851 visninger
|
Oprettet:
Mit marsvin fælder meget! {{forumTopicSubject}}
Hej igen! Jeg har et marsvin på 5 år, som er begyndt at fælde meget. Altså mine forældre tror at det måske bare er fordi at hun bliver ældre eller at det bare er sådan lidt “vinterpels”. Men jeg har læst noget om at hvis et marsvin taber pels kan det være tegn på at den er syg. Hvad gør jeg?
jan 2019
Følger: 34 Følgere: 8 Gnavere: 2 Svar: 11
jul 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
Ofte kan ældre marsvin også mangle ekstra c og b-vitaminer. Min på 6 år fik fx en B-vitamin indsprøjting hos dyrlægen da han var til kontrol. Men ved ældre marsvin er det ekstra vigtigt at de får sund og nærende mad. Hvad foldre du med at tørkost?
Og går det alene eller har du en ven til det?
jan 2019
Følger: 12 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 5
jan 2017
Følger: 4 Følgere: 40 Gnavere: 2 Svar: 13
jul 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
Salat og agurk er nogle af de fødevarer der ikke er gode til marsvin. De indeholder ingen næringsstoffer, fibre eller vitaminer. Så det anbefales ikke at fodre med. Til gengæld er grønkål, broccoli, gulerødder, rød peberfrugt og fennikel rigtig god. Det vil jeg klart anbefale dig at give hende istedet for. Men husk en langsom overgang da hun ellers kan få ondt i maven.
Tørkost skal også helst være af de mærker hvor det er pelleteret, altså ikke musliblandinger da det kan resultere i c-vitaminmangel da de sortere i foderet.
Jo ældre et dyr bliver, jo vigtigere er det at være ekstra obs på foderet da de får sværere ved at optage og udnytte det og derved risikere at mistrives på sigt.
Held og lykke med hende
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Mit marsvin fælder meget!