{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.920 visninger | Oprettet:

Marsvin - Taber håret? HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Ja. Hej alle glade gnavere folk smiley Jeg har mit marsvin på nok en 6-7 år nu. Og hun er af racen Rousette marsvin. Og hun her på det sidste begyndt at tabe håret? Og jeg meget i tivel om hun 'bare' plukker sig, eller om det er alderdom, sygedom eller andet? Fordi hun har kun tabt det nolge steder? Og det er ligesom om at det er begyndt at gro lidt ud igen? smiley
- Så derfor vil jeg lige høre jer, om i evt. har prøvet nolge af det samme, eller ved hvad det kan være? smiley
(Vi har overvejet at tage hende til dyrlæge, men hvis hun ikke er syg, er der jo ingen grund til det?;-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin - Taber håret? HJÆLP!
  • #2   23. nov 2010 Der er ikke nogen race, der hedder rosette marsvin. Så hun må være et hvirvelkæledyr.

Er der rødmen i huden, skæl, sår eller lignende?

• #3   23. nov 2010 Von Fancy: Jo det skulle jeg mene at der er smiley
    - Nej overhovedet ikke? =g hun spiser og drikker fint, som hun plejer

• #4   23. nov 2010 Mette: Skal hun nok også ;o Men hvis det nu fx. bare var alderdom, så var der jo som sagt ingen grund til det ;-D

• #5   23. nov 2010 Jeg siger jo ikke for sjov, der ikke er en sådan race. Køb du bare DMK's standard og se om du kan finde racen smiley

Der er en race der hedder abyssinier hvor der skal være et bestemt antal rosetter fordelt specielt på kroppen. Derudover er der ikke nogen "rosette racer". smiley

Det kan skyldes alder at hun mister hår. Jeg har lige haft en han på 5 der tabte hår på nogle steder af kroppen men ellers trivedes.
    Men jeg ville holde øje med det, evt. også tjekke hende igennem for utøj men ellers være obs på at hun spiser, drikker og trives.

• #6   23. nov 2010 Enig med Fancy.

Rosette betegnelsen bruges af private om et marsvin med hvirvler da de private ikke ved bedre. Men racemæssigt har vi ikke noget som hedder rosette marsvin.

• #7   23. nov 2010 Stald gufferne

Vi kan jo ikke sidde og diagnosticere dit marsvin på så sparsomme oplysninger... så er man i tvivl, bør dyrlægen altid være første valg.

Men von fancy har altså ret smiley
    Der findes ikke noget der hedder rosettemarsvin - det hedder hvirvelkryds. Rosette er noget popsmart som sandsynligvis er opfundet i dyrehandlerne, på lige fod med 'mini-pandaer', som f.ex. guldhamstere gik under.... der har jo unægteligt solgt bedre, når man har ku påstå at dyrene har været af en 'fin' race.

• #8   23. nov 2010 Von Fancy .
    Haha, så siger vi det ;-p

Okay, min mor siger også, at hun tror at det er af alderdom? smiley Men hun spiser & drikker fint, og vil altid gerne kæles med, som altid smiley dvs. at hun viker helt normalt smiley Men kan se at du vist er opdrætter, så ubembart vil du tro at det for holds vis normalt? smiley Fordi, så er der jo ingen grund til at tage hende til dyrlægen ;-)?

• #9   23. nov 2010 Marsvin er eksperter i at skjule når de er syge. De er jo byttedyr.

Og det er ikke normalt for et marsvin og tabe pelsen. Det kan være alderdom ja men det kan lige så let være marsvine skab/sellnick som er uhyr smittsomt og dødeligt.

Hvorfor spørger du os andre når du allerede har besluttet du ikke gider tage til dyrlægen?

• #10   23. nov 2010 Sortfod: Jeg kan se hun kun er 14, så jeg vil lade tvivlen komme hende til gode og tro, det er hendes mor, der ikke synes det er nødvendigt at tage dyret til dyrlægen.

Stald Gufferne: Men derudover har de nu ret, både i, at der ikke er en race der hedder rosette (dvs. du vil ikke kunne finde nogen racebetegnelse for den noget sted, andet end måske i dyrehandlerne, der sælger den som et racedyr, for at det skal lyde finere, og hos private der ikke ved bedre), men også i, at tab af pels er et af de hyppigste tegn for sellnick/skab.

• #11   23. nov 2010 Sortfod .

Jeg har IKKE sagt at hun ikke skal til dyrlæge, tværdigmod. Men at hvis det nu fx. er 'normalt' for dem i den alder, og hun ikke er syg, HVIS der var andre der havde prøvet det, så var der jo nok ligesom ikke grund til at gå hen og bruge en masse penge på dyrlæge, igen, igen.
    Fordi self. Skal vores dyr til dyrlæge når de er syge, men hvis det er normalt for dem for de bliver ældre, er der jo ligesom ikke nolge grund til det, vel?

- Og jeg gider ikke at diskotere det med Rosette marsvin, det fik VI afvide da vi købte hende smiley

• #12   23. nov 2010 Så er det jo godt der er så mange venlige mennesker der kan give dig den rigtige information omkring "racen" smiley

• #13   23. nov 2010 Von Fancy . & rasten smiley
    Men det var nu ikke racen jeg ville diskotere/havde svar på, men hvad der evt. kunne/ikke kunne være galt med min lille skat? smiley Fordi hvis det er alvorligt, skal hun da til dyrlæge, det er da klart smiley

• #14   23. nov 2010 Lyder godt at hun kommer til dyrlæge, lad os vide hvad de siger smiley

• #16   23. nov 2010 Sørger du for at den får c vitamin ?

• #18   24. nov 2010 Smut til dyrlæge smiley i værste fald er det sellnick (marsvineskab), det kan også skyldes kedsomhed og at hun plukker sig selv. Har hun en ven der går i samme bur? Ellers kan det også være alderdom og tegn på det er tid for hende at sige farvel smiley

• #19   24. nov 2010 Annbritt J
    Ja smiley

» Hegnsholts opdræt / Von Bling « Okay :o) Tak smiley - Men jeg kan ikke modsige at der ikke er noget der hedder Rosette marsvin, det fik vi nemlig bare afvide af vi købte hende smiley

Veo: Ja, blander det i maden ;o)

Plet vil altid huske dig!
    Okay, ked af at høre med dit lille marsvin. Men hun er altså ikke tynd, hun er som hun plejer, over hele kroppen. smiley

* Vegetaren & Livsnyderen *
    Altså hun har ingen at gå med lige pt, da vi mistede mit andet marsvin, som hun har gået med altid, i sommer ferien:-( & for at hun ikke skal til at lære at gå med en ny, eller at den skal gå alene, når hun er væk, vil mine forældre ikke havde at jeg får nye, før hun er død. Min mor tror endten af hun har plukket sig (hvilket jeg også tror?) evt. af ''sorg''? Og ellers af alderdom, måske? smiley smiley

- Men nu vil vi lige se tiden an, og ellers skal hun til dyrlægen i starten af december smiley

(beklager, hvis der er evt. stavefejl, det er nemlig skrevet rimelig hurtigt;-)

• #22   24. nov 2010 Jeg har aldrig oplevet marsvin plukke sig af sorg, så jeg ville bestemt ikke udelukke sygdom.

Bare lige så du forsat er obs på det

• #23   24. nov 2010 Hun kan ikke vente til december. Det skal være idag, eller imorgen.

• #25   24. nov 2010 Ja hvis det er sygdom bliver det kun værre hvert øjeblik der går. Så det er bare afsted.

• #27   24. nov 2010 Som Hegnsholt siger, hvem end du købte den af, har ikke anet en brik om marsvin, hvis de har bildt dig ind, at der er en race, der hedder rosette.

Og jo, hun kan godt vente til December. Men så er der bare stor risiko for, at hun enten før inden eller vil være så plaget til den tid, at hun ikke kan reddes, hvis det drejer sig om sygdom. Og at vente til December vil i så fald betegnes som dyremishandling.

• #28   24. nov 2010 *dør inden

• #29   24. nov 2010 Jeg ved heller ikke hvorfor du har haft marsvinet så længe, hvis du er så ligeglad med den.

• #30   24. nov 2010 Ja man kan sige... den har sikkert smerter.

Mit ene marsvin fik her for en måned siden en rift i hornhinden så øjet var helt gråt. Jeg gik til dyrlæge samme dag som det skete og måtte aflyse en aftale jeg have med nogle veninder fordi jeg bare skulle have den lille stakkel til dyrlæge. Heldigvis har vi bogstavligtalt en dyrlæge lige overfor der hvor vi bor.

Dyrlægen sagde det ville hele af sig selv efter nogle dage, men hun sagde samtidig det var godt jeg kom fordi min lille pus havde smerter (kunne vi se fordi hun hele tiden havde lukket øjet) så jeg fik noget smetestillende jeg skulle give hende en gang om dagen (som der var honning i så det sluprede hun i sig af sig selv) og nogle øjendråber som mest var til det skulle gå lidt hurtigere med at hele og så der ikke gik betændelse i smiley

Der kom jeg af med 500 kr!!

• #31   24. nov 2010 Annbritt J
    - Jeg er sku ikke ligeglad med mit dyr? smiley Men det er nok ligesom ikke mig der bestemmer om hun skal til dyrlæge eller ej, vel? smiley
    - Og vi har over 45 km. til nærmeste dyrlæge, og mine forædre siger at vi lige ser tiden an til December, så længe hun spiser, drikker og har det fint. For hun er ved at havde haft det i et stykke tid nu. Og hun er jo også gammel i forvejen, så det kan RIGTIG nemt være der for?.

• #32   24. nov 2010 .. Fordi som sagt, hårene ER ved at vokse så småt ud igen, som også er skrevet, da jeg oprattede emnet. Så der ER derfor vi vil vente om se inden an til December :o)

• #33   24. nov 2010 Ok, jeg retter lige til, at DINE FORÆLDRE er ligeglade med dit marsvin. Hvilket så igen bekræfter mig i, at børn ikke skal have nogen som helst dyr, før de selv kan tage ansvar for dem.
    Og normalt så taber ældre marsvin ikke pelsen, medmindre der er noget andet galt. Jeg har en han på over 5 år, der har mere pels end mange af mine hunner har, efter de har været i avl.

• #34   24. nov 2010 Annbritt J
    De er sku ikke ligeglade med mine dyr, tværdigmod :-)!! Altså vi har lige haft en syg kat, og der kom en kæmpe reging, og der så vi tiden an, og der efter tog vi til dyrlæge, og der fik vi afivde at i nolge tilfælder kan det godt betale sig at se tiden af :-)! - Og det er helt sikkert ikke dig der også har nolge krikker, som også bliver syge, halt osv? der er rgingen større? Og jo! børn kan sagsten havde dyr! Jeg bliver 15 år, til Maj, så vil jeg ligefrem kalde mig for et barn mere!! smiley Og jeg har da mange dyr? Og tager ansvar for dem alle? smiley
    - Okay, men min hun har også været brugt til lidt avl, før hen. Men det er jo ikke noget der påvirker hende nu. Og ja? Måske ER hun ren faktisk syg? Men vi har valgt at se tiden an, når dyret IKKE. Og når dyret IKKE!! lider kan det IKKE betegnes som dyremshalding!? smiley

• #35   24. nov 2010 Ikke lider*

• #36   24. nov 2010 .. Men ellers skal hun til dyrlæge i starten af næste uge smiley ..

• #37   24. nov 2010 Det annbrit mener er, at juridisk er man ikke ansvarlig før man er fyldt 18 år.
    Altså sådan at det altid vil være forældrenes ansvar at få børnenes dyr til dyrlæge - ifølge dansk lovgivning.
    Det er desværre set RIGTIGT tit at børnene er mere ansvarsfulde end forældrene, og at det er forældrene der ikke vil ofre dyrlægepenge på smådyr.

• #38   24. nov 2010 Hvordan er du 100% på hun ikke lider? Marsvin er mestre til at skjule sygdom og smerte. Mit marsvin som jeg skrev om med øjet hun hverken pev eller havde symtomer på smerte. Hun spiste, drak og tulede rundt med det viste sig alligevel at hun havde smerter

• #39   24. nov 2010 * Vegetaren & Livsnyderen *
    Ja. ;o) Fordi at hun er 100% normal? Og du skrev bla. at i kunne se det på dit pga. det hele tiden lukkede sit øje?
    - Men hun skal evt. til dyrlæge i starten af næste uge. For det er godtnok ikke nemt at finde ud af, med alle de delte meninger.?

• #40   24. nov 2010 Vores hund har lige fået lavet en operation til 17.600 kr. Det betyder sq da ikke, at vores andre dyr ikke skal til dyrlægen, hvis der skete noget med dem, bare fordi hunden har kostet os så mange penge.
    Og jo... jeg ved godt hvad heste koster, jeg havde 3 stk for nogle år siden. Og de kom også til dyrlægen så snart der var noget i vejen med dem.
    Kan godt være det er anderledes hjemme hos dig, men hjemme hos os er mentaliteten ikke, at "nu har vi mishandlet dyret så længe, så kan vi ligeså godt mishandle det lidt længere, for vi har jo lige brugt penge til dyrlæge på et af vores andre dyr".
    Hvis der er tale om sellnick, så lider hun, uanset om hun spiser og drikker normalt. Jeg har også haft sellnick et par gange og mine dyr ændrede ikke adfærd af den grund, andet end at de mistede pels og nogle fik sår. Grunden til, de ikke ændrede adfærd, er fordi jeg behandler så snart jeg opdager det. Lader man dem gå for længe, så begynder det at påvirke andet end bare pelstab. Og så er det, det går galt.

• #41   24. nov 2010 Vores dyr kommer skam også til dyrlæge, når det er. Men nolge gange ser vi tiden lidt an, og i dette tilfælde er det udelukket pga. at man kan se at håret er ved at gro ud igen. Men hvis det nu ER sellnick, så tror jeg nu ikke at der er meget at gøre?:'-( .. Men det er nu ikke nemt at finde ud af det herinde, men alle de delte meninger.
    - Men hun skal somsagt til dyrlæge i staten af næste uge, smiley :-S smiley MEGA! nervøs, for hvad der er galt! :''-(

• #42   24. nov 2010 hvis det ER selnik - så kan det behandles, og temmelig nemt endda.

• #43   24. nov 2010 Retter lige på Sweet Leafs: Hvis det ER sellnick - så kan det behandles. Men det kræver at hun kommer til dyrlæge.

• #44   24. nov 2010 Annbritt J
    - Hun kommer jo ligesom også til dyrlæge, ikke?s;.

• #45   24. nov 2010 Ja sellnick er farligt hvis ikke de behandles men nemt af behandle AF EN DYRLÆGE! Forstår virkelig ikke grunden til at se tiden an og lege russisk roulette med dyret! Altså for mig lyder det som " lad os se tiden an. Enten får den det bedre eller også dør den." Agtigt. Men skriv ligeså snart du har fået svar fra dyrlægen. Ellers ring til dyrlægen og spørg om råd. Det er gratis og han kan muligvis vurdere om den skal til dyrlæge nu eller ikke

• #46   25. nov 2010 * Vegetaren & Livsnyderen *
    Min mor ringer nok derud i morgen ;o) - Og så skal hun til dyrlæge, tirsdag eller onsdag, lige hvornår det passer.

• David U
    David U Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #47   9. aug 2015 Hvad var der så galdt med marsvinet? smiley

Kommentér på:
Marsvin - Taber håret? HJÆLP!

Annonce