560 visninger
|
Oprettet:
Øremærke/Chip, Vaccine og pas?? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Om 6 uger for jeg min kaninunge hjem som er en blanding af en Fransk Vædder/Hare (Upserkuld)
Når man for den hjem, skal den så have øremærke, vaccine og pas som de fleste andre dyr?
Hvad er reglerne for det?
PLEASE HJÆLP
mar 2015
Følger: 9 Følgere: 8 Gnavere: 5 Svar: 3
Og nej den SKAl ikke øremærkes
Du skal bare nyde din nye kanin
maj 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
maj 2015
maj 2015
- Tjekker de så også tænder?
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
Prisen varierer, mine kaniner var alligevel i narkose da de blev chippet og øremærket - den ene pga. neutralisering og den anden pga. tandslibning.
Vaccinen koster ca. 130 kr plus et sundhedstjek som er alt mellem 200-600 kr. Det kommer helt an på dyrlægen.
Neglene kan sagtens klippes hos dyrlægen, men én gang årligt er ikke nok.
maj 2015
Men jeg ved ikke hvad de gør mht øremærkning, hvis dyret ikke er i narkose.
Du kan jo samle det hele til én gang, hvis kaninen skal neutraliseres. Her variere prisen også - det er gratis at ringe og spørge den dyrlægen man tænker at bruge.
Vær obs på, at det ikke er alle dyrlæger, der er kaninkyndige.
maj 2015
maj 2015
Kan ikke huske præcist hvordan det hænger sammen, men flere dyrlæger har fortalt mig, at når avlere tattovere dem så rammer det et-eller-andet i øret, der gør, at det gør ondt i længere tid. Kan desværre ikke finde beskrivelsen igen.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Det er mange kaninfolk jo så ikke enige i. Noget med færre nerver i ørerne og især som unge?!
Undrede mig nemlig også over hvorfor katte skal i narkose mv for øretatovering mens kaninunger rask væk øretatoveres - især efter at ha' set det og set hvor nemt tangen fx kan 'sidde fast' i øret o.O Føj! Dét afgjorde ligesom for mig, at mine IKKE bliver øremærket. Så sart er jeg. Ville også foretrække chip, for selvom nålen er den samme uanset dyreart, så er det hurtigere overstået og i de fleste tilfælde, langt mere effektivt.
Nå, det var ot.
(Btw når der siges fransk + hare, er der så snart om sådan... de der belgisk hare?)
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Jeg ved ikke det store om emnet, og har heller ikke haft behov for at sætte mig ind i det, men når ørerne først er udviklet, så burde der være det antal nerver i, der er i hele kaninens liv. Der kommer ikke spontant flere til.
Hvis du høre det argument på et tidspunkt, så synes jeg du skal bede om dokumentation for det. Det lyder helt forkert.
apr 2010
Men nogle kaninfolk gider jeg ikke engang tage debatten op med, for den er ligesom tabt på forhånd - du ved, selv guderne ....
maj 2015
(Btw når der siges fransk + hare, er der så snart om sådan... de der belgisk hare?)
Det ligner ikke en Belgisk hare i hvert fald hvis det er det du mener
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
maj 2015
apr 2010
Spurgte egentligt bare om det du svarede på dér, om der var snak om at faren var en belgisk hare eller en anden "hare" race som vel i princippet stadig er en kanin.
Jeg var af den opfattelse at kaniner og harer ikke kunne formere sig?
Jørgen; Kunne du ikke starte 'debatten' med så at forklare forskellen på en kats ører og en kanins ører, siden der er forskel på smertetærsklen og der derfor er behov for bedøvelse for at øretatovere en kat men ikke en kanin? Udover at 'ingen' vil økonomisk ofre bedøvelse på kaninen - eller en chip på den.
maj 2015
maj 2010
Fordi det ikke er samme art
Som udgangspunkt kan to forskellige arter ikke få unger med hinanden. Der er så nogen der kan alligevel, men der vil ungerne ofte være sterile (især hannerne).
sep 2011
maj 2010
Debatten ville blive mere reel, hvis dem der tatoverer gad svare på spørgsmål frem for at vifte dem af som ligegyldige.
Kan du dokumenterer at der ikke er nerver i dyrenes ører, som der f.eks. er ved katte, så det derfor ikke gør ondt på dyrene at få de ørertatoveringer?
Man kastrere jo også smågrise uden at bedøve dem, men det betyder så sandelig ikke at det ikke gør ondt på dem.
At se noget ske i praksis, betyder ikke at man nødvendigvis kender hele sandheden bag. Og nu skrev Rollo faktisk at hun havde overværet, så synes jeg måske du er noget opblæst i det, når du bare sådan ud af det blå antager at det er en video der er set.
maj 2015
maj 2010
Det er nu tilladt at kastrere smågrise uden bedøvelse, og det gøres også
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1572
maj 2015
apr 2010
Den ville også være mere kvalificeret hvis du så faktisk læste hvad man skrev Jørgen
Jeg har netop været med til i praksis at øretatovere både kaniner og katte, så derfor kan jeg ikke se idéen i for mig, personligt, at skulle køre til dig, for at opleve det i praksis, igen. Det jeg efterlyser er svar fra dem som bruger det i praksis, forklarer mig hvorfor der er forskel på hhv. kat og kanin, når vi snakker øretatovering.
Du kommer jo selv ind i utrolig mange debatter og mener du har svarene, baseret på din mange år som kaninavler og som dyrlæge - hvorfor vifter du så blot spørgsmålene af bordet, med et argument som ingenlunde holder, fremfor enten at sige at det har du ikke svaret på eller det ønsker du ikke at svare på eller ?
Jeg siger jo ærligt at mine forbehold imod øremærkning er baseret på egne oplevelser og erfaring, men at ingen har kunne give mig en faglig forklaring på forskellen - og det kunne jo være nogen der vidste noget, kunne give en faglig forklaring på hvad forskellen er, om der er forskel på dyrenes nervesystem i ørerne, deres smertetærskel eller andet som gør at man bedøver katte, hunde mv for at øretatovere men man gør det IKKE med kaniner.
Det jeg primært indtil videre har hørt når jeg har rejst spørgsmålet, er at man f.eks. ikke vil bruge økonomi på at chippe kaninerne og at det til udstillinger vil være besværligt at scanne (Nu har jeg ikke oplevet en udstilling, men personligt kan jeg ikke se den store forskel i at kigge to ører eller køre en chipscanner henover nakken - om chippen er vandret eller øremærket dårligt må vel give samme problematik?!)
Det er ikke for at lave det til en "hetz imod øremærkning", men jeg mangler bare noget reel fagligt information om hele smerteprocessen i øremærkningen af kaninernes ører, fordi jeg er nysgerrig og gerne vil vide mere. Det kunne jo også ske at med mere viden om emnet, at ens holdning ændredes - jo mere man ved, desto bedre et grundlag at danne en holdning ud fra.
Men må vel blot tage emnet op med min dyrlæge, næste gang jeg er inde ved dem, jeg er så heldig at have nogle kloge, kyndige dyrlæger, som hvis de ikke ved noget, gerne finder ud af det - så det må jeg jo så prøve og om ikke andet, må jeg jo så være den der forhåbentligt kan vende tilbage, med noget faglig viden jeg kan dele.
sep 2011
maj 2010
Det der kan jo ikke bruges til en fløjtende fis. Død useriøst argumentering at du ikke har kunnet få noget til at chippe deres dyr, fordi du tror det gør ondt.
Det der efterspørges er ikke gisninger, det er konkret fakta der mangler.
Rollo: Kan du ikke prøve at høre din dyrlæge hvad forskellen er på chip og tatovering? Om der foreligger nogen forskning ifht smerten forbundet med begge indgreb.
Chipning gør også ondt, men kaninkyndige dyrlæger har vidst fundet en kanyle der er mindre, som gør knap så ondt. Ved ikke om den er kommet i brug endnu.
Øremærke/Chip, Vaccine og pas??