Marsvin Mangler appetit/nedstemt - hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg hentede min 3 marsvin fra en marsvin pension i fredags.
Da jeg hentede dem var 2 af dem ret beskidte under maven - lignede lidt en blanding af tis og afføring.
Da jeg kom hjem rengjorde jeg dem, og de blev tjekket osv. Desværre virker de alle meget nedstemte og har ikke den store appetit.
Værst er det med den ene af dem, som ingen appetit har overhovedet - hun spiser tæt på ingenting. Har haft hende til dyrlæge 2 gange og sidste gang var i går eftermiddags. Begge gange har hun fået det helt store tjek, men dyrlægen kan ikke finde ud af hvad hun fejler, da alt er som det skal være.
Hendes afførring er meget småt, men det er blødt og hun kan sagtens komme af med det. Jeg ‘tvangsfodre’ hende med Critical Care som jeg har fået af dyrlægen og derudover får hun smertestillende
Jeg tilbyder hende alle de grøntsager/frugt som jeg ved hun holder sf, men intet har interesse.
Håber I har nogle gode råd - måske har prøvet noget lignende?
Jeg er dybt bekymret for mine 3 marsvin og især den sidste
Kh Emma
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 3
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
Er de blevet tjekket for, om de er dehydreret? Hvis de har stået varmt og har fået lidt diaré, så kan de jo hurtigt miste en masse vædske.
Dehydrering skulle ofte gøre en sløv.
jul 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
Marsvin skal ikke have blød mave så dette er også et dårligt tegn. Jeg ville nok supplerer med fibreplex for at få gang i maven. Det købes i håndkøb på de fleste dyreklinikker. Giver du også vand i engangssprøjte så den ikke dehydrere i denne varme?
Håber den klare sig igennem.. hvis du ikke havde fået den, var den nok allerede død nu uden din omsorg. Håber du lige giver en update
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 3
Jannie C - tusind tak det er mine egne grise, de har været på sommerophold i en pension i 3 uger, men det har åbenbart ikke været godt for dem
Jeg bruger Virum dyreklinik. Har haft rigtig gode erfaringer med dem mht. mine andre marsvin, men er da meget frustreret over at de ikke kan stille en diagnose, for noget er galt
I går aftes var afførringen mere normal og hun har bl.a. Spist græs, en smule persille og lidt salat. Derudover virker hun ikke særlig sløv mere, hun er nysgerrig og går mere rundt end de andre, når jeg har hende oppe. Men kan se, at hun er besværet med at spise, men dyrlægen kan som sagt ikke finde noget som helst i munden, tænder,
Kæbe mv. Hele kroppen er tjekket samt
Temperatur mv. Dyrlægen gav hende dog en B vitamin sprøjte da vi var der i mandags.
jul 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
Håber den kommer sig helt, det lyder heldigvis til at den er i bedring. Men ikke godt at den er besværet ved tygninge. Måske der sidder noget fast i munden på den?
Jeg har desværre mistet 2 marsvin, den ene døde fordi den havde fået en byld under hagen og pludselige ikke kunne spise. Tvangsfodrede den i flere uger mens jeg drønede frem og tilbage til dyrlæge som intet kunne finde. Til sidste opdagede de det, fik den opereret og den begyndte at spise straks. Desværre fik han lungebetændelse derefter grundet dårlig ernæring i mange uger, og måtte aflives Havde jeg været til en gnaverkyndig dyrlæge havde de undersøgt ham ordenligt fra start af.
Den anden jeg mistede holdte også op med at spise selvomo han gerne ville. Dyrlægen tjekkede tænder men kunne ikke finde nogen årsag. Hun gav ham smertestillende men han døde 1 time efter i kramper da han har været dehydreret og ikke kunne tåle indsprøjtningen Da han var død, undersøgte jeg selv munden på ham, og fandt et skarpt stykke træ der sad i klemme mellem tungen og ganen
Virkelig 2 triste historier med ellers sunde marsvin der kunne være reddet hvis dyrlægen havde været dygtig nok.
Så vil bare sige med disse historier, at selvom du har været til dyrlæge, så kan det stadig godt være munden ikke er undersøgt grundigt nok.
Jeg er siden skiftet til City Dyreklinik (Kronprinsessegade), hvor jeg bruger Rikke Hansen. Hun er fantastisk til marsvin og jeg køre 100 km hver gang da jeg fremover KUN vil bruge hende. Har mistet tilliden til alle andre dyrlæger der famler i blinde.
Fortsat god bedring til dit marsvin. Jeg håber det kun går fremad nu. Gi fortsat gerne lige en update
Marsvin Mangler appetit/nedstemt - hjælp