2.972 visninger
|
Oprettet:
Sellnick.... {{forumTopicSubject}}
Hej, da jeg havde mit ene marsvin oppe tidligere i dag opdagede jeg at han manglede hår nogle steder, og han havde nogle sår.... gik derefter ind og undersøgte hvad det kunne være, og det hele passede på symptomerne til sellnick, desværre:-( så jeg skal jo have fat i dyrlægen, men kan bare ikke rigtig forstå det, for det smitter jo helt vildt ikke? og mit andet marsvin er der overhovedet intet i vejen med? hvordan kan det være??
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Det siges at det ligger latent i dyrene og de så ved stress kan få det i udbrud.
Men har du kun to ville jeg behandle dem begge alligevel, for at være på den sikre side.
- De skal behandles to gange med 14 dages mellemrum, og så skal du rengøre og desinficere burene begge gange.
Rens buret i f.eks. rodalon eller virkon s, buret, tremmetoppen, vandflaske og madskål, hus osv. - husk at skyl godt efter med RENT vand.
Mener det er advocate som man IKKE skal ta' imod hvis dyrlægen vil behandle mod sellnick med det.
God bedring til dit marsvin!
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Gnavere: 3 Emner: 10 Svar: 21
Takker
apr 2010
Ingen grund til at risikere at man smitter andres dyr for det KAN smitte når det er i udbrud.
Men har bare ofte oplevet ét dyr i buret ha' udbrud, uden nogen af de andre har fået noget der ligner.
- Men hellere ta' sine forholdsregler og behandle begge dyr, rengøre og desinficere buret osv. - better safe than sorry
mar 2011
Begge drenge komme i behandling, og jeg ordner selvfølgelig buret, så håber jeg da bare behandling virker
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
mar 2011
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
mar 2012
apr 2010
Man kan jo vende den om og sige, - hvor er bevisførelsen for at det IKKE ligger latent i kroppen?
- Hvordan skal marsvinene ellers få det? Mange får det jo uden at have været i kontakt med andre marsvin der har det i udbrud. Så i princippet giver det da meningen at sygdommen ligger latent i dyrene og kan komme i udbrud ved f.eks. stress og at det kan smitte når det så er i udbrud.
Men bevares, nej jeg har da ingen dokumentation her og nu for det - men ej heller for det modsatte.
jun 2010
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
Held og lykke med de små pus.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Ved Ivomec skal de ha 2 gange. Men ved stronghold kun 1 gang.
Og ja det er Advocate man skal holde sig fra mod Sellnick.
Og angående det med det skulle ligge latent. Ja det er altså det nyere forskning skulle vise.
Og det er også det i hvertfald mindst 2 marsvine køndige dyrlæger og opdrættere i DMK mener.
Om man vil tro på det er jo op til en selv.
mar 2011
mar 2012
Som modargument på at det skulle ligge latent: uanset mine kræ har været stressede af fødsler på vej eller haft anden sygdom har jeg ikke oplevet ET eneste sellnickudbrud i min bestand de sidste 5 år MEGET mærkeligt hvis det skulle ligge "latent" i alle marsvin...not?
At jeg ikke har sat mine ben på en udstilling i over 5 år kan jo selvfølelig intet have med det at gøre...
At sige marsvin har små mider boende under huden fra fødslen (ja når det ligger latent i alle er det jo medfødt!) er direkte dumt. Svarer jo til at sige vi mennesker kan være FØDT med hovedlus... tumpet slet og ret og dem der siger det er dyrlæger der siger det må videregive oplysningerne forkert...
jeg har i hvert fald ikke set på SKRIFT nogle dyrlæger udtale sig om at mider ved marsvin skule være medfødt... det kan ligge i dvale længe ja, men de ER blevet smittet af en med mider engang, de er sgu ikke født med dem, og det er altså DET latent betyder...
jun 2010
Jeg vælger dog marsvinekyndige dyrlæger over dine teorier, men det står jo enhver frit for.
apr 2010
- Jeg har været på en udstilling én gang, uden dyr, og har oplevet skab ved mine dyr 2-3 gange i løbet af 7 år.
Én gang har jeg oplevet at det KUNNE være relateret til et nyindkøbt dyr.
Men synes da ikke det er så ulogisk at det ligger latent og kommer op ved stress, ligesom mennesker så har dyr jo forskellige tærskler og nogle dyr har måske et lavere immunforsvar osv. og stresser nemmere.
- Når man behandler sygdommen så slår man den jo ned med medicin, det findes der da også andre sygdomme hvor man gør det, altså slår sygdommen ned med medicin men hvor den altid vil ligge latent og kan bryde ud.
Jeg synes det er fint nok at være uenig og ønske facts omkring det, man skal da ikke tro blindt på alt man læser på gnavergalleri
- Forstår bare ikke hvorfor det skal gøres på så agressiv en måde?
mar 2012
men hvis det skulle være sandt så er dine dyr åbentbart en samle skravl der så burde aflives siden de ikke kan lade være med at blusse op i tide og utide....
og nej, jeg tror stadig ikke på det før nogler beviser det ved en skinskrab på en nyfødt som viser sig at være født med mider...
jul 2010
jun 2010
Desuden vil et skindskrab ofte alligevel ikke påvise mider, så ud over at påføre dyret smerte vil det i mange tilfælde være nytteløst til påvisning af Sellnick, hvilket er hvorfor der oftere behandles på mistanke end på egentlig påvisning.
Hvorvidt dyrene skal behandles 1 eller 2 gange afhænger desuden af hvad der bruges til behandlingen.
apr 2010
mar 2011
mar 2012
Hvorfor behandle det hvis alle har det? som, jeg skrev før: hvis alle SKAL have det som en del af deres naturlige "hudflora" så skal man jo ikke behandle det, så skal man bare aflive alle dem der ikke kan klare det og kun avle på dem der ikke bliver syge af det...
jul 2010
jun 2010
2) Der er forskel på at en sygdom ligger latent og at den er i udbrud
3) Det er ikke marsvineopdrættere der har opfundet den omtalte "teori" omkring Sellnick
mar 2012
2) ja latent er ikke det samme som udbrud
3) siger du, jeg har aldrig set en dyrlæge som mener sellnick er medfødt.
Men stadig vælger i alle at lade være med at tage stilling til: HVIS det skulle ligge latent i alle marsvin, hvorfor har mine så aldrig sellnick i udbrud ved stressede situationer? og BURDE i der oplever det så ikke udskifte jeres avlsmateriale, for de er jo så åbentbart svage at de ikke kan holde det nede, når mine nu kan? hvofor vælger i at behandle på svage dyr og avle videre på dem når de jo faktisk burde tages ud af avl siden de ikke kan holde en medfødt mide nede?
håber i selv snart kan se hvor dumt det lyder at marsvin skulle bære rundt på en mide fra fødslen... de er alle smittet et sted fra, sygdommen kan kureres og den kan holdes VÆK hvis man holder streng karentæne og behandler alle dyr der har været ude af husstanden inden de bliver lukket ind...
i øvrigt: hvis det er ok marsvin har mider, hvorfor behandler folk så hele bestanden når en har udbrud? hvorfor så ikke bare kun behandle dem med udbrud...?
jun 2010
Så hvordan du kan sidestille det med medfødt, kan jeg nu ikke se.
Hvorfor dine aldrig får Sellnick i udbrud? Velsagtens fordi det ikke er et krav at Sellnick SKAL komme i udbrud fordi de har det liggende latent. Måske abyer har et andet stressniveau end andre racer (aner det ikke, men det er en mulighed) ?
Der er også nogle der mener at det ikke er nødvendigt at behandle hele bestanden, men nu tror jeg ikke lige at Sellnick blandt marsvin er der hvor forskningen går hurtigst.
mar 2012
jul 2010
De er IKKE født med dem. Men 99,99 % af alle marsvin har sellnick latent i sig. ( og nej latent er ikke lig med de bliver født med det), og når ungerne kommer til verden så udsættes de for det latente. Og dermed får flere det latent.
Og man kan ikke behandle sellnick før det er i udbrud, og man kan ikke vide om ens dyr har det latent eller ej.
Og som sagt 99,99 % ( eller dem alle eller what ever) har det latent.
Og man kan på ingen måde bebrejte en opdrætter som sælger et rask dyr og det så 2 måneder senerer får sellnick.
Og jeg siger det gerne for prins knuds skyld igen og igen.. Det er ikke opdrætterne har har fundet på det.
Og hvorfor man skal behandle det. Jo fordi i udbrud dræber det dit marsvin hvis ikke du behandler det. Derfor behandler man det.
Men du kan jo prøve at kontakte flere af de DMK relaterede opdrættere som også er dyrlæger, og/eller under udannelse til dyrlæger.
http://forum.mutterne.dk/viewtopic.php?f=1&t=16132
Der har bla. Maria Hjort udannet dyrlæge med viden om marsvin udtalt at marsvin kan bære sellnick latent i op til 22 mdr. inden udbrud.
Og dermed slut herfra. Du vil bare ha ret, og det er mit liv altså for kort til.
Du har din over bevisning, og fred være med det.
jun 2010
mar 2012
Min påstand er at et marsvin der er født smittefrit blvier ved med at være fri for smitte indtil det blvier udsat for smitte. Min påstand er at ivomec givet i korrekt dosis 2 gange med 10-12 dages mellemrum efterlader et smittefrit marsvin (og ike et der bare har det "latent" igen!) indtil det smittes igen.
Og til jer der endnu har til gode at opleve et sellnickudbrud: forsøger en opdrætter at bilde jer ind at alle marsvin har sellnick så lad være med at købe marsvin der igen, de aner ike hvad de snakker om.
Forøvrigt: den dyrlæge du snakker om har haft en klagesag på halsen pga hun solgte et dyr til en af mine venner som havde meget svær tandfejl og var helt afmagret da hun modtog ham (han blev fragtet af en anden, hun havde kun set ham på billeder og der så han ikke sådan ud). Min veninde fik medhold i sin klagesag af DMK! Så vidt jeg ved opdrætter denne dyrlæge heller ikke marsvin mere. Eller hun solgte i hvert fald ud for ½-1 års tid siden, men hun har måske købt ind igen?... og at EN dyrlæge siger hun ikke ville stoppe for salg bare fordi der fandtes syge dyr i hendes bestand (som jeg læste i tråden) kan jeg slet ikke se hvad vi kan bruge til i denne debat...
jun 2010
2) Latent er stadig ikke det samme som medfødt
3) Latent betyder ikke at sygdommen er i udbrud. Behandling hjælper ikke på at sygdommen ligger latent, men den fjerner naturligvis sygdommen såfremt den er gået i udbrud, og efterlader et raskt marsvin - i hvert fald indtil marsvinet igen bliver udsat for smitte (hvis det gør det).
4) Ikke alle der bærer sygdommen latent får sellnick i udbrud, så at dine tilsyneladende ikke udvikler sellnick kan sådan set ikke konkludere noget.
5) Hvorvidt den dyrlæge du omtaler har været udsat for en klagesag har ingen relevans her. Vedkommende er langt fra den eneste der har været udsat for en klagesag, og uanset så må den sag efterfølgende være et lukket kapitel. Jeg ved godt du har en tendens til at bære nag til folk for evigt for ting de gør, men det er ikke alle der gør det. Desuden er vedkommende langt fra den eneste marsvinekyndige eller -dyrlæge der selv er enig i den omtalte teori med latent sellnick.
Men jeg kan godt fornemme det er ret nytteløst at debattere med dig. Du har din egen mening og al respekt for det - men tag dog og accepter at andre kan have andre holdninger og viden uden at det gør dem til "uintelligente mennesker".
Du er tydeligvis ikke enig i hvad "vi" her i tråden mener og ej heller i udmeldinger fra diverse dyrlæger - det skal du såmænd have lov til - men ligesom "vi" ikke kan bakke det op af andet end udsagn fra omtalte kyndige mennesker, kan du heller ikke bakke dine holdninger op af noget som helst - så du må jo være lige så "uintelligent" som de mennesker du nyder at omtale som sådan.
/Slut herfra.
mar 2012
Jeg kan stadig kun sige at de opdrættere der har den holdning at sellnick er noget der naturligt følger med marsvin er opdrættere jeg personligt ville afholde mig fra at købe fra, de er ikke et hak bedre end dyrehandleren der heller ikke har ret meget styr på det med marsvin og det er bare en dårlig undskyldning for ikke at have orden i sagerne....
Sellnick....