483 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Kanin sygdom??? Hjælp! Kanin sygdom??? Hjælp!

Hej GG smiley
Jeg har hørt om den der sygdom der er meget dødelig og smitsom smiley men den er jo ca på Bornholm nu hvis ikke jeg har hørt helt glat! Men hvad er chancen for at den kommer her til omkring Holbæk?

Og hvornår ca hvis den gør? smiley

Håber virkelig på svar hurtigt smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin sygdom??? Hjælp!
  • #2   30. aug 2016 Det vart ved Glumsø og Skævinge, men de er ikke bekræftede. Du skal være fornuftig og følge de anbefalinger, der står på Danmarks Kaninavleres hjemmeside. www.kaniner.dk
    Der er ingen grund til panik, men lad være at tage din kanin hen til andre kaniner mm. Læs anbefalingen grundigt og nyd din kanin

• #3   30. aug 2016 Korrekt der er også ''måske'' udbrud på Sjælland - men det er meget vigtigt lige at slå fast at der ingen konkrete beviser er for dette, kun én enkelt udtagelse fra én dyrlæge som uden yderlige undersøgelser af de døde kaniner, mener det er VHD2 de er døde af. + samme dyrlæge er blevet kontaktet af endnu en kaninejer med samme symptomer som de første her som døde pludselig. - Men der fast ligger ingen dokumentation som kan bekræfte eller afkræfte om det nu også er det de er døde af.

Men det på Bornholm er dokumenteret da kaninerne her er undersøgt.

Også derfor det er SÅ vigtigt hvis ens kanin pludselig dør at man får den obduceret!

• #4   30. aug 2016 Ja, hvis man vil ofre det på det. Det er jo ikke gratis.

• #5   30. aug 2016 Næh men ej heller noget som koster en formue, når man ser på hvad vi betaler for at have vores dyr, og købe nye. Så jeg ser det ikke som ét valg - men noget man altså bare gør især når der er tale om VHD.

Om folk vil tage deres kanin med til dyrlægen sådan i almindelighed er jo op til dem, men når det drejer sig om at få bekræftet om der er tale om en smitsom sygdom så må man altså finde de penge. Det er ikke mere end 1.500kr og alle dyrlæger kan man bestemt lave en aftale om at betale på afbetaling. Og ingen der siger man skal sende ALLE sine dyr ind. Én kan være nok til at få bekræftet om det nu også er den virus den er dø af eller ej. Og så var man også helt fri for alle de løse rygter! Og kunne få data på bordet, hvor den har spredt sig til.

smiley Vi har valgt at have dyr, og som opdrætter/avler ser jeg det som min pligt at være med til at tage hånd om netop så vigtig én sygdom her. Så der netop kan komme mere forskning på området. Så ville aldrig tøve med at smide én af sted hvis jeg havde pludselige døde kaniner her.

• #6   30. aug 2016 Sådan ser både du og jeg på det, men jeg er ikke sikker på, at størstedelen af kaninejere gør.
    Jeg er sikker på, at mange mener, at når de kan få en ny kanin til 0 - 50 kr, så ofrer man ikke 1500 kr på en undersøgelse. Ja, jeg ville også gøre det. <Men håber, at det aldrig bliver aktuelt

• #7   31. aug 2016 Ærgerligt at der ikke er en forening eller organisation der kan tilbyde at dække udgifter, hvis ejer er ligeglad, og dyrlæge mener det er nødvendigt.

• #8   31. aug 2016 Med en sådan sygdom som VDH 2, burde det være i fx også fødevarestyrelsens interesse, at få afklaret via obduktion, om det er dét dyrene er døde af, men omvendt kan jeg godt se problemet hvis ALLE med døde kaniner så farer derind, uanset årsagen til at den er død.

Men for mange er 1500kr altså mange penge - og hvor tit ser vi ikke herinde, at forældre ikke vil ofre dyrlæge på kaninen generelt? Så er obduktion nok ikke noget folk er interesserede i.

• #9   31. aug 2016 Jeg skal lige nævne, at i medfør af lov om værn for dyr, er der PLIGT til at konsultere PRAKTISERENDE dyrlæge, hvis man har mistanke om VHD. Sympomerne er sjældent til at se. Raske kaniner, der dør inden for halve eller hele timer, ofte med næseblod. Og hos folk, der har flere kaniner: MANGE dødsfald inden for få dage.

• #10   31. aug 2016 Men hvor er sygdommen fra? Og må man godt give kanonen grønt fra haven? Læste på fb med at man ikke måtte give den grønt fra haven, hvis man havde bilde kaniner, men vi har nogle gange vilde hare? Gælder det også?

• #11   31. aug 2016 På Bornholm er der ingen tvivl om, at viruset er udbredt i den vilde kaninbestand. Rotter, hunde , katte, harer - og mennesker kan bringe viruset videre. Det kan være aktuelt at indhegne området, hvor man høster grøntfoder fra.

• #12   31. aug 2016 Kan man ikke lige få dokumentation på at private har pligt til det... Altså at indberette til dyrlæge.

Rollo: hvis man nu satte et system op, således at en dyrlæge skulle afgøre om der var behov for obduktion eller ej, mon man så ikke kunne holde det på et minimum, og kun få dyr indleveret hvor der var reel mistanke.

Det kan hurtigt løbe op. En obduktion koster godt nok ikke mere end de der 1500 kr, men så kan der jo komme konsultations gebyr oveni. Og det skal jo også gøres ret hurtigt, så hvis den dør i weekenden, skal den enten på frys hjemme, eller direkte til dyrlæge, og at kunne blive sendt til obduktion. Jeg har da lige givet knap 2000 for en aflivning i en weekend... Det løber hurtigt op, og nogle af klinikkerne er meget grove til at lægge latterlige tillæg på, der ikke giver mening

• #13   2. sep 2016 Paragraf 25 i lov nr. 432 af 9/6 2004 om hold af dyr.
    At udgifterne skal afholdes af indsenderen er et politisk spørgsmål.

• #14   2. sep 2016 Det er ikke kun et politisk spørgsmål. Der er intet til hentet for at dk eller DB feks vælger at tilbyde at betale

• #15   2. sep 2016 Rent lovgivningsmæssigt er det indsenderen, der betaler - hvor pengene kommer fra, er ikke lovgiverens bord. Man kunne evt også forsikre sig, men man skal nok være i god tid - det nytter ikke noget at tegne brandforsikring, hvis der er ild i tagkonstruktionen.

• #16   3. sep 2016 Det kommer an på så meget. Når jeg ser på agria feks. Så kan det slet ikke betale sig. Jeg får mere ud af at sætte pengene til side, så kan jeg bare bruge dem, når jeg skal til dyrlæge.

Og mht regninger, så ved jeg at db har trådt til ved flere lejligheder, hvor dumme ejere har valgt at sætte deres dyr i situationer, der ikke har været økonomi til (feks en drægtig tæve der skulle have akut kejsersnit, hvor ejer ikke havde lagt penge til side til sådan noget)

• #17   3. sep 2016 Jeg slog det lige op.
    Jeg har ikke ret mange dyr. 6 chinchillaer.
    1 chinchilla ville koste mig 636 kr om året, med en selvrisiko på 758 der kun betales 1 gang pr 125 dage. Her ud over er der en variabel selvrisiko på dyrlægeregningen, på 25% pr gang.

Det er muligt at det skyldes alderen på hende jeg plettede ind hos agria.
    Men det korte af det lange er, at hvis man kun bruger en dyrlæge 1 gang årligt eller mindre, så kan det ikke betale sig at forsikre. Og hvis man har svært ved at skabe 1500 sammen, så vil jeg tro at man også vil have svært ved at skabe sammen til forsikring, især hvis man har mere end 1 dyr.

Personligt bruger jeg i snit under 1000 om året på dyrlæge regninger sammenlagt, men ville skulle betale 3816 pr år, for alle mine dyr + at der alligevel skulle betales en del af regningen.

En kanin koster 419 i forsikring, med samme selvrisiko og variabel selvrisiko. Lidt kringlet formulering mht de der 25%.jeg ved ikke om de var til før eller efter selvrisikoen er betalt, men hvis vi siger de er af hvad der er tilbage, efter selvrisiko, så skal der betales:
    758+185,5 = 943,5 + det oprindelige indskud på 419 = 1362,5
    Så man spare altså kun knap 150 kr...

Nu tog jeg bare agria, fordi de reklamere med forsikring af smådyr. Det er muligt andre kan gøre det billigere, hvis de overhovedet dækker.

• #18   3. sep 2016 Men det står stadig fast, at ejeren er ansvarlig for udgfiterne til undersøgelse - uanset hvordan pengene skaffes,

Kommentér på:
Kanin sygdom??? Hjælp!

Annonce