1.130 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Opfordring ang. køb og avl Opfordring ang. køb og avl

En opfordring til alle der sidder her inde

1. Lad være med at købe dyr hos useriøse avlere
Avler SKAL kunne se forskel på hanner og hunner. Lad være med at købe hos en, der ikke er sikker på hvad der er hvad!
Hvis der ikke er stamtavle eller stambog på dyret, skal avler som minimum vide hvad der er i dyret.

2. Sæt dig ind i tingene FØR du køber.
Du skal være i stand til at se forskel på kønnene, og kunne det mest basale om genetik, fodring mv. På den måde kan du hurtigt høre, og avler ikke aner hvad h*n snakker om.

3. Lad være med at købe et dyr, fordi du synes det ser sølle ud. Det eneste der kommer ud af det er, at du får en stor dyrlæge regning, og avler finder ud af, at der er penge i at holde dyrene på en dårlig måde (samme gør sig gældende for dyrehandlere).

4. Lad være med at avle på dyr, du ikke kender baggrunden på, og lad være med at avle, bare for at få nuttede unger.
Sæt dig ned, og find ud af hvad dine mål er. Det gør tingene meget nemmere for dig, og du undgår situationer hvor dine dyrs helbred bliver sat over styr.
Folk der bare avler "sådan lidt for hyggens skyld" ødelægger VIRKELIG meget arbejde for seriøse opdrættere, der prøver at lave gode dyr, med et godt helbred.
Alle dyr er søde, især ens egne kæledyr, men det behøver ikke gøre dem til gode avlsdyr.

Der er så mange risici involveret i avl.
Nyd dyrene som de fantastiske kæledyr de er i stedet.

5. Har du et seriøst mål du gerne vil opnå, og har du sat dig godt ind i hvad der kan være af problemer, så er det helt fint at kaste sig ud i avl.
Men du skal være opmærksom på, at det kan være svært at komme af med unger, så det kræver meget plads, da du tager ansvar for de liv du sætter i verdenen. Det kræver derfor et par ekstra bure, så man kan beholde unger, man ikke kan komme af med.

Med dette håber jeg at kunne komme nogle problemer hos folk der ikke lige har tænkt tingene igennem, i forkøbet.
Jeg håber desuden at folk vil tænke 2 gange over impulskøb, og sætte sig ind i de enkelte dyr før de anskaffer dem.
Det er smadder synd for dyr der bliver smidt rundt mellem hjem, fordi folk "ikke har tid" til dem mere, efter et par mdr.
På sigt giver det dyrder ikke har tillid til mennesker, og de vil formentlig ende som foderdyr eller med at blive aflivet.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opfordring ang. køb og avl
  • #1   13. sep 2010 fedt du skriver det! smiley

• #2   13. sep 2010 Godt skrevet

• #4   13. sep 2010 Hvis man ønsker at avle vil jeg da bestemt mene man bør sætte sig ind i en basal ting som kønsbestemmelse.

• #6   13. sep 2010 Ja, det læste jeg skam godt.
    Jeg mente også blot det burde være et krav i forhold til hvis man tænkte på at avle. (Kan godt se mit "da" i sætningen giver en anden mening ;-))

• #8   14. sep 2010 Personligt mener jeg, at man skal være i stand til at kønsbestemme de dyr man er int. i.
    Ikke mindst fordi, man hos langt de fleste kæledyr siger, at der er meget stor forskel på hanner og hunner.
    Ved langt de fleste gnavere, er det altså heller ikke nogen videnskab at se køn...

Ja, genetik mv. kan måske være underordnet, men der er altså nogen der bliver - undskyld udtrykket - taget i røven, fordi de ikke har den fjerneste anelse om noget som helst.
    Nu er det mest chinchillaer jeg er int. i, og jeg ved godt at de stadig ikke er helt så normale som andre mindre kæledyr, men der er nogen der sælger helt normale mutationer for helt horrible priser, og folk hopper bare på den, fordi de gerne vil have noget specielt.
    Jeg går ud fra, at vi er ude i det samme med en lang række andre mere eller mindre normale kæledyr.

Men hvis man er sat bare en smule ind i tingene, jeg siger ikke at man skal vide hvad tingene hedder, men bare have en fornemmelse for hvad der er der ude, så kan man altså også lue nogle dårlige avlere fra.

• #9   14. sep 2010 Jeg melder mig enig i at det med køn er vigtigt uanset om man vil kæl eller avl. Der er SÅ mange historier med folk der kommer hjem med de forkerte køn, med efterfølgende ups-kuld til følge.

• #10   14. sep 2010 Derudover, så er kønsbestemmelse faktisk ikke specielt svært at sætte sig ind i. Jo måske ved yderst små dyrearter, men ellers kan man "nemt" lære det, i hvert fald hvis man forsøger.
    Det tog da også mig nogle gange at lære det, men det kom med tidne. Men hvis man slet ikke prøver, så lærer man det heller ikke.

• #11   14. sep 2010 hørt... sagt af reg opdrætter.. smiley

• #13   14. sep 2010 Hegnsholdt:
    Nu er kaniner jo heller ikke gnavere, og du kan da have ret, i og med at de slet ikke bør gå sammen.
    Men ved langt de fleste andre mindre kæledyr, er det altså meget relevant.

Hos samtlige sociale dyr, er det altså noget rigtig lort at man bare går ud og køber, og slet ikke kan bestemme kønnet.
    Mange kan jo ikke engang se, at der er forskel (og det er altså ikke så pokkers svært at se mellemrum hos den en, ikke mellemrum hos den anden)...
    Så kan man diskutere hvor relevant det er at vide hvad der er hun og han. Men jeg kan love dig for det er relevant, at vide at man ikke får hevet en med mellemrum, hjem til dem man har siddende uden mellemrum...

Ved ikke at sætte sig ind i kønsforskelle hos sociale dyr, opfordre du mere eller mindre til, at folk bare kan gøre hvad de vil, og det er fint nok når der kommer "ups" kuld.

• #14   14. sep 2010 Det er pænt relevant i forhold til hvis man tager ud og køber 2 marsvin der skal gå sammen, og ender med en han og en hun.... - enig!?..

• #16   14. sep 2010 Hegnsholt: Nej, det er desværre ikke sjældent det sker, at folk får upskuld, fordi de ikke ved hvad de har med hjem.

Da jeg anskaffede mig rotter denne gang, lavede jeg også en masse reseach inden, på trods af at jeg har haft rotter før. Så der var meget nyopdaget viden siden dengang, jeg skulle hive til mig.

Jeg lærte mig om rottehold, sygdomme, pasning og pleje. Og senere om avl, selvom jeg har valgt kun at have et køn. Jeg følte selv at jeg var godt rustet, inden jeg fik mine første drenge hjem i denne omgang. Og det mener jeg også man bør være.

Jeg har stor respekt for de som kommer med en masse spørgsmål om en dyreart, de gerne vil anskaffe sig, inden de køber ind.

• #18   14. sep 2010 hvis du får en dårlig pose kartofler hjem eller lign. - så er det stadig i bund og grund egen fejl. Hvis man ukritisk køber - uanset hvad - så løber man altså en risiko.

• #19   14. sep 2010 Det sker nemlig ikke sjældent at folk skal have to marsvin, og de så pludselig ender med unger. Langt fra sjældent faktisk.
    Det ville man være ude ovre hvis man gad sætte sig ind i kønsbestemmelse. Det ER altså ikke særlig svært, især ikke når dyr får en vis størrelse, at vende dem om og se hvad der er under bunden.

Jeg ville da aldrig nogensinde stå i en dyrehandel, spørge efter to af samme køn, og bare gå hjem og lukke dem i buret - uden selv at kigge efter!? Er du klar over hvor mange dyrehandlere der ikke kan kønsbestemme??

Jeg mener at kønsbestemmelse burde høre ind under det man bør læse op på inden anskaffelse, Man behøver ikke kunne på fingrene hvad der er han og hun, men man må gerne vide hvordan man kønsbestemmer og have en idé til hvad der er hvad. Ingen skam hvis man selv kigger, og får dobbelttjekket af én med mere forstand på det, om man har ramt plet eller ej, bare man gad sætte sig ind i det.

Hegnsholt - jeg får lidt kriller af, du beder os andre om at slappe af. Jeg tror du skal vende den gevaldigt rundt og se hvem der går i forsvarsposition. Det her er en debat, det handler ikke om at omvende hinandens synspunkter - jeg er for så vidt ligeglad med om du vil lære at kønsbestemme dyr eller ej - men vi andre har lov til at give udtryk for vores meninger og holdninger, selv om de er forskellig fra dine, uden at få smidt i skoene at vi skal slappe af og at det ikke er værd at "forsvare" noget, fordi vi alligevel har så meget imod f.eks. dyrehandlere.
    Hvis det er din holdning, så skulle du måske, som du selv skriver, undlade at diskutere det med folk herinde.

Jeg elsker købere der stiller spørgsmål. Jeg har folk der spørger om alt lige fra farver til køn, avl, udstilling osv. Private mennesker der bare ønsker at sætte sig ind i alt det de har mulighed for.
    Dem vil jeg 10000 gange hellere sælge dyr til, end den der kommer og bare henter dyret uden at stille et enkelt spørgsmål eller give udtryk for den har lært noget som helst om marsvin på forhånd.

Selvfølgelig kan man sagtens gå ud og købe et kæledyr uden at kunne kønsbestemme. Men hvorfor ikke sætte sig ind i køn, samtidig med man alligevel lærer om fodring f.eks.?

• #22   14. sep 2010 Jamen det er da heldigt det er sjældent hvor du bor, eller at du ikke ser det. Det er da heldigt. Sådan forholder verden sig bare ikke andre steder, så at sige det er sjældent, er forkert - og det var så det jeg blot pointerede.

Derudover mener jeg ikke jeg "overtolker" ud fra det du skrev:

"Det er jo så sjældent det sker, slap aaaaf? :o)
    - men jeg er selv sådan en "uansvarlig køber", så I får mig ikke på "jeres side".. "

"Come oooon, altså.."

"Og mht. dyrehandlerne; Dem har I jo alle så meget imod, så at forsvare dem, gider jeg egentlig slet ikke, for ingen af jer vil lytte :p"

Hvis det så ikke var det du mente, fik du i hvert fald formuleret din mening temmelig forkert og snarere provokerende.

• #24   14. sep 2010 Stald SOA - det handler ikke om klage oplæg. Det er en opfordring til folk.
    Så må folk jo tage det med eller lade være.
    Jo mere man informerer, jo flere rammer informationen.

• #26   14. sep 2010 Høvler dig ned? Nej nu må jeg bede... Eneste gang jeg har kontaktet dig har været for at hjælpe dig med en farve på et dyr, der var forkert.
    Tror vist lige du skal trække vejret nu.

• #27   14. sep 2010 Alle ved bedre?
    Jeg bliver ærligt talt lidt irriteret over, at du (hegnsholdt), ved at alle er sure på dyrehandlere.
    Personligt kan jeg ikke lide dårlige dyrehandlere. Jeg har da et par stykker jeg overhovedet ikke har problemer med. Jeg har også dyrehandlere jeg dybest set ikke bryder mig om, men der er en eller to ansatte jeg godt kan lide, og så køber jeg der alligevel, fordi jeg VED at der er mindst 1 der faktisk ved noget, og påpeger problemer over for chefen...

Der er også elendige avlere. Jeg kan hurtigt nævne en håndfuld mennesker, der efter min mening, aldrig burde have haft dyr. Både hvad angår eksotiske pattedyr og almindelige pattedyr.

Der ud over er jeg da ked af, at du ikke kan se forskel på en opfordring og en skideballe, men helt ærligt, det er ikke mit problem...
    Og nej, jeg bruger ikke specifikt GG til at sige noget. Jeg kan love dig for at jeg kæfter noget mere op på div. chinchilla fora jeg sidder på, end jeg gør her inde.
    Her inde må man jo ikke sige noget, uden at man risikere en frysning, selvom folk helt åbenlyst bevæger sig ud i nogle - skal vi kalde dem uheldige situationer?!
    Det er som om der sidder en lille gruppe, der går totalt i selvsving, hver gang GG begynder at minde en smule om div. veletablerede fora, hvor man rent faktisk kan få fornuftig info, og ikke får smidt lige dele gylle og brugbar info i hovedet på en gang.

Stald SOA:
    Ikke for noget, men det er sq noget naivt hvis du helt seriøst mener, at alle ved det her...

• #29   14. sep 2010 Som du dog hopper - men synes du bliver ved med at hoppe tilbage?
    Jeg spiller intet, ved ikke helt med dig.

• #30   14. sep 2010 Jeg må erklære mig enig i at det er mere reglen end undtagelsen man kigger både i den blå avis og andet hvor folk har fået ups kuld fordi de er kommet hjem med 2 dyr som er hvert sit køn.

Og mange af de kuld kunne være undgået hvis man havde brugt lidt tid på nettet og lign. ved at kigge på om hvordan dyrene skal se ud under bunden. Ikke fordi det altid er nok til man sikkert kan køns bestemme, men det ville hjælpe en del.

Og det handler ikke om hvorvidt vi kan lige dyrehandlerer eller ej. Det handler om at der findes så mange eksempler på hvor dårlig dyrene har det de steder, og for elendigt deres viden er om de dyr de rent faktisk har. Selvfølgelig findes der gode steder som rent faktisk har sat sig ind i de dyr de har med og gøre. Men det er bare ikke dem som der er flest af.

Og det handler ikke om at være hellig eller at høvle folk ned. Det handler om at herinde så vel på gængse fora så skal man ikke gå ind i en diskution hvis ikke man kan tåle at folk ikke er enige eller hvor har et emne de brænder for.
    Og så længe diskutionen er saglig kan jeg ikke se problemet. Og man skal huske den tone man skriver til folk i kan blive besvaret på samme måde.

• #31   14. sep 2010 sortfod, enig smiley

• #32   14. sep 2010 Om man så kun skal have et dyr (kanin fx), mener jeg stadig det er vigtigt at vide hvad køn man har med hjem, da der kan være stor forskel i temperamentet om det er han eller hun.

• #33   14. sep 2010 i nr. 4 hvor der står "og lad være med at avle, bare for at få nuttede unger."
    Det er da nogenlunde det jeg fik unger for de gange jeg har fået unger. Men tilgengæld fulgte jeg meget med inde på et forum om kaniner i den tid også, hvor jeg lærte en hel del. Fx fik jeg unger med tandfej og lærte en hel del om tandfejl, forstod hvor slemt det er og at det ligger i generne hos begge forældre og sådan. Derfor tog jeg de tog ud af avlen, og de har ikke fået unger nogen af dem siden.
    Så kom der en del op omkring kaninpest/myxomatose, hvilket jeg også læste og lærte en hel del om.
    Så jeg fik unger, fordi de var nuttede, men jeg satte mig tilgengæld godt og grundigt ind i dyrene, og kan også kønsbestemme et kuld allerede når de er få dage gamle, hvilket jeg lærte af en avler. smiley

• #35   14. sep 2010 selvtillid fordi man ikke altid kan stole på at den som sælger enten kan kønsbestemme korrekt eller i det hele taget taler sandt.

• #37   14. sep 2010 næ hvis man køber 2 kan man sgu da bare vende bunden i vejret og se om de er ens. Så er man jo sikker på det er samme køn om ikke andet.

• #38   14. sep 2010 Tja, jeg har ikke forstand på kønsdelene på en kanin, men jeg kan da se så meget at min har to store poser, når jeg vender bunden i vejret på ham...

• #39   15. sep 2010 Hegnsholdt:
    En besked som hvad?
    Skal jeg sidde og slikke dig i numsen, før du gider tage noget seriøst eller hvad går det der ud på?

Du må tilsyneladende mene lige hvad du vil, og komme med en ene tåbelige beskyldning efter den anden. Men når der kommer saglig modargumentation bliver du bare sur, og kommer med beskyldninger igen.

Ja, det giver jo også rigtig meget mening...

Maja T:
    Ja, jeg må så indrømme, at sådan noget gør mig dybt forarget.

Der var en artikel i Dyrevennen for et stykke tid siden, om en der fik hvalpe på en hund, på lige præcis den der måde.
    Hun havde overhovedet ikke tænkt det igennem, og da hunden ikke selv kunne føde, var hun lige ved at miste både den og hvalpene, fordi hun ikke lige havde penge til et kejsersnit...
    Det er sådan noget der typisk sker, for folk der bare lige vil prøve det af...

Gad vide hvor mange, der også "lige vil prøve det af", når det kommer til at få børn?

• #40   15. sep 2010 Pia N: ser du nogen sinde DUM? smiley

• #41   15. sep 2010 Sweet Leaf: Hehe smiley

• #42   15. sep 2010 Pia N
    nu havde jeg jo mine kaniner fra en avler, som boede på min vej, som skulle hjælpe mig med alle mine problemer. Havde dog ikke regnet med sådanne ting. Men jeg er nu ikke typen, at hvis der opstår problemer vil jeg ikke bruge penge på det, det vil jeg skam gerne, og tager mine dyr til dyrlæge hvis de er syge.
    Avleren der aflivede mine kaniner med tandfejl og den eneste der ikke fik det (ud af 3 unger) beholdte jeg skam selv, for ikke at sprede det yderligere (:

• #43   16. sep 2010 Sweet Leaf:
    Ja, men det er jo ikke fordi de vil prøve det af, det er fordi de ikke har hørt om begrebet "beskyttelse" smiley

Dem af dem der godt ved hvad de har lavet, lyder sjældent specielt dumme smiley

Men pomfritter er jo grøntsager... -_-

• #44   16. sep 2010 jo, de HAR da hørt om begrebet.. der var da ihvertfald en mor der deklamerede at pigebarnet skulle tage sin p-pille, fordi hun skulle til havnefest *G*

• #45   17. sep 2010 Sweet leaf:
    Ja, men så er både mor og datter jo også for dumme, når de tror at man bare lige kan tage dem den dag man skal bruge dem -_-

Så er gummi sq en bedre udvej.

Kommentér på:
Opfordring ang. køb og avl

Annonce