Uheldig opstart - kaninavl Uheldig opstart - kaninavl
Jeg har virkelig haft en uheldig opstart med min avl af dværgvæddere.... Jeg købte de første dyr ind i september sidste år, og har pt. 2 voksne hanner og 3 voksne hunner, jeg kan avle med. Den ene hun fik sit første kuld i starten af året, men allerede dagen efter lå de alle døde i reden. Siden er hun parret op flere gange men uden held. Den anden hun fik sit første kuld i afslutningen af april, og de trives heldigvis fint Den sidste hun fik sit første kuld tidligere i år, men havde ikke bygget rede, og ungerne lå (døde) spredt rundt i buret. Hun fik sit andet kuld for 2 dage siden - havde bygget rede, og alle 5 unger så fine ud - også da jeg tjekkede dem i går. Men i dag lå de alle 5 døde i reden
Oplever I andre avlere også, at det går sådan? Synes virkelig, det er trist
apr 2010
Følger: 173 Følgere: 168 Gnavere: 11 Emner: 99 Svar: 979
jul 2011
Følger: 85 Følgere: 105 Gnavere: 7 Emner: 16 Svar: 297
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 65
Lige nu har vi 5 unger fordelt på 3 kuld, det første år jeg fik unger fik jeg 20 unger fordelt på 3 kuld.
Flere avler har haft problemer i år. Men det er rigtig øv, så jeg forstår dig godt.
Her avler vi dværgvædder.
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 215 Gnavere: 31 Emner: 53 Svar: 1.080
Jeg havde for noget tid siden parret FIRE hunkaniner op i halvandet år, og fik ET kuld
Her er det ikke hunnen der er problemet, har en lidt speciel dreng, som kun parre EN gang om ugen, hvis hunnen kigger på ham, så vil han ikke
Så jeg føler mig heldig hver gang der er kommet unger (hun sidder med tre unger nu, ingen problemer med dem)
aug 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Gnavere: 16 Emner: 6 Svar: 260
Hvor er det ærgerligt, det åbenbart er et generelt problem - men et eller andet sted er det også en trøst, at det ikke kun er mig, der oplever det. Jeg har tænkt som en gal, hvad årsagen kunne være - men synes jo, jeg giver mine dyr optimal pasning, så det føles bare så uretfærdigt, at det går sådan.......
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Har også haft en del uheld med hunner som ikke blev drægtige, kuld som døde, sygdom osv. - åh det er træls.
I år har jeg været enormt sløv om at få parret op, når der ikke rigtig kommer unger ud af det så ellers så er man måske ikke ligeså hurtig, så i år er det kommet i små portioner og med bedre succes.
Synes det kører lidt op og ned og det er jo desværre bare en del af 'spillet' - har prøvet det med hundene også, de gik tomme eller blev drægtige og SÅ mistede de hvalpene, åååh altså...
Nogle gange er der ikke den store forklaring, andre spytter kuld ud i stribevis men vi andre må se misundeligt til
Dog ville jeg nok ikke forsøge mange flere gange, når det er hunner som enten ikke bliver drægtige (Hvis der er forsøgt med hanner man VED kan 'noget') eller bare ikke passer ungerne
aug 2012
aug 2012
Når der er unger, tjekker jeg dem morgen og aften - tager et kig i reden, og er der mange, løfter jeg de øverste op, så jeg kan se, at dem der ligger nederst også har det fint.
Hygiejnen er der ikke en finger at sætte på. Jeg muger ofte hos dem, og der er god udluftning i stalden. De stresses heller ikke af andre dyr. Jeg har heste og chinchillaer, men de er i andre dele af stalden end hvor kaninerne er.
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
I min stald er det blevet til 169 unger hos hollændere på 27 kuld og 6 unger i 2 kuld dværg vædder. Så jeg er allerede sluttet for i år med avlen.
apr 2010
Findes der ikke andre metoder? Fik du stillet diagnosen ved dyrlægen - kan man ikke medicinsk behandle det? Findes der forskellige varianter af coccidiose og dermed symptomer? Rammer det KUN unger?
Sorry, nu gik min spørgehjerne lidt i selvsving, håber du overlever
aug 2012
Jeg bruger ikke staldren/Stalosan, men det vil jeg da begynde på
Det er mit første kuld dværgvæddere, jeg har lige nu, og moderen er, som hun altid har været: glad og kontaktsøgende. Hunnen til dem, der blev knap to døgn var også upåvirket - og hun sagde ikke noget til, jeg kiggede i reden.
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
Har forsøgt at parre en af mine hunner siden oktober måneder, og det er ikke lykkedes endnu.
Hun er sat til i næste uge, og dette er den fjerde gang, og så med en anden han.
Hun er ikke for populær lige pt
apr 2010
Du behandlede ikke medicinsk, for at fjerne parasitten ved voksne dyr?
Kan se den kan leve i op til et år? Så er det vel ikke nok at vaske alt ned én gang agtigt, eller? Udover at holde en god hygiejne selvf.
Men det virker meget smitsom, men hvordan det når det kører via afføring og evt hø?
sep 2011
apr 2010
(Redigerede lige - jeg forvekslede lige Jeanne og Stald 2117/Laila og blev forvirret over svaret)
sep 2011
Og så en lille undskyldning til Jeanne, fordi vi diskuterer coccidiose, som ikke er det problem, du indledte tråden med.
apr 2010
http://www.kaninhaandbogen.dk/sygdom-og-sundhed-hos-kaniner/coccidiose-hos-kaniner/
Så de virker slet ikke eller hvad?
Ved godt det kan være svært at fjerne 100% men det er jo ikke særlig smart hvis man så sender raske smittebærer dyr ud og det kan man jo så aldrig vide?!
apr 2010
Det undrer mig jo når jeg i Kaninhåndbogen ser én ting om sygdom og der så siges noget helt andet herinde?
Selvfølgelig kan jeg ikke sige mig fri for coccidiose, ligesom at man kan være uheldig at få et dyr hjem som medbringer sygdom. Hvadenten sælger var bevidst om det eller ej. Men nu kom det med parasitten op og det er da forvirrende at få modstridende oplysninger om det.
Jeg tænker bare, at hvis der findes medicin som kan slå parasitten ned, sammenlagt med grundig rengøring - som jeg læser det, hvis man vaskede burene helt ned og lod dem tørre fuldstændig, så har man haft en ret god chance for at en stor andel af parasitterne er slået ned, så man ikke risikerer mere og ikke risikerer at sende en rask smittebærer videre?!
Ja, omkostningsfuldt, men det er jo risikoen? Det er dyr vi har med at gøre?
Det er jo egentligt blot det jeg spørger om, for som jeg læser det, så KAN man tage det skridtet videre end vaske alt ned?!
Jeg synes det er lidt ærgerligt at der ikke rigtig kommer noget på bordet med HVORFOR det afvises, når der står oplyst anderledes i Kaninhåndbogen, inkl faglige links.
Beklager meget hvis jeg træder nogen over tæerne, men jeg kan godt lide at få af vide HVORFOR og HVORDAN
sep 2011
Uheldig opstart - kaninavl