{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  P-piller = lægen?
  • #1   4. jun 2016 Tjaeh du kan da prøve - de skal sgu nok sige nej, hvis de vil se dig først.

• #2   4. jun 2016 Med stor sandsynlighed skal du ind til en undersøgelse, før de bare udskriver p-piller til dig.

• #3   4. jun 2016 Sorry, jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "Jeg ser ente pinligt, i dette opslag"?

Men, ja du skal om din læge for at få p-piller, og afhængig af din alder skal en forældre/værge evt. med.
    - Man får dem ikke bare lige udleveret, der skal jo forklares hvordan de fungerer, findes ud af hvilken slags du skal have, sundhedsundersøgelse m.v. og ofte en generel samtale om sikker sex og hvad p-pillerne beskytter imod og hvad de ikke beskytter imod.

Så, en tid ved lægen skal der til smiley

• #4   4. jun 2016 Alt efter læge og din alder, skal der også holdes øje med dig, for at se om de virker for dig eller ej.
    Der er jo en masse bivirkninger, så det er ikke sikkert at det første mærke man får, det virker. Der er også forskellige generationer, og nogle af dem giver øget risiko for blodpropper. Men man kan opleve at man bedst kan med dem (kan jeg feks).
    Der er også sådan noget som mini piller, der har lavere dosis af hormon.
    Så p piller er ikke sådan bare lige smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #5   4. jun 2016 Første gang skal man altid lige til "tjek" hvor de måler blodtryk mm.
    Men efterfølgende anbefaler min læge, at man kommer til blodtryktjek hver halve år, når man er på p-piller.

Man kan få en recept til flere måneder ad gangen, og når den udløber, så skal man kontakte lægen og bede dem om en ny recept.

• #6   4. jun 2016 Mange tak.
    Så skal jeg bare ringe til min læge & få taget den undersøgelse osv??

• #8   4. jun 2016 jeg har en hormonspiral, den virker ligesom p-piller, bare kun lokalt og giver ikke forhøjet risiko for blodpropper. Derudover har jeg gået fra at bløde som et stkuket svin i 8 dage til kun at ha lidt let mens i 2-3 dage, nogle oplever at mens helt bliver væk. den holder i 3-6 år alt efter hvilken man køber. Både billigere og bedre for kroppen end p piller. Jeg ku slet ikke tåle p piller og blev pisse hysterisk af dem, totalt pms halvdelen af måneden, det oplever jeg ikke med hormonspiralen. Vil anbefale det som en god løsning hvis man enten har en fast kæreste eller intet sexliv og bare vil ha styr på en langvarig mens. Er man single bruger man naturligvis kondom som prævention;)
    hverken p piller en hormonspiral eller anden prævention bliver udskrevet uden et besøg ved lægen;)

• #10   5. jun 2016 Som de fleste skriver, så skal du have en tid ved lægen og hvor du skal igennem en sundhedsundersøgelse. Jeg ved at hvis man lider af migræne og det er uanset om det er flere gange i måneden at man har det eller fx kun hver anden måned eller sjældnere, at så kan man ikke få p.piller, da der åbenbart er et stof i pillerne som gør at der er større chance for at få blodpropper i hjernen, hvis man vel og mærke lider af migræne.
    Min datter lider nemlig af det og hun kunne ikke få pillerne pga det, fortalte vores læge os forrige uge og jeg spurgte om det gjaldt alle slags p.piller og det svarede hun ja til.
    Det syntes jeg selvfølgelig lød lidt mærkeligt, da jeg i mine unge dage fik p.piller og jeg lider også meget af migræne. Så jeg syntes at det var mærkeligt at min tidligere læge ikke nævnte det og bare gav mig dem. Men der er desværre nogle læger som der ikke er obs på det, svarede hun.
    Men som prævention så kan man også få en lille " stav " i overarmen og den skulle eftersigende fungere rigtig godt. Jeg kan ikke huske hvad den hedder. Men jeg kender en som der har haft den i mange år og der har aldrig været noget. Så skal man jo heller ikke gå og huske på at tage pillen hver dag.
    Til sidst vil jeg sige at jeg syntes overhovedet ikke at der er noget som helst pinligt i at lave denne tråd smiley

• #12   5. jun 2016 Esn: Nåå det er det som den kaldes smiley
    Det må være en stav som man kan få " fornyet ", for hende som jeg kender har haft hendes i rigtig mange år og der har som sagt aldrig været noget. Og skulle jeg vælge mellem staven og pillerne, så ville jeg også helt klart vælge p.staven.

• #14   5. jun 2016 Hvad koster en p-stav? smiley
    Min mor har haft sådan en, men kan ikke huske prisen området smiley

• #15   5. jun 2016 Priserne variere en del fra mærke til mærke, og apotek til apotek smiley

• #17   5. jun 2016 Hvis du googler Priser på p.stav så står der en masse omkring det samt prisen.
    Jeg prøvede om jeg kunne vedhæfte hjemmesiden men det kunne jeg ikke lige finde ud af smiley

• #19   5. jun 2016 Josephine; Ej hvor underligt - jeg får migræne, og har da ellers tidligere fået p-piller en del år. Men kan jo være man er kommet nærmere en konklusion om at det giver en forøget risiko, og så hellere lade være.

Esn; På størrelse med en tændstik, av gør det ikke ondt at få ind under huden? Eller er jeg bare en pivskid smiley

• #21   5. jun 2016 Rollo: Ja det kom også meget bag på mig, da min læge sagde det forrige uge. Fordi da jeg i sin tid fik p.piller, der led jeg også meget af migræne, hvilket jeg stadig gør og jeg mærkede heller ikke til noget og min læge dengang sagde intet om det. Men vores nuværende læge sagde, at der er rigtig mange læger, som det ikke er obs på det men bare udskriver dem alligevel. Min læge vil ikke tage den chance imod patienten, så det allerførste som hun spørg vedkommende om, det er om hun lider af migræne og svare pigen ja, så får hun et nej til at må få pillerne. Jeg undrede mig lidt lige da hun spurgte min datter, men jeg fandt så hurtig ud af grunden til det. Men det er jo kun godt med en læge som der er omhyggelig smiley

• #22   5. jun 2016 Ja du skal til lægen, da du bl.a. skal have målt dit blodtryk og svare på nogle spørgsmål, for overhovedet at se om du MÅ få p-piller rent helbredsmæssigt

• #25   5. jun 2016 Tak.
    Ringer til min læge i morgen smiley

Er sund & rask *Jeg har en sygdom* men tror næppe, at den ville forhenter p-piller smiley

• #26   5. jun 2016 Det kommer an på sygdommen.. Hvis det har noget med blodet at gøre kan det være du ikke får det..

Ellers så er kondom en god ting, den er (ud over at holde benene samlet ;)) den eneste metode der også beskytter imod kønssygdomme..

Selv er jeg sterilliseret, men er jo også det ældre plus jeg HAR et barn smiley

• #27   6. jun 2016 Jeg forstår ikke hvordan I kan sige, at en p-stav er billigere end p-piller?
    Jeg bruger ikke mere end 160 kr på p-piller om året..
    En pakke til 40 kr varer i 3 måneder
    Så det bliver max 500 på 3 år?

Derudover er jeg utroligt glad for mine p-piller! Bedste opfindelse nogensinde smiley

• #29   6. jun 2016 Tja, jeg tror også det er nemmere for nogle, men jeg ville dø, hvis jeg ikke havde den kontrol over min menstruation, som jeg har med mine p-piller... smiley

• #30   6. jun 2016 Min menstration kommer lige så regelmæssig som da jeg var på piller.

• #31   6. jun 2016 Min er skam også regelmæssig, men jeg ville ikke kunne gå tilbage til at have den hver måned igen, når jeg først har vendet mig til 4 gange om året.. smiley Men det er selvfølgelig vigtigt, at man husker at komme til sine årlige tjek (!!!!), så der ikke opstår komplikationer - og derudover skal man jo huske sine piller, så det er ikke for alle. Men åh, hvor er jeg dog glad for mine! smiley

• #32   7. jun 2016 Jeg droppede mine fordi jeg fik kvalme af dem smiley Har ikke været på siden. Der gik 1 år så blev jeg gravid og har kun været gravid den ene gang.

Da datter var 5 år (næsten 6) valgte jeg at blive sterilliseret smiley

• #35   7. jun 2016 Og din læge ved godt du ikke bløder?

• #38   7. jun 2016 det er kun kobberspiral der kan give smerter/øget blødning så vidt jeg ved. Jeg blødte som en stukket gris med kobberspiral, men kun i et par dage nu og meget lidt.
    Grunden til jeg ikke har fidus til p-stav er at jeg kender flere som er blevet totalt pms af det ligesom jeg bliver når jeg tager p-piller (og derfor ikke har rørt dem siden jeg var i starten af tyverne). Det er grunden til jeg er fortaler for hormonspiral i stedet, den virker lokalt og går ikke ud i kroppen og fucker det hele up...;)

• #39   7. jun 2016 Min pms, gider mig slet ikke xD
    Den kan komme flere gange om month, osv smiley

• #40   7. jun 2016 Min læge anbefaler at man venter med spiral (både hormon og kobber) til efter man har fået børn, da de kan lave rod i det. Der ud over er der set flere eksempler på at p-staven er vandret rundt i kroppen hos kvinden, og derfor skulle opereres ud af bla. Lunger, så det ville jeg nok også holde mig fra.

Personligt er jeg på mini-piller og det fungere helt fint, jeg har dog kun menstruation hver tredje måned, men lægen (gynækolog) har sagt at så længe jeg kan leve med det er der ikke nogle problemer. jeg valgte mini-pillerne fordi de ikke øger risikoen for blodpropper på samme måde som p-piller, og dosisen af hormoner er mindre (hvilket i mit hoved betyder mindre risiko for skade og bivirkninger).

Jeg syntes bestemt at det er værd at gøre op med sig selv, hvad man fungere bedst på. Da det vigtigste er at det fungerer for dig smiley

• #42   8. jun 2016 Schack - Hvis du har haft det sådan i flere år, kan det være du skal tjekkes for PCO..

Hvis du først er begyndt på at få mens er det meget normalt den ikke er regelmæssig smiley

• #43   8. jun 2016 Har haft mens, i over 5 år nu smiley smiley

• #44   8. jun 2016 Okay, så burde det være stabilt nu smiley

• #48   9. jun 2016 Nej, p-piller er IKKE 100% sikre - heller ikke om du tager dem rigtigt.

Eneste der er 100% sikkert ift. graviditet, er tennissokker i sandaler eller afholdenhed (hvilket er det samme smiley )

Og jeg har nu hørt om flere, aktive unge kvinder, som har taget p-piller over længere tid, som pludselig har fået blodprop - så jo risikoener måske mindre, men den er der og den er relevant at huske.

Det er ikke ment for at 'tale p-piller ned', eller være afskrækkende - jeg synes blot man skal huske at have det med i tankerne! smiley

• #50   9. jun 2016 Nej, og det er jo lidt min pointe - at ingen prævention er 100% sikkert. Siger man det, har man misforstået noget.

Vi har alle forskellig fertilitet og kroppen reagerer forskelligt på pillerne - så for nogen er der ingen problemer, men der er nogen som f.eks. er blevet gravid på p-piller etc.

Det er lidt ala det afsnit af Friends hvor Joey opdager at kondomer kun er 99% sikre og han bliver bleg i ansigtet smiley smiley

• #52   9. jun 2016 Selv når det tages korrekt er p-piller ikke 100 procent sikre..

Og den med livmoderhalskræft er HPV vaccinen

• #53   9. jun 2016 Ikke engang min sterillation kan jeg være 100 % sikker på gør jeg ikke bliver gravid..

Det kommer helt an på hvor sejlivet ægget er, om det får vristet sig forbi de overbrændte æggeledere og (forhåbenligt) ikke bliver befrugtet uden for livmoderen..

Det er sket før, det er sjællendt, men det er sket..

• #55   9. jun 2016 Jeg er heller ikke blevet gravid da jeg var på piller, men derfor kan andre godt blive det smiley

• #56   9. jun 2016 I realiteten synes jeg jo så heller ikke jeg taler p-piller ned, jeg synes bare man skal huske at veje for og imod.

Men så er p-piller jo stadig ikke 100% sikre, men 99% sikre - også selvom det er forholdene der gør det, men da det er menneskekroppe, er det jo de forhold der er.

Ved ikke om jeg vil kalde det 'held' at man ikke er blevet gravid på p-piller, det er immervæk stadig kun 1% risiko/chance (afhængig af hvordan man ser på det) - MEN, den er der smiley

Mht. kræft - så pas, ved jeg ikke noget om. Men jeg synes da det vil være spændende med nogle links til noget der understøtter det? Og hvordan det så skal virke? Overflødiggører det HPV vaccinen fx eller?

Så lige noget helt andet ift. prævention, at kun 76% af unge har brugt prævention første gang, - og at rigtig få unge mennesker bruger kondom, ved nye partnere. Er fint at tænke ift. graviditet - men lidt ærgerligt der glemmes en masse andet i det også så.

Nå, det var også bare lige en undring smiley

• #57   9. jun 2016 Efter at have kimet, min læge ned.
    Har jeg endelig fået en tid smiley

Tak til alles hjælp etc.
    Jeg regner med, at jeg vil holde mig fra *P-stav*
    Blev stukket (Blodprøve) 2 gange hver 14 dag = 1 år.
    Så det vil jeg helst ikke mindes om hverdag, når jeg har nogen lign, i min arm smiley
    Jeg ved godt, at man nok ikke lige kan mærke den, but still.

• #60   10. jun 2016 At det står i en bog gør det altså ikke til Guds ord smiley

Mange ting i bøger bliver forældet plus man ikke altid tager højde for den lille marv der gør det ikke er 100 procent sikkert.

• #61   10. jun 2016 Det eneste som er 100% sikkert er afholdenhed.

Udover det, så er der selvfølgelig forskellige grader af sikkerhed plus forskellige fordele og ulemper.

• #62   10. jun 2016 Jeps. Eller at gøre det med en af samme køn smiley

• #64   10. jun 2016 Så du påstår dermed at dem der er på et mor-forum som jeg er på lyver når de siger de er blevet gravide trods de har taget deres pille korrekt?

Den ER ikke 100 procent sikker.. Som skrevet er min sterillation ikke engang 100% sikker.. Den er tæt på 100, men der kan være noget der gør at jeg alligevel ville kunne blive gravid, men den riciko er ekstremt lille..

• #66   10. jun 2016 Jeg kunne egentlig godt tænke mig et link på at p-piller skulle mindske risikoen for livmoderhalskræft.
    Livmoderhalskræft er jo forårsaget af en virus, så jeg kan ikke helt forstå hvordan et hormonpræparat skulle kunne forhindre vira.

Og det med at det er pga menneskelige fejl at p-piller kan fejle, er ikke altid rigtigt. På nogle kvinder virker de bare ikke som de skal, selvom kvinden har taget dem helt efter bogen.

• #68   10. jun 2016 Det må du undskylde, det er bare en læsefejl fra min side.

• #70   12. jun 2016 jeg har også bioteknologi (er laborant) og er blevet gravid på p piller en gang selv selvom jeg tog dem korrekt, så deeet... nope p-piller er ikke 100% sikkert. den eneste for for prævention der er 100% er afholdenhed (siger lægen også hvis du spørger) smiley

Kommentér på:
P-piller = lægen?

Annonce