Kat dræber kaninunger! {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Vi fik for en lille uge siden 8 små skønne dværgvædder unger. Vores kaniner bor i et dobbelt etagebur og mor og unger øverst. Vi har katte i området, - ikke nogle vi har problemer med. Vi har selv en kat som kommer på besøg, som kender vores kaniner godt og er egentligt bange for dem og har aldrig vist interesse i dem.
MEN der er en ny familie, som er flyttet ind med en ung hankat længere nede af vejen. Jeg har tit set den tæt på kaninburene (før vi fik unger) og udforske kaninerne. (bare kigge ind og snuse, og så væk igen) Vi har hele gange jaget den væk når den har kommet over til burene, for en sikkerhedsskyld. Dog kommer den tilbage hver gang.
Da vores kanin føder unger, ændre katten adfærd og lusker meget tæt omkring buret. Da jeg en dag laver mit daglige tjek i reden (lige kigger og ser om alle er okay og om der er 8 unger) - da jeg kun kan tælle til 7. Bliver vi enige om at tage ungerne ud i en kurv, en efter en. og lede reden igennem. Vi finder den 8 unge i hjørnet af buret. Rask og varm. MEN kurven med unger står på taget af buret. I det samme øjeblik har katten hoppet ned fra vores hustag, ned på buret og hapset en unge som lå i kurven med halv og hø over sig. Det skal siges, vi står 4 voksne mennesker og IKKE én af os lægger mærke til katten nogensteder, eller høre den springe fra taget ned på buret (der er ca 2,5 meter ned og 3 meter fra huset) kun da kaninungen skriger. Jeg har aldrig oplevet noget lignede. Vi når at gribe fat i katten, men den bider til og slipper tilsidst efter en lang kamp. Og en af mine fars venner giver katten et ordentligt spark, så ser vi ikke den i to dage.
Kaninunge dør senere af sine bidesår. Og vi er alle kede af situationen og er ekstra opmærksom på katten, jagter den og sprøjter vand når vi ser den komme til burene.
Jeg kan ikke lukke mine kaniner på græs mere, nu hvor katten har fået smag for kaninerne. Jeg har haft min store hankanin ude, hvor katten summerede om løbegården og stak poterne ind i tremmerne og generede den. Selvom jeg hver gang jagtede, råbte og forsøgte at sparke katten væk, kom den bare tilbage igen og igen. At jeg nu har helt droppet at lukke dem ud. Hvilket er så synd for mine kaniner. Jeg ved virkelig ikke hvad vi skal gøre?
I morges da jeg skulle fodre dem, åbnede jeg ind til reden og talte. Der var kun 6 unger, (der skulle være 7) Så min søster og jeg måtte lede som vi har gjort før i hele buret. INTET SYN af ungen.
Vi finder ud af at katten har kravlet op på buret i løbet af natten og stukket poten ind mellem tremmerne og kunne skubbe en unge ud. (Ungerne ligger i en lukket rede, men nogle gange når mor kanin har givet dem mælk og går ud af reden, er det ikke altid de slipper og kan pludselig ligge lige foran hulen ind til reden. HVILKET denne kaninunge må havde gjort i løbet af natten, så katten har kunne få fat i den og dræbt den. Vi er så inderligt vrede på den kat og er så træt af denne forfærdelig situation.
Nu har vi købt en overdækning til burene, så den ikke kan stikke poterne gennem tremmerne. Jeg har overvejet længe nu om jeg skal henvise mig til ejerene. Da jeg føler vi har gjort ALT! Vi har hegn langs burene, flyttet spande, så den ikke kan stå på dem, overdækning som er summet fast. Udover vi jagter og kaster vand.
Katten går stadig rundt om buret, står og kradser på overdækningen og skræmmer dem. Den hopper stadig over hegn, spande og op på taget af buret og kigger ind gennem overdækningen og kradser på det. HVAD SKAL VI GØRE!!!???
Jeg har så meget lyst til at skyde den kat. Eller klage til dem der ejer den og fortælle den har dræbt 2 af vores kaninunger.
Hvad ville i gøre? help us!
apr 2010
Følger: 84 Følgere: 85 Gnavere: 7 Emner: 26 Svar: 161
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 69
Jeg har selv katte og ja nogen gange kan de ik holde sig væk (mine har aldrig gjordt noget ved de dyr jeg har haft kigger på dem eller ser om de kan rør ved dem med bløde poter)
Når der kommer katte ind vi vores have smider min mor vand på dem med LIDT sæbe i
Men hvis det ik hjælper så prøv at gå hen til ejeren og sig ders kat har (spist?) to kanin unger
Men du skal huske man ikke kan få en kat til at lade være med at gå ind i ens grund af sig selv
Og man må ik aflive katte der kommer ind på ens grund mere (det er jeg personligt glad for man ik må mere)
Man må ik gøre noget så katten for ondt fx smide varmt vand ud over dem
(Vores katte er løber tit væk når der kommer katte ind i haven )
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 19 Gnavere: 12 Emner: 46 Svar: 220
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 19 Gnavere: 12 Emner: 46 Svar: 220
apr 2010
dec 2013
apr 2010
Alm. voilere højde, og så enten med knæk på og/eller et (svagt) stødhegn på toppen..
Eller en løbegård..
Det gør opdrættere også (ikke alle, men nogen)
apr 2010
Følger: 41 Følgere: 38 Gnavere: 3 Emner: 13 Svar: 64
apr 2010
Nej der er ikke en lov for katte.. Loven hedder den ikke skal være til gene for andre (hvilket denne kat jo er) ikke at den SKAL være på egen grund
sep 2014
Følger: 1 Gnavere: 2 Emner: 6 Svar: 19
Dertil vil jeg sige at I har været meget sløsede... Det er almen viden at katte vil finde kaninunger spændende som måltid...
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 64 Gnavere: 22 Emner: 19 Svar: 99
Hvis der ikke skete noget, så havde jeg nok indfanget katten og kørt den på internat... Så kunne de nok lære at holde den på egen grund...
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 4 Emner: 1 Svar: 22
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
her er link http://www.kattens-vaern.dk/?side=47
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Først og fremmest er det for nyligt ændret. For det andet måtte man kun skyde dyr hvis man havde jagttegn, og så er der regler om hvor langt der skal være til nærmeste beboelse mv.
Som en del andre skriver, så henvend jer til ejeren. De har pligt til at holde katten væk fra jer, og holde den på egen matrikel. Kan de ikke finde ud af det, må i få den indfanget. Om den skal på et internat eller til politiet er jeg faktisk ikke sikker på.
Godt nok har I lavet nogle mindre velovervejede ting, men det gør ikke at katten må fistre rundt hos jer.
apr 2010
Man har PLIGT, det betyder ikke at man SKAL, og det er først hvis den er til gene. og på egen grund er fin nok..
maj 2010
Der er f.eks. også noget der hedder pligt aflevering i dk. Dvs. at alt der udgives skal indleveres til statsbiblioteket. Det er ikke noget man selv må vælge. Det SKAL gøres. Der af pligt
apr 2010
Pligt og lov er ikke det samme..
maj 2010
jul 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 29
Trådstarter; Tag fat i kattens ejer. Hvis ikke der sker noget ved det, ville jeg ringe til politiet og høre hvad de foreslår.
Mine forældre havde problemer med katte der kom og dræbte vildfugle og lod dem ligge i haven, samt generede deres hund ( hunden er rædselsslagen for katte. De har højt hegn rundt om haven, og har gjort hvad de kan for at holde katten ude. )
Efter de havde kontaktet ejerne, som var bedøvende ligeglade, kontaktede de politiet. Politiet kørte herefter ud og snakkede med ejerne, og fortalte dem at hvis det fortsatte, ville de få besked på at aflive katten, eftersom de ikke kan holde den på deres egen grund. For det SKAL de, hvis den generer.
Hvis ikke de selv ville aflive den, ville politiet sende nogen ud for at indfange katten, derefter ville den blive aflivet på ejernes regning.
MEN snak med ejerne først. Det kan være de er til at snakke med, og muligvis kan de gøre katten til indekat, eller sætte den i en gård.
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
Enig med de andre i at du skal snakke med ejerne. Du har lidt et tab, og det er jo som sådan ikke noget de kan erstatte da der er tale om levende dyr, dine kæledyr. Tag din mor eller far med når i snakker med dem, så de forstår alvoren.
Understreg overfor dem, at holde de ikke katten væk fra jeres grund, så fanger i den, og melder dem til politiet, for ikke at overholde loven (som er blevet linket til tidligere i tråden) håber ikke i mister flere.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 6 Gnavere: 3 Emner: 13 Svar: 207
Hvis det var min kat, så ville jeg starte med at få indhegnet haven som det første, men da jeg flere gange har set kattene oppe på taget af vores hus (som er forbundet med nabohuset via garagen) ville det nok ikke være en holdbar løsning...
En udekat vil aldrig trives med at holdes inde (i hvert fald hører dette til sjældenhederne) og vi har bla. overtaget en tidligere udekat, fordi ejeren nu kun havde mulighed for at holde den inde rundet flytning.
Så selvom det måske virker som om i bringer det største offer ved at kaninungerne er døde (stakkels unger btw), så husk at katten også er elsket af sin familie, så at sætte strøm til katten som der foreslås, det ville jeg da bestemt aldrig gøre uden at snakke med ejerne!
Jeg ville blive SÅ vred hvis nogen havde gjort det ved vores katte, også selvom de bare ville beskytte deres egne dyr. Så snak dog for guds skyld med ejerne først, så kan i måske sætte jer ned i fællesskab og finde på en løsning!
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Filosofi/Oldtidens_filosofi/pligt?highlight=pligt
"pligt, det, som man er moralsk eller juridisk bundet til at gøre, dvs. hvad man bør gøre."
Der er ingen som kommer og anholder dig eller uddeler en bøde, for ikke at stemme - som der er nævnt, vi har RET til at stemme.
Dernæst, så jo, katte går ind under mark og vejfred loven, hvori du er forpligtiget til at holde kattene på egen matrikel - og dét har du og hvordan er dit eget problem, men at sige man ikke kan er noget bs. Selvfølgelig kan man det. Desuden er det ikke andres problem hvordan.
Om man holder dem som indekatte, laver et godt hegn, lærer dem at gå i snor m.v. - det må være op til en selv.
Selv har vi valgt et 180cm højt hegn (For det er hvad vi max må have i højden, iflg byplanen) - og så to tråde stød foroven. Det har vi rundt om både for- og baghave.
Der er MANGE muligheder.
Jeg ville tage mig en snak med naboerne om problemet, hvis de ikke reagerer og finder en løsning, ville jeg overveje at se om katten er øremærket og se om den kan indfanges og fx aflevere ved dyrlægen.
Ens dyr skal ikke genere andre udenfor egen matrikel på den måde. Vi har haft problemer med fertile strintende hankatte som kom ind i vores hus, kommer de igen bliver de indfanget og afleveret ved en dyrlæge.
Nej en kat skal ikke straffes for at have naturlige instinkter men den skal da heller ikke ha' lov til at rende rundt og genere andre.
dec 2013
Man må IKKE gøre så katten kommer til skade mere
Man må IKKE få den aflivet hos en dyrlæge mere
dec 2013
vil lige se om jeg kan finde det
dec 2013
Men der står man må ikke skyde hunde og katte eller andre kæledyr der kommer ind på ens grund mere
Men den som har dyret kan få en bøde
Hvis man indfanger dyret må man ikke kræve penge mere
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Så hvis vi vil passe godt på vore kaniner (og det vil vi vel ? ), må vi indrette vore boliger til kaniner, så rov- og andre skadedyr ikke kan komme til.
maj 2010
Så teknisk set må man gerne skyde den her omtalte kat.
Det kræver dog stadig at man har jagttegn og at der er en vis afstand til naboerne. Så man må stadig ikke bare skyde dyr i villahaverne der ude. Heller ikke selvom de kan være til fare for andre dyr.
Men indgang og få fat i politiet hvis det ikke virker at sige noget til dem. De fleste reagerer nok noget mere fornuftigt på en bøde end på et dødt dyr
apr 2010
maj 2010
Her tænker jeg, at hvis katten er inde og går efter dyrene, ved at stikke poterne ind gennem tremmerne, prøve at bryde ind i bure e.l. Så har den jo ikke fat i dyrene som sådan, men er vil til far for de dyr den er efter.
sep 2011
maj 2010
okt 2013
JA det er synd for kaninerne og NEJ katten skal ikke bare have lov til at dræbe dem, men hvad med også at tænke lidt på den som ejer katten. Det kunne eksempelvis være en familie med tre børn som har haft katten gennem rigtig mange år og virkelig elsker den lige så meget som i holder af jeres egne dyr - bare lige en note.
maj 2010
Ejeren har altid skullet varsles, og havde så x antal dage til at ordne problemet.
Det er f.eks. også problemet med den sag der blev kørt helt op i medierne. Ejer HAVDE fået at vide at hunden var til gene, havde flere gange af politi fået påbudt at holde den på egen matrikel, før det fik den sørgelige udgang det fik.
Men når familien først er varslet, kan jeg ikke se hvorfor der skal tages unødigt hensyn til følelser hos denne. Man kan jo ikke være rigtig glad for ens dyr, når man bare lader dem vandre der ud af, selvom naboer har påtalt at det er uønsket.
sep 2011
apr 2010
Tak for jeres super gode råd! Jeg har taget fat i ejeren og gjort ham opmærksom på at hans kat genere os. Han har holdt den inde om natten de sidste par uger, hvilket har gjort nytte. Kaninerne er mere rolige, men katten kredser stadig om burene og genere dem stadig om dagen, (ved jeg fra min nabo som tit er hjemme om formiddagen, hvor vi andre enten er på job eller i skole) Ungerne er nu så store at de er ude af reden og er større end en håndfuld. Men når vi planlægger et forårs kuld her til forårs frygter jeg at det samme sker.
apr 2010
apr 2010
okt 2013
Kat dræber kaninunger!