{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye rotter - Karantæne.
  • #1   30. maj 2011 "Når jeg har rotter i karantæne er det ca. 14 dage til 3uger - hvor de så står i et helt andet rum end de andre rotter og snakker så altid med mine rotte før jeg går ind og snakker med de 'nye' og spritter hænder hver gang jeg har snakkede med dem (: så er man på den sikre side."

Nej det er man ikke.
    Det man primært skal sætte rotter i karantæne for er SDA - SDA er luftbårent, så skal man opretholde en effektiv karantæne, skal de nye rotter står i et andet hus end dine egne. Når man har været ved de nye rotter, skal man gå i minimum 4 timer selv, før man kommer hjem til sine egne rotter igen.
    Karantæne tiden for SDA er 2 uger for 1 rotte og så +1 uge pr. rotte i karantænde (op til og med 7 uger).
    Præcis ligeså bør man også selv holde 4 timers karantæne, fra man står i dyrehandlen med rotter, til man går hjem til sine egne igen smiley
    For at være på den sikre side! smiley

Jeg har som oftest ikke karantæne, idet jeg ikke køber rotter fra folk, som jeg ikke stoler på og alligevel besøge ofte (og dermed deler noget smittepres med i forvejen).
    Men skulle det ske, at jeg køber fra en, jeg ikke kender - så bliver karantænen overholdt til fulde!

• #2   30. maj 2011 Pia B har fuldstændig ret. Den eneste grund der egentligt er til at sætte rotter i karantæne er risikoen for SDA smitte. For nogle år siden var der en opdrætter, der tog et par rotter hjem fra ZooZity uden at have dem i karantæne først. Hun havde sat dem i sit køkken i karantæne, resten af rotterne stod i hendes stue, sådan plejede hun at gøre. Hun endte med at miste en stor del af sin bestand til SDA. Det var det første kendte udbrud af SDA smitten i DK. Det tog desværre bare lang tid før de prøver der blev taget af hendes dyr gav noget svar og i mellemtiden var der flere andre opdrættere, der begik samme fejl, mig selv inklusiv bla. Jeg mistede dog heldigvis ikke mere end nogle enkelte, fordi jeg var hurtig til at sætte ind med en behandling efter den anden opdrætters anvisninger.
    Et års tid efter var der en rotteejer, der kun havde et par enkelte kælerotter, som syntes de skulle have en kammerat mere og derfor hentede endnu en i en dyrehandel i Aalborg, tog den direkte hjem og satte den samme med de andre. Hun endte med kun at have den nye tilbage, for den viste sig at være rask smittebærer af SDA og smittede de 2 andre hun havde, som efterfølgende døde.
    Så medmindre man sætter dem i karantæne i et helt andet hjem, så er en længere karantæne næsten nytteløs. Ja, du kan måske gardere dig mod lus eller skab på den måde, men de to ting slår i det mindste ikke rotterne ihjel og kan afhjælpes ved at give enten frontline eller ivomec, afhængig af om de har det ene eller det andet. Men det er ikke en karantæne mod sygdomme der rent faktisk er farlige for dyrene og kan slå dem ihjel.

• #3   30. maj 2011 Nu kommer alle mine rotter fra samme sted, så jeg holder mest af alt mine i karantæne, i tilfælde af skab.
    Kender ikke opdrætter, så tager ingen chancer. Oplevede nemlig sidst jeg havde rotter, at mine hanner fik det.

Er der nogen der ved, hvor lang tid der kan gå, før skab går i udbrud?

• #4   30. maj 2011 Pia B har skrevet hvad jeg ville skrive...

Kommentér på:
Nye rotter - Karantæne.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce