{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
604 visninger | Oprettet:

For og imod chinchilla? {{forumTopicSubject}}

Jeg har siden jeg var 13 år ønsket mig en chinchilla. Men er meget i tvivl, om jeg engang skal anskaffe mig nogle eller ej. Hvor meget pasning kræver de. Ved en del om dem, da jeg har været igang med dyrpasser uddannelsen og har passet dem derigennem. Forelskede mig også meget i dem der. Men altså nu vil jeg gerne høre jeres for og imod chinchillaere

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For og imod chinchilla?
  • #1   6. okt 2011 Jeg synes selv chinchillaer er nogle meget fascinerende dyr, og vil beholde min til døden os skille smiley smiley De kræver ikke så meget om dagen, da de er nattedyr. Men skal helst have en god løbetur hver aften.. De er meget intiligente dyr og kan blive MEGET tamme hvis man altså nusser og leger med dem hver dag smiley Også er de da bare MEGA nuttede når de gnaver i en lille nød smiley

• #2   6. okt 2011 Forresten kræver de et stort bur, det kan aldrig blive stort nok! Med masser af grene, gnaveting, huse, klatreting og de vil rigtig gerne udfordres metalt.. Fx få en godbid ud af en kasse smiley

• #3   6. okt 2011 Jeg har ikke en for og imod liste, for mange af tingene kommer sådan lidt an på hvad du er til:

- De kan blive meget gamle, men du skal regne med 8-10 år.
    - Mest udbredte sygdom der kræver aflivning er tand problemer.
    De opstår ofte først i en alder af 4-5 år.
    - De kræver relativt meget plads
    - De er ikke kæledyr som sådan. Det er et fåtal af chinchillaer der
    synes "nusning" er en fed måde at bruge tiden på.
    - De er aften og nat aktive. Det hverken kan eller skal man
    ændre.
    - De kan gå i par eller alene (samme køn).
    - Der er ingen forskel i temperament på hanner og hunner
    - Der er ofte langt mellem dyrlægebesøg.
    Når de skal til dyrlægen, plejer det at være en dyr affære.
    - De er meget temperatur følsomme. Der må helst ikke blive over
    25 grader, og aldrig over 30.
    - De kan ikke tåle at gå ude. Luftfugtigheden er for høj
    - Det er vigtigt at man fodre med specielle chinchilla pellets.
    - Der skal være ekstra bidemateriale til rådighed. Hø er ikke nok.
    - Buret bør ikke være lavet af plastik. Det er sjældent chinchillaer
    æder plastik, men langt de fleste vil gnave i det, og gnave sig
    ud.
    - De gnaver i alt de kommer i nærheden af. Mange er især
    tiltrukket af ledninger.
    - De kan trænes til at bruge tissebakke.
    - De pøller hele tiden, og over det hele.

• #4   6. okt 2011 Okay, editoren fuckede med min liste :S
    Håber ikke den er blevet for forvirrende at læse.

• #5   6. okt 2011 Kan træ bure bruges:) tænker nemlig lidt om man selv kunne lave en af en gammel skab eller sådan. Tak for jeres gode svar:-)

• #6   6. okt 2011 Ja det kan du sagtens smiley Har set mange smarte og moderne "chinchilla-skabs-bure" der passer perfekt ind i hjemmet smiley Jeg har dog selv metalbur, med træplader i smiley kig evt. på denne hjemmeside den er super god!

http://deedee.dk/index.php?id=49

• #7   6. okt 2011 Så længe dyret/dyrene ikke kan komme til behandlet træ, og du sætter trådnettet på indersiden, så er det helt fint.

Du skal bruge voliere tråd, og ikke hønsenet.
    Hvis du overvejer på et senere tidspunkt at avle, så er det desuden vigtigt at trådnettet er af en fornuftig størrelse, da ungerne ellers stikker af.

Det skal kunne lukkes på en fornuftigt måde. De er ikke dumme, og finder hurtigt ud af det, hvis de selv kan åbne deres bur.

Det er også vigtigt at de ikke kan falde fra toppen til bunden.

Hvis du får lavet et bur, hvor der kun er 1 åben side, er det vigtigt at du stiller det så dyret/dyrene kan se hvad der sker i det rum de står i.
    De kan sagtens stå i en stue e.l. så længe der aldrig er mere larm end man selv kan holde ud. Deres hørelse er nogen lunde lige som vores.
    Hvis de ikke har udsigt over det lokale de står i, bliver de nemt stressede.

• #8   6. okt 2011 Du kan evt. rette henvendelse til Dansk Chinchilla Kæledyrs Forening - www.dckf.dk

Kristinas side er god (deedee), og hun besvarer stadig spørgsmål. Men hun har kun 1 dyr tilbage, og er så småt ved at udfase sit chinchilla hold helt.

• #9   7. okt 2011 jeg er utrolig glad for mine to bassere. og jeg har dem til og rende 30 min på badeværelset hvor de ikke kan komme til skade, det gør at de ikk er så aktive om natten. mine to elsker og blive nusset de sidder og venter på man åner lågen så de kan komme ud og når man gør dem rene så skal man passe på så hopper de oven på en hele tiden op af armene og på skulderne. mine er utrolige menneske tiltrukket. når man ikk lige har tid til og snakke med dem og man sider i sofaen og laver et eller andet så sider de bare og snakker ud gennm tremmerne til os, mega sødt. jeg kunne ikke forestille mig mit liv uden de to små uldtotter:)

• #10   7. okt 2011 hov skrev fra min søsters profil men du kan se mine- jeg hedder tina d

Kommentér på:
For og imod chinchilla?

Annonce