893 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Når sælger ikke er ærlig :-( uventet unger- marsvin Når sælger ikke er ærlig :-( uventet unger- marsvin

Jeg oprettet et emne herinde i går om jeg var bange for mine to marsvin var drægtige. Jeg har nu desværre mærket liv i begge marsvin:-(
Købte begge marsvin ved en privat som selv havde avlet det den 9 marts. og hun lød virkelig som om hun havde styr på det. Men det havde hun åbenbaret ikke. Den ældste af marsvinene er 6 mdr. og den anden er kun 3 smiley Syntes det er alt for tidligt og synd for dem begge to.
Det var jo bestemt ikke planen jeg pludselig skulle have unger, har jo slet ikke tid til det. men må jo påtage mig ansvaret og gøre alt hvad jeg kan for de kommende nye bebor, har heldigvis haft unger før for nogle år siden, så kender da lidt til det,
men har i nogle gode råd til hvordan jeg skal dele dem og passe dem nu op til og bagefter når de har født, alt tages i mod med kys hånd,

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når sælger ikke er ærlig :-( uventet unger- marsvin
  • #1   21. apr 2013 Ej, hvor er det synd.. smiley ved desværre intet om marsvin! smiley Held og Lykke smiley

• #2   21. apr 2013 Start med at skille dem ad. Hvis den ene føder kan det nemlig sætte den andens fødsel i gang. Og så skal du nok bare klø på med grønt, hø mm de kan æde så de har lidt til mælkeproduktionen til ungerne også.

Men hvor er det ØV! smiley

• #3   22. apr 2013 jeg ville ikke skille dem ad hvis de er gode venner medmindre jeg havde en makkerinde til hver af dem.... marsvin er kede af at gå alene og det gælder også de fleste drægtige.... jeg har næsten altid drægtige til at gå sammen to og to og har ikke en eneste gang oplevet en fødsel ved en sætte fødsel i gang ved en anden. Det er en skrøne der er opstået pga nogle har været uheldig og så er det så blevet en dum regel på linje med at marsvin skal have første kuld inden de er ti mdr. (som heller ikke passer).

• #4   22. apr 2013 Ej undskyld

men hvor svinsk !

Masser hø godt mad og kærlighed tror jeg er det bedste ( for mine uanset hvad!)

• #5   22. apr 2013 Øv. Stakkels mutter smiley
    Forkæl dem, med godt mad, kærlighed og selvfølgelig ro smiley

• #6   22. apr 2013 Jeg vil ikke skille dem ad nu,
    Men hvad så når hun har født, skal jeg så skille dem ad? Har godt nok ikke en makker til den anden men alt efter hvor mange unger hun får så tror jeg det vil knibe med pladsen:-(

Hvornår er det ungerne skal tages fra moren?
    Jeg giver dem ro, tjekker dem morgen, middag, eftermiddag og to gange om aftenen, de bader snart i hø, for mad og c vitaminer hver aften og vand hver dag. og grønt hver dag

• #7   22. apr 2013 hvis den ene bliver strid overfor den andens unger kan det være nødvendigt at skille dem, men vent og se...

• #8   22. apr 2013 Jeg ville så til hver en tid skille dem ad når de begge er drægtige.

jeg har mistet hunner til drægtighedssyge( fordi de er gået i fødsel for tidligt osv.) fordi de har hjulpet hinanden med at gøre unger rene og spist moderkager. Og moderkager indeholder ve fremkaldende stof.

Og jeg har hørt rigeligt om andre som har samme oplevelser, så jeg vil aldrig løbe den risiko når det kan undgåes.

• #9   22. apr 2013 kan også bare være et resultat af dårligt avlsarbejde hvis ens hunner føder fordi de andre føder. Et flokdyr burde kunne føde i sin flok, ellers er der noget galt med hormonbalancen eller noget andet, efter min mening.... og som sagt har abyerne i hvert fald ikke det problem.

• #10   22. apr 2013 Ja det kan det sikkert, ellers også kunne det så tænkes at dyrene bare er utrolig sociale og hjælper hinanden med at vaske ungerne, og rydde op efter fødslen hvor din abyer måske mere ikke gider hjælpe hinanden. !

• #11   23. apr 2013 Jeg må altså også holde mig til at de er flok dyr og burde kunne føde i flok, men det er lidt noget andet når de ikke har så voldsomt meget plads.
    Men indtil videre går de altså sammen for de har kun hinanden og jeg ved at tager jeg den ene vil de begge to kalde konstant efter hinanden og det syntes jeg er mere synd.
    Alt efter hvor mange unger der bliver født så vil jeg måske tage den ene fra så der ikke bliver plads mangel i buret, men jeg vil vente og se.

igen spørg jeg lige hvornår kan/skal man tage ungerne væk fra moren?

• #12   23. apr 2013 mange flokdyr vælger at søge væk fra flokken når en fødsel er på vej, så det argument holder altså ikke helt.

Jo, som nævnt er der en risiko - om man er villig til at løbe den, det må så være op til hver især... så længe man er indstillet på at muligheden altså foreligger.

Unger tages fra - specielt hanner - ved 4 uger og 300g

• #13   23. apr 2013 Hvis det er en registreret opdrætter, ville jeg nok også kontaktet den forening vedkommende er registreret i og gøre dem opmærksom på, at de måske skal oplyse den opdrætter lidt bedre om tingene i forhold til marsvineavl.
    Hvis det ikke er en registreret opdrætter i en af foreningerne, så kan du desværre aldrig regne med, at de har styr på noget som helst. Nogle af de der useriøse private, som sælger på feks gul&gratis og DBA er de samme, som levere drægtige og syge dyr til dyrehandlerne. Så det vil ikke gøre nogen forskel om man køber hos dem eller hos en dyrehandel.

• #14   23. apr 2013 Det er jo netop det hvis man endelig vil bruge flok kortet at når de er flokdyr så bør de kunne føde i en flok så skal man altså også ha i mente at bla. marsvin søger væk fra flokken for at føde.

Medmindre man har få dyr og rimelig stor plads i buret så er det ikke bare at søge væk fra flokken som de måske ville gøre i peru hvor de vilde marsvin er.

Og tingene fungere altså ikke altid på samme måde i fangeskab som i peru med vilde marsvin.

Men det er op til folk selv hvad de vælger. Jeg har oplevet hvad der kan ske når en hun føder i buret og en anden drægtig hun så hjælper med at gør rent efter fødslen og dermed selv går i fødsel.
    Og føder for tidligt og får drægtighedssyge.

Det er en risiko jeg ikke er villig til at løbe, det har jeg mine marsvine hunner for kært til. Især eftersom at det er fakta at moderkager indeholder oxitocin som er vefremkaldende.

Men hvis man vil løbe risikoen står det folk frit for jeg vil bare aldrig gøre det, når man kan undgå det.

• #15   23. apr 2013 når mine føder sker der typisk det at mormut sætter sig i et hjørne og begynder at have veer. De andre grise bliver obs på det og tusser rundt i nærheden som om de er nysgerrige, især de hunner der selv har haft unger før, men holder sig alligevel lige på 20-30 cm afstand. Først når hun er helt færdig med at føde og begynder at vaske sig selv begynder resten af flokken af undersøge ungerne. Og jeg mener virkeligt undersøge: slikke på ørerne og snuse i enden osv, de bliver virkeligt gennemtjekket med accept af mormut... men ingen af de andre drægtige går i fødsel af det. De æder også kun egne moderkager, ikke de andres.

• #16   23. apr 2013 Så er mine bare mere sociale. For mine hjælper en gang i mellem hinanden med at rengøre ungerne, spise moderkagerne osv.

Og de holder sig ikke så langt fra den fødende....

• #17   23. apr 2013 Der er jo ingen grund til fra naturens side til at andre end den fødende skulle æde moderkagerne? De indeholder stoffer der hjælper med at sammentrække livmoderen og få mælkeproduktionen i gang, det ER kun meningen det er den fødende der skal spise dem. hvilket sker her, de andre rør dem ikke. Du ser jo heller ikke de andre gnuer kaste sig over nabognukoens kalv for at æde moderkager osv? ingen andre flokdyr æder moderkager der ikke selv har "lagt" om man så må sige. Og normalt ved alle fritlevende flokdyr så lader de andre hunnen føde i fred. Jeg syntes det ser meget harmonisk ud det der forgår her når de føder og bagefter "viser ungerne frem" for flokken:)

• #18   23. apr 2013 Det ved jeg ikke om der ikke er.

Og som sagt kan jeg ikke se det unaturlige i det overhovedet, og som jeg har sagt må folk gøre hvad de vil.

jeg ønsker blot ikke at udsætte mine marsvin for den risiko der er. Jeg er ikke den eneste med de samme obsavationer/erfaringer.

At du så ikke har de samme erfaringer tja..

• #19   24. apr 2013 Susan S: Hvorfor er det så vigtigt for dig, at få andre til at løbe den samme risiko som du selv gør?
    Det er ikke mere end et par uger siden, at Signe Kappel oplevede, at en af hendes hunner fødte for tidligt, fordi den gik i bur med en anden hun, som gik i gang med at føde. Hun havde heller ikke troet på det var muligt, indtil hun selv oplevede det. Nu har hun sagt, at hun aldrig vil lade en drægtig hun føde sammen med en anden drægtig hun igen, for det er simpelthen for bittert at miste kuld på den bekostning.

• #20   24. apr 2013 Ja og bittert at miste hunnen ikke mindst, hvilket der kan være risiko for.

• hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #21   24. apr 2013 Jeg har det sidste halvandet år, holdt mine grise i en flok - i et stort bur. Der har nu været 3 fødsler, og alle er gået godt. Hvis pladsen er til det, er det bere helt perfekt i mine øjne.

• #22   24. apr 2013 det er ikke naturligt for marsvinehunnen at skulle isoleres under sin drægtighed, den burde kunne bevæge sig frit mellem sine venner i resten af hunflokken, drægtige eller ej. Det er en avlers vigtigste opgave at frasortere den slags og andet "skravl" der ikke er levedygtigt når man først har nok materiale af den nye race til at kunne tillade sig at sortere. At nogle mener det ikke er nødvendigt t begynde den "udlugning"og hellere vil skille de stakkels dyr under drægtigheder ad er synd for dyrene, men i bund og grund heldigvis ikke mit problem for jeg avler efter sunde dyr og HAR heldigvis ikke det problem.

• #23   26. apr 2013 Jeg har også haft drægtige hunner, der fødte sammen med andre drægtige hunner, men det var ved et uheld. Der skete ikke noget ved det. Men jeg foretrækker at lade være med at løbe risikoen og så kan jeg godt lide, at mine hunner kan få lov at føde i fred og ro. I naturen søger de væk fra flokken for at kunne føde i fred og ro. Det kan de ikke, når de går i et bur. Derfor vælger jeg at sørge for, at de kan komme væk fra flokken, så de kan føde i fred og ro.
    Hvis du, Susan, mener, at det er unaturligt for dem, ja, så lever de nok også unaturligt i naturen.

• Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 33
    #24   28. apr 2013 Syntes nu at man skal gøre hvad man er mest tryg ved. Mine føder altid alene, hvilket jeg er mest tryg ved. Har dog af og til haft/har hunner der går sammen, der så er kun den ene drægtig.

• #25   29. apr 2013 Den lyse har nu født 5 unger, en død da jeg kom og 4 levene
    1. sort vejer 35 g
    2 lys vejer 74 g
    3 brun vejer 80 g
    4 brun vejer 54 g.

Tror ikke den store overlever, men nu får den en chance. de andre er glad og friske.

Hunnen født imens hun gik sammen med den anden hun. men har nu lukket dem i hver deres bur så hun kan få lidt fred med hendes unger.
    Nu går jeg bare og venter på at den mørke føder.

Begge hunner er blevet gjort drægtige inden den 9 marts. så det er lige op over med den mørke.

• #26   29. apr 2013 Hvad er der galt med den store?
    Tillykke.:)

• #27   30. apr 2013 Tillykke med bebserne. Hvad er der galt med den store?

• #28   30. apr 2013 Undskyld, mente ikke den store. men den lille smiley
    Den er under halv størrelse end de andre og er slet ikke så aktiv som de andre,

Kommentér på:
Når sælger ikke er ærlig :-( uventet unger- marsvin

Annonce