Albino (kanin) Albino (kanin)
Hej allesammen.
Jeg er begyndt at stene genetik igen, for at se om jeg denne gang kan få det til at hænge rigtigt sammen. Og har indtil videre forstået en del. (kanin genetik er faktisk lettere at forstå end hamster genetik. O.o)
Nåh men.. Ville da lige spørge jer om noget jeg har undret mig lidt over. Hvis man har en REW og parre den med, lad os nu sige at vi parre den med en sort, for at køre det helt fladt ud.
Ville ungerne så også blive REW, hvis generationerne bag REW'en i mange generationer også er REW'er, eller vil den sortes gener, da den er dominant, gå ind og ødelægge albino genet, på trods af alle de generationers REW?
Håber i fatter hvor jeg vil hen med det her. Er lidt nysgerrig.
På forhånd tak.
OBS. Det er kanin genetik vi snakker om her.
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
Altså det gen der giver REW er jo aa, og så alle de andre gener der ligger bag er ''skjult'' under det hvide, så den kan derfor bærer alle mulige farver
Den sorte vil altid have min A, og skal altså bærer på a hvis den parret med en REW skal have mulighed for at give REW unger
Håber det var nogenlunde til at forstå
sep 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Gnavere: 1 Emner: 14 Svar: 144
Tusind mange tak for hjælpen!
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Recessiv går ikke hen og bliver dominant, bare fordi der ligger flere generationer af dyr bag, hvor farven har været recessiv
Genet vil til stadighed være recessivt, så hvis du sætter et dyr der har en recessiv farve, sammen med et dyr der ikke har den recessive farve (hverken kommer til udtryk eller bærer den), vil 100% af dine dyr bærer det recessive gen.
Der skal jo være 2 gener til stede ved en recessiv farve, før den kan komme til udtryk (den skal være på homozygot form).
Prøv evt. at se lidt på punnet squares. Det kan være at den regnemåde kan få hjulpet dig til at forstå, hvordan recessiv og dominant virker
sep 2010
Tusind tak.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Alt andet er sekundært at kommer meget lettere, når du har styr på de 4 ting.
sep 2010
Homozygot: f.eks. AA anlæg til at kun lave en bestemt farve
Hetrozygot: f.eks. Aa anlæg for flere forskellige ting ingen bestemt farve
Recessiv: f.eks. aa bestemmer farven, hvis der ingen dominante gener er
Dominanr: f.eks. AA bestemmer farven
Er det rigtigt forstået?
sep 2010
sep 2010
Albino (kanin)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside