Gnaver til børnefamilie? Gnaver til børnefamilie?
Halløj 😊
Vi er en meget lille familie som består af min søn på 4 år og mig selv. Der udover har vi to katte. Vi bor i lejlighed.
Jeg har gennem livet haft rigtig mange forskellige dyr (en del af dem da jeg var barn i 90'erne og man ikke satte sig skide godt ind i dyrene før man fik dem).
Min søn har over en længere periode ytret ønske om et kæledyr udover kattene. "Et dyr der bor i et bur" som han siger. Jeg er sådan set med på ideen - men har ret så svært ved at overskue, hvilken slags gnaver der ville passe hos os. Det skal lige siges, at jeg udmærket er klar over at ansvaret ligger hos mig og at det er mig der står for pasning osv. Af dyret.
Har overvejet en hamster - men har ikke indtryk af at de normalt bliver særlig tamme?
Har overvejet tamrotter da jeg har haft dem før i mit voksenliv og selv nyder dem - men er ikke helt sikker på at de er særlig børneegnede?
Har overvejet en kanin, men læser mig frem til flere steder at en kanin ikke egner sig særlig godt til børnefamilier?
Og listen fortsætter.
Så hvad har I af erfaringer med forskellige gnavere og børn? 😊
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Med kanin, så ville jeg være meget omhyggelig hvor jeg købte fra - sådan at jeg kunne være mere sikker på at temperamentet er iorden.
Jeg har ikke synderligt forstand på rotter.
Ellers kunne et par marsvin måske være et bud. Voksne marsvin er ofte rolige og kan sidde i sofaen og se tegnefilm med mindre børn. Det kunne være et par voksne formidlingsmarsvin.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Hvis det er en der er forsigtig uden at lave "underlige" bevægelser lige pludselig, vil jeg godt anbefalde en guldhamster.. Dog fra en opdrætter.
apr 2010
HEr er et album med de rotter jeg havde da min datter var lille
https://www.gnavergalleri.dk/fotoalbum/rotter/6445-drengene_og_katja_min_datter_mange_billeder
Lige nu har hun selv en kanin hjemme hos hendes far (ikke gnaver) som jeg har det overordnet ansvar for, og så låner hun min guldhamster, som bor her hos mig
jan 2018
Følger: 3 Følgere: 6 Gnavere: 3 Svar: 4
Et hamster er måske lidt for småt for en fire årig?
Men et marsvin kunne måske være den passende størrelse, har i overvejet fugle eller er det ikke lige noget?
Mvh Maria.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
De er flokdyr.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
jan 2018
Følger: 3 Følgere: 6 Gnavere: 3 Svar: 4
Mig der ikke var helt vågen da jeg skrev det:)
apr 2010
og som skrevet hvis barnet er okay ved dyr, så kan en guldhamster sagtens gå..
de 4 dværgarter vil jeg ikke anbefalde
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
De kræver en del plads, kan gå i par eller gå alene.
De er ikke sådan rigtig kæle/nusse dyr, men man kan få nogle stærke bånd med dem, og de er rigtig sjove at have ude og løbe, mens man sidder på gulvet.
De er ikke super velegnede til f.eks. børneværelset, da de er vågne om natten, så de kan godt vække én, hvis man ikke sover ret tungt. De bliver potentielt ret gamle (regn med mindst 8-10 år), så det skal jo også lige med i overvejelserne.
De sover som regel i dagtimerne, men er vågne når man går ud af døren, og når man kommer hjem om aftenen. Der er ca. samme lugt niveau som ved marsvin.
Det kommer helt sikkert an på hvad man sådan lige er til. Mine unger er helt vilde med mine chinchillaer (de er 4,5 og 2,5), og et par af mine chinchillaer er også meget begejstret for ungerne, og vil gerne sige hej til dem, og har det fint med at tulle rundt på dem, når de er ude.
apr 2010
Følger: 103 Følgere: 107 Gnavere: 11 Emner: 55 Svar: 611
apr 2017
Følger: 13 Følgere: 19 Gnavere: 2 Emner: 4 Svar: 22
Gnaver til børnefamilie?