Flere dværg hamstere sammen? Flere dværg hamstere sammen?
Hej
Jeg har en dværg hamster og jeg kunne godt tænke mig en dværg hamster til. Men jeg har hørt, at de ikke kan gå flere sammen i samme bur. Er det rigtigt? Jeg vil bare lige høre jeres mening og jeres erfaring omkring det. Jer som har flere dværg hamstere til at gå sammen (;
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 1 Svar: 51
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 2 Emner: 1 Svar: 5
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 33
apr 2010
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Gnavere: 2 Emner: 7 Svar: 57
DVÆRG-hamstere er derimod meget sociale og kan sagtens gå sammen. Også 2 hanner kan det lykkedes, hvis de har været sammen fra helt små unger. Men bedst er følgelig 2 hunner eller en hun og en han. Men uanset - det er MEGET svært at sætte 2 sammen der ikke har været sammen fra små.
Hvis du vil prøve det - så lav hele buret om, hvis ikke du kan investere i et helt nyt bur. Vær sikker på at al kendt lugt er væk fra bur+tilbehør. Lugt der kan få det til at virke hjemligt for den "gamle" og stadig ukendt for den nye.
***Kindposerne - gruppen for dig der har hamster! ***
apr 2010
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Gnavere: 2 Emner: 7 Svar: 57
Det er utroligt underholdende at se 2 dyr af samme art sammen - man får mere indblik i deres naturlige adfærd.
Det er muligt at vi mennesker kan være "partner" for vores kæledyr - men det vil aldrig være på samme givende måde (for dyret) som at have 2 artsfæller til at gå sammen. Uanset hvor meget vi ved om dyret og dets kropssprog - vil vi aldrig kunne aflæse det så fuldkomment som en af artsfælle.
Er det muligt at holde 2 sammen? Anbefaler jeg det til enhver tid! :o)
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
apr 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Gnavere: 12 Emner: 11 Svar: 342
Med mindre du selvfølgelig laver et bur på størrelse med et menneske-soveværelse så de kan flygte hvis de har lyst?
Mennesker er også sociale, men selv vores bedste ven kan til tider gå os på nerverne, hvad ville du måske sige til at skulle leve hele sit liv fanget i et værelse med en ven, også selvom i blev uvenner og fik brug for at kunne gå hvert til sit?!
Og de gælder begge hamster ARTER, man kan være heldig med dværgene, men der det virkelig en såret/død hamster værd at forsøge?
Ulykken kan ske efter en dag eller 1 år.
I naturen søger de kun hinanden når de selv har lyst.
apr 2010
apr 2010
Kan godt læse at det du siger er rigtigt.
Og ja jeg har læst på fakta, og der er meget delte meninger om hvorvidt de skal/må/kan/bør gå sammen når det kommer til dværghamstere.
Jeg er så af den mening at jeg ikke ville løbe risioen for at de skadede/dræbte hinanden.
Hvis jeg så endelig ville have dem sammen, ville jeg sørge for at de havde MASSER af plads, så de kunne komm væk fra hinanden hvis de fik lyst, netop som det sker i naturen.
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 33
apr 2010
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 2
Mange tak alle sammen (;
apr 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Gnavere: 6 Emner: 7 Svar: 346
ja det kan lade sig gøre at have 2 af samme køn af dværge gående sammen (vil ikke anbefale en af hvert køn pga. der vil komme unger konstant, og hvis det er de såkaldte sibiriske eller vinterhvide/campbells købt i en dyrehandel er de med 99% sikkerhed hybrider(en blanding af 2 arter) som ikke bør avles på)
MEN lykken vil yderst sjældent vare ved derfor siger man 1 hamster = 1 bur, for en eller anden dag vil de med stor garanti komme op og slås
hvis man skal have dem til at gå sammen skal det helst være 2 søskende eller 2 hvor man er helt 100 på begge to ikke er territorielle, hvis bare en af dem er det slås de med det samme.
det er på ingen måde synd for en dværghamster at gå alene, de har det udemærket bare de har deres mad, vand, hule og hjul.
dem der nævner dyrenes beskyttelses pasningsvejledning kan jeg kun sige at alle dyrenes beskyttelses pasningsvejledninger er fulde af fejl, fordi de ikke bliver opdateret til at passe med ny viden.
apr 2010
så de ikke kommer op og slås om tingene.
apr 2010
for jeg har oplevet en lille dværghamster hun der savnede sin søster da hun blev solgt så meget at hun ville op og snakke konstant.
apr 2010
for dværghamstere er lige som mennesker, de kan ikke med alle og enhver, derfor er det bedst at nøjes med en, også selvom de går fint sammen i dyrehandlen, for det kan gå galt lige så snart de kommer i et andet bur (nyt territorie) eller de bliver lidt mere voksne.
derfor som udgangspunkt fra opdrætters side er det altid 1 hamster = 1 bur
feb 2013
Følger: 1 Svar: 1
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 5 Emner: 10 Svar: 381
Hybrider (sibiriske) er ofte mere aggresive.
Vinterhvid og cambells, kommer jo mest an på hvilke gener der er avlet efter.
Jeg avler roborovskier og avler meget efter de soviale gener, for år tilbage havde jeg en kolini med 20 hamstere sammen uden problemer, men det kræver en del plads og tid til at holde øje med hvis der er nogen som begynder at vise forkerte træk.
Hamstere i dyrehandlere er sjældent blevet kønsmodne og der er som regl først når de bliver kønsmodne at der kommer problemer.
Mht at have hanner og hunner sammen Jeg har en robo han og robo hun gående sammen, sådan har de gået i et år uden der er kommet unger, Mit gamle avls par gik os altid sammen, men jeg fik kun 4 kuld i hele deres levetid, så den med at hannerne vil pare hunnerne ihjel passer ikke altid, vil ikke råde folk til at sætte hanner og hunner sammen uden at vide hvad de gør og kende deres dyr ordenligt og generne bag dem.
jan 2018
jul 2016
Flere dværg hamstere sammen?