Rød tæge! HJÆLP! Rød tæge! HJÆLP!
Kære gnavergalleri!
Min kanin Kastanje får nu og da en sort tæge, der hvor hun ikke har så meget pels. Der kan være f.eks. Ørene, Næse og under øjnene.
De plejer ikke at være et problem, og dem hiver jeg af som et plaster med en pincet, men i dag fandt jeg en STOR RØD tæge lige under hendes øje, og jeg prøvede at rive den af, men den sad virkelig godt fast! Til sidst ræv jeg dens bagdel af! Jeg turde altså ikke gøre mere fordi jeg var bange for at jeg ville give hende en kæmpe sår! Eller hvad der nu kunne ske... Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre... Jeg ved ikke om jeg skulle tage hende til dyrelægen og få det fjernet? Om tægen er giftig? Og hvordan jeg skal få den af?
P.s (Kan en tæge stadig leve hvis den blev revet midt over?)
HJÆLP! Hilsen Sarah
apr 2015
Følger: 2 Følgere: 2 Gnavere: 1 Emner: 24 Svar: 64
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 2 Emner: 9 Svar: 27
Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
Er det derimod en flåt, så sker der nok ikke det helt store ved, at hovedet bliver i huden. Hold dog øje med om huden bliver rød og om det breder sig. Sker det, bør du tage til dyrlæge med den med det samme.
Rens det med lidt saltvand eller klorhexidin.
Næste gang du finder en flåt, er det en god ide at dreje den rundt i stedet for at hive, da den så bliver rundtosset og slipper sit tag
Ellers kan der også bruges neglelaks fjerner på flåten, da den så falder i søvn, og det gør det nemt at tage den ud.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Men det "røde" du har set, er fordi flåten suger blod. Så udvider bagenden sig, hvor den lagre blodet. Når du finder de sorte, har de kun siddet meget kort, og har ikke nået at suge ret meget blod.
Hos mennesker er der 2 ting de kan give:
Borrelia
TBE
Borrelia er i reglen ret harmløst, og man opdager det hurtigt, ved rødme omkring såret, der breder sig. Dog kan det også blive en neurologisk sygdom der potentielt kan give problemer i hjernen. Der er også en del der tyder på at man kan blive kronisk påvirket af borrelia, men det er ikke noget de danske myndigheder anerkender.
TBE er en hjernebetændelse, der skyldes virus. Den er ikke ret udbredt her hjemme, men findes lokalt i visse områder. Det er noget rigtig skidt at få TBE, og derfor anbefales folk, der ofte færdes i naturen, hvor der er konstateret TBE virus, at blive vaccineret mod TBE. Det er ikke noget man skal gå og frygte, hvis man ikke kommer i de områder hvor TBE er.
Det der KAN være et problem, hvis man får hevet for meget i en flåt er, at den får brækket sig ned i såret, og det giver en markant øget risiko for infektion. Her ud over vil flåten helt naturligt dø/være død, hvis der kun sidder lidt forende eller munddele tilbage, og da det er et fremmedlegme i kroppen, kan det give anledning til infektion. Så hvis der sidder flåt tilbage, er det bedst at få det fjernet, evt. få hjælp af dyrlægen.
Og så er det en flåt, ikke en tæge. En tæge er sådan en der suger plantesaft, og er i øvrigt et insekt. En flåt er ikke et insekt, men en mide, og er beslægtet med edderkopper (8 ben)
maj 2010
Neglelak, smør og andre sjove ting, får ikke flået til at falde i søvn. Det lukker af for de små huller den har i kroppen, som den bruger til at trække vejret med = man slår flåten ihjel. Og det giver større risiko for infektion ved at gøre det, eller ved at nulre/dreje den, frem for bare at hive den hurtigt ud.
Jeg har pillet over 200 flåter af både hund og hest med disse metoder, og der er ALDRIG sket noget.
Min dyrlæge anbefaler ligeledes også disse metoder.
maj 2010
Man må ikke smøre dem ind, og at dreje dem anbefales generelt ikke, fordi man så kan risikerer at de kaster op.
Man skal selvfølgelig ikke snurre dem hurtigt rundt, men derimod gøre det stille og roligt, og når flåten så begynder at slippe taget, så hiver man den ud. Så er man også sikker på at få hovedet med.
Hvis man bare hiver, så får man ikke altid hovedet med. Det gør man måske 3/10 gange og det er ikke godt nok.
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 2 Emner: 9 Svar: 27
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Flåter derimod, det er mider der kan overføre sygdomme..
maj 2010
Prøv engang at slå det op på div sider såsom netdoktor og netdyrdoktor og andre seriøse kilder der handler om sygdomme.
Jeg har ALDRIG hørt om nogle, som har oplevet, at flåten har kastet op fordi, at man drejede den rundt.
Man skal ihvertfald dreje rigtig hurtigt, hvis det nogensinde skulle kunne ske.
apr 2010
Det er ikke selve hovedet der bærer sygdommene..
Vi lukker den her.
apr 2010
apr 2010
Som sagt vi lukker den her. Det er ikke noget vi nogensinde bliver enige om, og der er ingen grund til at starte en stor diskussion over sådan noget.
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 64 Gnavere: 22 Emner: 19 Svar: 99
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Utroligt som jeg skal trynes hver gang jeg skriver noget
maj 2010
Og hold så op med det pis med at "den lukker vi her" - det er vist steget dig til hovedet at være HA'er
Pia: Starter du nu på det igen? Jeg har slet ikke admin hatten på i denne sammenhæng. Jeg skrev blot, at vi lukker den her, da jeg ikke ønsker at diskutere det videre. Det er ikke skrevet som admin, men derimod som et ganske almindeligt medlem, som dig
Og det må jo så ikke være ALLE, som advarer mod det siden, at jeg intet har hørt.
apr 2010
Når du skriver på den måde så er det provokerende.. Og ret træls.. Og ja jeg har klaget til Rikke over din opførsel
Utroligt at det kun er jer to, som har et problem med mig. I klager bare alt I vil til Rikke, men jeg finder det mystisk, at I er de eneste, som har et problem
apr 2010
Hvem siger vi er de eneste? Og I? Jeg er altså kun en person.. Så du behøver ikke skrive I.
I er de eneste, som brokker jer. Jeg har ikke oplevet et eneste andet medlem brokke sig over mig.
Det andet "I" var ment som, at hvis Pia også fik lyst til at klage, så skulle hun være velkommen til det.
Det er lidt som om, at I læser det jeg skriver med en negativ tone. Det er slet ikke sådan, at tingene skal forstås.
apr 2010
Hvis du ikke gider debatere så lad være med at svare, så får du heller ingen svar..
Og det ER altså ikke bare en mening, men fakta, som du kan se i mit link..
At andre ikke har brokket sig til dig, betyder ikke at de ikke er utilfreds
Du skriver meget negativt.. Deraf bliver det læst sådan..
Ingen af mine indlæg er skrevet på en negativ måde. Langt fra endda. Jeg gider bare ikke at plastre mine indlæg ind med smileyer
Følger: 39 Følgere: 202 Gnavere: 2 Emner: 14 Svar: 423
- Jeg vil ikke gå ind i selve debatten, men må her lige løfte flaget og sige, nu stopper vi her, alle sammen...
*Pia, Beltane & Bluebonnies - i må forlade tråden og lige dampe af alle sammen.
- sidste nævnte debat ang. klager skal IKKE tages i tråden - tag den privat.
/Hjælpe-admin
apr 2010
Jeg vil lade være med at skrive indlæg til dig, og har ikke bedt dig om at skrive smilier, men tænke over måden du skriver på..
Så ignorer mig tak, det vil jeg gøre med dig og fremtidige beskeder vil blive ignoreret fra dig, dette gælder også PB'er..
apr 2010
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 3
Der står på siden under Hvordan kan man fjerne skovflåten?
* På apoteket kan man også købe en speciel flåt-tang, som anbefales som den sikreste metode til at fjerne flåten.
* Man kan også tage en smal pincet og tage fat om skovflåten så langt nede om hovedet som muligt uden, at den går i stykker. Så drejer man flåten rundt et par gange, og trækker langsomt og sejt, indtil den slipper. Ingen vilde ryk, og undgå at klemme om flåtens krop.
Hvor den tang der omtales nok er sådan en der vises i #19
Rød tæge! HJÆLP!