hvorfor er nogle dyr tabu? hvorfor er nogle dyr tabu?
-altså at æde?
Det eneste problem jeg kan se i "hestelasagneskandalen" som kører nu er at varen er deklareret forkert. Havde der stået hest på pakken, i stedet for oksekød havde jeg ikke haft et problem, jeg ville ikke have købe den alligevel dog, for jeg køber ikke færdigmad men laver stort set alt selv. Men solgte de hest i super brugsen til samme priser som de andre kødtyper, ja så røg det også i indkøbskurven her, for variationens skyld.
Men hvorfor vil vi generelt ikke spise hest her i DK? det er vel begrænset hvad zoos kan aftage af døde heste til løverne og er det ikke på en måde noget svineri at lade sådan et stort dyr gå til spilde? Ligesom det er direkte dyreplageri at køre dem helt til italien/spanien til slagt fordi de gerne vil spise det dernede?
Jeg kan ikke spise mine marsvin alene pga de er mine kæledyr, men jeg er egentligt ret sikker på at bød naboen mig på marsvinebøf hun havde købt af en slagter et sted og jeg aldrig havde KENDT lige DET marsvin, ja så sagde jeg ja tak... Det eneste kød som er "helligt" i min optik er gåseleverpostej, jeg kan ikke stå inde for produktionsmetoden og vil ikke støtte med så meget som EN bid, så det har jeg aldrig smagt og kommer heller ikke til det.
Har i andre nogle skrupler mht til hvilket kød i spiser? og hvorfor, kød er vel kød?
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 75 Gnavere: 2 Emner: 3 Svar: 793
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Der har jo været folk der har prøvet at få forbudt, at man spiser hunde i andre lande. Det begynder at blive håbløst, hvis man skal forbyde indtagelse af alt, der kan være kæledyr eller helligt for andre, i en eller anden grad, så kan vi jo slet ikke spise noget (så er koen pludselig off limits, og grisen ville så også være det - dog ikke pga kæledyr/helligt dyr...Høns kunne går jo også som kæledyr nogle steder).
Jeg ville som ikke have noget imod at spise hest, den eneste grund til at jeg ikke gør det, er at det ikke er noget man bare lige går ud og anskaffer.
Det bedste kød jeg nogen sinde har smagt, var f.eks. zebra.
Men det bunder nok ud i, at hesten i langt højere grad ses som et brugsdyr her hjemme, end som et spisedyr.
Ideen med at hvis man har været glad for sit dyr, så må man ikke spise det, er meget rodfæstet i Danmark...
Hvis man er miljøbevidst, burde man jo også stile efter at spise dyr, der har haft en eller anden brugsværdi, ud over bare at blive opfedet.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
sep 2012
Følger: 26 Følgere: 23 Gnavere: 16 Emner: 9 Svar: 323
Kanin og hest spiser jeg ikke... Jeg ser det for meget som kæledyr, og jeg tror heller ikke, det smager godt. Men jeg ser det ikke som et decideret tabu.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
- I dag er det jo nærmest moderne at være "vegetar" og alle dyr der ender på spisebordet har jo "haft et forfærdeligt liv".
Udover det, så lige hest, der tror jeg problematikken kan være at kødet kan være forholdsvis sødt - vi fik f.eks. noget hestekød af en veninde og meget af det var ærlig talt ikke særlig spændende og endte med vi smed resten ud
- Jeg har tidligere fået hestekød som var rigtig lækkert, så jeg er ikke skræmt, men min kæreste har ikke lyst til at forsøge igen for det var ikke noget han syntes var godt så hvorfor prøve igen?!
Tilgengæld er jeg åben for mulighederne mht. kød, - selvom jeg da ærligt må indrømme at f.eks. hund og kat ved jeg ikke om jeg kunne finde på at smage/spise. Uden at have nogen som helst form for belæg for det, så finder jeg tanken om deres kød ulækkert
Men jeg gad godt smage kanin, - har jeg aldrig smagt! Og gad faktisk godt smage marsvin også, af ren og skær nysgerrighed. Nok ikke lige min egen lille gris men da gerne sådan en stor kød-cuy lavet på rigtig manér som de oprindeligt er tiltænkt agtig.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Jeg kan ikke spise dyr jeg har haft et forhold til.. Om det er andres "ninka" rør mig ikke *g*
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
Der er ikke rigtig noget dyr der er tabu for mig at spise :).
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
Ville da fx også gerne prøve at smage kanin, men som andre også nævner, ikke en kanin(Eller andet dyr) man har haft et forhold til.
Så jaja, for mig kan der sagtens blive solgt hestekød osv., bare det fremgår at det er det man køber
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
Men til emnet: jeg elsker at smage nyt mad og har ind til videre ikke en grænse for hvilket kød jeg vil spise..
maj 2010
Men egentlig ville foie gras vel ikke gøre noget, hvis man var sikker på at de ikke havde stopfodret de arme kræ. Spørgsmålet er bare hvordan man skelner tingene fra hinanden...
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
Mht hest så ville det også ryge i indkøbskurven her hvis det var reelt og købe for alm mennesker
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2010
Hopninen - Så jeg har ikke et godt forhold til min pony, eller heste generelt fordi jeg godt kunne tænke mig at smage hest?
mar 2012
Ideen med at slagte en hest hjemme (få en slagter/dyrlæge ud og skyde krikken og så vidt jeg ved må man godt selv bagefter partere til eget forbrug?) er jo også at udover minus kødspild (600kg kød er sgu meget bare at kassere når der er børn der sulter i afrika) så sikrer man jo faktisk også ens hest får et hurtigt endeligt.... fremfor at sælge den til slagt: hvor man ikke aner om den kommer ud på en lang rejse i lastbil til spanien/italien og hvor de ellers slagter heste...
mar 2012
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
Mit fokus ligger på, hvordan dyrene har haft det inden de er blevet slagtet. Dvs. at jeg ikke køber kød, som ikke er fritgående eller økologisk (dette gælder også mælk og æg). Altså marsvin bliver jo holdt som "svin" (som madkilde) originalt, der hvor de kommer fra. Og min faster og hans tidligere mand, avlede da kaniner til egen slagtning. (mine kusiner var dog ikke glade for at spise dem, da de var deres kæledyr)
sep 2012
Jeg har det lidt ligesom hopninen med heste og kaniner
Det der med at spise kæledyr er ikke det største problem, jeg har spist flere af mine egne høns (da jeg havde nogen) Og spiser også gerne af min svogers opdræt. foretrækker klart det frem for produktionshøns!
Jeg har bare lige det her... Hunde, katte, heste og kaniner er bare lidt for stor en del af mig, til jeg kan spise dem
apr 2010
Men så længe jeg ikke har kendt hesten, ville jeg ikke have noget imod det :). Synes, som Susan, at det ville være spild af kød bare at sende den et andet sted hen, på en forfærdelig rejse. Så hellere hesten bliver hjemme, i vante omgivelser, og slagtet. Hvis flere spiste hestekød, ville der være færre slagtetransporter, som folk er så forfærdede over. Kunne jeg finde hestekød (og kunne jeg lide det. - Det ved jeg ikke endnu) Kunne jeg godt finde på at spise det 1 gang om ugen tror jeg :).
sep 2012
sep 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 4 Emner: 11 Svar: 99
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
Men når det så er sagt så forstår jeg ikke hvorfor nogen mener at nogle dyrearter er mere værd end andre og at nogen skal skånes, mens andre skal slagtes. Det er artsdiskrimination, hvilket bør tages ligeså seriøst som diskriminiation mod bestemte menneskeracer, religion og sexualitet.
Enten synes man det er okay at slagte dyr - fair nok, jeg har bare en anden mening, eller også synes man ikke det er okay. Man kan ikke sige "du må godt leve, mens du skal dø", udelukkende på baggrund af arten (og mennesket hører også under dyrearter).
Jeg har den mening at det ikke er etisk korrekt at slagte andre individer, og den mening står jeg fast ved. Jeg lever ikke i en lyserød fantasiverden. Jeg lever i en realistisk verden hvor jeg ser på hvordan jeg så vidt muligt kan undgå at støtte udnyttelse af andre (dyr), da MIN samvittighed ikke kan klare at slå udskyldige ihjel eller støtte op om det.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
mar 2012
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Mennesker ligger øverst i fødekæden og dermed er vi med til at holde bestanden af alle andre arter under kontrol, så jorden ikke bliver overbefolket af andre end os selv.
Så jeg kan ikke rigtig få ondt i røven over hvilket dyr, bøffen på min tallerken er lavet af, så længe det smager godt.
Og jeg vil også gerne smage både hest og marsvin.
Da jeg stod i Plantorama i søndags fik jeg også lige en snak med ham der stod derude fra kaninavlerforeningen, og han fortalte, at der var kommet en hen til ham, som først havde sagt det var dyremishandling at have dem i de små bure (som jo kun bruges på udstilling), og derefter havde sagt, at det også var synd, at de slagtede og spiste kaninerne.
Men vi blev så ret hurtige enige om, at der sq ikke er den store forskel på, om det er en ko eller en kanin, der ligger på ens tallerken, for begge dele smager jo godt.
maj 2010
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du mener at man ikke kan skabe det, uden at stopfodre gåsen?
Det er kun inden for Frankrig at man kun kan lave det ved at stopfodre, nogle steder uden for Frankrig laver man det med normalt foder. Man kan jo også fodre dyr op med et dårligt foder, så man opnår samme problem med fedt i organerne.
---
Jeg kan til dels følge den med at det er svært at spise kæledyr.
Jeg kan distancere mig fra mine dyr. Ikke at jeg så ikke er glad for dem, men så jeg er indstillet på, at de her dyr skal bruges til noget andet (lige pt. er det så kun salg af unger).
Det er der jo mange der ikke kan. Der er også mange der bliver kede af det, når de skal af med dyreunger, fordi de knytter sig til dem (min kæreste er f.eks. ikke specielt begejstret for det.
Personligt kunne jeg godt tænke mig at smage chinchilla, men der er ikke rigtig noget kød på sådan et kræ, andet end på bagbenene, og mine egne kan jeg ikke spise.
Men jeg har da også døde dyr liggende i fryseren (chinchillaer), igen, ikke mine egne, men nogen jeg skal bruge til noget... Det rør mig ikke at skære i dem mv, så længe det ikke er mine
Hvis andre måtte have et ønske om at gøre sådan med mine dyr, ville det faktisk heller ikke gøre mig noget - såfremt det er nogen jeg kender/ved hvem er.
apr 2010
Jeg kan godt kigge på andre folks geder, være med til at slagte og spise dem, men det skal bare ikke ha været nogle jeg ejer *gak*
sep 2012
Jeg personligt, spiser ikke ret meget kød generelt, jeg bryder mig ikke rigtig om tanken om, at det engang har været levende :S
Men jeg kan ikke se problemet? Hvis nogen køber oksekød og det viser sig at være hestekød, jamen så klager man og får sine penge retur, hvor svært kan det være?
apr 2010
Jeg er glad for du skrev det til mig i en pæn tone :)!
maj 2010
Vi er jagere og samlere, og har levet af hvad der nu lige har været, også insekter, rødder og andet gejl, gennemsnittet i vesten ikke ville røre med en ildtang.
Apropos, så er insekter da i den grad også tabubelagte. Jeg ville ikke have noget imod at gå over til en mere insektbaseret kost...
maj 2010
De bruger ikke energi på at holde sig varme, udelukkende på at blive store - meget bedre udnyttelse af energien end ved pattedyr og fugle
sep 2012
Jeg går heller ikke over til insekter, jeg er måske bare lidt for sippet?
mar 2012
så hun har ret, man kan kun lave den specielle franske variant af fedtlever... og det aner jeg ikke hvordan smager og kommer heller aldrig til det for jeg vil ikke støtte den slags med så meget som et enkelt nip...
maj 2010
Så vidt jeg kan læse mig frem til, laves der også foie gras af gæs der ikke er stopfodret, men det er som sagt uden for Frankrig...
mar 2012
fx står der specifikt FED andelever i den her opskrift http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7691 da en alm andelever er for fedtfattig.
Jeg syntes egentligt det er rart der er den forskel (at navnet kun må bruges om den variant der laves med fedtlever) for så kan jeg godt smage hvis der står "gåseleverpostej" på et produkt for det er så ikke lavet af fedtlever, for så kalder de det jo foie gras...
apr 2010
Præcis :D. Ville bare lige pointere at jeg synes det var rart med et pænt svar ;). Nogen kan jo finde på at fare i flæsket på en o_O.
maj 2010
Men man ser jo tit programmer fra Asien, hvor de har insekter på menu kortet. Og hvis vi kan spise snegle, hvorfor så ikke også insekter? Selvsagt tilberedt på en måde så de bliver appetitlige. Tror det mest populære i asien vist er at friturestege dem.
sep 2012
maj 2010
maj 2010
maj 2010
Personligt kunne jeg godt se det sjove i at smage edderkop... har dog ikke noget behov for at smage på andet end ben...
Snegle er desuden ikke blævrede
De bliver meget mere faste i konsistensen ved tilberedning. Muslinger beholder jo heller ikke deres blævrede konsistens
sep 2012
dec 2011
Følger: 10 Følgere: 8 Gnavere: 2 Emner: 22 Svar: 134
jan 2013
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 3 Svar: 11
Konsum betyder at hesten ikke må bruges som menneske mad efter dens dø.
maj 2010
Snegle smager også udmærket, hvis de ellers er tilberedt ordentligt... Det gør blæksprutte også, ligeledes hvis det er tiberedt ordentligt.
mar 2012
sep 2012
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 34 Gnavere: 12 Emner: 12 Svar: 313
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5HSllzWhe2k
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
apr 2010
sep 2012
apr 2010
syntes hele den hestekødsag er noget sær hvertfald med de fra england, der blev udtalt i radioen at ham der leverede kød bare havde KØD stående på sin seddel han anede ingenting om hvad for noget kød det var han havde med,
vil sagtens kunne spise hest fra dansk slagteri og det skal man købe direkte fra slagteren, og skal bestilles i forvejen da det ellers sendes til italien
apr 2010
maj 2010
Men ja, jeg er så også en af dem, der skal have min bøf så rød, at den nærmest stadig siger muh.
apr 2010
mar 2011
Følger: 100 Følgere: 108 Gnavere: 20 Emner: 49 Svar: 1.180
maj 2010
Det er jo hverken planter eller dyr, men nærmere en mellemting...
Bare når nu hvor den er på vej ud i irrelevant argumentation.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 52 Svar: 414
-Jeg ville aldrig kunne spise mit eget dyr eller et dyr jeg har et forhold til, men en tilfældig dyr er godt nok i mine øjne...
Er ret sikker på de trækker det af marekedet fordi man ikke kender til medicin indholdet i hestene, slagtnings metoderne eller dyrets tilstand inden slagtning, altså man stoler ikke på kødet.
jun 2012
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Og hvor står det henne i biblen at man ikke må spise pruller?
apr 2010
jun 2012
dec 2012
Følger: 43 Følgere: 40 Gnavere: 13 Emner: 9 Svar: 298
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 3 Gnavere: 1 Emner: 55 Svar: 350
hvorfor er nogle dyr tabu?