876 visninger
|
Oprettet:
Sterilisation, hunkanin {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige købt kanin i går, og er i tvivl om hvorvidt den skal steriliseres eller ej. Der står på mange hjemmesider, at kaninen bliver urolig og frustreret efter et par måneder, hvis den ikke steriliseres, men alle mine veninder, der har haft kanin, har aldrig fået dem steriliseret, og dette har ikke været et problem. Hvad skal jeg gøre?
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
Men vil foreslå dig at læse dette: (link fjernet)
nov 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Gnavere: 3 Emner: 11 Svar: 204
Omvendt så er en sterilisation her i Danmark stadig en forholdsvis "sjælden" ting og der er ikke vildt mange dyrlæger som har forstand på kaniner og narkoser (eller kaniner i det hele taget), så det kræver tid at finde den rigtige dyrlæge, som muligvis ligger langt fra hvor man bor, og så er det ikke ligefrem billigt. Samtidig er der også det faktum at man hormon betinget adfærd kan blive indlært af kaninen, og derfor kan man ikke være sikker på at alle problemer forsvinder af det, selvom de ofte gør.
Jeg valgte at gøre det fordi min ene pige stressede en smule, og selvom hun aldrig var sur, så pinte det mig at se hende sådan. Og så er de så stor og vigtig en del af mit liv, at jeg hellere end gerne vil betale den sum penge for at fjerne nogle risikoer for en for tidlig død.
Så vent og se hvad du selv syntes når hun er blevet kønsmoden. Hvis din kanin nu bliver ekstremt påvirket af sin brunst så er der klart større grund til at gøre det, end hvis hun ikke gør. Jeg går selv ind for at få sine dyr neutraliserede, uanset hvilke dyr det er og om de er sure eller ej, men jeg syntes det er vigtigt at man gør det med en god mavefornemmelse.
mar 2013
Følger: 1 Svar: 177
Hun blev efterfølgende en meget mere rolig, renlig og dejlig kanin. Men under normale omstændighedder er det ikke noget jeg ville få gjort. Ikke mindst fordi det ikke er en rar oplevelse for kaninen, som i nogle dage efter operationen skal rende rundt med en krave om halsen, samt gabage rundt om maven. Og Så bliver det ens opgave at agere som sygeplejerske og holde kaninen ren samt evt. få den til at drikke, spise og bevæge sig.
Det er absolut ikke sjovt og slet ikke for kanien. så skal man også huske at der er en minimal risiko for at den dør under og efter operationen.
Skal man gøre det, skal det ikke gøres i en al for sen alder, ellers kan den homon betinget adfærd nå at blive indgroet til en negativ vane. Men det skal kun gøres hvis derv er en meget god grund, høj dejlighed af livmoderkræft er ikke en af dem.
nov 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Gnavere: 3 Emner: 11 Svar: 204
Sterilisation, hunkanin