{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
878 visninger | Oprettet:

Enzymer i rovdyrs anatomi. {{forumTopicSubject}}

Hej, sidder og lave eksamens opgave og skal op i surikater, jeg er noget til anatomien... og der er jeg gået istå.

Er der nogle er jer der kender en/flere hjemmesider el. bøger (på dansk) evt. selv ved noget om de forskellige enzymer i rovdyrenes mave/tarmsystem?

Jeg ved at div. enzymer hjælper med at nedbryde så føden kan blive optaget i kroppen og give dyret det nødvendige.
- men har glemt hvad enzymerne hedder og en mere præsis forklaring/formulering på hvad de gør og hvordan smiley

Mvh Hilsen mette smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Enzymer i rovdyrs anatomi.
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #1   8. jun 2012 En fra min klasse har også surikaten som eksamensdyr, kan prøve at spørge ham. Men jeg mener at det er bøger på engelsk han har brugt.

• > Simse <

#2   8. jun 2012 Men ellers hedder det jo det samme hos alle dyr (og mennesker), det er bare ikke alle dyr som har det hele. Fx er det ikke alle dyr som har en blindtarm eller bugspytkirtel. (hvorimod nogle ikke kan leve uden de organer)

Citat fra wiki
    Galde, bugspyt og enzymer nedbryder tarmindholdet. Næringsstofferne opholder sig i tolvfingertarmen i ca. 4 timer; fedt der er vanskeligere at nedbryde har et længere ophold her.
    Kulhydrater nedbrydes af amylase til monosakkerider.
    Protein nedbrydes af trypsin til aminosyrer.
    Fedt nedbrydes af lipase til fedtsyrer og glycerider.

• #3   8. jun 2012 Har også fået fat i nogle engelske bøger hvor det skulle stå, problemet er bare at jeg er vildt dårligt til engelsk, og er allerede i tidmangel og har ikke tid til at min far kan hjælpe mig når han har fri engang i næste uge smiley

• #4   8. jun 2012 okay det var jeg usikker på (har smidt alle mine papire væk :S) men kan ikke finde noget om hva enzymerne hedder og hvad hver enkelte enzym gør præcist ... smiley

• > Simse <

#5   8. jun 2012 Det har jeg lige skrevet, i hvert fald hvad der sker i tolvfinger tarmen, hvor det meste jo sker.

• #6   8. jun 2012 Hvad er det for nogle bøger du har?
    Kan være jeg har dem liggende, og så kan jeg evt. slå det op for dig og oversætte.
    Ellers er der Eksotiske Pattedyryr - Naturlig Pasning.
    Der er et super afsnit om fordøjelsessystemet hos forskellige dyr.
    Har lige skimmet det, og der står ikke navne på enzymer, men der står hvad de gør de forskellige steder (generelt for alle dyr, ikke specifikt surikater)

Du siger du ikke er god til engelsk, hvad så med tysk?
    Der er vanvittig meget litteratur på tysk om eksotiske kæle/hobby dyr, og det ville undre mig hvis der ikke også skulle være noget om fordøjelsen hos surikater.

• #7   9. jun 2012 jeg er overhoved ikke god sprogligt på nogle måder, mit danske kunne også godt fin pusses lidt (gramatik, stave fejl, læsefejl osv.) Er ikke god værken bogligt eller sprogligt smiley

Men har sådan nogen bøger med hunde og tigere hvor man bladre og i midten er der lige som noget ''pudslespil'' fri skellet til hud så på den ene side kan man se feks begge sider af livmoderen hvor der står noget om det, problemet er bare den er på engelsk smiley

Men har fundet lidt om det og sendt det til min kontakt lære som vil skrive hva jeg mangler og har gjort forkert så håber jeg bare det ikke er helt ved siden af smiley

• > Simse <

#8   9. jun 2012 Jeg spurgte ham fra min skole som også har surikat og han skrev:
    Man skal bare tage udgangspunkt i hund da der ikke er lavet noget om surikater, men at det minder meget om hundens og ja til dels også kattens.

• #9   10. jun 2012 Det sagde min lære også smiley og det har jeg gjort nu venter jeg bare på svar...

Og mange gange tak smiley

Kommentér på:
Enzymer i rovdyrs anatomi.

Annonce