.

• > Simse <

#8   26. jul 2011 (Kommer selvfølgelig an på om man avler til udstilling, hop eller kæl :-))

• #9   26. jul 2011 Nej nej, nu tænkte jeg ligesom ved marsvin så skal de være 4 uger og veje 300g når de skal fra moren, - om kaninunger også skal ha' en vis vægt før de må komme fra smiley

• #10   26. jul 2011 nej de er ikke på samme måde vejet hele vejen op da kaniner ikke fødes færdige men nøgne men der er først færdige som 4 ugers men pels og øjne

• > Simse <

#11   26. jul 2011 Nårh - som Mathine siger så der er ikke en bestemt vægt. Men man kan se på dem om man synes de er for magre. Jeg har aldrig oplevet at ungerne har været for små, pånær da jeg opflaskede et kuld

• #12   4. aug 2011 Kan det lade sig gøre,at en Dværgvædder har manke,og stadig er renracet Dværgvædder ?. Mvh. Susanne.

• #13   4. aug 2011 Hej Susanne smiley Rent genmæssigt kan det ikke lade sig gøre, da der skal gener til manke ind over kaninen, for at der kan komme manke på den. En ren dværgvædder har ikke generne til at lave manke. Dog findes der en videreudvikling af dværgvædderracen kaldet løvevæddere, som overordnet er dværgvæddere med manke smiley Dog er løvevædderen blevet en selvstændig race for nogle år siden.

• #14   5. aug 2011 Det mente jeg nok. Det var bare en inde på Gul og Gratis,som hårdnakket holder på at Dværgvæddere godt kan have manke,og stadig være renracet Dværgvædder.

• #15   6. aug 2011 Et til spørgsmål, - hvis en kanin har fået et kuld unger, hvornår må hun så få igen?

• > Simse <

#16   6. aug 2011 Tidligst 6 mdr. efter fravænning, men gerne op til 1 år. - synes jeg. Der er mange meninger om dette, men jeg synes max 2 kuld pr. år, helst 1.

• #17   6. aug 2011 Jeg er enig i Simone i, at to kuld om året er max pr hun smiley Men det kan godt komme an på hunnen. Det slider meget på en hun at have unger, og nogen hunner er bedre til at komme sig end andre. Jeg giver gerne mine i hvert fald et halvt år til at komme sig.

Kommentér på:
Kaninavl

Annonce