1.545 visninger
|
Oprettet:
udstilling/dyrskue Chinchilla {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige nogle spørgsmål om dyrskue/udstilling.
Findes der nogle udstillinger/dyrskue for Chinchillaer.
Hvis ja hvor. og hvad er kravene for det, hvad koster det. o.s.v.
På forhånd tak.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Der er ikke nogen i sommerhalvåret (der er vist en klub der gør det for blandede dyr, også chinchillaer, men jeg vil kraftigt fraråde at tage med til udstillinger i sommerhalvåret. Chinchillaerne håndtere varmen meget dårligt).
Men Dansk Chinchilla Kæledyrs Forening har ca. 4 udstillinger årligt.
Der har været 1 i år. Den internationale pelsudstilling i Hovborg, som pelsavlerne arrangerer, men det er DCKF der står for mutationsdelen
Så kommer der noget igen d. 4. maj. Det bliver på Sjælland så vidt jeg husker, og de to sidste kommer til efteråret.
Det koster lidt mere at deltage, hvis man ikke er medlem af DCKF (som regel 50 pr dyr for medlemmer, og 90 pr dyr for ikke medlemmer).
Dyrene må ikke være syge (fungus mv), være drægtige eller diegivende, og de må ikke være pelsbiddere.
http://www.dckf.dk/reglementer.html
Der er de komplette regler for DCKF udstillinger
Stamtavler mv. er ikke et krav, men det bliver det på et tidspunkt. Men det bliver sådan, at alle kan få tavler på deres dyr, også selvom de ikke er medlemmer (Det er i hvert fald planen ind til videre).
Der er snart noget PR i Holbæk hvis det er... (Der står bare vestsjælland på din profil, ved ikke hvad du bor i nærheden af ;))
apr 2010
Følger: 71 Følgere: 92 Gnavere: 41 Emner: 12 Svar: 85
maj 2010
Det dækker over alt der er af hudsvamp hos chinchillaer.
Det bedste er at bruge et antifungus pulver i sandet, men det kan være lidt svært at få fat i... Man kan også selv lave det, men ingredienserne er heller ikke nemme at få fingrene i længere.
http://furrytails-dk.blogspot.dk/2010/03/anti-fungus-pulver.html
Indlæget er efterhånden 3 år gammelt, og Matas har vist ikke tingene mere...
Det starter omkring snude og ører, hvor de mister pelsen, og huden bliver rød og irriteret.
Hvis man er i tvivl, kan man f.eks. spørge en lokal opdrætter, om denne vil komme forbi og se på det. Der er ingen grund til behandling, hvis det er pelsbid eller en der har smidt en stor tot pels.
Hvis man skulle møde op med fungus til en udstilling, er det ikke værre end at man ikke kan udstille. Man får dog ikke refunderet tilmeldingsgebyret. Og det er kun det dyr der er ramt af fungus, så hvis man har f.eks. 2 dyr med, og 1 har fungus, men den anden ikke har, kan den anden fint udstilles.
maj 2010
Praktisk talt eneste ting de kan få, der går på hud/pels.
Det utøj man ser hos andre pelsdyr (mider, lus, lopper e.l.)
apr 2010
Følger: 71 Følgere: 92 Gnavere: 41 Emner: 12 Svar: 85
maj 2010
De skal have været fugtige, stå ved høj luftfugtighed eller fået et hak, før det kommer (som regel).
Vi har måske haft det 1-2 gange på 15-16 år.
Jo flere dyr man har, jo større er muligheden også for at man får det lidt oftere, men som sagt, det er ikke noget man ser tit.
feb 2013
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 12
Jeg har logget ind med facebook så den har skrevet et eller andet. men jeg bor faktisk i Vejle.
Og tak for info med fungus sygdommen, det vidste jeg ikke. men tak alligevel (skal ikke forstået ondt.)
maj 2010
Ok...
Der er VildMedDyr messe i Fredericia her d. 16 og 17 marts, der kommer DCKF, hvis det er
feb 2013
Nogle folk kan godt forstå "tak for info" som en negativ ting, desværre.
Mange tak. for beskeden og "Vildmeddyr" .. jeg vil prøve og se om det kan lade sig gøre at komme med, bare for sjov. men jeg skal vel ikke bruge stamtavle, og det, ligesom hos hunde.
Eller man skal have en eller anden alder.
maj 2010
Så bliver de delt i forskellige klasser, og hvis de er over 7 år er de veteraner.
Nej, som nævnt tidligere skal du ikke bruge stamtavle endnu
Men når det kommer op og stå, bliver det formentlig sådan, at alle kan få registreret deres dyr, hvad enten de er medlemmer eller ej, da DCKF gerne vil have en ide om hvad der sker med chinchilla bestanden i DK...
Og hvis det ellers kommer til at gå som forventet, bliver det også meget nemmere med tilmeldinger, hvis folk har tavler på deres dyr.
feb 2013
udstilling/dyrskue Chinchilla