Jeres mening? {{forumTopicSubject}}
Hej alle på GG.
Ja, nu er det ikke for at hænge nogen ud eller noget, men jeg har en veninde, der bor i en lejlighed på 49 kvm. Hun har ligesom mig, en chinchilla. Chinchillaen købte hun dog for en måned siden og for to - tre måneder siden købte hun to katte og har for nyligt købt to chinchillaer til og en kanin.
Jeg er ikke i tvivl om at hun elsker dem og virkelig gør sit bedste og mere til, men jeg har bare lagt mærke til at hun ikke rigtig kan overskue det. Hendes lejlighed roder, kattene strinter ud over det hele og chinchillaerne kommer aldrig ud. De sidder bare i deres bure og sumper og laver ingenting.
Hun er nitten år og har en psykisk lidelse, der gør at hun nok snart blive indlagt. Hun har fem gange prøvet på at begå selvmord, hvor hun grædende ringede til mig og bad mig om at passe hendes dyr når hun var væk, fordi jeg var den eneste der "forstod mine små babyer".
Jeg er ikke helt enig i det hun siger, for efter min mening skal man ikke behandle sine dyr som sine babyer (det kom til at lyde forkert!). Hun pludrer med dem og det er jo også fint nok, men alligevel er jeg ikke særlig glad for den måde hun behandler sine dyr på. Ja, hun elsker dem overalt på jorden og ja, hun vil gå i døden for dem, men mener bare ikke at hun burde have så mange dyr på så lille et sted.
Hun kom så sent som i går aftes (nærmere nat) og ringede på hos mig, for at fortælle at hun havde købt et marsvin og en chinchilla til. Det gjorde mig lidt sur og jeg skældte hende ud og sagde noget i retning af, at hun skulle se at blive voksen og sælge nogle af sine dyr, for hun kunne ikke overskue dem alle sammen. Det gjorde hende rigtig ked af det og hun sagde at jeg var en dårlig veninde, når jeg "gør noget der får mig til at få det værre!".
Jeg vil rigtig gerne melde det til Dyrenes Værn eller hvad det hedder, men på den anden side, lægerne siger at hvis hun bliver indlagt kan hun blive rask i løbet af et år måske 1½, maks tre.
Nu fungerer jeg jo ligesom hendes mor, da hendes mor døde for et par år siden og hendes far er død for rigtig mange år siden og derfor tager jeg med hende til lægen og psykolog og psykiater. Og de er enige alle sammen. Problemet er bare at hun vender sig om mod mig og siger at så skal JEG passe dem. Jeg har tit prøvet på at forklare hende at det ikke kan lade sig gøre, for jeg har selv en kat og chinchilla i en lejlighed der kun er et par kvm større end hendes og jeg har ikke plads til dem. Til det siger hun noget i retning af dette:
"Du er en rigtig dårlig veninde, når du ikke engang gider gøre mig en tjeneste."
Men det er jo ikke mit job at passe hendes dyr, jo. Så nu står jeg i et dilemma, for hvis jeg hjalp hende med hendes dyr, ville det kunne gå meget bedre og selv lægerne siger at dyrene faktisk på en måde holder hendes psyke oppe. Men på den anden side, vil jeg ikke have ansvaret for mine og hendes dyr på samme tid, da jeg slet ikke kan overskue så mange dyr på en og samme tid.
Så hvad synes i? Melde det eller hjælpe hende og håbe på at det ikke tager mere end tre år for hende at blive rask?
På forhånd tak.
Jeanette Nielsen
apr 2010
Følger: 28 Følgere: 114 Gnavere: 4 Emner: 31 Svar: 267
Jeg ved det ikke, har aldrig oplevet sådan noget :s
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 6 Svar: 30
Jeg har prøvet og hendes sygdom gør at hun ligesom "lukker af" for folk omkring sig og det er meget få mennesker der kan nå ind til hende når hun gør det.
Det skal du heller ikke ønske dig at opleve. Det er vildt stressende.
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
- Synes ikke ansvaret skal hænge på dig, og det gør dig sikkert frustreret, fordi du jo gerne ville hende det bedste, fordi du er hendes veninde.. Men du skal ikke være hendes mor, og skælde hende ud når hun gør noget forkert, det er ikke dit job, og det kan også tærre psykisk på dig.. 3 år er også lang tid at tage sig af andres dyr, og når du selv siger du ikke kan overskue det, så skal du heller ikke.. Du skal have hjælp til at få hende til at forstå!
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 45 Svar: 657
feb 2012
Personligt synes jeg at et dyr ville være rigeligt - hun kan knapt nok holde sig selv oppe eller kørende for den sags skyld. Hvis man ikke lige minder hende om at hun skal gå i bad, kan der godt dage, endda helt op til en uge, før hun selv gør det.
Det er synd for hende, ja. Ingen tvivl om det. Men jeg bryder mig ikke om at hun har så mange dyr på så lille et sted. Kattene hvæser af hinanden, chinchillaerne ser helt fortabte ud og hendes kanin er tynd. Ikke sådan MEGET tynd, men alligevel nok til at det vækker min bekymring.
Jeg vil kun dyrene det bedste og samtidigt vil jeg også hende det bedste. Overvejer at kontakte kommunen og få dem til at give hende noget bostøtte, hvis det kan lade sig gøre.
feb 2012
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
Hvis ikke du har tid og overskud til at passe hendes dyr, så er det, det du må sige til hende, og hvis hun siger at du er en dårlig veninde hvis du ikke gør det, så siger du bare til hende, at det ville være synd for dyrene, når du ikke har tid og overskud til at passe dem som de har brug for, og at du evt. kan tage nogen af dem (hvis du har lyst og mulighed for det) men at hun må finde en passer til de andre. Du skal bare huske at holde det i en venlig tone, og lad være med at hidse dig op over at hun siger at du er en dårlig veninde, for hun mener det ikke, og mennesker der har denne form for problemer har det med at sige nogle ting, som de langt fra mener, hvis de føler sig presset.
feb 2012
Jeg må indrømme at det ikke er fordi der bliver gjort rent ved dyrene hver dag. Jeg skal ofte minde hende om lige at skifte kattenes bakke og muge ud i kaninens og chinchillaernes bure. Dog gør hun det med det samme, hvis jeg beder hende om det.
Jeg har selv en psykisk lidelse, dog ikke i så voldsom grad som hendes, så jeg kan ikke tage hendes dyr til mig. Ikke som jeg har det nu og ikke så længe jeg har mine egne. Men jeg har skubbet lidt blidt til hende og bedt hende overveje om hun ikke skulle sælge eller give nogle af dem til andre mennesker, der vil behandle dem godt. Hun har selv indrømmet overfor mig at det måske er lidt mange dyr at holde styr på, men det er ikke kommet til længere end indrømmelsen.
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
feb 2012
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.354
apr 2010
og sådan som du skriver det overholder hun IKKE loven og der vil jeg heller ikke tøve med at melde hende
apr 2010
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.354
apr 2010
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
apr 2010
feb 2012
feb 2012
jun 2012
feb 2012
Lidt ligesom de ældres hjemmehjælp.
jun 2012
feb 2012
apr 2010
Følger: 28 Følgere: 114 Gnavere: 4 Emner: 31 Svar: 267
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Bare lige en bemærkning her fra.
feb 2012
okt 2011
Følger: 37 Følgere: 30 Gnavere: 2 Emner: 145 Svar: 748
Jeg kan ikke rigtig se hvorfor at det er at hun anskaffer sig flere dyr når hun faktisk ikke rigtig har tiden til det.
Syntes hun selv at hun har tid til dem siden hun køber flere :)?
okt 2011
Følger: 37 Følgere: 30 Gnavere: 2 Emner: 145 Svar: 748
Det tænkte jeg ikke lige på.
maj 2010
Det er ikke noget det skal
F.eks. er dyrene på pelsfarme sunde og raske, og de kommer aldrig ud og løbe...
feb 2012
Og jeg har også tænkt over det og jeg tror jeg vil ringe til kommunen og få dem til at sætte en bostøtte på hende.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 33
jun 2012
Det er nu ikke et spørgsmål om at true, derimod at få veninden der er psykisk syg til at se virkeligheden i øjne. Mellem venner/veninder må der vel forventes en ærlighed, vel vidende at det bliver sagt i en god mening.
Der er masser af psykiske syge der har dyr uden de på nogen måde belaster familie og venner med at skulle tage sig af dem når de er indlagt. En mulighed er vel nok at hun i følgeskab med enten veninden eller et styk personale til at tage hjem for at passe sine dyr, det kommer bare an på hvor langt hun bor fra det sted hun er indlagt.
Psykiske syge har masser af resourser selv om der er områder de ikke fungerer helt godt på, de skal bare se virkeligheden i øjnene det bliver de nødt til for at komme tilbage til "virkeligheden".
maj 2010
Jeg kan heller ikke se logikken i, at man "ikke må svigte" en sådan person.
Man er ikke til nogen gavn overhovedet, hvis man lader sig hive med ned, og man kan derfor blive nødt til at lukke den type mennesker ude, hvis man kan mærke, at det er usundt for en selv.
Dette opfatter mange som egoisme, men det har intet med egoisme at gøre, at man fastholder ting der er sunde for en selv, og undgår ting, der kan få en helt ned i kulkælderen.
Hvis man kan mærke at man bliver hevet med ned, kan det derfor være nødvendigt at sige fra.
Dette kan naturligvis gøres på forskellige måder.
Langt de færreste reagerer positivt, på at få tingene at vide på en måde, hvor man fremstiller dem som skurkene.
Men man kan jo gå ind og sige noget i stil med; Jeg er glad for dig som ven, og jeg synes vi har det godt, men de her ting er meget krævende for mig, og derfor bliver jeg nødt til at tage en pause fra vores venskab.
På den måde undgår man alle angreb, såsom "du gør også sådan og sådan".
maj 2010
Men hvis det tager hårdt på den der hjælper, kan jeg helt ærligt ikke se, hvorfor det er dennes problem, at bruge enorme mængder tid på at forsøge og hjælpe en der ikke vil have hjælp.
Man er ikke forpligtet til at gøre noget som helst, og jeg synes ærligt talt at det er lidt søgt, at man bliver gjort til skurk, hvis man siger at man ikke har overskudet, og derfor dropper ud.
jun 2012
maj 2010
Jeg siger ikke at Jeanette helt skal droppe veninden. Jeg siger derimod, at det må være 100% op til Jeanette, hvor vidt hun vil hjælpe, og i hvilket omfang hun ønsker at hjælpe, da det hverken gavner Jeanette eller veninden, at den med overskud, kompromitteret sig selv.
Nu har jeg selv - af forskellige årsager - haft tendens til at få kontakt med folk, med div. psykiske problemer.
Enkelte har jeg valgt at lukke helt af for, da de simpelthen har suget al energien ud af mig (i mangel på bedre formulering), og der er aldrig kommet noget konstruktivt ud af tingene, lige meget hvordan situationen er blevet grebet an.
Hvis Jeanette ender med at stå i en lignende situation, eller måske allerede er der, så er det at jeg klart mener, at det er Jeanette selv der er vigtigst, og hun bliver nødt til at passe på sig selv, og så blive veninden nødvendigvis noget sekundært, der kan skæres bort om nødvendigt.
jun 2012
Jeannette vil du skrive lidt om hvad du gør, der er en hel del forslag her. Ikke fordi du skal bruge nogen af dem, det kunne dog være at de alligevel har fået dig til at tænke nye veje, samt andre løsninger.
Til alle
Ha' en rigtig god dag.
Jeres mening?