{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
731 visninger | Oprettet:

Marsvin Mangler appetit/nedstemt - hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg hentede min 3 marsvin fra en marsvin pension i fredags.

Da jeg hentede dem var 2 af dem ret beskidte under maven - lignede lidt en blanding af tis og afføring.

Da jeg kom hjem rengjorde jeg dem, og de blev tjekket osv. Desværre virker de alle meget nedstemte og har ikke den store appetit.

Værst er det med den ene af dem, som ingen appetit har overhovedet - hun spiser tæt på ingenting. Har haft hende til dyrlæge 2 gange og sidste gang var i går eftermiddags. Begge gange har hun fået det helt store tjek, men dyrlægen kan ikke finde ud af hvad hun fejler, da alt er som det skal være.

Hendes afførring er meget småt, men det er blødt og hun kan sagtens komme af med det. Jeg ‘tvangsfodre’ hende med Critical Care som jeg har fået af dyrlægen og derudover får hun smertestillende smiley
Jeg tilbyder hende alle de grøntsager/frugt som jeg ved hun holder sf, men intet har interesse.

Håber I har nogle gode råd - måske har prøvet noget lignende?
Jeg er dybt bekymret for mine 3 marsvin og især den sidste smiley

Kh Emma

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin Mangler appetit/nedstemt - hjælp
  • #1   7. aug 2018 til dyrlægen

• #2   7. aug 2018 Jeg havde den til dyrlægen i går eftermiddags, og hun har tjekket alt igennem og hendes konklusion er, at den ikke fejler noget? For alt fysisk er åbenbart som det skal være. Så hendes eneste anbefaling var at jeg måtte fortsætte med smertestillende og Critical Care og se tiden an, for hun vidste ikke hvad hun yderligere kunne gøre/tjekke.

• #3   7. aug 2018 De har det godt nok ikke godt, hvis de slet ikke vil spise.

Er de blevet tjekket for, om de er dehydreret? Hvis de har stået varmt og har fået lidt diaré, så kan de jo hurtigt miste en masse vædske.
    Dehydrering skulle ofte gøre en sløv.

• Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
    #4   7. aug 2018 Æv det lyder rigtigt trist, de må komme fra en elendig og samvittighedsløs person siden de alle virker syge og utrivelige smiley Hvordan går det med det omtalte marsvin? Jeg kan ikke se hvor du bor henne i landet, men det er yderst vigtigt, at det er en gnaverkyndig dyrlæge du gar været hos. Har selv mistet en gris grundet en uviden dyrlæge.
    Marsvin skal ikke have blød mave så dette er også et dårligt tegn. Jeg ville nok supplerer med fibreplex for at få gang i maven. Det købes i håndkøb på de fleste dyreklinikker. Giver du også vand i engangssprøjte så den ikke dehydrere i denne varme?
    Håber den klare sig igennem.. hvis du ikke havde fået den, var den nok allerede død nu uden din omsorg. Håber du lige giver en update

• #5   8. aug 2018 Mette K - Ja jeg giver den vand i en engangssprøjte. De andre drikker som de plejer, og derudover fodre jeg dem med vandmelon, agurk og tomat i håb om at de får ekstra væske.

Jannie C - tusind tak smiley det er mine egne grise, de har været på sommerophold i en pension i 3 uger, men det har åbenbart ikke været godt for dem smiley

Jeg bruger Virum dyreklinik. Har haft rigtig gode erfaringer med dem mht. mine andre marsvin, men er da meget frustreret over at de ikke kan stille en diagnose, for noget er galt smiley

I går aftes var afførringen mere normal og hun har bl.a. Spist græs, en smule persille og lidt salat. Derudover virker hun ikke særlig sløv mere, hun er nysgerrig og går mere rundt end de andre, når jeg har hende oppe. Men kan se, at hun er besværet med at spise, men dyrlægen kan som sagt ikke finde noget som helst i munden, tænder,
    Kæbe mv. Hele kroppen er tjekket samt
    Temperatur mv. Dyrlægen gav hende dog en B vitamin sprøjte da vi var der i mandags.

• Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 48
    #6   9. aug 2018 Var ikke klar over det var dine egne marsvin. Var det en pension med forstand på marsvin? Det lyder alvorligt at man inleverer sit dyr og får det sygt tilbage. Har du ringet og talt med dem? Spørgsmålet er hvor længe den har været syg inden du hentede den, de har åbenbart ikke været opmærksomme på. Jeg ville ringe og tale med dem, og høre hvor længe den har haft det sådan. Synes det er underligt de ikke har kontaktet dig når dit marsvin var sygt, man ved hvor hurtigt de kan dø hvis de ikke får nok mad.

Håber den kommer sig helt, det lyder heldigvis til at den er i bedring. Men ikke godt at den er besværet ved tygninge. Måske der sidder noget fast i munden på den?

Jeg har desværre mistet 2 marsvin, den ene døde fordi den havde fået en byld under hagen og pludselige ikke kunne spise. Tvangsfodrede den i flere uger mens jeg drønede frem og tilbage til dyrlæge som intet kunne finde. Til sidste opdagede de det, fik den opereret og den begyndte at spise straks. Desværre fik han lungebetændelse derefter grundet dårlig ernæring i mange uger, og måtte aflives smiley Havde jeg været til en gnaverkyndig dyrlæge havde de undersøgt ham ordenligt fra start af.
    Den anden jeg mistede holdte også op med at spise selvomo han gerne ville. Dyrlægen tjekkede tænder men kunne ikke finde nogen årsag. Hun gav ham smertestillende men han døde 1 time efter i kramper da han har været dehydreret og ikke kunne tåle indsprøjtningen smiley Da han var død, undersøgte jeg selv munden på ham, og fandt et skarpt stykke træ der sad i klemme mellem tungen og ganen smiley
    Virkelig 2 triste historier med ellers sunde marsvin der kunne være reddet hvis dyrlægen havde været dygtig nok.
    Så vil bare sige med disse historier, at selvom du har været til dyrlæge, så kan det stadig godt være munden ikke er undersøgt grundigt nok.

Jeg er siden skiftet til City Dyreklinik (Kronprinsessegade), hvor jeg bruger Rikke Hansen. Hun er fantastisk til marsvin og jeg køre 100 km hver gang da jeg fremover KUN vil bruge hende. Har mistet tilliden til alle andre dyrlæger der famler i blinde.

Fortsat god bedring til dit marsvin. Jeg håber det kun går fremad nu. Gi fortsat gerne lige en update smiley

Kommentér på:
Marsvin Mangler appetit/nedstemt - hjælp

Annonce