{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.313 visninger | Oprettet:

Kanin tisser pludselig stedet den ikke skal :) {{forumTopicSubject}}

Hej.

VI har en kanin på godt og vel 3½ år, blanding af dværgkanin og hermelin. Da hun var ca. 2 år fik vi hende neutraliseret, hvilket nok var det smarteste vi nogensinde har gjort. Hun stoppede helt og aldeles med at tisse og lave lorte uden for hendes bur, hvilket har betydet, at hun har haft adgang til lejligheden 24/7 lige siden. Ikke én eneste gang har hun fx tisset uden for hendes bur.
Hun er glad (Ser det ud til), løber rundt, putter, binkyer og gnækker, og har gjort det lige siden. Men her i går, helt tilfældigt, efter vi havde været væk på arbejde, så kommer vi hjem, og så er sofaen fyldt med lorte og tisset i - og igen, det er ALDRIG sket efter vi fik hende neutraliseret. Det var underligt, men tænker måske det bare var uheldigt. Nå, så går vi i seng her i nat, og da vi vågner - samme historie. Og det er ikke bare en lort, det er MANGE, så det virker sjovt, hvis det er et "uheld" fra hendes side.
Hun har ikke ændret sig overhovedet (Det synes vi i hvert fald ikke), så vi kan simpelthen ikke se hvad problemet skulle være ?

Så det korte af det lange: Nogen der har oplevet nogen lignende, eller har ideer til hvad man kan gøre, eller hvad der kunne være galt ? For vi gider ikke til igen at skulle begynde at gøre sådan noget rent hver gang vi har været væk i et stykke tid smiley

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin tisser pludselig stedet den ikke skal :)
  • #1   1. apr 2016 Kontakt dyrlægen

• #3   1. apr 2016 Hun kan have krystaller i urinen, og det gør ondt på dem, så de vil sørge bløde ting at tisse i.. Som beltane skriver, så opsøg dyrlægen og få hende gennemtjækket smiley

• #4   1. apr 2016 Jeg havde en lignende oplevelse med vores hankanin.
    Han er ikke kastreret, men heller ikke kønsmoden endnu. I en hel uge havde han fået lov til at rende rundt på vores gulv og have det sjovt i 2-3 timer ad gangen hver dag, og aldrig havde han tisset. Pludselig begyndte han at pølle en gang i mellem, hvilket ikke gjorde så meget, da de er lette at samle op, men her i går tissede han på gulvet (vi har ikke gulvtæppe, så tror ikke det er fordi han har ondt og skal tisse på noget blødt...). Vi har åbent ind til hans bur, hvor hans bakke står og den plejede han at bruge flittigt, og det gør han da også stadig, når han er derinde.
    Jeg ved ikke om det er fordi han er ved at blive kønsmoden oder was, men det er bare ærgerligt, når nu han klarede det så godt. Vi desinficerede området, så det ikke lugter af ham, og forhåbentlig betyder det, at han ikke vender tilbage til det som et 'territorium', når vi prøver at lukke ham ud i morgen eftermiddag.
    Håber I finder en løsning smiley

• #7   2. apr 2016 Min kanin tisser nu heller ikke i seng, sofa eller på andre bløde ting..

Han har faktisk en hynde foran hans bur, som han kan hoppe ud på, da han ellers glider på gulvet.. Ingen tis der..

• #8   3. apr 2016 Ja, nu har vi snakket med dyrlægen, og hun sagde, at vi lige skulle prøve at vente til mandag og se hvordan og hvorledes.
    Men, 4 nat i træk, samme historie. Det er godt nok mærkeligt. Det er også derfor jeg tænker, at det ikke er noget sygdomsrelateret. For det er samme sted, i samme sofa, hver nat. Altså ikke noget uheld.
    Og igen, det skal siges, mht. de bløde ting, at hun ikke har gjort det en eneste gang siden hun blev neutraliseret. Ikke en ! Og så napper hun lige 4 nætter i streg, det samme sted. Det er underligt...

Men jeg har da en sjov teori. Nu er det sådan, at jeg er nyligt gravid (7 uger henne). Kan det være hun måske kan lugte noget, og måske afmærker på grund af det (Selvom det jo burde stoppe efter man er blevet neutraliseret) ? Jeg ligger jo tit i sofaen kan man sige.

• #9   3. apr 2016 Jeg lavede noget research i går, da Percy nu også er begyndt at tisse og pølle på vores seng. Hvad jeg kom frem til var, at det er meget naturligt for kanin at gøre det steder, hvor vi befinder os meget, da han prøver at være den dominerende kanin i flokken. Det skal siges, at han kun gør det i min kærestes side af sengen, så jeg tror lidt det er hans måde at udfordre min kæreste på (typisk mænd xD). Hvad jeg kom frem til med den research er, at man skal give dem tre chancer: første gang bærer man dem ned igen, anden gang bærer man dem ned igen, og gør de det en tredje gang får de timeout i deres bur i en lille halv time og så kan man prøve igen. Begynder de at skabe sin inde i buret skal man bare lade dem være.
    Nu er din kanin jo meget ældre end lille Percy på 9 uger, så jeg skal ikke kunne sige, om hun bare lige pludselig er blevet rebelsk, eller om det faktisk har noget med din graviditet at gøre. Men dyr har en tendens til at være ekstra følsomme i forhold til pludselige forandringer, så måske kan hun mærke, at noget ikke er som det plejer at være.

( http://myhouserabbit.com/rabbit-behavior/top-bunny/ og http://rabbit.org/faq-training/ under "behavior motivated by social structure")

Kommentér på:
Kanin tisser pludselig stedet den ikke skal :)

Annonce