{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.972 visninger | Oprettet:

Sellnick.... {{forumTopicSubject}}

Hej, da jeg havde mit ene marsvin oppe tidligere i dag opdagede jeg at han manglede hår nogle steder, og han havde nogle sår.... gik derefter ind og undersøgte hvad det kunne være, og det hele passede på symptomerne til sellnick, desværre:-( så jeg skal jo have fat i dyrlægen, men kan bare ikke rigtig forstå det, for det smitter jo helt vildt ikke? og mit andet marsvin er der overhovedet intet i vejen med? hvordan kan det være??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sellnick....
  • #1   22. apr 2012 Jeg må indrømme at jeg efter at ha' oplevet sellnick/marsvineskab nogle gange, ikke synes det "smitter helt vildt" - man skal stadig ta' det seriøst osv. men det kommer an på dyret.

Det siges at det ligger latent i dyrene og de så ved stress kan få det i udbrud.

Men har du kun to ville jeg behandle dem begge alligevel, for at være på den sikre side.
    - De skal behandles to gange med 14 dages mellemrum, og så skal du rengøre og desinficere burene begge gange.

Rens buret i f.eks. rodalon eller virkon s, buret, tremmetoppen, vandflaske og madskål, hus osv. - husk at skyl godt efter med RENT vand.

Mener det er advocate som man IKKE skal ta' imod hvis dyrlægen vil behandle mod sellnick med det.

God bedring til dit marsvin!

• #2   22. apr 2012 Hej tusind tak hjælpen! Havde hørt de smittede meget nemt, min mor ringer til dyrlægen i morgen og tager dem begge med der ned smiley

Takker smiley

• #3   22. apr 2012 Altså jeg ville holde mig fra andres marsvin indtil dine er færdig i behandling - og nok lige 1-2 uger ekstra, selvfølgelig såfremt behandlingen har virket! smiley

Ingen grund til at risikere at man smitter andres dyr for det KAN smitte når det er i udbrud.

Men har bare ofte oplevet ét dyr i buret ha' udbrud, uden nogen af de andre har fået noget der ligner.
    - Men hellere ta' sine forholdsregler og behandle begge dyr, rengøre og desinficere buret osv. - better safe than sorry smiley

• #4   22. apr 2012 Ja selvfølgelig, vil ikke risikere at smitte andre smiley

Begge drenge komme i behandling, og jeg ordner selvfølgelig buret, så håber jeg da bare behandling virker smiley

• #5   22. apr 2012 de skal behandles 2 gange med 10-12 dages mellemrum, ellers kan man risikere det ikke har virket... så¨behandler din dyrlæge kun en gang så find en anden der kan behandle 2. gang... og at det skulle ligge latent ved alle marsvin... jeg må le... det er noget uintelligente mennesker har fundet på.

• #6   22. apr 2012 Okay, har heldigvis været i praktik hos min dyrlæge, og der var der også en inde med marsvin med sellnick/skab og der sagde hun også at det skulle behandles 2 gange, så det ved jeg heldigvis at hun har styr på at de skal smiley

• #7   22. apr 2012 At Sellnick ligger latent i alle marsvin er nu noget nyere forskning skulle vise. Så at postulere det skulle komme fra "uintelligente mennesker" synes jeg nu er at sætte det på spidsen.

• #8   22. apr 2012 jeg vil gerne se de forskeres hypoteser og bevisførelser før jeg pakker min udtalelse om uintelligente mennesker sammen;)

• #9   22. apr 2012 Det var dog en usmagelig kommentar om at det skulle komme fra "uintelligente mennesker".

Man kan jo vende den om og sige, - hvor er bevisførelsen for at det IKKE ligger latent i kroppen?
    - Hvordan skal marsvinene ellers få det? Mange får det jo uden at have været i kontakt med andre marsvin der har det i udbrud. Så i princippet giver det da meningen at sygdommen ligger latent i dyrene og kan komme i udbrud ved f.eks. stress og at det kan smitte når det så er i udbrud.

Men bevares, nej jeg har da ingen dokumentation her og nu for det - men ej heller for det modsatte.

• #10   22. apr 2012 Altså de gange jeg har hørt kompetente mennesker udtale sig om den "teori" har bl.a. været flere dyrlæger, inkl. dyrlæger med bred marsvinekendskab og -viden. Så tja...

• #11   22. apr 2012 Hold da op en kommentar at komme med. Uintelligente mennesker? Du er måske mere kompetent indenfor området end de forskere og dyrlæger, som har brugt tid og penge på at undersøge tingene. Jeg synes simpelthen nogen gange at folk burde tænke sig om en ekstra gang inden de smider om sig med stødende kommentarer.

• #12   22. apr 2012 Til ts: Dejligt at se at du tager opgaven med dine dyr alvorligt og tager dem til dyrlægen for at få dem behandlet. Synes jeg lige at du skulle have ros for.

Held og lykke med de små pus.

• #13   22. apr 2012 Det afhænger af hvad der behandles med med om de skal ha 2 gange eller kun 1 gang.

Ved Ivomec skal de ha 2 gange. Men ved stronghold kun 1 gang.

Og ja det er Advocate man skal holde sig fra mod Sellnick.

Og angående det med det skulle ligge latent. Ja det er altså det nyere forskning skulle vise.

Og det er også det i hvertfald mindst 2 marsvine køndige dyrlæger og opdrættere i DMK mener.

Om man vil tro på det er jo op til en selv.

• #14   23. apr 2012 Tak smiley

• #15   23. apr 2012 når folk siger det ligger "latent" så siger de dermed at selvom du giver medicin for det så får de det bare igen senere for det kan ikke udryddes, nå men så kan man vel ligeså godt AFLIVE dem der får det og lade være med at kurere og avle på dem? for avler du på dem der får det i udbrud så avler du jo dermed på de svageste individer HVIS jeres teori skulle passe....tænk lige lidt over den!

Som modargument på at det skulle ligge latent: uanset mine kræ har været stressede af fødsler på vej eller haft anden sygdom har jeg ikke oplevet ET eneste sellnickudbrud i min bestand de sidste 5 år MEGET mærkeligt hvis det skulle ligge "latent" i alle marsvin...not?

At jeg ikke har sat mine ben på en udstilling i over 5 år kan jo selvfølelig intet have med det at gøre...

At sige marsvin har små mider boende under huden fra fødslen (ja når det ligger latent i alle er det jo medfødt!) er direkte dumt. Svarer jo til at sige vi mennesker kan være FØDT med hovedlus... tumpet slet og ret og dem der siger det er dyrlæger der siger det må videregive oplysningerne forkert...
    jeg har i hvert fald ikke set på SKRIFT nogle dyrlæger udtale sig om at mider ved marsvin skule være medfødt... det kan ligge i dvale længe ja, men de ER blevet smittet af en med mider engang, de er sgu ikke født med dem, og det er altså DET latent betyder...

• #16   23. apr 2012 Tja, man må jo selv vælge hvad man vil tro på.
    Jeg vælger dog marsvinekyndige dyrlæger over dine teorier, men det står jo enhver frit for.

• #17   23. apr 2012 Susan
    - Jeg har været på en udstilling én gang, uden dyr, og har oplevet skab ved mine dyr 2-3 gange i løbet af 7 år.

Én gang har jeg oplevet at det KUNNE være relateret til et nyindkøbt dyr.

Men synes da ikke det er så ulogisk at det ligger latent og kommer op ved stress, ligesom mennesker så har dyr jo forskellige tærskler og nogle dyr har måske et lavere immunforsvar osv. og stresser nemmere.
    - Når man behandler sygdommen så slår man den jo ned med medicin, det findes der da også andre sygdomme hvor man gør det, altså slår sygdommen ned med medicin men hvor den altid vil ligge latent og kan bryde ud.

Jeg synes det er fint nok at være uenig og ønske facts omkring det, man skal da ikke tro blindt på alt man læser på gnavergalleri smiley
    - Forstår bare ikke hvorfor det skal gøres på så agressiv en måde?

• #18   23. apr 2012 Rollo: husk medicin kan blive for gammelt hvis det ligger på radiatoren især;)og husk de skal behandles TO gange med fuld dosis hver gang....
    men hvis det skulle være sandt så er dine dyr åbentbart en samle skravl der så burde aflives siden de ikke kan lade være med at blusse op i tide og utide....
    og nej, jeg tror stadig ikke på det før nogler beviser det ved en skinskrab på en nyfødt som viser sig at være født med mider...

• #19   23. apr 2012 Nej de skal ikke behandles 2 gange hvis man behandler med stronghold.

• #20   23. apr 2012 Latent betyder jo ikke det er medfødt. Det er din egen teori.
    Desuden vil et skindskrab ofte alligevel ikke påvise mider, så ud over at påføre dyret smerte vil det i mange tilfælde være nytteløst til påvisning af Sellnick, hvilket er hvorfor der oftere behandles på mistanke end på egentlig påvisning.

Hvorvidt dyrene skal behandles 1 eller 2 gange afhænger desuden af hvad der bruges til behandlingen.

• #21   23. apr 2012 Susan, beklager - men jeg kan simpelthen ikke ta' din argumentation seriøs når du vælger at holde det på dét niveau.

• #22   23. apr 2012 Altså... min dyrlæge fortalte også at det går i udbrud pga. stress, og jeg har ikke været i kontakt med andre marsvin.... så jeg vælger også at tror på at det ligger latent i marsvin......

• #23   23. apr 2012 ja e er født med mider i huden, altså jeg fatter ikke i ikke selv kan se hvor tumpet det lyder... at det skulle ligge latent ved alle er noget opdrættere har fundet på for at fraskrive sig ansvaret for når folk har købt dyr ved dem og de så får sellnickudbrud efter de er hentet: "det er ikke min skyld, alle marsvin har sellnick"...PJAT!

Hvorfor behandle det hvis alle har det? som, jeg skrev før: hvis alle SKAL have det som en del af deres naturlige "hudflora" så skal man jo ikke behandle det, så skal man bare aflive alle dem der ikke kan klare det og kun avle på dem der ikke bliver syge af det...

• #24   23. apr 2012 Ja ja tro du hvad du vil Susan

• #25   23. apr 2012 1) Der er forskel på at noget ligger latent og at det er medfødt
    2) Der er forskel på at en sygdom ligger latent og at den er i udbrud
    3) Det er ikke marsvineopdrættere der har opfundet den omtalte "teori" omkring Sellnick

• #26   24. apr 2012 1) latent og medfødt/genetisk er det samme.
    2) ja latent er ikke det samme som udbrud
    3) siger du, jeg har aldrig set en dyrlæge som mener sellnick er medfødt.

Men stadig vælger i alle at lade være med at tage stilling til: HVIS det skulle ligge latent i alle marsvin, hvorfor har mine så aldrig sellnick i udbrud ved stressede situationer? og BURDE i der oplever det så ikke udskifte jeres avlsmateriale, for de er jo så åbentbart svage at de ikke kan holde det nede, når mine nu kan? hvofor vælger i at behandle på svage dyr og avle videre på dem når de jo faktisk burde tages ud af avl siden de ikke kan holde en medfødt mide nede?

håber i selv snart kan se hvor dumt det lyder at marsvin skulle bære rundt på en mide fra fødslen... de er alle smittet et sted fra, sygdommen kan kureres og den kan holdes VÆK hvis man holder streng karentæne og behandler alle dyr der har været ude af husstanden inden de bliver lukket ind...

i øvrigt: hvis det er ok marsvin har mider, hvorfor behandler folk så hele bestanden når en har udbrud? hvorfor så ikke bare kun behandle dem med udbrud...?

• #27   24. apr 2012 1) Latent betyder ordret "som eksisterer, men indtil videre er skjult; som endnu ikke er kommet til udfoldelse"

Så hvordan du kan sidestille det med medfødt, kan jeg nu ikke se.

Hvorfor dine aldrig får Sellnick i udbrud? Velsagtens fordi det ikke er et krav at Sellnick SKAL komme i udbrud fordi de har det liggende latent. Måske abyer har et andet stressniveau end andre racer (aner det ikke, men det er en mulighed) ?

Der er også nogle der mener at det ikke er nødvendigt at behandle hele bestanden, men nu tror jeg ikke lige at Sellnick blandt marsvin er der hvor forskningen går hurtigst.

• #28   24. apr 2012 vi kan bevise jorden er rundt, men bevise marsvin har mider medfødt er der ingen af jer der kan, i siger bare de har... ikke ET bevis har jeg set endnu. Og mit sprøhsmål hvorfor i så overhovedet behandler det hvis det er noget alle marsvin har og skal have får jeg heller ikke noget svar på.

• #29   24. apr 2012 De er ikke født med miderne. Altså undskyld men læser du hvad der bliver skrevet ?

De er IKKE født med dem. Men 99,99 % af alle marsvin har sellnick latent i sig. ( og nej latent er ikke lig med de bliver født med det), og når ungerne kommer til verden så udsættes de for det latente. Og dermed får flere det latent.
    Og man kan ikke behandle sellnick før det er i udbrud, og man kan ikke vide om ens dyr har det latent eller ej.

Og som sagt 99,99 % ( eller dem alle eller what ever) har det latent.

Og man kan på ingen måde bebrejte en opdrætter som sælger et rask dyr og det så 2 måneder senerer får sellnick.

Og jeg siger det gerne for prins knuds skyld igen og igen.. Det er ikke opdrætterne har har fundet på det.

Og hvorfor man skal behandle det. Jo fordi i udbrud dræber det dit marsvin hvis ikke du behandler det. Derfor behandler man det.

Men du kan jo prøve at kontakte flere af de DMK relaterede opdrættere som også er dyrlæger, og/eller under udannelse til dyrlæger.

http://forum.mutterne.dk/viewtopic.php?f=1&t=16132

Der har bla. Maria Hjort udannet dyrlæge med viden om marsvin udtalt at marsvin kan bære sellnick latent i op til 22 mdr. inden udbrud.

Og dermed slut herfra. Du vil bare ha ret, og det er mit liv altså for kort til.

Du har din over bevisning, og fred være med det.

• #30   24. apr 2012 Susan S: Når ordet LATENT betyder ordret: "som eksisterer, men indtil videre er skjult; som endnu ikke er kommet til udfoldelse" hvordan kan du så sidestille det med MEDFØDT ?

• #31   25. apr 2012 i siger at ALLE marsvin bærer sellnickmiden latent, dvs dem der er behandlet har kun fået det slået ned må man jo gå ud fra. Det ER det i sige jor! i siger det ikke kan nytte at behandle, når i siger de alle har det latent! Hvorfor i blvier ved med at modsige jer selv ved at medgive det skal behandles når i så bagefter jo faktisk trækker den i land igen ved at sige alle marsvin har det latent, fatter jeg ikke. Før skrev jeg at jeg ikke har set et sellnickudbrud i ca 5 år. Det harmonerer jo HELLER ikke at du nu siger de kun kan bære det skjult i op til 22 måneder... jeg undrer mig DYBT over mine så ikke har haft det i udbrud i så lang tid hvis de skulle være bærere...
    Min påstand er at et marsvin der er født smittefrit blvier ved med at være fri for smitte indtil det blvier udsat for smitte. Min påstand er at ivomec givet i korrekt dosis 2 gange med 10-12 dages mellemrum efterlader et smittefrit marsvin (og ike et der bare har det "latent" igen!) indtil det smittes igen.
    Og til jer der endnu har til gode at opleve et sellnickudbrud: forsøger en opdrætter at bilde jer ind at alle marsvin har sellnick så lad være med at købe marsvin der igen, de aner ike hvad de snakker om.

Forøvrigt: den dyrlæge du snakker om har haft en klagesag på halsen pga hun solgte et dyr til en af mine venner som havde meget svær tandfejl og var helt afmagret da hun modtog ham (han blev fragtet af en anden, hun havde kun set ham på billeder og der så han ikke sådan ud). Min veninde fik medhold i sin klagesag af DMK! Så vidt jeg ved opdrætter denne dyrlæge heller ikke marsvin mere. Eller hun solgte i hvert fald ud for ½-1 års tid siden, men hun har måske købt ind igen?... og at EN dyrlæge siger hun ikke ville stoppe for salg bare fordi der fandtes syge dyr i hendes bestand (som jeg læste i tråden) kan jeg slet ikke se hvad vi kan bruge til i denne debat...

• #32   25. apr 2012 1) Det er ikke noget "vi" bare siger. Det er faktisk en udbredt teori, ikke alene i marsvinekredse men også indenfor andre dyrearter at skabsmiden skulle ligge latent om ikke ved alle så ved størstedelen af dyrene.

2) Latent er stadig ikke det samme som medfødt

3) Latent betyder ikke at sygdommen er i udbrud. Behandling hjælper ikke på at sygdommen ligger latent, men den fjerner naturligvis sygdommen såfremt den er gået i udbrud, og efterlader et raskt marsvin - i hvert fald indtil marsvinet igen bliver udsat for smitte (hvis det gør det).

4) Ikke alle der bærer sygdommen latent får sellnick i udbrud, så at dine tilsyneladende ikke udvikler sellnick kan sådan set ikke konkludere noget.

5) Hvorvidt den dyrlæge du omtaler har været udsat for en klagesag har ingen relevans her. Vedkommende er langt fra den eneste der har været udsat for en klagesag, og uanset så må den sag efterfølgende være et lukket kapitel. Jeg ved godt du har en tendens til at bære nag til folk for evigt for ting de gør, men det er ikke alle der gør det. Desuden er vedkommende langt fra den eneste marsvinekyndige eller -dyrlæge der selv er enig i den omtalte teori med latent sellnick.

Men jeg kan godt fornemme det er ret nytteløst at debattere med dig. Du har din egen mening og al respekt for det - men tag dog og accepter at andre kan have andre holdninger og viden uden at det gør dem til "uintelligente mennesker".
    Du er tydeligvis ikke enig i hvad "vi" her i tråden mener og ej heller i udmeldinger fra diverse dyrlæger - det skal du såmænd have lov til - men ligesom "vi" ikke kan bakke det op af andet end udsagn fra omtalte kyndige mennesker, kan du heller ikke bakke dine holdninger op af noget som helst - så du må jo være lige så "uintelligent" som de mennesker du nyder at omtale som sådan.

/Slut herfra.

• #33   26. apr 2012 du modsiger dig selv: først siger du at dyrlæger (EN dyrlæge der er blevet klaget over) siger det kan ligge op til 22 måneder max, og så siger du bagefter at mine sagtens kan have det selvom det er 5 år siden jeg har set et udbrud (fordi jeg putter alle nye dyr i karentæne og behandler dem selvom de ikke virker syge). Hvis det ikke skulle virke at behandle medmindre det Er i udbrud så burde min taktik med karentæne jo heller ikke virke...
    Jeg kan stadig kun sige at de opdrættere der har den holdning at sellnick er noget der naturligt følger med marsvin er opdrættere jeg personligt ville afholde mig fra at købe fra, de er ikke et hak bedre end dyrehandleren der heller ikke har ret meget styr på det med marsvin og det er bare en dårlig undskyldning for ikke at have orden i sagerne....

Kommentér på:
Sellnick....

Annonce