Hygge forum Hygge forum
Hey tænkte lige at jeg ville lave et hygge forum jeg er selv meget ny her inde så tænkte det kunne være hyggeligt at skrive lidt med folk her inde skriv lidt om jer selv og jeres dyr
Jeg starter
Hej jeg hedder Pernille og er 24
Jeg har Fluffy en lille kanin som jeg har haft ca 3 uger
Mit mål er at få en meget aktiv kanin der bliver aktiveret ved leg og udfordringer
Og håber han kan blive en kommende hop kanin
Samt har nogen der gerne vil bruge ham til et kuld unger inden han skal kastreres (hvilket dog ikke er besluttet om dette skal være eller ikke være og evt unger vil blive beholdt selv hvis der skal laves unger )
Jeg er rigtig glad for min Fluffy men vi har ikke oplevet så meget sammen inu
Han har et gallari her inde som i er velkommen til at kikke forbi samt fotoalbums og videoer
Vi har også en Facebook side som i bestemt også er velkommen til at kikke på
https://m.facebook.com/Fluffy-1495397037431879/?ref=bookmarks
Glæder mig til at høre noget om jer og kikke forbi jeres dyr
sep 2013
Følger: 37 Følgere: 189 Gnavere: 6 Svar: 691
nov 2013
Følger: 17 Følgere: 25 Gnavere: 5 Emner: 40 Svar: 414
mar 2011
Følger: 8 Følgere: 57 Gnavere: 1 Emner: 10 Svar: 37
nov 2013
mar 2011
sep 2013
nov 2013
sep 2013
Der findes utrolig mange former for vegetarisme
http://www.genvejen.dk/vegetar/
nov 2013
sep 2013
nov 2013
sep 2013
Som du kan se, så er der 10 forskellige typer vegetarer. Mange vegetarer opfatter dog ikke semi-vegetarer, pesco-vegetarer og pollo-vegetarer som rigtige vegetarer, da disse tre typer jo til en vis grad spiser kød.
Strikt vegetar
Den helt grundlæggende type vegetar lever kun af planteføde. Dvs. frugt, grøntsager, korn, nødder, frø, bælgfrugter og lignende.
En strikt vegetaren spiser ikke mælkeprodukter og æg. Han spiser naturligvis heller ikke kød og biprodukter fra slagtningen af dyr.
Der er relativt få strikte vegetarer. De fleste vegetarer er lakto-vegetarer, ovo-vegetarer eller lakto-ovo-vegetarer.
Lakto-vegetar
Lakto-vegetaren spiser planteføde og mejeriprodukter, hvilket inkluderer fx. mælk, yoghurt og ost. Mange vegetarer risikerer at få kalkmangel, men det undgår lakto-vegetaren takket være calcium indholdet i mejeriprodukterne.
Nogen hinduer undgår æg af religiøse årsager, men ikke mejeriprodukter. Det gør dem så til lakto-vegetarer.
Ovo-vegetar
Ovo-vegetarer spiser planteføde og æg. Man kan fx. være denne type vegetar hvis man ikke kan tåle mejeriprodukter pga. laktoseintolerens (mælkeallergi).
Mange vegetarer er vegetarer af samvittighedsmæssige årsager, så de fleste vegetarer spiser kun økologiske æg.
Lakto-ovo-vegetar
Lakto-ovo-vegetar spiser planteføde, mejeriprodukter og æg, hvilket vil sige de er en kombination af lakto-vegetaren og ovo-vegetaren.
Denne type vegetar er den mest udbredte type. Rent samvittighedsmæssigt kan mejeriprodukter og æg accepteres af de fleste, da ingen dyr er blevet dræbt for at fremstille disse to ting.
I forhold til meget mad er det også en fordel af være lakto-ovo-vegetar fremfor fx. total vegetar. Det gælder fx. i forhold til brød og kager, der næsten altid indeholder mælk og æg.
Semi-vegetar (Flexitar)
Semi-vegetarer spiser overvejende vegetarisk, samtidigt med at de spiser kød i mindre mængder end de fleste mennesker i Danmark.
Fordi semi-vegetarer spiser kød, så opfattes de af mange vegetarer ikke som rigtige vegetarer. For mange semi-vegetarer er det denne type vegetar dog også kun en mellemstation på vejen til at blive vegetar, da de langsomt skærer længere og længere ned på deres kødforbrug og til sidst holder helt op med at spise kød.
Der er ingen fast regel for hvor meget og hvor lidt kød semi-vegetarer må spise. Det er helt op til den enkelte semi-vegetar, men det kan fx. være en gang om ugen eller en gang om måneden.
Pesco-vegetar (Pescetar)
Pesco-vegetarer spiser som lakto-ovo-vegetarer, samtidigt med at de spiser fisk. Mange vegetarer opfatter ikke pesco-vegetarer som rigtige vegetarer, da fisk jo også er en slags kød (hvorved pesco-vegetarer opfattes som en form for semi-vegetarer).
Mens semi-vegetarer prøver at undgå kød, så er der ingen begrænsning på hvor meget fisk pesco-vegetarer må spise. Men det er et godt spørgsmål hvorfor netop fisk er ok, mens alle andre former for kød ikke er det.
Pollo-vegetar (Pollotar)
Pollo-vegetarer spiser også som lakto-ovo-vegetarer, men her er fisken skiftet ud med fjerkræ som fx. kylling. Ligesom med pesco-vegetarerne, så opfatter mange vegetarer ikke pollo-vegetarer som rigtige vegetarer (da fjerkræ jo også er en slags kød, hvilket gør pollo-vegetarer til en for semi-vegetarer).
Ligesom med pesco-vegetarer, så er der ingen begrænsning på hvor meget fjerkræ pollo-vegetarer må spiser. Og igen er det et godt spørgsmål hvorfor netop fjerkræ er ok, mens alle andre former for kød ikke er det.
Veganer
Veganerer lever kun at planteføde, mens alle former for animalske produkter er helt udelukket. Dvs. at veganere ikke spiser mejeriprodukter, æg og fx. honning.
Veganere undgår også andre ting der er produceret af animalske produkter. Det gælder fx. tøj der er fremstillet af pels, silke og uld, samt produkter der er testet på dyr.
Meget mad findes også i veganske versioner, så du fx. kan købe vegansk flødeskum.
Raw fooder
Raw foodere spiser kun vegansk mad, der max. må være blevet varmet op til 42 grader. Det udelukker bl.a. korn, hvilket betyder at raw foodere sometider kaldes for råkostspisere.
Mange raw foodere undgår ting der er produceret af animalske produkter, men det er ikke noget krav at man gør det. Man kan fx. godt være raw fooder selvom man går i tøj fremstillet af pels, silke og uld.
Det er svært at leve 100% af raw food, så derfor spiser mange raw foodere kun 75% raw eller 90% raw.
Da maden ikke varmes op, så har raw foodere ikke brug for et komfur. I stedet har de en dehydrator, der fx. kan bruges til at tørre frugter og grøntsager, samt lave raw kiks og raw brød.
Frugt-vegetar (Frugtar)
Frugt-vegetarer er den mest ekstreme form for vegetar, da denne type vegetarer kun spiser frugt. Det betyder at det ikke kun er kød der er udelukket, men også grøntsager, nødder, bælgfrugter, mejeriprodukter og æg.
Frugt-vegetarer er ikke nødvendigvis raw foodere, men de ender ofte med at være det fordi det ikke ligefrem vælter med varme retter der kun består af frugt.
Et eksempel på frugt vegetarer er gruppen der lever af 30 bananer om dagen (med hvad det kan medføre af helbredsmæssige problemer).
nov 2013
mar 2011
Syntes det lyder spændene stald vimse
Må indrømme at jeg virkelig er kød elsker
Men kan udemærket forstå dine syns vinkler ved at du vælger at være veganer
sep 2013
Vegetar
Vegetarisme defineres som den praksis at leve af planteføde (frugt og grønt, korn, bælgfrugter, nødder og frø mv.) med eller uden supplement af mælkeprodukter og/eller æg. Vegetarer spiser ingen former for kød, fjerkræ, fisk, skaldyr eller biprodukter fra slagtning af dyr.
Veganer
Veganisme er ”en måde at leve på, som søger at undgå (så vidt som muligt og praktisabelt) alle former for udnyttelse af og grusomhed imod dyr til føde, tøj og andre formål”. Denne definition stammer fra det britiske Vegan Society, som i sin tid skabte betegnelsen ‘veganer’. Dvs. veganere lever plantebaseret og søger så vidt muligt, udover kød, at undgå animalske produkter som mælk, æg, ost, læder, pels, uld, honning, produkter testet på dyr mv
nov 2013
nov 2013
sep 2013
nov 2013
sep 2013
nov 2013
-Undskyld for total emneskift her xD
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
sep 2013
Haha ja et total emneskift
nov 2013
nov 2013
nov 2013
Følgere: 31 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 251
Man skulle måske læse op på begrebet "mishandling" så
nov 2013
nov 2013
Følgere: 31 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 251
Køber man f.eks. økologisk, så går dyrene under helt fine forhold.
nov 2013
mar 2011
Ikke mis forstå mig jeg har fuldt respekt for jeres forskellige holdninger
Og respektere jer som i er
Og syntes ikke det er fair at hakke på hinanden vi er alle forskellige som jeg siger syntes jeg også at dyr skal have bedere liv og forhold
Men stopper ikke med at spise kød
Respektere at andre gør det og jeg vil stadig gerne være med til at kæmpe for beder vilkår for dyr
mar 2011
Rart der er nogen der uddanner sig inden for psykologi der er hårdt brug for dem
nov 2013
jun 2015
Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 59
Jeg deler mine 28m2 med min dværgvædder, Flapøre (8-9måneder), og min papillon, Panda (9år).
Min "fritid" går mest med at arbejde, eftersom jeg har opbrugt mine SU-klip da jeg var yngre, uden at få nogen uddannelse ud af det. Så det er ikke så meget tid til overs, når jeg både har fuldtidsstudie og skal tjene penge til dagen og vejen
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
De 5 andre ninbasser bor stadig hos mine forældre. Da 7 var lige i overkanten til 2 værelses. De passes af min dejlige mor og søster og har det fantastisk. Hurra for at have kaniner som hverken er aggressive, sure eller utilregnelige, så de kan passes og fodres af andre end mig
Jeg læser veterinærmedicin/dyrlæge på KU, hvilket også var årsagen til jeg flyttede fra Jylland.
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
Jeg har 7 marsvin som jeg udstiller, en gammel, gnaven kanin på 11 år, en hund jeg bruger til agility, tricks og forhåbentligt snart Dogdancing (og så låner min mor hende som rednings- og eftersøgningshund i Beredskabet, hehe). Jeg rider desuden, men stoppede ved min tidligere part p.g.a en rigtig muggen ejer, der lod al sit raseri gå ud over mig, selvom jeg intet havde gjort, og hun kørte ofte hetz mod mig, og gjorde mig utroligt ked af det. I dag har jeg dog været ude og prøve min nye helpart - Elix, en 4 års araber, jeg skal ride distance på.
Jeg går i 9. klasse på en katolsk privatskole (er dog ikke katolik, men ikke-troende), min mor og far blev skilt da jeg var 9 måneder. Jeg har en halvlillebror på min mors side, og en halvlillesøster på min fars side. Jeg arbejder ved en dyrlæge, og ellers har jeg rimelig travlt i min hverdag med at få det hele til at hænge sammen.
Og så har jeg lige indsat mit profilbillede fra Facebook, så du kan få et ansigt på mig.
Hygge forum