1.664 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Uheldig opstart - kaninavl Uheldig opstart - kaninavl

Jeg har virkelig haft en uheldig opstart med min avl af dværgvæddere.... Jeg købte de første dyr ind i september sidste år, og har pt. 2 voksne hanner og 3 voksne hunner, jeg kan avle med. Den ene hun fik sit første kuld i starten af året, men allerede dagen efter lå de alle døde i reden. Siden er hun parret op flere gange men uden held. Den anden hun fik sit første kuld i afslutningen af april, og de trives heldigvis fint smiley Den sidste hun fik sit første kuld tidligere i år, men havde ikke bygget rede, og ungerne lå (døde) spredt rundt i buret. Hun fik sit andet kuld for 2 dage siden - havde bygget rede, og alle 5 unger så fine ud - også da jeg tjekkede dem i går. Men i dag lå de alle 5 døde i reden smiley Oplever I andre avlere også, at det går sådan? Synes virkelig, det er trist smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uheldig opstart - kaninavl
  • #1   27. maj 2015 Har læst flere steder at det vist er gået dårligt for en del i år, så jeg tror ikke at du er den eneste.

• #2   27. maj 2015 Sådan går det desværre i perioder synes jeg og så kan der komme en god periode hvor det hele bare lykkedes smiley

• #3   27. maj 2015 Her er det også gået dårligt i år, først vil de ikke blive drægtige og da de endelig fik unger var det små kuld og flere unger er døde i løbet af det første døgn.
    Lige nu har vi 5 unger fordelt på 3 kuld, det første år jeg fik unger fik jeg 20 unger fordelt på 3 kuld.
    Flere avler har haft problemer i år. Men det er rigtig øv, så jeg forstår dig godt.
    Her avler vi dværgvædder.

• #4   27. maj 2015 Det har faktisk været nogle dårlige år, de sidste mange år smiley
    Jeg havde for noget tid siden parret FIRE hunkaniner op i halvandet år, og fik ET kuld smiley
    Her er det ikke hunnen der er problemet, har en lidt speciel dreng, som kun parre EN gang om ugen, hvis hunnen kigger på ham, så vil han ikke smiley
    Så jeg føler mig heldig hver gang der er kommet unger (hun sidder med tre unger nu, ingen problemer med dem) smiley

• #5   27. maj 2015 Tak for jeres svar - dejligt, der er så mange, der giver deres besyv med smiley
    Hvor er det ærgerligt, det åbenbart er et generelt problem - men et eller andet sted er det også en trøst, at det ikke kun er mig, der oplever det. Jeg har tænkt som en gal, hvad årsagen kunne være - men synes jo, jeg giver mine dyr optimal pasning, så det føles bare så uretfærdigt, at det går sådan.......

• #6   27. maj 2015 Øv, det er rigtig trist når det går sådan - så mister man lidt 'kampgejsten' i det.

Har også haft en del uheld med hunner som ikke blev drægtige, kuld som døde, sygdom osv. - åh det er træls.

I år har jeg været enormt sløv om at få parret op, når der ikke rigtig kommer unger ud af det så ellers så er man måske ikke ligeså hurtig, så i år er det kommet i små portioner og med bedre succes.

Synes det kører lidt op og ned og det er jo desværre bare en del af 'spillet' - har prøvet det med hundene også, de gik tomme eller blev drægtige og SÅ mistede de hvalpene, åååh altså... smiley

Nogle gange er der ikke den store forklaring, andre spytter kuld ud i stribevis men vi andre må se misundeligt til smiley Men så vender det forhåbentligt også.

Dog ville jeg nok ikke forsøge mange flere gange, når det er hunner som enten ikke bliver drægtige (Hvis der er forsøgt med hanner man VED kan 'noget') eller bare ikke passer ungerne smiley

• #7   28. maj 2015 Rollo: Tak for dit svar smiley Nej, jeg vil heller ikke blive ved at forsøge med de to. Hende der er svær at få drægtig, har fået sidste chance (jeg tror ikke, hun er drægtig, men hvis hun er, foler hun i starten af juni), hvis ikke bliver hun taget ud af avlen. Hende der ikke har villet passe ungerne, får en chance mere. Bare super ærgerligt ikke at kunne få "rigtig gang" i avlen smiley

• #10   28. maj 2015 Stald 2117: Selvfølgelig kan man ikke skære alle over en kam, men alene i denne tråd kan jeg jo se, der er flere, der har haft samme problem.
    Når der er unger, tjekker jeg dem morgen og aften - tager et kig i reden, og er der mange, løfter jeg de øverste op, så jeg kan se, at dem der ligger nederst også har det fint.
    Hygiejnen er der ikke en finger at sætte på. Jeg muger ofte hos dem, og der er god udluftning i stalden. De stresses heller ikke af andre dyr. Jeg har heste og chinchillaer, men de er i andre dele af stalden end hvor kaninerne er.

• #12   29. maj 2015 Jeg tror , at den væsentligste årsag til problemerne i avl år efter år har bund i mange års nedprioritering af frugtbarhed og moderegenskaber i avlsarbejdet.
    I min stald er det blevet til 169 unger hos hollændere på 27 kuld og 6 unger i 2 kuld dværg vædder. Så jeg er allerede sluttet for i år med avlen.

• #13   29. maj 2015 Stald 2117: Hvis man må spørge, hvad gjorde du for at komme igennem coccidiose? Har det ikke selv eller mistanke om det, men af hvad jeg kan forstå kan alle lidt blive uheldige og blive ramt - men de fleste jeg har hørt om har været i stilen ala slå alt ned smiley

Findes der ikke andre metoder? Fik du stillet diagnosen ved dyrlægen - kan man ikke medicinsk behandle det? Findes der forskellige varianter af coccidiose og dermed symptomer? Rammer det KUN unger?

Sorry, nu gik min spørgehjerne lidt i selvsving, håber du overlever smiley

• #14   29. maj 2015 Stald 2117: Ja, jeg kæler altid moderen, inden jeg rører ved ungerne - og rører ikke de andre kaniner først. Jeg må prøve fremover kun at tjekke en enkelt gang i døgnet smiley
    Jeg bruger ikke staldren/Stalosan, men det vil jeg da begynde på smiley
    Det er mit første kuld dværgvæddere, jeg har lige nu, og moderen er, som hun altid har været: glad og kontaktsøgende. Hunnen til dem, der blev knap to døgn var også upåvirket - og hun sagde ikke noget til, jeg kiggede i reden.

• #17   29. maj 2015 Her er det også gået dårligt.
    Har forsøgt at parre en af mine hunner siden oktober måneder, og det er ikke lykkedes endnu.
    Hun er sat til i næste uge, og dette er den fjerde gang, og så med en anden han.
    Hun er ikke for populær lige pt smiley

• #18   30. maj 2015 Stald 2117: Det lyder ikke rart smiley

Du behandlede ikke medicinsk, for at fjerne parasitten ved voksne dyr?
    Kan se den kan leve i op til et år? Så er det vel ikke nok at vaske alt ned én gang agtigt, eller? Udover at holde en god hygiejne selvf.

Men det virker meget smitsom, men hvordan det når det kører via afføring og evt hø?

• #20   31. maj 2015 Til Rollo - man fjerner ikke smitten af coccidiose ved at behandle de voksne dyr - problemet er staldmiljøet, som tillader at de udskilte coccidieæg udvikler sig til (halv)voksne invasive larver. Men Jeannes problem er døde redeunger - og så er det ikke i første omgang coccidiose, jeg tænker på.

• #21   31. maj 2015 Hvis man behandler dyrene + vasker ned, fjerner man vel parasitterne fra dyrene samt omgivelserne? Ellers kan man vel aldrig få en rask bestand og vil altid sende det videre til andre?

(Redigerede lige - jeg forvekslede lige Jeanne og Stald 2117/Laila og blev forvirret over svaret)

• #22   1. jun 2015 Coccidier er ikke følsomme over for de gængse desinfektionsmidler og de formerer sig glimrende i fugtighed - men tåler ikke godt indtørring. Man kan aldrig helt udrydde området for coccidier - det er heller ikke ønskeligt, idet det fratager kaninerne at udvikle "naturlig" resistens . Der er i øvrigt p.t. ingen lægemidler registreret til behandling af coccidier hos kaniner i Danmark. I problembesætninger må man som en nødløsning anvende et stof , der er registreret til forebyggelse af coccidiose hos svin - og i de doser, der er anbefalet til svin. Det er en dårlig erstatning for dårlig pasning og foderhygiejne, og i mange tilfælde er effekten af behandlingen mildt sagt tvivlsom.
    Og så en lille undskyldning til Jeanne, fordi vi diskuterer coccidiose, som ikke er det problem, du indledte tråden med.

• #23   1. jun 2015 "Hvis din kanin er diagnosticeret med Coccidiose, vil din dyrlæge ordinere Ponazuril eller Baycox, der er meget effektivt. Det slår parasitter ned i løbet af 3 dage. Tidligere brugte man mindre effektiv medicin, der blot sørgede for at holde niveauet af Coccidier nede, så kaninen selv kunne udvikle immunitet over for parasitten. Til den type behandling gives Albon (sulfadimethoxine) eller sulfas, såsom Trimethoprim sulfa (TMZ) eller Bactrim, men der findes som nævnt langt mere effektive midler i dag."

http://www.kaninhaandbogen.dk/sygdom-og-sundhed-hos-kaniner/coccidiose-hos-kaniner/

Så de virker slet ikke eller hvad?

Ved godt det kan være svært at fjerne 100% men det er jo ikke særlig smart hvis man så sender raske smittebærer dyr ud og det kan man jo så aldrig vide?!

• #25   2. jun 2015 Jeg beklager da meget mine mange spørgsmål, men jeg er sådan indrettet at hvis jeg undrer mig, så spørger jeg. Ellers lærer jeg ingenting. Når jeg ser modstridende oplysninger, så spørger jeg.

Det undrer mig jo når jeg i Kaninhåndbogen ser én ting om sygdom og der så siges noget helt andet herinde?

Selvfølgelig kan jeg ikke sige mig fri for coccidiose, ligesom at man kan være uheldig at få et dyr hjem som medbringer sygdom. Hvadenten sælger var bevidst om det eller ej. Men nu kom det med parasitten op og det er da forvirrende at få modstridende oplysninger om det.

Jeg tænker bare, at hvis der findes medicin som kan slå parasitten ned, sammenlagt med grundig rengøring - som jeg læser det, hvis man vaskede burene helt ned og lod dem tørre fuldstændig, så har man haft en ret god chance for at en stor andel af parasitterne er slået ned, så man ikke risikerer mere og ikke risikerer at sende en rask smittebærer videre?!

Ja, omkostningsfuldt, men det er jo risikoen? Det er dyr vi har med at gøre? smiley Et er hvis man bare avlede fx slagt men hvis man avler og sender dyr videre, har man vel også et vist ansvar?

Det er jo egentligt blot det jeg spørger om, for som jeg læser det, så KAN man tage det skridtet videre end vaske alt ned?!

Jeg synes det er lidt ærgerligt at der ikke rigtig kommer noget på bordet med HVORFOR det afvises, når der står oplyst anderledes i Kaninhåndbogen, inkl faglige links.

Beklager meget hvis jeg træder nogen over tæerne, men jeg kan godt lide at få af vide HVORFOR og HVORDAN smiley Ala hvorfor må jeg ikke gå overfor rødt lys - fordi der må bilerne køre og ellers risikerer du at blive kørt ned (Ja banalt eksempel)...

• #26   2. jun 2015 Hverken Ponazuril eller Baycox er godkendt i Danmark til behandling af coccidiose hos kaniner.

Kommentér på:
Uheldig opstart - kaninavl

Annonce