{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
910 visninger | Oprettet:

nina-maria H
nina-maria H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

HJÆLP skal have rotter {{forumTopicSubject}}

hej jeg skal til at have rotter igen har haft 2 hunner som var meget aktive hele tiden

men her er mit spørgsmål hvordan er hannerne? har hørt de er lidt dovne og lugter rigtig meget

jeg vil gerne have 2 rotter man kan sidde og nusse med og bare lade gå rundt på egen hånd indenfor og have med på skulleren når jeg går rundt og tuller der hjemme ( jeg har et bur ) og må ikke lugte helt vildt ellers bliver jeg smidt ud af det sted jeg bor

hvad tror i der vil passe bedst til mig

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP skal have rotter
  • #1   20. jan 2015 Altså jeg lægger ikke mærke til om mine drenge lugter mere end mine piger. Men de er lidt mere slaskede/dovne end mine tøser :).

• #2   20. jan 2015 mange tak for svar sacha bare lige et spørgsmål jeg glemte:)
    er de mere selskabelige end pigerne ?;)

• #3   20. jan 2015 Så lidt :).

Jeg synes lidt mere at drengene søger mit selskab, end pigerne gør :).

• #4   20. jan 2015 okay smiley jeg har fundet 1 spørgsmål til jeg vil helst have 2 rotter vil det kunne gå med hanner eller vil de slås hele tiden ?:)

• #5   20. jan 2015 Rotter ER aktive... sådan er de.. Selv hannerne er aktive

• #6   20. jan 2015 Altså selvfølgelig er de aktive, de ligger ikke bare i et hjørne og bobler dagen lang smiley Men jeg synes personligt der er betydeligt forskel på drenge og piger i rotterne, også som unger. Drengene er roligere og nemmere, hvor pigerne er lidt mere, pigede smiley De kan også sagtens blive tamme og vil nusse mv men jeg synes bare der er en form for "ro" over hannerne.

Hanner kan sagtens samme, hvis de sammenføres ordentligt - og synes nu ikke de lugter værre end hunnerne som sådan, handler jo bare om god bur-hygiejne... smiley

Jeg savner at ha' rotter, suk...

• #7   20. jan 2015 Beltane jeg ved godt rotter er aktive det er heller ikke et problem for mig har bare læst flere der skriver at hanner er dovne smiley

• #8   20. jan 2015 Hvis du vil have rotter som du kan kæle med osv. så sørg for at købe fra en opdrætter. smiley

Og syntes ej heller at hanner lugtede mere end mine hunner - dog var mine hanner tot og ofte mere kælen end mine hunner som var lidt mere sin egen. Men ingen er ens og hver rotte har deres personlighed smiley

• #9   21. jan 2015 Nu har jeg kun piger, men har en god veninde med hanner, så jeg har da lidt erfaring smiley

Personligt elsker jeg tøserne, jeg syntes det er så sjove at have - de er altid ude på ballade smiley Personligt føler jeg mine tøser er lige så kontaktsøgende som drengene - det handler jo i høj grad om sørge for at snakke med dem og vise dem at du ikke er farlig smiley Groft sagt er der mere gang i hunnerne, de har travlt med at udforske verdenen omkring dem, og dette betyder altså også at det ikke nødvendigvis er tid til meget hygge og nus. Der er altid gang i dem, og dette kan gøre dem enormt spændende og underholdende, da det kan give mange grin at iagttage eller lege med sine hunner.
    Hannerne er lidt mere afslappede og slaskede, de nyder at nusse og putte, og så kan verdenen ellers vente. De ligger gerne og slapper af hos en mens man f.eks. ser film, De er altså meget mere afslappede i deres adfærd. Vægtmæssigt er der også stor forskel på de to køn, hunnerne vejer gerne imellem 250 og 300 g, selvom nogen jo vejer mere eller mindre. Hannerne derimod vejer gerne op i mod de 500 g.

Selvom der groft sagt hører en bestemt adfærd til begge køn, kan man altså også opleve undtagelser, f.eks. rottter som min pige Artemis, der selvom hun var en pige, mest nød at sidde og putte, fremfor at udforske verdenen.

Ja hannerne kan godt lugte mere, men jeg har hørt at hvis man kun har hanner, og ikke hunner også, så lugter de ikke helt så meget (nok noget med hormoner?).

Når du skriver du søger en rotte der vil sidde på din hånd og skulder, så vil jeg nok anbefale drenge. Mine piger kravler gladeligt rundt på mig, men de bliver ikke siddene smiley En fast morgenrutine er at jeg tager de to jeg har der går sammen ud, og så kravler de rundt på mig mens jeg går rundt og laver morgenmad og spiser det - men de gør meget for at få en bid, komme ned til gulvet, komme ud på bordet osv.!

Da rotten jo er at flokdyr, vil jeg altid anbefale at have 3, dette skyldes at det giver en større stabilitet i hierarkiet, og at man rent faktisk får skabt en flok og ikke et par. Det er set at der kan være komplikationer ved at sætte nye rotter ind til 2 rotter, der kun har været 2 meget længe, da de "glemmer" flokadfærden. Du kan i se fald risikerer at den ene dør, og så vil den anden ikke tage imod en ny.

Sidst men ikke mindst - gør dig selv den tjeneste at købe fra en opdrætter smiley På den måde får du en rotter der er helt styr på linjerne bagved, så du ungår nogen sygdomme, og er sikre på at de rotter der er bagved ikke udviklede aggresivitet, og som har været kæledyr. På min hjemmeside, under information, kan du finde en liste over opdrættere, find evt. en tæt på dig og så kan du jo komme ud og møde deres rotter - så kan du også se hvordan hannerne er i forhold til hunnerne.
    (link fjernet)

• #10   21. jan 2015 Meldielto mange tak for den lange men gode beskrivelse men du skriver på din side at hanrotter kan "klikke" sker det ofte? og hvordan kan man lave om på det hvis det sker

grunden til jeg helst vil have 2 det er fordi jeg er bange for at glemme den 3 så jeg har lavet en lille aftale med mig selv at jeg prøver med 2 og hvis det ikke går i det "par" vil jeg gå ud og købe 1 til men jeg har fået afvide at det kan lade sig gøre med 2 så længe de ikke har samme alder for den ældste vil tage førepositionen eller er det bare noget man skal overhøre?

• #11   21. jan 2015 Nej det sker bestemt ikke ofte, men der er en sansynlighed for det. Tror ikke jeg har set mere end 3 tilfælde i år, i de tamrotte grupper jeg er medlem i på facebook og hos mine bekendte med rotter - og der er altså et par stykker der har mellem 40 og 50 rotter i mellem smiley Så som sagt meget sjældent, men noget man bør tage forbehold for i forhold til avl.

2 kan som regel gå sammen uden problemer, jeg har selv 2 gående sammen, men det skyldes at de har prøvet at slå nye jeg satte ind i min gruppe ihjel, så de to går bare alene smiley Man kan dog opleve problemer, fordi at "distancen" imellem bundrotte og alfarotte jo er meget lille. I en normal flok dynamik vil man have en Alfa rotte, en bundrotte og så er der de resterende der ligger i mellem. Alle er roller der selvfølgelig kan bytte rundt, og det kan skifte hvem der er bund rotten. Når der kun er 2, er "afstanden" i mellem dem meget lille, så man kan risikerer magtkampe eller at alfa er meget efter bundrotten.

Det er altid en god idé at starte med to, og så kan du jo evt. tilføje en 3 senere, på denne måde for du også et spænd i alderen, som er rigtigt godt i forhold til flokdynamik smiley Det er oftest en af de ældre rotter der har alfa rotten, som du beskriver, men det kan godt fungerer når de er samme alder, især hvis de er søskende smiley
    Et rigtigt god alternativ kunne være at købe en ældre rotte der alligevel er en der skal af med (og som du er sikker på du kan sætte sammen med en ny), og så start en flok ud fra den rotte - den/de nye vil formodentligt blive taget under den ældre rottes vinger, og de vil respekterer den ældre rotte som alfa.

Derudover er jeg sikker på du ikke vil glemme den 3, rotter er meget sociale dyr, især hvis du køber dem fra en god oprætter, som selv vil opsøge dig og kræve din kærlighed hvis de føler sig snydt smiley

• #12   21. jan 2015 ja okay og rigtig mange tak smiley
    jeg har jo haft rotter før de blev 2½ år gammel men føler mig så dum nu hvor jeg virkelig har sat mig ind i det da jeg havde mine gamle to var det nogle fra den lokale dyrehandel så alt kørte bare i rutine så har aldrig rigtig sat mig ind i det sådan rigtig andet end foder og bur men nu tænkte jeg at jeg ville være forberedt og det er jeg rigtig glad for det er da helt sindsygt så meget jeg har lært de sidste par dage og er gået fra at ville have hunner fordi det kendte jeg lidt til og til at ville have hanner fordi de lyder meget mere som mig:)

• #13   22. jan 2015 Vi har 3 snart 4 piger, og der er konstant ild i deres røv. De sidder aldrig stille, løber rundt, stjæler ting og sager, driller hinanden.
    Hvis man vil havde en hygge rotte som man kan nusse om så er det helt klart hanner man skal havde. De er stille og lidt dovne i forhold til hunner.

Kommentér på:
HJÆLP skal have rotter

Annonce