Danmarks kaninavlerforening Danmarks kaninavlerforening
Hej gnavergalleri
Jeg har lige meldt mig ind i DK, da jeg godt kunne tænke mig at avle. Ikke mange kuld, men bare et enkelt en gang i mellem.
Jeg har 3 blandinger af slagteracer, en fransk vædder, 2 dværgvæddere og snart en lille rex.
De 4 store kaniner jeg har, kommer fra en der har avlet til slagt tidligere, men som ikke gad mere. De er alle under et år, men jo altså ikke øremærket da hun ikke er registreret opdrætter.
De to dværgvæddere samt den lille rex kommer fra en avler der er medlem af DK og er derfor øremærket.
Mine spørgsmål er mange, men indtil videre kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan det fungere med alt det avl og øremærkning etc.
Må jeg f.eks. bruge min franske vædder i avl og øremærke de unger han laver, selv om han ikke selv er øremærket?
Egentlig vil jeg også bare gerne vide, hvordan tingene hænger sammen i den her verden.
Er det f.eks. en fordel at man har udstillet sine kaniner, når man skal avle, eller betyder det ikke noget? Avler man på kaniner der er fejltegnet?
Øremærker man også, når man avler til slagt?
Jeg håber i kan hjælpe og gøre mig klogere
apr 2010
Følger: 27 Følgere: 29 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 476
Du må gerne øremærke til slagt men det har ingen praktisk betydning medmindre du vil finde dem hvis de løber væk.
Nej hvis du vil avle til udstilling skal de leve op til standarden for den race du ønsker at udstille pågældende kanin som. Nogle kan godt krydse noget andet indover hvis de fx ønsker at påvirke farve eller kropsbygning i positiv retning men det kræver noget mere kyndig vejledning eller erfaring. Så vil umiddelbart sige nej medmindre du rådfører dig med en der virkelig kan sit genetik
jul 2016
Følger: 10 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 13
Men betyder det så i virkeligheden ikke at øremærkning er ligegyldig med mindre man vil avle til udstilling?
Kan jeg i princippet udstille en fransk vædder som dværg vædder?
Jeg er ikke helt sikker på jeg er klar over hvad det er du siger nej til?
feb 2011
Følger: 36 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 2 Svar: 808
Men selvfølgelig kan de da slagtes.
jul 2016
Det med slagt var mere ift. de store blandinger jeg har
apr 2010
I princippet (hvis den er øremærket korrekt eller købt yngre end ti uger så du selv kan mærke) kan du udstille en kanin fra dyrehandlen HVIS den lever op til racestandarden ellers vil den selvfølgelig få 00
jul 2016
Men det var nu ikke det jeg spurgte om
Spurgte om det var en fordel at udstille sine kaniner inden man avler? Og om man avler på fejltegnede kaniner? Min ene dværgvædder er f.eks. S/h japaner, men med dårlige aftegninger. Ville man avle med ham?
apr 2010
aug 2012
Følger: 1 Gnavere: 4 Emner: 3 Svar: 49
Jeg har prøvet lidt med hollændertegnede hermelinere og har endnu ikke avlet en jeg vil udstille. Men jeg har fx en helt kikset tegnet, men som til gengæld er super typet. Hun laver unger, som er tæt på korrekt tegnede. Grunden til jeg avler med hende er, at dem jeg ha,r som er bedre tegnede ikke har så god type. Og de laver ikke nødvendigvis bedre tegnede unger.
Det er altid svært med de tegnede synes jeg.
Derfor har jeg primært hvide blåøjede. Udover at jeg synes de er dejlige, så tænker jeg det er en god variant at øve udstilling på og generelt bare få erfaring med. Tegning er jo ikke alt.
Jeg udstiller helst før jeg avler. Ikke så meget fordi jeg vil have dommerens ord for om kaninen er ok. Men fordi hunnerne er pænere inden de får et kuld - der kan fx komme lidt hagepose - og så er det løb jo kørt.
Danmarks kaninavlerforening