{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.099 visninger | Oprettet:

Solsort - unge {{forumTopicSubject}}

Da jeg var ude og gå med Simba, fandt han en stor solsorte unge. Den hoppede lidt og baskede med vingerne da han snuste til den, men stod ellers helt stille og gjorde sig "usynlig". Jeg tænkte at den nok ikke ville overleve, så jeg tog den med hjem og nu sidder den på min taske og kigger stille og roligt. Jeg har givet den rasp blandet til en flydene masse med æg også har den fået et par dråber vand.
Den kan ikke flyve, men den har prøvet et par gange. Slipper den selvfølgelig fri så snart den kan flyve.
Er det forkert at jeg har taget den ind?
Og hvad skal jeg egentlig give den at spise? Er det fint med rasp-æg blandingen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Solsort - unge
  • #1   4. jun 2010 nej de skal have orme og insekter og vand..

du må gerne smide den af i billund hvis det er for bøvlet.. smiley

vi har opfodret en svaleunge for 2 år siden smiley

• #2   4. jun 2010 Jep du må ud med skovlen og grave orme frem *lækkert* Syntes det var rigtig flot af dig at tage den ind (:

• #3   4. jun 2010 Jeg har kigget lidt rundt på nettet, og der er en fugle "kyndig" der skriver, at hun gav sin solsorteunge kattemad(blødfoder). Så det vil jeg prøve, har nemlig en pose liggende (: Også må jeg nok os ud og rode i jorden og mose regnorme, mums smiley

• #4   4. jun 2010 Man skal slet ikke pille ved fugleunger..

Og jeg ville slet ikke begynde at opfostre en selv :S Tag den helelre med til en vildstation, nu du HAR pillet ved den kan du nemlig ricikere at moren slet ikke gider den..

• #5   4. jun 2010 Tanja: Denne var jo snart flyvefærdig. Højst sandsygeligt skubbet ud af reden og så hjælper mor og far ikke længere.

• #6   4. jun 2010 Kan ikke lade vær med at tænke det samme som Tanja - jeg havde aflivet den, hvis det var mig

• #7   4. jun 2010 Vi har også haft et kuld solsorte et år, da moderen blev taget af naboens kat smiley De var heldigvis ret store da vi fik dem ind, så vi gav dem bare regnorme, og også lidt kattemad blandet op med vand. Vi luftede dem i haven, og en dag fløj de én efter én :o) Du kan tro at det var et smukt syn, og super dejligt at vide at man 'reddede' dem.

• #8   4. jun 2010 Hvordan skal den have regnorme serveret? Skal jeg mose dem eller skære dem i stykker? Eller skal de bare spises som de er? Jorden skal vel skylles af dem? smiley

• #9   4. jun 2010 vores tog dem hele, men de var også næsten flyveklar da vi fik dem. ihvertfald de små fik de hele, de store skar vi over i to :o) det er ikke sikkert at den vil spise når du kigger.

• #10   4. jun 2010 Den har en rigtig god appetit, og det er ikke noget problem at jeg kigger smiley
    Jeg skar lige en ordentlig orm over, lidt ulækkert, det var lidt svært at holde styr på alle enderne :b Hehe

• #11   4. jun 2010 Haha smiley spiser den ormene?

• #12   4. jun 2010 Jeps, men nu er den mæt (;
    Den vil også gerne drikke vand fra min finger, men skal den egentlig overhovedet have det?

• #13   4. jun 2010 ja den skal have vand

• #14   4. jun 2010 super smiley

• #15   4. jun 2010 *Stald Frihed* R - Hun har jo netop ikke reddet den, men frastjålet den at udleve sine instinkter

• #16   4. jun 2010 Tanja, det er vel smag og behag. Hvis vi ikke havde taget ungerne til os til de var flyveklar, var de blevet ædt. Så jeg mener selv at vi har gjort en god gerning.

• #17   4. jun 2010 ved sq egentlig ikkhvor en go gerning man gør..

den svale vi reddede blev ædt af en kat fordi vi ikke som mennesker kan frembringe den naturlig frygt for mennesker og rovdyr..

• #18   4. jun 2010 Vores nåede slet ikke at blive 'tamme', så snart de kunne flyve var det bare afsted, haha smiley Det eneste vi gjorde var at søre for at de fik mad og vand, og det var det. Vi havde ikke meget kontakt med dem. Jeg føler ihvertfald at jeg har reddet liv :o) Nogle gange når jeg ser en solsort i et træ kan jeg ikke lade være med at smile, for det kunne jo være en af 'vores' smiley

• #19   4. jun 2010 men hvis moren smide unger ud af redet, så der noget galt så lade nu natur gå sin gang istedfor at blande sig. i naturet gør fugle det af en grund ligesom andre dyre gør det. kæledyr gør det også hvis der er noget glat med unger, de ved det bedre end os

• #20   5. jun 2010 lige lidt fakta for at afklre eventuelle misforståelser - solsorte bliver ikke smudt ud firdi der er noget i vejen med dem - de hopper selv ud - og der ern noget de gør hvis der fx kommer en skade eller andet som kan være til fare for ungerne - de hopper derfor ofte ud af redden (det er slet ikke unormalt). De vil derefter sidde nede på jorden og gemme sig i græsset. Når der så er ro igen vil de pippe og forændrene vil finde dem og fortsætte opfodringen af med. SÅ man skal IKKE tage solsorte unger på jorden - de bliver i laaaannngggttt de fleste tilfælde passet ganske fint af forældrene!!! Nu hvor du har taget den kan du evt. prøve at tage den med tilbage til hvor du fandt den sætte den på jorden og holde øje med den i et par timer (på afstand) og se om forældrene ikke kommer tilbage til den. Hvis ikke kan du tage den til en vildtplejestation de har normalt fugleunder på denne tid og vil kunne opfostre den. Hvis du selv opfostre den vil du muligvis komme til at stå med en tam fugl som ikke vil kunne klare sig i naturen og det er et problem så rign evt til en vildtplejestation som kan hjælpe, eller til dyrenesbeskyttelse osv.

• #21   5. jun 2010 og ja du kan også opfostren den selv men være meget meget opmærksom på den ikke må blive tam det dur bare ikke - og der er meget meget svært når du kun har en - derofr er en vildtplejer som har solsorteunder iforvejen det bedste.

• #22   5. jun 2010 Solsorten er en relativt lille fugl med mange fjender

Samtidig yngler solsorten i åbne og ikke altid lige godt skjulte reder. Ungernes forsvar mod et angreb på reden vil ofte være et spring ud i det blå. På jorden gemmer ungerne sig under buske og lignende, og her finder og fodrer forældrene dem når faren er drevet over. Ungerne kan måske nok være svære at se, men forældrene kan høre dem kalde og skal nok finde dem. Ungerne hverken kan eller vil vende tilbage til reden. Nu er den jo opdaget og derfor et usikkert sted at befinde sig. Solsorteunger, som ikke kan flyve, og som ikke er i reden, er derfor som regel hverken forladte eller syge. De kan virke meget hjælpeløse, men det bedste, du kan gøre for dem, er alligevel, at lade dem være i fred og dermed undlade at gøre eventuelle rovdyr opmærksom på dem.
    (link fjernet)

• #23   5. jun 2010 Lad vær man at give den kattemåd! Det er unaturligt for den! Æg kan jeg forstille mig også er en meget dårlig idé! Jeg fandt engang en voksen fugl med brækkede ben og den kunne heler ikke flyve. Den gav jeg regnorme. Da jeg stak regnormen hen til den vile den ikke æde den men da hvis jeg lod som de var levende ville den gerne. Det er vigtigt du får vand i den. Jeg troor ikke et par dråber i ny og næ er nok. Ring til en ekspert det gjorde jeg. Han vil sikkert kunne hjælpe! smiley

Kommentér på:
Solsort - unge

Annonce