2.905 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Kaninfoder generelt Kaninfoder generelt

Har læst lidt på nettet, og der står at gnaverblandinger er dårligt for kaniner pga. Der er for meget fedt i og man mest bruger det til slagtekaniner, og så står der at man skal vælge kaninpiller til kæledyrskaniner, da der er mange gode vitaminer i.

Jeg plejer at købe gnaverblandingen med 3 kg i fra Chrisco (pga det er billigt) men kan se man også kan købe kaninpiller fra det mærke bare med 2 kg i og lidt dyrere...

- Mit spg er så bare, ville det være bedst at fodre kaninen med kaninpiller, som hjemmesiden siger??
-hvad gør i andre og har i nogle erfaringer??
-er chrisco et udemærket mærke, vil helst ikke gå over til alle de der dyre dyrehandler mærker smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kaninfoder generelt
  • #1   29. jan 2017 crisco er et discount mærke og laver en blanding til alle dyr, frem for til specifikt en dyre art pr. foder type.

Det er aldrig godt.

Der er mange mærker med kanin foder alt fra kanin piller, til f.eks burgess excell så der er mange måder at gøre det på.

Du kan eventuelt melde dig ind en kanin gruppe på facebook der sidder en masse opdrættere derinde f.eks i gruppen Kaninliv.

• #2   29. jan 2017 Hvad med chrisco som kun indeholder kaninpiller?? Er det ik ok??

profilbillede
  • #4   29. jan 2017 Den poser du viser med pellets, er sådan set ikke kaninpiller - det er piller ja, men de påstår stadig at den dur til alle gnavere (og kaniner er ikke gnavere) ergo er den heller ikke god at fodre med.

Godt foder koster mere, sådan er det bare smiley

• #5   29. jan 2017 Kaniner er da gnavere?? Og ville der være nået i vejen med at bruge det?

• #6   29. jan 2017 Line W - Nej, det er de faktisk ikke (de hører i gruppen for støttetandede dyr, ligesom harer).

Om der vil være noget i vejen med at bruge det foder, afhænger lidt af om du er ligeglad med om din kanin får sund mad eller ej. På lang sigt, er det altid sundere at finde et godt foder at fodre med.

• #7   29. jan 2017 Vil i anbefalde nogle gode mærker? Er der evt. En top 10 et eller andet sted?? smiley så kan jeg bedre finde ud af det, eller et sted hvor de bliver sammenlignet - vil bare gøre det bedste for kaninen. Synes nemlig hellere ikke han spiser det hele af gnaverblandingen, men jeg går meget efter pris da jeg er på SU og kunne få meget til en lille pris.

• #8   29. jan 2017 Når du finder en pakke med foder, og der på fronten er billede af kanin marsvin og hamster, som på den du har, så bør alarmklokkerne ringe.
    Marsvin skal have ekstra c vitamin. Så meget ekstra, at andre dyrs nyrere kan tage skade.
    Hamstere skal have animalsk protein. Det må hverken kanin eller marsvin få.
    Marsvin og kanin er afhængige af meget grove fibre for at holde gang i systemet. Et hamster spiser slet ikke hø ol.
    Planteæder gnavers piller er som regel baseret på noget hø el som grund element.

Gnaverne er den største gruppe af pattedyr. Den er helt enormt diverse, også bare inden for de få arter vi kan holde.

Og ja, så er kaninen en largomorph og ikke under rodentia, men det er egentlig lidt lige meget i foder sammenhæng, for som sagt så kan et foder slet ikke dække alle gnavere. Det er faktisk rigtig ærgerligt at det overhovedet er lovligt at sælge sådan noget.

Hvis du føler foder er dyrt, så se evt på nettet, og gerne i udlandet.
    Ved chinchillaer feks. Der giver jeg ca 150 kr for 10 kg. Skulle jeg ned i en forretning, skulle jeg hurtigt slippe 30 kr for 500g
    Så selv når jeg har blandet, så jeg måske rammer. 20 kr/kg er det stadig markant billigere end forretningerne

• #9   29. jan 2017 Tusind tusind tak for hjælpen - jeg har lært ud fra det her, at jeg skal kigge mere på kvaliteten og ikke så meget på prisen.

Sidste spg fra blondinen her.xD
    Er bare nysgerrig, hvad bruger i?? Og hvorfor + hvor køber i det henne??
    - Og kan det bruges til en kanin som er fra 2015??

PS. Har læst at burgess Excel, supreme science selektive og oxbow er anbefalet smiley

• #10   29. jan 2017 Jeg bruger burgess excel fordi det er blandt de anbefalede mærker og min kanin elsker det smiley
    Jeg køber over vetuk.

• #11   29. jan 2017 Nogle som har gode erfaringer med nået kaninfoder fra maxi zoo (har en tæt på) - ved lejligheder hvor jeg ikke lige får bestilt over nettet smiley

• #12   29. jan 2017 Dette foder ser godt ud i forhold til indhold. Det får ikke topkarakterer, men det er udemærket i forhold til så meget andet Maxizoo forhandler, også er det helt klar bedre end Chriscos smiley

https://www.maxizoo.dk/real-nature-dvargkanin-100-kornfri-1-5-kg.html
    Det fåes også i 500g poser, og er rimelig SU venligt smiley

• #13   30. jan 2017 De gode danske produkter, der er på markedet, koster omkring 6 kr./kg. Kn købes i foderstofhandlere. Det forhandles ofte i list større partier, f. eks. sække a 15 kg, men hvis du kan finde en avler i nærheden eller en kammerat med et par kaniner, kan du dele med dem.

• #14   30. jan 2017 Hvad bruger i andre og hvorfor??
    - Hvis i skulle lave en top 3 over Burgess Excel, Supreme Science Selective og Oxbow => hvordan ville den så se ud og hvorfor (pris må også godt fremstå i skalaen).

• #15   31. jan 2017 Jeg har brugt Møllerens Kaninguf i mange år. 52 x 15 kg koster leveret 4300,-. I denne vinter har jeg brugt DLG's ØKO-blanding (perfekt som tilskud til en fodring med mange rodfrugter). Her koster 52 x 15 kg. 6900,-. Jeg vender tilbage til Møllerens, når græssæsonen starter.

• #16   1. feb 2017 Jeg er rigtig glad for Burgess Excel med mint. Jeg køber 10 kg af gangen. De billigste steder jeg kender til er:
    www.vetuk.co.uk
    www.rabbitdk.dk

• #17   3. feb 2017 Det nået med de skal have 20 * deres vægt ik?? Om dagen, hvad nu hvis man ikke ved hvad ens kanin Vejer, hvordan finder man ud af det uden at gå til lægen...

• #18   3. feb 2017 Der er IKKE noget med, at de SKAL have 20 gram/kilo. Kraftfoderet er et tilskud, som benyttes, hvor det naturllige foder ikke indeholder tilstrækkelig energi eller til at justere proteinindhold med.

• #19   3. feb 2017 Jeg har en køkkenvægt jeg lægger et håndklæde på og vejer min på jævnligt. I øvrigt giver jeg slet ikke 20 g pr kg. Min kanin får 15 g piller, hver eller hver anden dag. Hun vejer 2 kg smiley

• #20   3. feb 2017 Foderpillerne skal ses som et tilskud - lidt alla når vi spiser vitaminpiller.
    Hovedbestanden af kaninens mad skal være hø - det skal den have fri adgang til alle døgnets 24 timer.
    Herhjemme har jeg en dværgvædder. Hun får 25 g. foderpiller om dagen, fri adgang til godt kvalitets-hø og derudover en masse forskelligt grønt.

Af foderpiller bruger jeg JR farm Grainless complete: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/jrfarm/kanin/186766
    det trives hun rigtig godt på, og ville mene at det rent prismæssigt også er SU-venligt (næsten 4 kg. for 100 kr.) smiley

• #21   4. feb 2017 Nogle der bor i omegnen af Hillerød, hvor jeg kunne prøve lidt andet foder, da min kanin er ret kræsen og ikke er vild med det jeg bruger nu smiley

• #22   4. feb 2017 Jeg bor Værløse. Du skal være velkommen til at få en prøve af Burgess Excel med mint fra mig smiley

• #23   7. feb 2017 https://www.maxizoo.dk/versele-laga-cuni-fit-kanin-5-kg.html

Hvad siger i til dette foder?? Synes man får meget af gangen + jeg læste godt om det i et gammelt emne smiley

• #24   7. feb 2017 Der står ikke indhold på den side du viser. For at vide om det er godt foder skal man kende fiber/fedt/protein.

• #25   7. feb 2017 Men er det sådan at alt foderblanding er dårligt - jeg er studerende, skal bare have noget sundt og godt, som ikke er alt for dyrt

• #26   7. feb 2017 Jeg bruger nogle kaninpiller.. kan ikke huske hvilken slags, da jeg køber en stor sæk af gangen..

Det jeg har nu har jeg haft gang i i omkring 2 år og det har det stadig fint..

Blandinger bruger jeg nogle gange som godbidder

• #27   7. feb 2017 Ja, blandinger er aldrig gode.

Hvis du køber 10 kg Burgess på VetUK.co.uk og bruger koden DELIVERY14 får du fri fragt og så koster det vist 150 kr i alt for de 10 kg, det er ganske rimeligt.

• #28   7. feb 2017 https://www.lavprisdyrehandel.dk/gnaverfoder/vitakraft-vita-special-regular

Er der nået som smager som dette, bare sundt - det er den heeelt vild med smiley

• #29   8. feb 2017 Burgess Excel er billigere at fremstille end gode danske foderblandinger, der kan købes til 5-6 kr/kg

Kommentér på:
Kaninfoder generelt

Annonce